Hongarije

Plaats reactie
Roy Wissenburg
Berichten: 45
Lid geworden op: 14-06-2002 02:00
Locatie: Zevenaar

18-08-2002 20:12

Heeft iemand info over het karpervissen in hongarije, en dan met name over het Balaton en Velence meer.

Alle info is welkom.

Groeten
Bru Rudi
Berichten: 10
Lid geworden op: 30-01-2002 01:00
Locatie: Kontich (B)

07-10-2002 15:26

Ik kan je wel wat vertellen over Velence,
Balaton ook wel maar daar heb ik zelf nog niet gevist.
Op Velence (2200 ha groot) heb ik een keer met 2 vrienden een sessie gedaan van 10 dagen, totaal 107 karpers zwaarste vis 9.5 kg. opmerkelijk 105 schubkarpers en 2 spiegels. Wij hebben gevist vanop een camping genaamd Agard reden Ik had vrouw en kinderen bij. Als je alleen gaat kan je naar 1 van de eilanden varen daar zit je rustig weg van alle camping drukte. veel geluk als je gaat.
Tip neem veel mais mee en veel muggenmelk.

Balaton is 66.000 ha groot, bij een beetje wind kan je het hier schudden met een rubberbootje.
Het meer is vrij ondiep er zijn plaatsen waar je 500 m ver kunt stappen en het water nog maar slechts tot aan je heupen komt.
De beste plaatsen volgens mij om daar te vissen zijn of bij de overzet plaats Tihany omdat het daar tot 14 m diep is ofwel met een grotere boot, en van deze af vissen dan kan je overal komen. 1 ding weet ik wel zeker in dit meer leven volgens mij de grootste karpers en meervallen van heel de wereld. Bron: vraag maar eens aan de locals wat voor monsters zij al gezien hebben.

Veel geluk en laat wat van je successen horen.

Greets Rudi.
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

08-10-2002 11:06

Ik ben ook bij het ballatonmeer geweest alleen niet wezen vissen ja op kleine visjes , maar 's morgens als we terug kwamen van stappen zag je echt grote vissen draaien volgens de "locals" die daar zaten te vissen waren het ballins tot nog toe weet ik nog steeds niet wat voor vissen het waren we hebben geprobeerd met kleine visjes maar niks gevangen. Op het ondiepe zaten zeker vissen vooral bij de stukken waar waterplanten lagen.

MVG Josse

PS ik ben geweest in het plaatsje siofok.
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

08-10-2002 15:24

Dacht dat 't hier om meervallen gaat, ben echter niet zeker...

Groeten

Peter
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-10-2002 16:56

Er zitten hier inderdaad giganten van karpers, maar ook van meervallen, en andere spectaculaire soorten.

Foto's van mensen op de camping bewijzen dan een hoop. Alleen praten, jammer genoeg is m'n Hongaars niet echt Best, en hun Duits/Engels ook niet.

Vanaf campings is het veelal mogelijk om te vissen. Zonder apparte vergunningen te moeten kopen.
Omdat de 'camping baas' dit meestal voor de gehele camping heeft gedaan. Echter is dat niet overal zo, dus voor de zekerheid even vragen.

Op sommige gedeelten, word het uitlopend niet veel dieper zoals al werd gezegt.
Tegenovergestelde aan de overkant van het meer.
Hier is aan de kanten nog te lopen tot een meter of 10 a 20 uit de kant.
Daarna kan je niet meer staan, en word het al snel steeds dieper en dieper.
Hoe verder je het meer ook in gaat, hoe meer je de blubber in gaat.
Op sommige plaatsen heb je ook nog eens te maken met Enorme planten groei. Wier, een soort wier 'prikkel' plant, ahh ik heb ze allemaal gezien, en aan me haak gehad.

De meeste hongaren zoeken een plek op, of maken deze zelf met zand.
Steken hier een stok in, die vanaf de kant te zien is (*lees, gewone stok, dus een rechte boom stok of iets anders dergelijks).
Dumpen hier om de dag een emmer mais neer, en gaan elke dag aan de waterkant zitten om te vissen.

Ze liggen dan rond de 200 meter uit de kant, en bij een run gaan ze het bootje in, en komen met de vis terug.
Helaas voor deze vis, is er dan geen weg meer terug. En word dan treurig op een bepaalde mannier bewaard.

Ik heb het hier over een paar Hongaren die zo vissen. Deze waren erg rijk, en vandaar dat deze dus op die mannier vissen.


Als je er heen gaat, neem dan vooral je vaste stok mee, of gewoon een werphengeltje met voerspiraal etc.
Het is erg leuk, en je vangt je scheel.
In tegenstelling tot de witvisjes, is het mij niet gelukt om karper boven water te krijgen daar.


Met motorboot mag je niet het balatonmeer op. wat de meeste mensen volgens mij ook wel weten.
Een Electrische motortje is daarintegen wel geoorloofd.

Let goed op de lichten, voordat je het meer op gaat. voor de hongarije gangers onder ons, die zullen precies weten wat ik bedoel.

Er staan rond het gehele meer, lampen op gesteld, die een bepaald signaal afgeven.
Snel, Langzaan, etc etc. Zodra deze snel beginnen te knipperen, is er storm opkomst, of is het er al.
Geloof me, ga dan meteen het water uit, of ga er in iedergeval niet meer op.
Het is zo, dat zodra die lampen snel beginnen te knipperen, de storm er binnen een kwartiertje, tot een uurtje er is.
alles en iedereen word dat van het water gestuurd door de politie te boot.



Hopelijk zit er wat bruikbare informatie voor je tussen.

Christiaan van Klaveren.
Roy Wissenburg
Berichten: 45
Lid geworden op: 14-06-2002 02:00
Locatie: Zevenaar

08-10-2002 17:47

Mensen,

Alvast bedankt voor de info tot nu toe.
Ik ben zelf een aantal maal op vakantie geweest in Hongarije, om precies te zijn in Kestely aan het balaton.
Ik heb er ook gevist maar niet op karper, maar het ligt wel in mijn planning om hier in de komende jaren eens op karper te gaan vissen.

Maar omdat het een toch een relatief onbekend land is qua karpervissen in vergelijking met de bekende landen ben ik bezig om zo veel mogelijk info te verzamelen.
En buiten het karpervissen, terkt het land me ook aan, het heeft iets.

Info over het velence meer is ook meer dan welkom.

Groeten Roy
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

09-10-2002 14:34

Misschien is dit een goede site:
http://members.lycos.nl/hongarije_vakantie/velence.htm

Staat ook info over ballaton meer.

En deze: http://www.velence-immo.com/dutchsite/omgeving.htm

Met vriendelijke groet,
Josse de Bruin

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Josse de Bruin op 2002-10-09 14:36 ]</font>
Bartel Gevers
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: rosmalen

12-01-2003 14:04

in het boek OP JACHT NAAR GROTE KARPER van Groothuis staat een foto van een vis uit het ballatonmeer, dit is een ware kanjer en ligt met zn gigantische hangbuik op een soort pallet/ krat en weegt geloof ik om en nabij de 70 pond.
ik ben zelf twee keer in hongarije geweest, niet specifiek om te vissen maar heb wel alle dagen van de vakantie zitten vissen.
ik viste niet op karper toen maar heb er wel een paar aangehad.
die vissen zwommen toen elke keer door mn lijn heen, niks te vertellen. mvg bartel
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-01-2003 10:51

Bartel,

Ik denk dat jij een ander boek van Rini bedoeld, of ik heb lopen slapen tijdens de tientallen keren dat ik dit boek heb gelezen :smile:

Gr. Laurens
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

15-01-2003 11:20

hoy,

laurens: je heb gelijk het betrefd inderdaad het grote karperboek van rini groothuis,
daar staat inderdaad een foto in van de hongaarse monsterkarper!

roy: ik zou eens wat op internet zoeken er staat best veel op over het balaton meer en valence meer!!
ik wens je heel veel succes in hongarije!

groeten rob
Bartel Gevers
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: rosmalen

20-01-2003 11:09

klopt
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

17-03-2003 12:52

Zie hier mijn post voor nog wat overige info betreft het Balatonmeer en Hongarije:

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=169&forum=42&15" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=169&forum=42&15</a><!-- BBCode auto-link end -->
Paul Princen
Berichten: 4
Lid geworden op: 24-07-2003 02:00
Contacteer:

23-08-2003 14:03

Vissen in Hongarije kan ook op het Orfumeer. zie ook <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.vakantiehongarije.nl" target="_blank" class=bericht>http://www.vakantiehongarije.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->
Plaats reactie