automatische spellingscorrectie mogelijkheid

Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-03-2007 17:24

Beheerders/moderators

Is het mogelijk om een functieknop toe te voegen van automatische spellingscorrectie voor geschreven teksten in het tekstveld?

mvg
Hans
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-03-2007 17:29

Fire Fox kent spellingcontrole, foute tekst wordt dan onderstreept.
Download translate.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-03-2007 17:37

Douwe,
Het gaat mij om het gebruiksgemak :wink: ,
Tevens lijkt het wel of er steeds meer mensen op dit board actief zijn die last hebben van dyxlesie
Wellicht is het voor hun een bruikbare functieknop?
mvg
Hans
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

27-03-2007 17:44

door mij kwam de op het idee :wink:
Davey vd liefvoort
Berichten: 278
Lid geworden op: 02-08-2006 18:29

28-03-2007 21:15

Lijkt me een super idee, en ook het gebruik van leestekens!!!
Want wat sommige mensen hier ooit typen, dan heb ik geen eens zin meer om te lezen. :roll:
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

28-03-2007 21:20

als er zo iets bestaat die iet waarneer er een ? en waarner er een .,! moet kommen te staan :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-03-2007 21:22

Komt foutloos door de spellingcontrole:

Lijk ik niks, daar dingen contouren alleen speling en niet van schijffouten.

:D

Er zijn trouwens spellingcontrole opties als add-in voor je browser.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-03-2007 22:45

Hans Brinkel schreef:Douwe,
Het gaat mij om het gebruiksgemak :wink: ,
Tevens lijkt het wel of er steeds meer mensen op dit board actief zijn die last hebben van dyxlesie
Wellicht is het voor hun een bruikbare functieknop?
mvg
Hans


Watzeggie Hans, waar hebben ze last van? :o :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Jan Peter Teerling

30-03-2007 18:21

Hans Brinkel schreef:Douwe,

Tevens lijkt het wel of er steeds meer mensen op dit board actief zijn die last hebben van dyxlesie
mvg
Hans


@Hans,
Zou dat toeval zijn,of zou dat komen door het belabberde onderwijs wat de jeugd tegenwoordig krijgt voorgeschoteld...In groepjes leren en een individu (Lees leerling) moet zich zelf dingen aanleren.Niks verplichts veel
moet komen van de leerling zelf,ze worden hooguit aangestuurd..
Zeer grote scholen,waar persoonlijke aandacht en aansturing voor de individu ver te zoeken is..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-03-2007 19:49

Daar zijn ze toch al een tijdje geleden van afgestapt?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-03-2007 19:54

Ik zou het niet weten Jan peter
Als ik vergelijk met mijn eigen kinderen van 11 & 15 , dan moet ik wel beamen dat er veel en veel meer gevraagd wordt van de leerling zelf dan in de jaren toen wij onderwijs kregen.
M.a.w. Een grote mate ven zelfstandigheid is vereist.
De kwaliteit / niveau v.h onderwijs lijkt ook wel omlaag gegaan te zijn.
Onlangs hadden we een stagiare, waarvan ik me in alle eerlijkheid hardop afvroeg of deze knaap niet enigzins zwakbegaafd was.
(Heb in totaal zo'n 7 jaar gewerkt met zwakbegaafde personen dus heb er wel enige kijk op)..maar nee hoor, die persoon zat zelfs op het MBO
Kan je zeggen dat de monden open vielen van vele collega;s... :o
Jan Peter Teerling

30-03-2007 20:07

@Kees,
Daar zijn 'we' helaas nog niet vanaf gestapt,het droevige beleid van veelal links georienteerde kabinetten en de resultaten daar van,zijn hier genoeg voorbeelden van op het board te vinden.

Echter,ik denk ook dat er totale desintresse bestaat om te proberen een normale zin te posten.Er wordt gewoon neer gekalkt wat er in het koppie op komt,en dan meestal ook nog in MSN taal.Sommige postings lees ik in iedergeval niet meer,omdat er een grooooote zin zonder leestekens geplaatst is.

En ja,ongetwijfelt zal ook ik schrijfVouten maken...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-03-2007 20:20

Schiet dan niet op met het onderwijs. Was ook al zo toen mijn dochter naar de lagere school ging. Mijn zoon daarvoor had de methode dat ieder in zijn eigen tempo moest leren. Schoot ook niks op.

Probleem hier is dat er niet gedacht wordt voordat er geschreven wordt. En niet nagelezen voordat en nadat op verzenden wordt gedrukt.

Waarschijnlijk ontbreekt het gevoel van opkruipende schaamte bij het na verloop van tijd nalezen van de eigen onzin.

Te weinig zelfkritiek?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Peter Teerling

30-03-2007 20:32

@Hans,
Het is idd. zo als je zelf zegt,er wordt een grote mate van zelfstandigheid gevraagd.Waarom zou iemand die voor de klas staat LERAAR genoemt worden?Iemand waar je wat van kan leren.Een grote mate van zelfstandigheid is prima,maar goede begeleiding van het 'individu' is een pré om goed te kunnen presteren.
En juist hier aan ontbreekt het vaak op scholen.Vroeger was de leraar een autoriteit ,tegenwoordig vooral iemand die het middelpunt is van allerlei pesterijen.

Dat leraren bij de voornaam noemen,draagt hier zeker ook zn steentje in bij.Het 'je&jijen' symdroom.Leraren mogen vooral niet te autoritair zijn/overkomen..Hoe kun je dan aan een klas/groep leiding geven en ze wat leren?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-03-2007 20:53

Jan Peter,

Zelf heb ik speciaal onderwijs genoten i.v.m. mijn slechthorendheid.
Dit houd in dat er toen (nu nog?) kleine klasjes waren , ik meen iets van 5 tot max 8 of 10 personen.
In dit tijd jaren 80 waren de omgansvormen hechter en closer op onze school en zeker niet zo autoritair als op andere scholen.
Ik denk wel dat hoe groter een klas is, hoe autoritairder men zich zou moeten opstellen.
De mate van zelfstandigheid...ik denk dat dit gewoon iets van vandaag de dag is.
De maatschappij verlangt dit nu eenmaal ook bij een werkzaam leven..de kinderen op school worden op deze wijze (denk ik) enigzins voorbereid op een werkzaam leven na school.
Moet wel zeggen dat er op de school van mijn oudste er diverse vormen van individuele begeleding mogelijk is.
Ook met personen die dyxlesie hebben wordt rekening gehouden.
Tevens kun je ook training krijgen als je faalangst hebt of examenvrees.
Dus al met al..zo slecht is het allemaal toch niet?
Maar ja, de ene school is de andere ook niet
Jan Peter Teerling

30-03-2007 20:59

Kees Ouwehand schreef:
Probleem hier is dat er niet gedacht wordt voordat er geschreven wordt. En niet nagelezen voordat en nadat op verzenden wordt gedrukt.

Waarschijnlijk ontbreekt het gevoel van opkruipende schaamte bij het na verloop van tijd nalezen van de eigen onzin.

Te weinig zelfkritiek?

Groet, Kees


@Kees,
De spijker op de kop!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-03-2007 21:08

tja..soms ga ik ook wel eens de mist in hoor en ga ik te snel :oops:
Jan Peter Teerling

30-03-2007 21:31

@Hans,
Tegenwoordig heb je scholengemeenschappen van duizenden leerlingen.Alle scholen moesten maar gaan fuseren om productiever te kunnen werken,het tegendeel is gebeurd.Weinig aandacht/tijd meer voor één persoon.Persoonlijk denk ik dat kleinere scholen en klassen met minder leerlingen betere mogenlijkheden bieden om te leren.Je kunt (leer) problemen sneller onderkennen (en bijv. dyxlesie) en daar beter op inspringen/anticiperen.
Immers hoe sneller je een probleem onderkent hoe eerder je iets kunt bijsturen,voordat een leerling intresse in school/leren verliest en kapt met school met de alle gevolgen van dien..

Autoriteit is niks mis mee,heb het zelf op school gehad en in mijn dienstplicht periode gehad (trouwens ook doodzonde dat dat is afgeschaft ivm leren wat autoriteit is en zelfontplooiing maar das een ander verhaal).Had zelf bijv. best een strenge geschiedenis leraar maar die wist met een grapje op zn tijd de klas wel op zijn hand te krijgen,en wist bijzonder boeiend te vertellen,dat scheelt ook een hoop.Andere leraren dreunden bijv. alle stof uit het boek op en doe er maar wat mee,dat waren dus niet de vakken waar ik een ruime voldoende voor had.

Ben het met je eens dat scholieren op steeds jongere leeftijd klaar gestoomd worden voor de maatschappij/een werkend bestaan.
Of dat een goede ontwikkeling is...
Vraag me trouwens af waarom meer en meer ouders die aan de grens wonen steeds vaker hun kinderen over de grens op school doen..zou dat met het betere onderwijs te maken hebben... :roll:
Laatst gewijzigd door Jan Peter Teerling op 30-03-2007 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-03-2007 21:37

Jan Peter Teerling schreef:@Hans,
Tegenwoordig heb je scholengemeenschappen van duizenden leerlingen.Alle scholen moesten maar gaan fuseren om productiever te kunnen werken,het tegendeel is gebeurd...


Daar knelt deels de schoen..met name in de grotere steden. :wink:
Hier in Zoetermeer heb je ze ook...er was gelukkig enige keuzemogelijkheden.
De ene school was zeker de andere niet :wink:
dennis lakerveld
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-05-2007 21:39
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

14-06-2007 20:04

Hoi mensen.

Ik zit nu een aantal weekjes hier op dit forum en erger mij aan mensen die zich ergeren aan schrijf fouten.

Helaas ben ik ook zo iemand die wel eens en schrijf fout maak of een zin niet goed formuleer.
Helaas is niet iedereen perfect, probeer er mee te leven zou ik zeggen.

Misschien zijn er nu mensen beledigt door dat ik dit zeg maar das niet mijn bedoeling.

Probeer hier alleen mee te zeggen dat we niet allemaal op de universiteit zitten/gezeten hebben.

Groetjes Dennis
K. van den Herik

14-06-2007 21:08

voutje of 6 en een stijlvout doe je aardig mee...
K. van den Herik

14-06-2007 21:08

voutje of 6 en een stijlvout doe je aardig mee...
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

15-06-2007 03:02

Me eensch, Klaas
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
h van den boogaard
Berichten: 80
Lid geworden op: 20-06-2006 13:30
Locatie: Breda
Contacteer:

15-06-2007 06:20

Wilde bijna een reactie plaatsen, Maar stel je voor dat ik een foutje zou maken.

Ik ben al gestopt met het plaatsen van foto's, reageren doe ik al bijna niet meer i.v.m. reactie's.
Dit noemen ze volgens mij iemand mond dood slaan ?
heb je niks leuks te zeggen, zeg dan niets.
een dag de zon, Doet een week regen vergeten.
Is het beter om iets niet te hebben, Dan om het gelijk alweer kwijt te zijn.
Live your dream.
K. van den Herik

15-06-2007 07:43

Dennis,

Je hebt helemaal gelijk hoor.

Ook ik maak me schuldig aan het ff reageren. Ook ik kijk eigenlijk nooit mijn typekunsten na.

Een deel wordt veroorzaakt door luiigheid en een groot deel door de beschikbare tijd.

Als ik eerlijk ben, valt het nog best mee. Soms.

Misschien word openen en dan plakken en knippen of andersom.

MVG

Klaas