Spellingcontrole

Plaats reactie
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

20-01-2004 08:59

Als ik sommige postings lees, dan krijg ik, zacht uitgedrukt, flinke hoofdpijn. Hoewel ik van deze tijd ben, ben ik duidelijk geen voorstander van de huidige SMS-taal. Dit roept bij mij toch enige irritatie op en mijn motivatie om te reageren op een posting is daarmee veelal ook weg.

Is het mogelijk om een automatische spellingcontrole in dit forum te implementeren?

Indien technisch niet realiseerbaar, dan hoop ik met deze posting mijn kijk op het hedendaagse taalgebruik op dit forum en mijn reactie (beter: geen reactie :wink: ) daarop duidelijk te hebben gemaakt.


Met vriendelijke ochtendgroet,

Ron
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

20-01-2004 09:31

Ron,

Ik deel je mening over irritante afkortingen, etc. Sinds kort heb ik me ook geabonneerd op een Belgisch forum en daar worden woorden en zinnen nog veel meer verkracht, vaak moet ik postings twee- of driemaal lezen voor ik ze begrepen heb. In dat opzicht vind ik het hier nog wel meevallen al zou het een boel schelen als iedereen zijn eigen bericht nog eens doorleest voordat op de OK button geklikt wordt...

Groeten,

Mark
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

20-01-2004 10:10

Menno,

Met automatische spellingcontrole bedoel ik een controle die standaard wordt uitgevoerd. Idee is dat op basis van de "score" een posting al dan niet op het forum wordt geplaatst.

Voor zover ik weet is spellingcontrole mogelijk in de WYSIWYG-editors binnen PHP-boards zoals deze. Mogelijk dat ze er ook al zijn met de door mij gewenste functionaliteit. Ik zal zelf ook eens op Internet rondneuzen.

Edit:
Voor de duidelijkheid, de term WYSIWYG is geen SMS-taal. Dit is in ICT-land een gangbare aanduiding voor 'What You See Is What You Get'. Hiermee wordt bedoeld dat zoals het bericht op het scherm in de editor wordt getoond, deze ook in het forum wordt getoond.


Groet,
Ron
Laatst gewijzigd door Ron van Setten op 20-01-2004 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-01-2004 10:42

Er is een freeware spell-checker voor internet beschikbaar. Helaas voor Engels. Bij omvangrijke berichten kan Word gebruikt worden en vervolgens copy/paste. Wel wat bewerkelijker, maar voor velen een aanrader.

Groeten, Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-01-2004 11:11

zal leuke boel worden!
Vergeet niet dat zo'n spellingscontrole veel woorden uit de karpervisserij niet herkent! kan je een paar keer je post gaan aanpassen!
Ik vind het dan ook beetje overdreven, ik weet niet hoeveel tijd jullie hebben maar er zijn veel mensen die snel tussen de bedrijven door posten!


mvg martijn
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

20-01-2004 11:26

Martijn,

Een beetje spellingcontrole kun je zelf bijwerken. Met andere woorden, visserslatijn is zeker te implementeren.

Tijd en zoals door jou gesuggeerd het gebrek daar aan, is in mijn ogen geen valide reden om moedwillig spelfouten en grammaticale blunders te begaan, hetgeen bij SMS-taal e.d. zeker wel het geval is. Bovendien, wat is de tijdwinst voor de poster door 'w8n' in plaats van 'wachten' te typen? Verwaarloosbaar in mijn ogen. Vanuit de optiek van de lezer draai ik het zelfs om: het kost mij meer moeite en tijd om 'w8n' in plaats van 'wachten' te lezen. Ook is het zo dat het niet altijd verkortingen van woorden betreft; zo wordt 'en' ook regelmatig "verkracht" tot 'ennu'.

Zoals in mijn initiële posting al aangegeven, vormt dit voor mij steeds meer een reden om niet op postings te reageren. Slechte zaak voor een forum.

Noem mij maar een taalpurist :-).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-01-2004 12:08

tjah een taalpurist ben je idd wel en beetje ja
Maar ik d8 dat mee meeste mensen er geen problemen mee hadden want tis tog nie erg wat korter te tiepen? :roll:

Maarre ff serieus, ik stoor me er zelf echt niet aan tenzij het echt te erg word. En ik vind tijd dus WEl een goed argument kijk dit is een forum en geen tijdschrift mensne reageren hier voor hun lol en de een typt nu eenmaal sneller als de ander, en als je dan ook nog slecht bent in grammatica dan is de lol er snel vanaf zeker als je ook nog een trage internet verbinding hebt en het dus wel heel lang duurt voor je iets gepost hebt
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

20-01-2004 13:07

Martijn, nogmaals, het betreft moedwillig, d.w.z. bewust gemaakte fouten. Een tikfout hier en daar wordt door iedereen wel eens gemaakt, ongeacht eventuele tijdsdruk.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-01-2004 14:17

Flauw, maar er is niets op tegen eens wat meer tijd te nemen voor een posting. :wink: :P
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

20-01-2004 14:21

Ron,
ik ben het roerend met je eens. Ik zit wel eens met kromme tenen. Dt gebeurt met name wanneer de poster het vertikt om leestekens te gebruiken en alles voor zijn kop wegtikt. Zie er maar eens wijs uit te worden. Uiteraard maakt iedereen tiepvouten. Maar bewust een soort sms-taal gebruiken, gaat me ook te ver. Daarnaast denk ik dat de meeste postings niet zo lang zijn dat je daar een spellingcontrole op moet loslaten. Een keer overlezen voordat je op de ok-knop hengst, is vaak al genoeg.
Laatst gewijzigd door Theo Nieuwenhuijsen op 21-01-2004 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

20-01-2004 14:21

Kees, gaan we natrappen? :lol: :lol: :lol:


Theo, valide. Indien de spellingcontrole techisch EN functioneel niet realiseerbaar is, dan ben ik toch blij middels de posting te hebben gemeld hoe ik er tegen aan kijk en wat het bij mij (niet) te weeg brengt.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

25-01-2004 10:48

Van mij hoeft het niet heren, sinds ik hier op het board zit is mijn Nederlands schrijven met sprongen vooruit gegaan.

Als een spellingscontrole alles verbeterd, leer ik er niks van.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Plaats reactie