Noorwegen,Tysnes

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

12-01-2006 22:42

Komende zomer gaan we naar Noorwegen (eiland Tysnes onder Bergen) om een bevriend echtpaar (ook) op Skandinavische wijze in de echt verbonden te zien worden (zij is Noors).

Daar plakken we natuurlijk een weekje aan vast. Penhengeltje (3 x 1.30m, 2 lbs) en toebehoren vliegen waarschijnlijk mee. Iemand een idee of daar ook zoet water is waar mogelijk karper zwemt? Of zit je vast aan de - overigens ook interessante - zeevisserij?

Heel graag info.

BVD

Groet, Bert Vooijs
ff v==
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

12-01-2006 22:56

Kijk op http://www.zeevisland.com/index2.htm en dan rechts bij reisverslagen-Noorwegen.

met een 2 ponds hengel, gevlochten lijn (geen 30/100 nylon....), en wat kunstaasjes vermaak je je in de zee wel.

ps. nog een tip, gebruik geen kabeljouw-vlees als natuurlijk aas.

succes daar! En laat weten wat het geworden is!
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

12-01-2006 23:05

Thanx Wouter,

Heb ik in ieder geval wat achter de hand. Hoezo geen kabeljauw?
Top of the foodchain? Ik dacht dat je daar ook orca's had (aan mijn penhengeltje :-? :o ).

Op de hoogte houden? Wie weet, het gaat om eind juli. Even abonneren op dit topicje....

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

13-01-2006 21:20

ik ben er ca 20 maand terug bij toeval verzeild geraakt, en had ook hengels bij me.

Met kuntsaas kleine kabeljauwtjes gevangen (wat heet klein....), en 1 er van ten dele als aas gebruikt.
Niks geen beet op gehad, lees ik later, terug in Nederland, dat je zo'n beetje alles wat plantaardig of dierlijk is wel als "natuurlijk aas" kunt gebruiken, behalve kabeljauwvlees.

Maarja, toen was ik er totaal niet op voorbereidt, maar het is best tof om met een klein bootje in zo'n fjord rond te crossen, en her en der een visje te vangen.
Die natuur is daar geweldig, en met een beetje kennis van zaken (die ik (nog)niet heb), en het juiste materiaal zijn daar erg leuke vissen te vangen!

Dat ik daar (ooit) wee heen ga vissen is zeker, alleen weet ik nog niet wanneer, ik zou vandaag al wel weg willen, maarja.....

Een beetje vissen in een kanaaltje ergens in Overijssel is best leuk, maar ik heb iets ondekt wat vele malen beter is! ;)

Succes daaro!

MVrGr; WoutuH StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

13-01-2006 21:22

oja, of daar orca's zijn weet ik niet.

Wat ik wel weet is, dat het niet verstandig is om de eerste de beste "kolk" in het water met kunstaas aan te werpen (zeg ik dat goed?).
Dat deed ik dus wel een keer, vlak daarna kwam zo'n gekke zeehond boven water, die had dus die "kolk" veroorzaakt.
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

13-01-2006 23:11

O.K.

Geen kabeljauw als aas en uitkijken dat je geen zeehond aan de haak krijgt...

Ik begin er al behoorlijk zin in te krijgen , als ik jouw ervaringen lees.

Toevallig belde vanmiddag een vriend of ik zin had om mee te gaan naar IJmuiden. Was voor mij voor 't eerst op zee.
Over kleine kabeljauw gesproken: twee mooie gulletjes gevangen vanaf de noordpier bij Wijk aan Zee.

Da's wel het echte-mannen-vissen hoor:
- Bonken ankerlood van 150 gram, waarmee ik mijn penhengel direct doormidden zou gooien;
- Vissen regelrecht over de basaltblokken takelen;
- Klap op de kop, want hij moet opgegeten worden;
- etc.

Even wennen dus, maar wel érrug leuk!!

Groet, Bert
ff v==
Gunther Verwinnen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06-02-2006 15:33
Locatie: Sint-Joris-Weert (B)

06-02-2006 16:12

Bert,

Ik ben ondertussen 11x op visvakantie in Noorwegen geweest en heb dus wel al wat geleerd over het fjordvissen. Als je het op zoetwater gaat proberen in het fjordengebied zal je volgens mij geen karper of snoek tegenkomen maar zeker wel forel. Ik zou zeggen richt je op de vissen die er overvloedig aanwezig zijn en geniet tenvolle van de prachtige omgeving.

Ik richt mij volledig op het zoute, de fjorden dus. Ik heb gezien dat Tysnes aan de Hardangerfjord ligt. Hier kan je zoals in de meeste Noorse fjorden een karrevracht aan vissoorten vangen. Naast de klassiekers zoals kabeljauw, koolvis, makreel, pollak, wijting... zwemt er veel leng en lom. Verder nog platvis, lipvis, roodbaars, zeewolf, zeeduivel en enkele kleine haaiensoorten.

Wel vis ik altijd vanuit een bootje wat me veel meer vrijheid biedt dan vanaf de kant. Als je geen bootje kan huren, zoek dan naar stekken waar het onmiddellijk diep is zoals aanlegplaatsen van veerboten, steile rotsen...

Ik heb van mijn laatste Noorwegentrip een verslagje geschreven op volgende link http://www.zeevisland.com/Noorwegen/no- ... unther.htm

Ook elders op de site van http://www.zeevisland.com vind je heel wat nuttige info terug.

Het is natuurlijk moeilijk om op een zeer algemene vraag een antwoord te geven. Ik zou bijna een boek(je) kunnen vullen. Als je iets meer specifieke info wilt, laat je maar iets weten.

WAARSCHUWING: de kans bestaat dat je na een eerste kennismaking met Noorwegen elk jaar (of zelfs meer) wilt teruggaan.

Vriendelijke groeten,

Gunther
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

06-02-2006 18:19

OK Gunther,

Ik ga eerst je verslagen maar eens lezen. Als ik vragen heb, zal ik zr zeker stellen!

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

14-04-2006 18:19

Up...

Over drie maanden gaan we al...

Groet, Bert.
ff v==
Gunther Verwinnen
Berichten: 24
Lid geworden op: 06-02-2006 15:33
Locatie: Sint-Joris-Weert (B)

27-04-2006 11:10

Bert,

Laat maar weten hoe het geweest is. Wij zijn aan het bouwen waardoor ik dit jaar jammer genoeg niet aan een trip naar Noorwegen zal toekomen :cry:
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

14-05-2006 22:59

Ik heb de knoop doorgehakt en besloten me vooral op het zoete water te gaan richten (behalve als het huisje waar we logeren pal aan zee blijkt te liggen). Iemand een idee wat voor vis ik dan tegen kom?

Zalmforel? Misschien een barbeel op z'n tijd? Ik heb werkelijk geen idee...
ff v==
jacco noordermeer

29-05-2006 22:07

roye,en bruine forel,baars, vlagzalm,snoek,voorn
en als je mazzel hebt en er loopt een leuk riviertje,zalm :wink:

arggggggg ik wil ook weer eens terug naar noorwegen
maar ja ,dat weer daar......... vaak nog minder dan hier! :-?
maar heel soms heb je mazzel

iig veel plezier daar
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

29-05-2006 22:38

Dank je Jacco,

begin er steeds meer in te geloven dat dat wel gaat lukken!

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

08-08-2006 20:29

En Bert,

is het gelukt met de vangst??

MVrGr;

WouteRStegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

08-08-2006 21:58

Nee Wouter, niet echt.

Uiteindelijk heb ik nog geen uur gevist en niks gevangen. En dus toch op het zoute water (Bjoernefjord).
Kwam er eigenlijk voor een bruiloft. Dat en andere - overigens positieve - omstandigheden doorkruisten de visserij nogal.

In het deel van Noorwegen waar Tysnes ligt was het fantastisch zomerweer vorige week. Ben nog nooit zo bruin van vakantie teruggekomen. De uitzondering die de regel bevestigt, Jacco. We gaan zeker nog eens terug (zaten bij de moeder van een vriendin in huis) om een frisser en regenachtig Tysnes te leren kennen. Dan zal ik de visserij ook wat serieuzer aanpakken.

Mooi land man! In de Alpen krijg ik het benauwd, maar als er genoeg water tussen de bergen ligt, kunnen ze me niet hoog genoeg zijn.

Evengoed bedankt voor jullie tips. Ik kan er later ook nog wat mee.

Groeten van Bert.
ff v==
marnik van cauter
Berichten: 58
Lid geworden op: 05-12-2010 12:29
Locatie: genk §

07-01-2011 22:24

hallo kun je me zeggen hoe ik moet vissen uit een boot in noorwegen
alvast bedankt
erik van bekkum2
Berichten: 4
Lid geworden op: 03-01-2011 17:22
Locatie: verweg

09-01-2011 18:34

De zeevisserij vanaf de boot in Noorwegen is erg mooi.

Voor de boot

Neem vooral geen grote reel mee.
Geen zware loden en geen dikke stokken.

Gewoon een goeie hengel tot 270 cm tot 200 gram Pilkerstok.
Wij gebruikte pillkertjes tot 150 gram. Op zwarte pilkertjes hadden wij de meeste vis.

Probeer eens door te vissen met kleine levende koolvisjes die je net heb aangeslagen.
Zoek dus scholen kleine koolvis op, daaronder zit meestal de grotere jagers.

Hier knallen dan vaak de grotere vissen op. Levend aas, ik weet het(in de hemel kom ik niet meer)

Afbeelding

Kijk maar uit , verslavend als wat en zit je straks vaker op zee.
Plaats reactie