Spiegelproject starten, hoe en wat?

Plaats reactie
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

23-10-2002 12:11

afgelopen zomers (en vooral deze zomer) zijn er bij ons in Brielle, best wat
dode karpers gevonden. Precieze aantal weet ik niet maar wel meer dan 20 in
de afgelopen jaren, deze zomer wat het wel te erg vond ik. Het waren oa
spiegels en schubs tot zo'n 25 pond. best wel zonde dus, er zaten ook vrij
jonge karpers tussen. zover ik weet is er nooit onderzoek gedaan naar de
sterfte (doodsoorzaak) vermoedelijk zuurstof tekort of kuit dat versteend??

Door het overlijden van dat aantal vissen, is de visstand natuurlijk
gedaalt.
ik zou graag willen dat de vereniging nieuwe vis uitzet, en uiteraard het
liefste mooie spiegeltjes, het bestand aan spiegel is nl. niet erg groot
meer.

Zo'n 10 jaar (of misschien 8 jaar?)terug zijn er 1 malig, een aantal (exacte
cijfer weet ik niet) valkenswaardse spiegeltjes uitgezet, die waren toen 3
pond, echter nu zijn er een paar in de 20 pond, en andere schommelen tussen
de 12 en 16 pond.
helaas, zijn er ook een aantal doodgegaan.

Echter er zijn nooit meer spiegeltjes van de OVB uitgezet om het bestand op
peil te houden, best wel vreemd vind ik.

Met een groep van zo'n 20 a 30 karpervissers willen wij graag dat de
karperpopulatie weer wordt aangesterkt, en voornamelijk spiegeltjes
natuurlijk.

hoe kan ik de vereniging duidelijk maken dat wij een spiegelkarper project
willen starten in samenwerking met de ovb en de vereniging?
en de groep karpervissers die natuurlijk best een bijdrage willen geven, bv.
1 spiegeltje per man per jaar, kost x euro.

kan iemand mij hierbij helpen?

email=
chriskroesen@hotmail.com

alvast bedankt,

groeten
chris
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

23-10-2002 13:11

Chris,

Je hebt mail.

Mark
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

23-10-2002 15:32

Ik snap dat sommige mensen een iets groter bestand zouden willen op hun watertje.

maar waarom altijd Spiegels ??
een spiegel is zeldzaam om te vangen. En daarom is het ook (meestal) zo bijzonder om een spiegel te vangen in ( het meeste van ) nederland.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

23-10-2002 16:12

Lorenzo/Christiaan.

Die gedachtefout heb ik ook gemaakt.

A: Spiegels planten zich nauwelijks voort.
Schubs zijn daarin wat succesvoller en ook nog eens dominanter qua genen.
B: karpers uitzetten moet je ook zien als onderhoudsuitzettingen.
Ook karpers hebben niet het eeuwige leven en als je niet regelmatig (spiegel)karpers uitzet, zit je over een paar jaar zonder.

Verder kun je m.b.v. de Handleiding Spiegelkarperprojecten van de KSN (COS) lezen hoe een dergelijk project opgezet moet worden.
Voor meer info: http://www.karperstudiegroep.nl

Succes,


Mike
Arjan van den Berg

23-10-2002 16:38

Lorenzo en Christiaan,

Dit is puur egoistisch denken.
Zoals Mike al zegt is het soms gewoon nodig om hersteluitzettingen te doen. Op veel wateren komen amper meer spiegels voor op sommige wateren zelfs helemaal niet! En die er nog zitten zijn vaak oud. Als we over een paar jaar nog steeds spiegels willen vangen zullen we ze af en toe moeten uitzetten want ze komen niet aanwaaien (alhoewel soms lijken ze wel vleugels te hebben)

ik vind het een heel goed initiatief Chris. Maak er wat van!

MvG

Arjan
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

23-10-2002 20:19

Arjen,

Het was meer een informatieve ( voor me zelf ) vraagstelling, dan een egoistische...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-10-2002 12:12

Mannen,

Waarom spiegels? Heel simpel: deze vissen zijn te monitoren. Na een paar jaar kan je dus zien of het verwachte resultaat ook gehald is.

MVG

Klaas
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-10-2002 15:34

Klaas,

Good Point there...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Christiaan van Klaveren op 2002-10-24 15:36 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-10-2002 00:02

Mannen, nog even voor alle duidelijkheid: per jaar sterft ca. 5 % van een karperpopulatie door natuurlijke oorzaken.
Natuurlijke voortplanting is in ons klimaat een zeer ongewisse zaak. Op die wateren waar van natuurlijke voortplanting geen sprake is zal alleen door uitzettingen een karperpopulatie in stand gehouden kunnen worden.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

26-10-2002 19:45

Hoi Aart,

natuurlijk is het belangrijk om over het karperbestand te waken maar die 5% is een gemiddelde. Onder jonge karpers ligt de sterfte hoger als onder oudere.

Deze vijf procent zou betekenen dat op een water waar 100 karpers zijn uitgezet er 10 jaar later nog maar 100* 0.95^10 = 60 karpers zitten. Als er ieder jaar na de uitzetting 5 karpers worden uitgezet (5%) dan zal het bestand stijgen en dus niet op peil gehouden worden. Er zijn dan in totaal 50 karpers bijgezet en er waren er nog 60 over. Een totaal van 110 dus. Met zo'n stijging van 10% in het aantal karpers krijgen ze natuurlijk nooit de kans om uit te groeien tot giganten.

Ik denk dat het zelfs goed is om veel minder uit te zetten, want dan krijgen die 60 karpers na tien jaar de kans om tot volwassen formaat uit te groeien.

De draagkracht van een water moet niet in aantallen karpers worden bekeken maar in kilo's.

Ik weet dat het een beetje flauw is om met zo'n sommetje te komen maar het is mijns inziens niet gerechtvaardigd om dus maar ieder jaar 5% karpers bij het bestand te gooien, en dat is wat jij hier suggereerd.

nogmaals wil ik benadrukken dat ik de spiegelkarperprojecten steun maar ik wil gewoon ff precies zijn.

no hard feelings,

jeroen
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

27-10-2002 12:48

Jeroen,

Je rekensommetje gaat mank op een heel belangrijk punt!
Volgens jou berekening namelijk overleeft de aanvullende uitzettingen(die 5%)het voor honderd procent. Dit is echter niet het geval want ook van die aanvullende uitzetting sterft ook gemiddeld 5%. Het is dus vrij aannemelijk dat na een periode van tien jaar op een bestant van 100 karpers ondanks de aanvullende uitzettingen het bestand waarschijnlijk kleiner zal zijn dan de oorsprongkelijke 100 stuks!

Met uitgerekende groet,

Hans
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-10-2002 15:42

Beste Jeroen,
Natuurlijk is die 5 % een gemiddelde, daarom heb ik ook geschreven ca. 5 %. Ook heb ik niet geschreven dat er ieder jaar 5 % uitgezet zou moeten worden, ook niet gesuggereerd. Trouwens, ik denk niet dat jij mij nog iets zou kunnen leren betreffende de draagkracht van een water of visstandbeheer.
En natuurlijk no hard feelings, ik waardeer het alleen maar dat jij ook jouw steentje probeert bij te dragen.
Beide rekensommetjes gaan trouwens mank, omdat er niet in aantallen maar in biomassa per ha. gerekend moet worden.
Ruud de Blom
Berichten: 73
Lid geworden op: 06-04-2003 02:00
Locatie: rotterdam

10-04-2003 21:11

Ik vraag mij het volgende af. Ik heb enkele jaren koikarpers gekweekt. Ik had namelijk 1 grote vijver en 1 kleine. Ik zocht een leuk stelletje uit en zette deze ik de kleine vijver. In deze vijver zaten vele planten. Na heb paaien heb ik de grote vissen (de ouders weer naar de grote vijver overgezet. In de vijver waar het kuit achterbleef waar ik overigens niets van heb gezien zaten ook nog enkele kleine karpertjes van zo'n 10 tot 25 cm. Na enkele weken zag je zeker honderden jongen vrij zwemmen. Ik had een apparte kweekbak van twee kub in de kelder staan. Ik haalde een paar maal een flinke schep uit het vijvertje met de jongen en kweekte deze verder in de bak in de kelderzaten dan zo'n 500 visjes. Dit heb ik zo enkele jaren gedaan, verry easy. Het kan ook op andere wijze maar hier ga ik maar niet verder op in. Gezien het bovenstaande moet het toch niet zo ondenkbaar zijn (voor mij staat dit gewoon vast) dat karpers dit in het wild niet zullen nalaten. Zeker b.v. in kanalen met beplantte plekken bijvoorbeeld.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-04-2003 11:30

Jan,

Tot daar is het nog te overzien.

Als je in de biologie van de karper duikt, zul je lezen dat de eitjes een x aantal dagen bij een bepaalde watertemeperatuur nodig hebben. Op grote wateren schommelt de watertemp nogal eens. Hierdoor gaat een deel broed verloren. Pa en moe zijn niet vies van een beetje kuit. Ook de kleintjes zijn best lekker. De baarsjes liggen ook in een deuk. Een paar weken later de snoek ook.

Maar een SKP is bedoelt om de spiegelkarperstand te behouden. de kans dat er spiegelkarpers geboren worden is niet zo groot. Zeg 20% speigelkarper, hoe groot is dan de kans dat 2 spiegels samen paaien?

Er zijn in Nederland best een aantal water, waar karper zichzelf voortpland. als dit lukt dan ook vaak goed. Het water is dan vaak vergeven van kleine verwilderde schubs.

MVG

Klaas
Plaats reactie