Visvergunning in duitsland.

Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-04-2008 14:08

Beste Douwe,
antwoord had ik al een beetje ingeschat :wink:
Zou je misschien voor mij dit keer dan echt willen negeren?
Dit keer heb ik wel enig belang bij het antwoord van Sander namelijk en zou het jammer vinden als....

Bij voorbaat dank en groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-04-2008 14:09

Beste Sander,
erg duidelijk komt het niet over bij mij.
Kun je me de gegevens van de desbetreffende vereniging geven, als jij bij de gemeente de zeitlich begrenzter Fischereischein haalt dienen zij gewoon een dagkaart uit te schrijven voor zover mij bekend.
Heb ook niets anders qua regelegeving kunnen vinden.

Ben hier zeer benieuwd naar daar ik in je omgeving woon en misschien te maken krijg met ditzelfde gemier.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

07-04-2008 17:50

even het een en ander over papieren duitsland:
op prive water moet je de duitse angelschein hebben ook op beekjes en slootjes die door gebieden lopen die gepacht zijn.een vliegvisser doet er beter aan die angelschein te maken omdat je je in t water begeeft een waadvergunning dus en veel beekjes door prive grond lopen,heel remscheit sollingen en nordreinwestfahlen zijn al aangesloten op scheinpflicht.
rivieren rijn en andere staatswateren kun je gewoon met een dagverguning terecht.


of je dit nu vind met google weet ik niet maar anders ga je maar vissen daar zonder lol boete,s liegen er niet om.
petri heil strakkes seil. :P
breek me de slurf niet open
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

07-04-2008 20:41

[quote="ron thijsen"]even het een en ander over papieren duitsland:
op prive water moet je de duitse angelschein hebben ook op beekjes en slootjes die door gebieden lopen die gepacht zijn.een vliegvisser doet er beter aan die angelschein te maken omdat je je in t water begeeft een waadvergunning dus en veel beekjes door prive grond lopen,heel remscheit sollingen en nordreinwestfahlen zijn al aangesloten op scheinpflicht.
rivieren rijn en andere staatswateren kun je gewoon met een dagverguning terecht.


Ik kan ze nog wel sterker vertellen...............maar dan moet ik liegen,
Heb je dit zelf verzonnen ?
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

08-04-2008 01:17

verzin niks probeer gewoon op een beekje met je vliegenstok in t water te staan.
en leg dat de amtenaar maar uit.
als je op een stuk beek of riviertje staat dat niet gepacht is door de vereniging die je de vergunning uitgeschreven heeft met nog 50 ander op een door hun 4 km gepacht stukje rivier.ga je zuur.
de rest blijft veel net als hier in ned verenigings water die forel vlagzalm uitzet en er lekker zelf op vissen.
en t niet vrijgeven voor dagpassen. Lünenburger Heide en harz kyll en ahr heb je beetje voorbeeldt.
verzinnen waarom zou ik,hier vraagt iemand wat en vertel m wat ik weet.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-04-2008 09:47

Haal nu aub niet de dingen door elkaar, de vergunningen moet je hebben dat is logisch.
Het gaat hier om de verplichting voor buitenlanders om ook het prüfingsbewijs te halen om in het bezit te komen van de vergunningen voor een (deel) van een water.
Ik heb nooit anders geweten dan dat een buitenlander hiervan vrijgesteld is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
alex smit
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-08-2002 02:00
Locatie: wymeer ( DLD )
Contacteer:

08-04-2008 15:37

hallo vissers...

het wordt weer mooi weer en ook bij mij begint het weer te kriebelen het karpervissen en dan kijk ik ook weer een beetje op de karperwereld.nl en het forum ....maar het verandert hier niet veel....mensen met vragen die een beetje belachelijk gemaakt worden, maar goed ik zal kijken of ik een beetje kan helpen met het bovenstaand onderwerp.

Ik heb voor 3 jaar geleden mijn prufung gehaald in duitsland , is een leuke en leerzame cursus en kan het mensen ook aanraden die vaker naar duitsland toe willen te vissen .
naar aanleiding van het onderwerp :visvergunning in duitsland, heb ik met de persoon gebeld die de prufung cursus heeft gegeven , of er iets veranderd was/is in duitsland met de regelgeving .
Dit blijkt niet zo te zijn ,je hebt dus als je in Duitsland wil gaan vissen nog steeds een ``PRUFUNG``nodig .
met deze prufung kun je lid worden van de visvereniging of de tageskarten/dagkaarten gaan halen .

Je hebt deze prufung niet nodig als je in betaalwater gaat vissen , op dit betaal water heb je wel de kans om een bekeuring te krijgen als de politie ziet dat je de vissen die je vangt terug zet .op het moment dat je moeilijk gaat doen tegen oom agent ben je zeker de klos , als je het gooit onder het mom van ik kon hem niet houden o.i.d is het mogenlijk om er met een sisser af te komen.( let op dit komt zelden tot niet voor ).
het is wel zo dat de politie daar ook echt politie is en niet zo als in nederland.

verder heb ik nog een website waar eventueel nog aanvullende informatie staat : http://www.vdsf.de .
succes ermee en dat er weer leuke vissen gevangen mogen worden .

groet Alex
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

08-04-2008 16:02

Vreemd want ik ben ook lid van een vereniging in Duitsland en ik had geen prufung nodig. :roll:


Gr Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Sam Bos

08-04-2008 19:43

dan heb je geluk! want ik ben het helemaal met hem eens dat de prufung wel verplicht is op zommige plekken ook een buitenlander dat hebben ze gedaan want heb geinformeerd DOUWE dat ze zeg maar geen witrussen en polen meer hadden elk gebied mag zijn eigen regels invoeren!! en meer zeg ik er niet over en anders neem je maar contact met LATHEN op en vraag zelf
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

08-04-2008 20:22

Toen ik er viste moest ik eerst vanuit nederland een papiertje aanvragen, en vervolgens in duitsland voor het water zelf ook nog een document kopen.


Je hebt in duitsland een prufung nodig een soort hoofdvergunning , deze kun je gewoon in nederland bestellen en kost 10,00 en heb je met ongeveer 2 weken in huis ,

Daarnaast heb je per water departementen zeg maar, ook een vergunning nodig deze kun je in duitsland zelf kopen bij de vvv en/of de visrecht hebbende, of verening die het water beheert de prijzen van deze vergunnigen lopen uiteen van ongeveer een tientje tot -+ 30 euro.


Antrag

auf Ausstellung eines

0 Jahres- 0 Fünfjahres- 0 Jugend- Fischereischeines


Name, Vorname: ________________________________________________

Geburtsdatum: _________________ Geburtsort: ____________________

Straße, Haus-Nr., Plz, Ort: ________________________________________________

Staatsangehörigkeit: ______________________

Beruf: ______________________



Haben Sie eine Fischerprüfung mit Erfolg abgelegt? 0 ja 0 nein

Liegt der Nachweis über die Ablegung der
Fischerprüfung bei? 0 ja 0 nein






Unterschrift des Antragstellers Unterschrift des Erziehungsberechtigten
(bei Jugendlichen unter 18 Jahren)

________________________________________________________________________

Erledigungsvermerke: (wird durch die VGV ausgefüllt)


Gründe für die Versagung des beantragten Fischereischeines liegen nicht vor.
Der Fischereischein wurde ausgestellt und in die Kontroll-Liste über Fischereischeine
Nr. eingetragen.

Gebühr: ______ € - Fischereiabgabe: ______ €


Im Auftrag


Hoe vraag ik de Duitse Fischereischein aan:




De Duitse Fischereischein is te vergelijken met de Nederlandse sportvisakte. Je hebt hem dus nodig naast de vergunning van de rechthebbende. In sommige gebieden wordt nauwelijks gecontroleerd op het Fischereischein, terwijl je in andere gebieden slechts een vergunning van de rechthebbende krijgt op vertoon van het Fischereischein. Aanvragen dus voor alle zekerheid. Voor de kosten hoef je het niet te laten.





 Vul het aanvraagformulier volledig in. Beantwoord de vragen met betrekking tot de ‘Fischerprüfung’ beiden met ‘Ja’.

 Voeg voor een jaar vergunning 9 Euro.

 Voeg voor een vijfjaarsvergunning 35 Euro.

 Voeg een recente pasfoto bij (45x35mm)

 Voeg een kopie van je paspoort bij.

 Stuur eventueel je oude Jahresschein mee (voor de verlenging.)

 Zend dit alles aan:

Verbandsgemeinde Gerolstein
Bürgerbüro
z.H. Frau Limburg oder Frau Pergher
Kyllweg 1
54568 Gerolstein.





Als de Nederlandse en de Duitse postbodes een beetje meewerken heb je de vergunning na ongeveer een week in huis.

Succes!
Gerard Brondijk
KSN
Gebruikersavatar
alex smit
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-08-2002 02:00
Locatie: wymeer ( DLD )
Contacteer:

08-04-2008 20:32

hoi ,

die bewuste prufung waar kan ik die bestellen dan ???
ik ben er nl. 10 of 12 avonden voor naar cursus geweest ,heb 2 x examen gehad , 1x praktijk ``hengelen `` en 1x de theorie , en dit alles koste ook nog eens 100 of 125 euro...
ik ben benieuwd .

groet alex
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

08-04-2008 20:43

alex smit schreef:hoi ,

die bewuste prufung waar kan ik die bestellen dan ???
ik ben er nl. 10 of 12 avonden voor naar cursus geweest ,heb 2 x examen gehad , 1x praktijk ``hengelen `` en 1x de theorie , en dit alles koste ook nog eens 100 of 125 euro...
ik ben benieuwd .

groet alex


Ik het hele formulier hier dupmpen :P
Invullen + opsturen en klaar en als je dan in duitsland bent bij de hengelsportzaak daar aangeven op wel water je wil vissen, moet je een papiertje invullen en vissen maar ! zo makkelijk
KSN
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-04-2008 00:05

alex smit schreef:Dit blijkt niet zo te zijn ,je hebt dus als je in Duitsland wil gaan vissen nog steeds een ``PRUFUNG``nodig .met deze prufung kun je lid worden van de visvereniging of de tageskarten/dagkaarten gaan halen . groet Alex


Beste Alex,
Zijn uitspraken die echt niet kloppen sorry, je bent verre van compleet. Duitsland bestaat uit 16 deelstaten met verschillende gedecentraliseerde overheden en wetgeving. Voor de deelstaat waaraan wij (groningen) grenzen blijk je daadwerkelijk een prufung nodig te hebben. In principe mag men als nederlander deze prufung niet volgen zolang je niet woont in deze deelstaatvolgens de wetgeving? :P Kan wel omzeilt worden trouwens als je de rest v/d wetgeving leest. Blijkt dus ook te gebeuren als ik lees dat jij hem gehaald hebt, mag ik vragen waar trouwens, heb ook interesse namelijk :wink:

Daarin tegen in bijvoorbeeld de deelstaat hessen:
Ausländer ohne Wohnsitz im Inland können den hessischen Fischereischein ohne Prüfung erhalten wenn sie beispielsweise im Besitz eines ausländischen Fischereischeins sind.

Maar wat leuker is Hamburg, mooi dichtbij nedersaksen:
Ausländischen Staatsangehörigen, die im Inland keinen Wohnsitz haben und im Besitz einer Fischereiberechtigung ihres Heimatlandes sind, kann ein jeweils auf ein Jahr befristeter Fischereischein erteilt werden, soweit besondere Gründe für eine Ablehnung nicht erkennbar sind.

Zoals je kunt lezen is dus hier mijn vispas + de rest v/d spullen voldoende om de fischereischein te krijgen.
Met deze mag ik dus weer vissen voor de geledigheidsduur van het document in nedersaksen. Daarna verliest hij zijn geldigheid zonder de prufung als die over zou moeten worden geschreven. Kan hem hierna ook weer voor een jaar aanvragen in Hamburg en het spelletje begint weer opnieuw.

Met vriendelijke groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Coen Bosboom
Berichten: 4
Lid geworden op: 13-08-2008 18:37

23-09-2009 10:29

ik zal de boel nog even een beetje proberen op te helderen dus bij deze plaats ik een link naar een duitse site waar per bundesland (lees provincie met eigen regeltjes) de regels staan beschreven die worden gehanteerd voor het wel of niet verlenen van verguningen aan buitenlanders.

http://www.fisch-hitparade.de/fischereischein.php

de uitleg:

veel bundeslanden hebben een uitzondering zodat wij buitenlanders geen examen hoeven af te leggen. voor duitsers zelf is het systeem over het algemeen zo dat je eerst een prufung- examen moet doen om een fischereischein aan te mogen vragen, die schein is als een VISpas. de kosten van de prufung met cursus liggen rond de 100 euro, soms krijg je korting als je lid bent van lokale vereniging.

je kan de schein aanvragen bij een stadhuis, waar je dus soms vrijstelling voor die prufung krijgt aan de hand van je nationaliteit, soms ook eerst in combinatie met een bewijs dat je in eigen land lid bent van vereniging of dus gewoon met bewijs van behaalde prufung. pas dan als je de fischereischein hebt mag je door naar de volgende ronde.

je moet ook een "erlaubnisschein", waarmee je mag vissen in een bepaald water, deze haal je bij de hengelsport winkel en is geldig voor bepaalde tijd bv tageskarte/wochenkarte. ook kan je nog lid worden van de plaatselijke hsv om op nog andere wateren te mogen vissen.

ik ben net verhuisd naar bremen, en dat is nou net het enige bundesland waar geen uitzondering bestaat en ik zal dus die prufung moeten doen. maar dit wordt een te lang verhaal.

het zijn een stelletje bureaucraten maar ze hebben wel mooi water. hoop dat ik hiermee een beetje heb geholpen. veel visplezier.

Coen
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

23-09-2009 11:48

Hoelang is een fichereishein geldig ?
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

19-12-2009 19:36

Ik zit eens wat informatie te verzamelen over de meren/plassen in het Eifelgebied.

Nu ligt dat in Nordrhein-Westfalen en daar staat onderstaande tekst bij:

Ausländische Touristen müssen ebenfalls einen Fischereischein erwerben. Er wird ohne Ablegung der Fischerprüfung erteilt, wenn sie nachweisen, dass sie die für die Ausübung des Fischfangs notwendigen Kenntnisse besitzen. Halten sie sich länger als ein Jahr in Nordrhein-Westfalen auf, müssen sie die Fischerprüfung ablegen.

Ik kan dus als toerist, bij het aantonen van voldoende kennis voor het uitoefenen van het vissen, zonder ''prüfung" een ''Fischereischein'' halen?

Daarnaast is elke andere info voor het vissen in dit gebied natuurlijk altijd welkom :wink:

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E