Afrika, zeevissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

21-09-2006 17:49

joplahoi,
in januari vertrek ik voor 9 weken naar Afrika, einddoel is kaapstad, iemand ervaring met het zeevissen daar, of in andere landen langs de ooskust van Afrika ?

grtz
Greets Gino
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

02-11-2006 14:43

Ik heb afgelopen Juli een aantal dagen de kust bij Durban Z.A. bevist, Umhlanga rocks om precies te zijn.

Gewoon vanaf het strand.
Het is goed te doen om er vis te vangen maar de technieken zijn heel anders dan hier in NL.
Ik heb daar hengels aangeschaft, kost geen drol daar, meenemen is lastig en je dure spullen kunnen makkelijk kapot in het vliegtuig.
Vergunning haal je op het postkantoor, 1 document voor alles en ook niet duur.

Steek je licht op bij een lokale hengelsportzaak, de mensen zijn uitermate vriendelijk en willen je maar al te graag alles uitleggen.
Info boekjes met rigs en vissoorten krijg je zo gratis mee.

Aas haal je stom genoeg niet in de viswinkels maar in de supermarkt en bij tankstations langs de kust. De diepvriesvakken, daar moet je zijn.
Het wordt gewoon niet verkocht in de hengelsportzaken.
Meest gebruikt aas, Snoekies (sardine soort) garnalen en squid.
Die laatste icm een langstelige haak maat 8 werkt perfect.

Informeer even wanneer de sardine trek is, dat schijnt een enorme verandering in de visserij op te leveren als je haaien etc wil gaan vangen.
Baracuda's komen dan dichter bij de branding heb ik vernomen.

Op de meeste kustlijnen van badplaatsen liggen kilometers lange haaiennetten. Als je op haai wil gaan vissen, zorg er voor dat je niet achter het net vist.
Ik deed dat wel maar werd toch verrast door de aanbeet van een kleine haaiensoort die helaas los liet.

Nog een tip, De indiase bevolking in zuid afrika beheerst de visserij, Je zal geregeld aangesproken worden door hen. Neem hun adviezen aan, zij weten het echt beter.
De blanken vinden je daar over het algemeen een debiel met een stok in de hand.

Mocht je de kolder in de kop krijgen dan kan je ook gaan karperen in de binnenwateren. Let wel op dat je niet aan een water beland waar krokodillen of nog erger, nijlpaarden huizen.
Loop bij een kijktocht langs een mooi water dus ook niet over de brede voorgebaande paden in het riet en andere begroeing. Nijlpaarden gebruiken deze als route naar de graas velden. Levensgevaarlijk!
Dit is geen grap!!!!

Karpers zitten in bijna elk klein of groot stuwmeer. Neem je eigen kilotje boillies maar mee, daar is dat spul nauwelijks verkrijgbaar.

Zover mijn ervaringen.

Succes, groeten Bob.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

03-11-2006 10:40

Nog wat kunnen vangen ook?
Foto's?
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

03-11-2006 19:10

Paar visjes, niets groots er bij. wel mooie vis met veel stekels (auw).

Voor de binnenwateren was het te koud, temp water 7 a 8 graden, het was winter in Juli, wel geprobeerd maar met het logische resultaat.

Als het goed is staat een van die geinige vissen in deze link:

http://www.dirksewatersport.nl/bobvis.htm

Groeten Bob.
Plaats reactie