Tussenrapportage AHV Spiegelkarperproject 1998 -2004

Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

18-11-2004 21:44

Joris Weitjens en René Moolhuizen

Woord vooraf

Op dit moment wordt gewerkt aan een eindrapport van het AHV Spiegelkarperproject. Het kan nog wel even duren voor dat rapport daadwerkelijk verschijnt. Eigenlijk te lang om jullie in het ongewisse te laten over de resultaten van de afgelopen tijd. Vandaar deze tussenrapportage met hier en daar eindrapportageallures. Maar laat je niets wijs maken. Er bestaat eigenlijk geen eindrapportage als het om ons SKP gaat. We zullen zelfs ons nageslacht (karpers worden oud) inprenten dat ze blijven fotograferen (de linkerflank: daar waar je duim rechts zit!!) en terugmeldingen blijven verzamelen.

Lees verder op: http://www.karperwereld.nl
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

19-11-2004 08:22

Reuze interessant en belangrijk! That's all i have to say! :lol:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
jan van kranenburg

29-11-2004 02:09

Ben zeer onder de indruk!!

Mijn welgemeende complimenten.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-11-2004 23:49

Het blijft vreemd dat er op werkelijk van belang zijnde zaken, zoals deze rapportage, maar zo weinig reacties komen.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

30-11-2004 00:12

Zeer fascinerend!

En waarom er zo weinig reacties op komen... tja, het gaat (nog) niet om dikke varkens, slechts om biggetjes.

En lappen tekst lijken tegenwoordig ook taboe.

vr gr Sjoerd
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-11-2004 20:32

Blijkbaar kenmerkend voor het huidige 'karpervissersvolkje'. Terwijl toch duizenden vissers hiervan nu en later kunnen profiteren.
Als iemand zegt dat een mix met 10% konijnenkeutels erin 10x beter vangt dan zonder die konijnenkeutels komen er gegarandeerd 100 reacties op één dag.:)
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-11-2004 21:30

Aart Lokhorst schreef:Als iemand zegt dat een mix met 10% konijnenkeutels erin 10x beter vangt dan zonder die konijnenkeutels komen er gegarandeerd 100 reacties op één dag.:)


Verkeerde Topic gekozen ? Hahaha,

nee hoor Aart, de SKP vissen zwemmen nu eenmaal niet hier in de buurt ik kan dus ook weinig melden over deze spiegels.

Het hele SpiegelKarperProject is natuurlijk een investering, ik hoop er ook ooit de vruchten van te plukken, moeten de vissen alleen nog iets meer kilometers maken als gemiddeld. :wink:
CarpeR Diem
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

30-11-2004 22:07

Voor de meeste mensen is een spiegelkarperproject inmiddels iets vanzelfsprekends. Vergeet echter niet dat de huidige projecten succesvol zijn omdat er elders in den lande een paar fanatici rondliepen die vonden dat er spiegels moesten worden uitgezet. Op het openbare water nota bene! Beseft de goegemeente überhaupt wel dat dit idee een decennium geleden garant stond voor een krankzinnigheidsverklaring? Hengelsportbestuurders schoten je af waar je moeder bij stond!.

Joris, ik zei de gek en Aart hebben in den beginne hemel en aarde moeten bewegen om die verdomde rotkarpers in het kanaal c.q. rivier te mogen pleuren. Dwars door de ambtenarij en bureaucratie heen (gelukkig ben ik ambtenaar en weet ik hoe het werkt). Tactisch politiek gelul, financieel plaatje rondbreien, motivatie van waterkwaliteitsbeheerdes, bestuurders uit de prehistorie bijpraten, vooroordelen over het voortbestaan van de spiegelkarper wegnemen, motivering van het minimale effect van bodemwoeling van de karper op het oppervlaktewater, etc, etc. Ja, dat doet het wel eens een beetje pijn dat het enige wat je hoort is dat de karpers niet snel genoeg groeien.
Toen de eerste karpers uitgezet worden had ik emotioneel te kwaad! Dat kan jullie wel vertellen. Het voelde als een pure overwinning! Het was gelukt. Eindelijk! Spiegelkarperland lag aan onze voeten. Het klinkt nu misschien kinderachtig maar zo was het wel.

Maar goed, aan de andere kant moet je ook stellen dat dankzij dit voorwerk spiegelkarperprojecten gemeengoed zijn geworden. Net zoals het ooit ook bijzonder was dat er een auto door de straten reed. Aart heeft echter wel een punt. Want omdat het zo 'gewoon' is geworden baart het geen opzien meer. Maar geloof mij maar dat hetgeen Joris (en al die andere mensen) opgezet heeft in Amsterdam zijn weerga niet kent. En ondanks mijn ambivalente gevoelens voor wat betreft monitoring heb ik diep respect voor Joris. Hij gaat maar door. Blijft de kar trekken. En blijft vissen op die projectvissen! Ik weet zeker dat zonder de publiciteit die Joris aan zijn project heeft gegeven er veel minder mogelijk was geweest in Nederland. We moeten die kerel eeuwig dankbaar zijn.

Dus lees alsjeblieft die rapportage nog eens door (ook al zwemmen die Mokumse karpers niet bij jou in de buurt) nu jullie weten dat het project niet zonder slag of stoot tot stand is gekomen. Dit historisch besef geeft nog meer kwaliteit aan het stuk. En je zult zien dat je er heel erg veel van kunt leren. Bovendien boeit het verhaal en dat is een unieke combinatie. Er is de laatste jaren maar weinig geschreven en gepubliceerd dat zo boeiend is om te lezen als dit.
En ik weet het wel hoor. Het is geen schrijfsel over dertigers en veertigers. Geen succesverhalen over megavangsten. Maar heb geduld mensen. We praten over 10 jaar wel weer!

R.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

01-12-2004 12:02

Aart, Roelof, Joris,

Dat er weinig reacties komen op zo een uitzonderlijk project is idd. erg jammer.
Er is al wel veel over gediscussieerd in andere topic de laatste 5 jaar. En misschien dat de postings van Aart en Roelof mensen bewegen het stuk nogmaals te lezen en vragen te stellen/discussieren.

Wel kan ik zien dat het artikel al wel zeer veel gelezen is... minimaal doorzoveel mensen als alle leden van KSN en VBK bij elkaar.. dus gelezen hebben wel veel mensen het.

Voor degenen die het niet kunnen vinden:

http://www.karperwereld.nl/kub/ahv/tuss ... rt2004.php

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-12-2004 18:08

Vragen, geen vragen. Wel een paar opmerkingen, herken me goed in de reactie van Roelof. Naar aanleiding van projecten in Amsterdam, Groningen, en Zwolle probeerde ik alle documentatie te pakken te krijgen wat er op dat moment over Spiegelkarperprojecten voorradig was. Gelukkig kon ik het nodige zo van KWO af halen. Klaas was ook al bezig met een project, ging eens kijken bij een evaluatie van het project dat loopt onder andere op de Linge.
Nu dik twee jaar verder heel veel papieren rompslomp kreeg ik afgelopen weekend het groene licht om weer een stap verder te gaan. Wie ik allemaal de laatste twee jaar gesproken heb al crossend door ons landje weet ik niet meer. Wel dat iedereen erg enthousiast is over het geen ze toch maar geflikt hadden. Weet een ding zeker in 2005 gaan bij ons de eerste projectspiegels uitgezet worden. Zelf betaald met een maatje van me. De Federatie zuidwest Nederland gaat het project financieel steunen. Onze eigen HSV Veghel doet ook een duit in het zakje. Een opmerking van Klaas bleef me nog bij toen het eerste jaar de Spiegels uitgezet waren. Dat uitzetten zelf stelt niet voor, maar de jaren die er aan voor afgingen, dat was elke keer weer spannend als er vergaderd moest worden, hoe krijg ik die verrekte bestuurders weer over de streep.

MVG,

Peter
Laatst gewijzigd door Peter Otte op 01-12-2004 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

01-12-2004 20:42

Ja zeer mooi gedaan joris en rene, je kan wel zien dat julie echte fanatiekelingen zijn in alles wat met spiegelkarpers te maken heeft. Dat spiegelkarperprojecten grote gevolgen heeft voor de toekomst(of eigenlijk nu al)is duidelijk en dat hebben we vooral te danken aan julie inzet. Ikzelf heb wel wat van die 'mokumse'spiegels mogen vangen op verschillende locaties, en ik geef eerlijk toe dat ik te laks ben geweest met het inleveren van de foto's/vangstgegevens, ondertussen ben ik me wel bewust geworden van het belang van deze gegevens, en heb wat foto's bij joris ingeleverd(blijk zelfs de grootste van dit project te hebben gevangen!), en ben zelfs behoorlijk gemotiveerd om er wat meer 'werk' van te maken, en er volgend seizoen wat doelbewuster op te gaan vissen.
mannen ga zo door!
gr.roy
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-12-2004 21:55

Vanavond in alle rust de gehele tussenrapportage gelezen en moet eerlijk zeggen dat het e.e.a. er indrukwekkend uit ziet. Met name het stuk dat de Duitse consumptievissen een betere groei doormaken dan de Valkenswaarspiegels vond ik opmerkelijk....met name omdat deze rond 1989 juist uitgezet zijn vanwege hun groei meen ik (Of was dat juist omdat ze zo uitzonderlijk oud kunnen worden?).

Wel blijf ik persoonlijk gemengde gevoelens houden ten opzichte van de spiegelkarperprojecten...maar dat is weer een andere topic :wink:

Gr
Hans Brinkel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-12-2004 22:16

Hans, die Duitse spiegeltjes groeien, gemiddeld genomen, de eerste jaren iets harder dan de Valkenswaard spiegeltjes. Op wat langere termijn hoeft dat niet zo te zijn daar van de Valkenswaard bekend is dat ze én oud én lang kunnen worden. Over welke leeftijd die Duitse visjes kunnen bereiken is nog niets bekend.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2004 22:59

Pfff, het is dan ook en hele lap tekst die zich moeilijk van het scherm laat lezen. Redactie, een print knopje??? :-?

Met name het migratiegedrag is interessante kost. Kun je met wat goede wil ook wel iets uit afleiden voor je eigen visserij op dit soort watersystemen. Overigens bevestigt het een aantal zaken die ik al waarnam in mijn kanaalvisserij. Maar wellicht ook wel zaken waar ik mij nu bewuster van wordt. Moet het nog eens wat laten bezinken.

Wat betreft groeisnelheid vraag ik mij af of je hier erg harde conclusies uit mag trekken. De curven zijn wellicht tamelijk gelijkvormig als je de statistische onzekerheid erin betrekt. Daarbij is de groeicurve zelf mogelijk meer representatief voor de snellere doorgroeiers die zich wat makkelijker laten vangen. Het werkelijke gemiddelde kan daardoor wel iets lager komen te liggen. Maar al met al zeer veelbelovend. Er zitten vast en zeker een redelijk aantal toekomstige kanjers tussen.

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-12-2004 23:15

Kees, niet de snellere doorgroeiers worden vaker gevangen (op enkele uitzonderingen na). Wel de minder snel groeiende karpers die op een boezemgedeelte zitten waar het voedselaanbod schraler is...
Dat is natuurlijk op zich ook niet vreemd, geldt ook voor andere karpers op andere wateren. Komt neer op: hoe minder natuurlijk voedsel er in een water voorhanden is (of door overbezetting of vanwege de aard van het water b.v. o.a. zandbodem, heel diep etc.) des te eerder de karpers geneigd zijn ons aas te vreten.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2004 23:30

Tja Aart,

Zit die variabele er ook nog in. Maakt het allemaal nog lastiger.

Conclusie lijkt mij uiteindelijk dat de gemiddelde groei op het boezemwater gewoon heel behoorlijk is.

Kees
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

11-10-2006 11:58

Beste mensen,

Ik ben voor mijn opleiding een artikel aan het schrijven over Spiegelkarperprojecten.
Weet iemand of de tussenrapportage nog op de site staat? Ik kan hem namelijk niet vinden. Of weet iemand of ik hem ergens anders op internet kan vinden?
Als dit niet het geval is, weet iemand dan een email-adres of telefoonnummer van Joris?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Groeten JW
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-10-2006 12:53

Scroll even naar boven. Staat de link bij Bertil Wielink zijn berichtje

Niet vinden.

of

Niet zoeken. :oops:
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

11-10-2006 12:58

Haha foutje :oops: Maar bedankt voor de hulp Michel!

Laten we het houden op 'te gehaast zoeken' :P
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-10-2006 13:02

Hahaha

In je PB staat nog een linkje.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

13-10-2006 18:23

Heren

Komt er ook een evaluatie van de afgesloten kleine- en middelgrote wateren waar de afgelopen jaren spiegelkarpers zijn uitgezet ??

met vragende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-10-2006 20:42

Laatste nummer van De Karperwereld soms niet gelezen Hans?
Staat een( in mijn ogen) moedig verslag van Joris W. in zijn colum.
mvg
HB
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

13-10-2006 21:00

Hans

Maar waarom trekt Joris het boetekleed zo voor zichzelf aan ??
Hij is toch niet verantwoordelijk voor het feit dat daar de oude bestanden zijn weggevaagd door de uitzettingen op een aantal kleine- en middelgrote afgesloten wateren??
Respect voor Joris in deze is zeker op zijn plaats.

Of het dood gaan van oude bestanden alleen valt terug te voeren op een zwakke weerstand bij ouderen vissen, betwijfel ik.

met twijfelende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-10-2006 21:20

HPE, ook dit is een leerproces. Aanvankelijk dachten we dat de gescreende pootspiegeltjes geen oorzaak van sterftes zouden kunnen zijn.
In de praktijk blijkt dat dus op afgesloten wateren niet op te gaan. Waarschijnlijk is het zo dat nieuwe visjes toch bepaalde nieuwe soorten bacteriën (en wellicht ook enkele parasieten) met zich mee brengen waartegen een aantal vissen van het bestaande bestand niet bestand zijn.
Sportvisserij Nederland is bezig met een uitgebreide inventarisatie wat dit betreft en waarschijnlijk valt daaruit ook weer het nodige te leren c.q. kunnen daaruit wat meer gefundeerde conclusies worden getrokken.
Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat op wateren waar geen visjes zijn uitgezet eens in de zoveel tijd ook sterfte voorkomt en dit met name op wateren waar een fors bestand of overbezetting voorkomt. B.v. SVC zit in praktisch ieder water en eens in de zoveel tijd gaan ook daaraan een aantal vissen dood (ook weer met name op fors of overbezette wateren), ook vrijwel alle viskwekerijen hebben daar eens in de zoveel jaar last van.
Het blijft 'natuur' en daar horen nu eenmaal ziektes bij (is ook bij b.v. schapen, koeien, varkens en kippen zo, geldt ook voor ziektes bij mensen).
Er zijn wel meer evaluaties, maar die staan niet allemaal op het internet.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-10-2006 21:45

Hans-Peter van Ee schreef:Hans

Maar waarom trekt Joris het boetekleed zo voor zichzelf aan ??
Hij is toch niet verantwoordelijk voor het feit dat daar de oude bestanden zijn weggevaagd door de uitzettingen op een aantal kleine- en middelgrote afgesloten wateren??
Respect voor Joris in deze is zeker op zijn plaats.

Of het dood gaan van oude bestanden alleen valt terug te voeren op een zwakke weerstand bij ouderen vissen, betwijfel ik.

met twijfelende groet

HPE

Hans,
Ik kan niet voor Joris spreken..dus dat zul je hem zelf moeten vragen :wink: .
Kan me er wel degelijk iets bij voorstellen omtrent zijn beschreven gevoel in deze materie..vandaar mijn symphatie
Verder zijn de woorden van Aart hierboven ook glashelder.
Iets nieuws doen is een leerproces met alle plussen en minnen die hierbij horen. Sta je open voor verbeteringen na opgedane ervaringen dan ben je mijn inziens goed bezig.