Mosel, Moesel, Moezel te Duitsland...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
taco van vuuren
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-03-2002 01:00
Locatie: Velsen

14-07-2003 00:13

Hallo allemaal,

Ik ga over twee weken naar een camping in de duitse plaats Ediger-Eller. Deze camping ligt aan de Moezel. Ik vroeg mij of of er iemand is die het afgelopen jaar nog in de Moezel te Duitsland heeft gevist en zijn ervaringen zou willen delen.

Ik zou graag willen weten of ik aangaande de stroming gewoon in de moezel kan gaan vissen of beter een zijtak kan opzoeken.

Ook ben ik benieuwd met hoeveel hengels ik kan vissen in Duitsland en hoe duur de vergunningen ongeveer zijn dit jaar.

in ieder geval bedankt voor de reactie's...

groetjes Taco
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

14-07-2003 00:24

ik weet geen antwoord op je vragen maar ze hebben er wel lekker witte wijn
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

14-07-2003 08:57

Beste Taco,

Kijk even op <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl" target="_blank" class=bericht>www.karperwereld.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> en dan bij Het Seizoen van.. Gerrit Ritmeester.
Daar staat een sessie op de Duitse Moezel beschreven.

Veel succes daar, er is zekers wat te halen.

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
taco van vuuren
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-03-2002 01:00
Locatie: Velsen

14-07-2003 22:00

Ha die Lars en Bertil...

Bedankt voor het bericht.

Uhh lars ik drink geen wijn maar mijn vriendin wel, ik geef het aan haar door...

Bertil ik had het verhaal van Gerrit uiteraard gelezen een heel mooi verhaal met veel nuttige info. Ik probeerde alleen nog wat recente info te krijgen..

groetjes Taco
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

02-08-2003 10:59

Ben net terug van een korte vakantie in Trier,uiteraard aan de Moesel geweest kijken,zelfs een rondvaart erover gehad(voor de duidelijkheid heb er niet gevist).
Aan de zijde van Trier is het water ondiep met gruwelijk veel wier en andere warerplanten,aan de andere zijde is het diepe gedeelte.
Gek genoeg geen enkele karpervisser gezien wat ik van de karpers niet kan zeggen,veel vissen zien liggen op het ondiepe gedeelte waarvan ook enkele van het formaat die in een foto boek zeker de aandacht op eisen.

Stroom opwaarts van Trier ligt een stuw en een sluis waar enkele hele mooie stekken lagen en in de avond heb ik er verschillende vissen zien springen welliswaar geen beren van vissen maar wel van een formaat die veel sport geven tijdens de dril.

Per toeval op een terras aan de praat gekomen met een lokale karpervisser aldaar,volgens hem zijn terplaatse de vangsten niet slecht en zijn vangsten mogelijk tot in de 20 kg.(zijn grootste vis woog ruim 23 kg)
Echter de Moesel is vergelijkbaar met bv de Maas,er zit voldoende karper alleen je vangt ze niet overal,volgens hem waren de stuw en de sluis de betere stekken.

Geen specifieke info hier dus maar voor iemand die in de buurt van Trier komt misschien wel intressant.

Wil.

Had er trouwens spijt van dat ik mijn hengels niet mee had genomen,alhoewel bij de Coyotebar was het s'avonds ook erg aangenaam vertoeven.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

02-08-2003 13:26

Hoi Wil,

De vissen niet bewaren in een bewaarzak, maar gelijk retour.
Anders krijg de knuppel in het hoenderhok, en ook op de karper.
Alleen daarom al zal ik niet in Duitsland vissen, helaas.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

03-08-2003 00:17

Ik weet wat wettelijk MOET in Duitsland,echter de meeste karpervissers die in Duitsland aktief zijn houden zich ook niet aan dit gedeelte van de wet en zetten de vis terug(wou dat ik dat ook kon zeggen van onze Duitse "vrienden" die in Nederland vissen)
Gewoon vangen en retourneren is het advies,hoewel voor het laatste even checken of niemand het ziet.

Wil.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-08-2003 19:09

Hoi Wil,

Dat was niet persoonlijk, maar voor de vliegen die er op gaan zitten.

m.v.g. Peter
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

04-08-2003 00:23

Weet dat het niet persoonlijk is,is ook niet mogelijk daar ik helemaal nooit vis in Duitsland.

Heb alleen beschreven wat en waar ik het gezien heb,in de tijd dat ik er was ben ik met mijn vrouw op vakantie geweest en daar horen geen hengels bij,gewoon ff ontstressen.


Wil.
Gebruikersavatar
taco van vuuren
Berichten: 123
Lid geworden op: 31-03-2002 01:00
Locatie: Velsen

12-08-2003 10:35

Hallo luitjes,

Ik ben net terug uit Duitsland en wilde mijn ervaringen even met jullie delen.
Ik heb helaas maar twee keer gevist in de vakantie. Een aantal dagen gevoerd maar geen karper gevangen. Wel twee enorme kopvoorns aan de haak gehad...

Het is mij opgevallen dat grote delen van de moezel vol liggen met keien en grotere stenen. Ik heb nabij Ediger-Eller geprobeerd te vissen echter dit werd helemaal niets. Iets verderop bij Senhals ligt een brug. Naast deze brug is een zandstrandje gelegen. Hier liggen bijna geen keien op de bodem. Tevens ligt er aan beide zijden van de brug een lelieveld. Zag er prima uit met een hoop leven in het water...Misschien heeft u hier wat aan tijdens uw vakantie.

De zandboten die over de moezel varen veroorzaken een behoorlijke stroming. Deze stroming is zo sterk dat je, je op een afstand van 20 a 30 meter van de boten zelf amper staande kunt houden in de stroming.
Ik heb voornamelijk op een afstand van een meter of 15 a 30 gevist. De moezel was hier zeker 150 meter breed, dus weinig last van stroming en scheepvaart.

Ik heb voornamelijk 's avonds van 19.00 uur tot 23.00 uur gevist. Er is namelijk veel watersport-recreatie in de omgeving van de diverse campings langs de moezel. Ook zwommen er een aantal mensen in de omgeving van het strandje. Vandaar de avond sessie's.

Ik heb ervaren dat je twee vergunningen dient te hebben in Duitsland. De eerste is een vergunning (fishereischein) die gehaald moet worden bij de Verbandsgemeinde. (voor mij in Cochem)
Deze vergunning is een maand geldig en kost 5,12 euro. Op deze vergunning wordt een pasfoto aangebracht. Vergeet deze dus niet te maken....

De tweede vergunning kan gewoon gehaald worden bij de plaatselijke viswinkel. (voor mij in Ediger) Deze vergunning is het hele jaar geldig en kost 17,- euro. Bij deze viswinkel stonden wel een aantal karperartikelen doch langs de moezel geen karpervisser gezien. Men raadde mij aan om een voerstek op de bouwen...

Ondanks dat ik geen karpers heb gevangen ben ik wederom een ervaring rijker. Ik heb geleerd dat ik meer tijd had moeten investeren. Doch gezien een vakantie met vrienden (die niet vissen) is dit wat moeilijker. Mocht u op karper gaan vissen in de Moezel kies dan voor grotere of twee boilies aan de hair. Het stikt er namelijk van de kopvoorns...

groetjes taco
brian helgeland
Berichten: 20
Lid geworden op: 17-06-2004 18:11
Locatie: potsdam(berlin)

29-08-2004 14:24

hoi ik heb er wel eens gevist maar helemaal niks gevangen :( het geeft misschien niet veel vertrouwen maar je kunt het altijd proberen..... suces dan maar :wink:
Plaats reactie