Ik neem even het vangsten op datum topic als voorbeeld, waar net zeker 3 of 4 berichten verwijderd zijn. Het gaat me helemaal niet om welke moderator ingrijpt en ook niet om de discussie of een bericht wel of niet offtopic is (die lijn was naar mijn mening nogal dun en discutabel in dit geval, het ging immers wel over in dat topic geposte foto's).
Waar het mij om gaat is dat berichten die misschien iets offtopic zijn, maar wel discussie op basis van argumenten zijn en geen abusive content bevatten zomaar weggeklikt worden. Daarnaast worden degenen die de berichten gepost hebben blijkbaar niet via PB geïnformeerd over waar en waarom hun bericht is weggehaald, waardoor mensen op zoek gaan naar een discussie waar ze bij betrokken waren en vervolgens het hele verhaal niet terug kunnen vinden. De berichten die na de verwijderde berichten geplaatst zijn worden geheel of gedeeltelijk uit hun verband getrokken.
Natuurlijk moet er soms met de bezem door een topic gegaan worden, als wij er echt een bende van maken of als mensen het verzoek van een mod om on topic te komen negeren, maar in dit geval vind ik verwijderen een veel te zwaar middel. Trek dan als mod een lijn, verwijs voor de nieuw ontstane discussie door naar het juiste topic (of een nieuwe), verzoek de mensen weer on topic te komen, verwijder nieuwe off topic berichten en stuur de posten in kwestie een waarschuwing, maar laat die paar al geposte berichten staan. Mocht je ze echt kwijt willen, verplaats ze dan, desnoods met knip en plakwerk, naar het juiste topic, dat is altijd nog beter dan dat mensen hun bericht opnieuw moeten typen.
Ik heb dit trouwens hier gepost en niet als pb naar Kees gestuurd, omdat ik ook wel benieuwd ben hoe de rest hier tegenaan kijkt. Ik heb zelf jaren ervaring als moderator op een aantal (niet karpergerelateerde) forums (nee, dit is geen open sollicitatie

Mocht de rest er nou anders over denken en liever wel een perfect schoongeboend carpboard zien, waarbij alles wat ook maar enigszins off topic lijkt direct weggehaald wordt dan moet ik me gewoon aanpassen, maar wees er dan ook consequent in.