Tussenrapportage AHV Spiegelkarperproject 1998 -2004

Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

13-10-2006 23:32

Aart en Hans

Dat de natuur zichzelf selecteert leert men toch al op de middelbare school bij het vak biologie ?

Nu ben ik geen target-visser, maar een populatie-visser, en ik ken een tweetal wateren waar uitzettingen zijn geweest.
En helaas ook sterfte.

Er zaten op deze middel-grote wateren geen hele grote bestanden.
Wel hele mooie en oude vissen, waarvan de meeste helaas niet meer onder ons zijn :(
De jongere vissen van de oude bestanden(eigen broed) leven nog steeds, Ze groeien alleen niet zo hard als de nieuwe vissen :lol:

Zoals wel vaker met de karperlarij zullen er meerdere factoren een rol hebben gespeeld bij dit karperleed.
Maar echte duidelijkheid is er nog steeds niet.

Wat mij op viel was dat bepaalde residente karpers, andere gebieden opzochten.
En daar natuurlijk meerdere keren werden gevangen worden (het één is onlosmakelijk verbonden met het ander.......).
Het gevolg laat zich raden.

Zelf vis ik er niet, maar bezoek de wateren regelmatig.
Het herstel vergt tijd, maar ik kom er weer terug om te vissen.

met observerende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-10-2006 00:02

HPE, 100% duidelijkheid zal er ook nooit komen, is een utopie. Virussen muteren, er zijn duizenden soorten bacteriën en daarnaast nog aardig wat soorten parasieten.
Onderzoek om 1 bepaald virus te 'ontleden' kost al gauw zo'n 700.000 dollar, bovendien is er dan op open water nog vrijwel niets of helemaal niets tegen te doen.
Karpers hebben nu eenmaal niet zo'n maatschappelijke waarde zodat hier ook geen dure onderzoeken naar gedaan worden...
jan van kranenburg

14-10-2006 02:22

Aart,

Ondanks die constateringen gaan de SKP projecten gewoon door?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-10-2006 12:04

Nee Jan, gaan niet 'gewoon' door om het maar even in het algemeen te zeggen.
Wel op b.v. de Randmeren waar geen enkele sterfte is geconstateerd. Bij sommige andere SKP's (op afgesloten, wat kleinere wateren) wordt nu vaak een jaar overgeslagen om te kijken of er het jaar na een sterfte ook weer sterfte optreedt. Zo ja, dan beter stoppen. Het is te veelomvattend om alles hier uit te leggen, zelfs Dr. Ing. Olga Haenen, dé autoriteit op het gebied van visziektes bij het CIDC of de 2 professoren van de Universitäts Klinik in München (ook autoriteiten op dit gebied) blijven antwoorden schuldig op een aantal gerichte vragen.
Nog even in het kort 'waarom een jaar overslaan': het kan n.l. zo zijn dat als er na een eerste uitzetting wel een gedeeltelijke sterfte optreedt (duidelijk is dat dit dan de zwakste vissen zijn, dus helaas vaak de oudere grote vissen) vanwege nieuwe bacteriën en wellicht ook enige nieuwe parasieten die 'meegebracht' zijn door de uitgezette visjes en dat er in het jaar na de uitzetting geen sterfte meer optreedt. De theorie is nu dat je dan daarna wel weer visjes uit kunt zetten (uit dezelfde kweekvijvers betrokken!) omdat de 'nieuwe' bacteriën en eventueel enige 'nieuwe parasieten al bij de eerste uitzetting' tot sterfte van een aantal 'zwakke' vissen hebben geleid en dat dit bij een volgende uitzetting niet meer tot sterfte gaat leiden daar het bestaande bestand dan hiervoor inmiddels immuun is.
De praktijk heeft inmiddels geleerd dat uitzettingen op rivieren (b.v. de IJssel), op grote wateren (b.v. de Randmeren) en kanalen geen sterfte veroorzaakt, maar op afgesloten wateren (soms) wel. Hopelijk zal het iedereen duidelijk zijn dat we hier zo voorzichtig mogelijk mee omgaan, maar mogelijke risico's zijn nooit tevoren uit te sluiten.
En een 100% veilig alternatief op afgesloten wateren, waar geen natuurlijke 'productie' plaatsvindt, is alleen maar wachten tot het hele bestaande bestand is uitgestorven en pas daarna weer uitzettingen te gaan doen.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

16-10-2006 08:15

Aart,
woensdag gaan we (via de weesper) ook beginnen met een skp op de vinkeveense plassen. De vv plassen zijn volgens mij wel "sterke" plassen, er is zo goed als geen sterfte onder de vissen daar, althans, je ziet nooit wat.
Nu vind ik het wel erg spannend om daar te beginnen, maar ik ben ook bang door alle verhalen die ik hoor. De vv plassen zijn ongeveer 900 hectare groot en staat in open verbinding met een heel groot polderstelsel. Er werden elke 2 a 3 jaar al schubkarpers uitgezet en er is nooit wat gebeurd. Hoe groot schat je dan kans dat er nu iets fout kan gaan, voor zover dat in te schatten is.
Martin
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-10-2006 09:50

Beste Martin,

Daar hier sprake is van een open watersysteem en er om de twee drie jaar zo als je aangeeft schubkarper is uitgezet ga ik er van uit dat de kans op grootschalige sterfte nihil is. Mochten er schadelijke bacteriën of parasieten waar het oude karper bestand geen afweer mechanisme voor ontwikkelend heeft aanwezig zijn zorgde de uitgezette schubkarper in het verleden er voor dat hier nu in voorzien is.

Peter
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

16-10-2006 10:56

Aart Lokhorst schreef:Er zijn wel meer evaluaties, maar die staan niet allemaal op het internet.


Aart, u heeft PB

Groeten JW
Run to the water.....