Karpervissen op het Lipno-meer in Tsjechie

Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

30-01-2004 19:51

Van de zomer gaan wij een weekje naar het Lipno-meer en de karperspullen passen nog net bij de rest van de koffers. Heeft er iemand ervaring op dit meer, Jordy op t Hof bijvoorbeeld ? Hoe moet ik het hier aanpakken. Ik ben al van een eerder topic het een en het ander te weten gekomen, maar die was al behoorlijk oud.

MVG Stefan Sand
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

01-02-2004 08:43

Hoi,

hoi ik kan je wel een aantal dingen over het meer vetellen.

Ten 1e is het er ongeloofelijk groot!!!, een gigantische slok water. Vanaf de over gezien, is het op veel plaatsen waar je kunt vissen de 1e 30 tot 100 meter uit de kant erg ondiep/stadiepte zul maar even zeggen.
Verder zitter er heel erg veel kleine campings aan het water, direct vissen vanuit de tent. Maar doe je dit, zorg dan wel voor een goede veilige camping, want de campings waar veel tsjechen op staan is vragen om problemen. Ze jatten als je ff niet kijkt rustig al je visspullen enz enz!! dus pas op ok!!!. Verder wordt er zeer streng gecontroleerd (in heel tsjechie). Op het meer wordt er gevaren met speciale politie boten, en wordt er ook vanaf de overkant gecontroleerd. Met nacht en verrekijkers wordt je op bepaalde locaties veel gecontroleerd. Maar zorg gewoon dat je de juiste vergunning hebt, en er is niets aan de hand.

Het visbestand bestaat veelal uit duizenden kleinere karpers, schubkarpers maar er zitten ook hele grote vissen tussen. Deze laten zij zelf zwemmen, en eten ze niet op omdat grote karpers niet lekker zouden zijn!!! Vissen boven de 20 kilo zitten er wel, heb bij de cafe's wel een aantal foto's gezien. Rondom het meer, en vanaf de campings heb ik veel karpervissers gezien. Hier en daar, overal stond op een camping wel een hengel op een piepertje. Verder zwemt er meerval in, weet niet hoeveel en hoe groot??? Ook zie je veel tsjechen met boten op het meer vissen. Veelal snoeken, en baarzen met de plug en spinner.

Aas:

Mais, tarwe, graan, en hennep super goedkoop en ze kennen het en vreten het. Heb je een leuke stek dump dan eens wat mais voor een paar dagen en je gaat er serieus wel een leuk aantal vangen denk ik.

Kleinere meren:

Als je met de auto door tsjechie heen rijd, wordt je karpervissers ego, continu gestreeld door pure rust, pracht, en schoonheid van de in het land opgedeelde plassen en meren. Veel visvijvers kennen ze er, en bovenal zijn veel meren kweekvijvers dus pas wel op waar je je aas te water gaat laten. Niet overal kun je zomaar vissen!!!!! En locale eigenaren van het water zijn niet mee te comuniceren. Zij geloven niet dat je de vissen terug zet!!!

Ik weet niet of je in de buurt van het meer zit, of op een camping, maar er valt zeker wel karper te vangen echt waar!!!!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

01-02-2004 11:24

Hallo Jordy,

Wij zitten op een park van Landal Greenparks vlak aan het meer in Lipno nad Vltavou. Vergunning is af te halen aan de receptie, dus dat zal weinig problemen geven. Dat aas, kun je het er makkelijk kopen of is het aan te raden om het zelf mee te nemen? En ik las in het eerdere topics iets over graansilo's, waar ze de vissen voerden. Waarom zouden ze dat doen?
Ik heb de foto's en kaarten gezien van het meer en het is inderdaad echt gigantisch, ben benieuwd wat het topgewicht hier zou kunnen zijn? Maar een paar mooie vissen is voor mij al genoeg.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

01-02-2004 12:58

Beste Stefan,

Ga je naar zo'n huisje of zit je in een caravan ??
Ik heb foto's gezien van het meer en het is echt gigantisch, maar ik moet ook nog een camping uitzoeken voor als ik mee ga met m nouders op vakanite.
Weet je of je er ook gewoon je caravan kwijt kan of iemand anders ?? mag natuurlijk ook een andere camping zijn met goed faciliteiten
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

01-02-2004 18:53

He Bart-Jaap,

Ja ik moet ook mee op vacance met ons vader en moeder. En mocht gelukkig nog wat inbrengen. Ze hebben 246 appartementen op het park. Ik heb via de site informatie aangevraagt en kreeg alle regels en wat andere informatie over de vissoorten. Erg handig. Kijk maar op http://www.landal.nl en dan in Tsjechie natuurlijk. Had gewoon een mailtje gestuurd. Maar er zijn nog veel meer campings en parken aan dat meer.
Misschien kom ik je nog wel tegen? :P
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

01-02-2004 18:55

Hoi,

die graansilo's zijn werkenlijk gigantisch, en deze legen (dumpen) honderden kilo's graan. De vissen houden zich met deze reden ook geregeld in grote getalen op rond deze objecten.

Aas:

als je gaat kun je best graan, en mais meenemen. Neem geen Hennep mee als je geen gezeik wilt krijgen met de autoriteiten. Beter is om gewoon 25 kilo mais te kopen, een rubberbootje van de speelgoedwinkel en daar in de supermarkten ook nog de nodige gezoete maisblikken te halen. Deze hebben ze hier voor omgerekend 25 tot 30 eurocent. (wat de prijs nu is weet ik niet??)

succes,

jordy
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

06-02-2004 19:41

Bedankt voor de antwoorden Jordy,

He Bart-Jaap, heb je nog geinformeerd? Of ga je toch ergens anders heen?
leo Haring,
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-10-2003 02:00
Locatie: den haag

11-02-2004 13:12

Hoi Stefan

Ik ben er een aantal jaren geleden geweest. Ik heb er 2 weken gezeten eerste 2 dagen geen runs, daarna elke nacht elke hengel. Zwaarste helaas maar 12 pond. Bijna allemaal schubs. Voeren heb ik niet zo heel veel gedaan. Eerste dag 1 emmer met boilies verdeeld over 2 stekken daarna elke dag 1 kg boilie bij elke stek. Ik heb ervaren dat je daar donkere boilies moet gebruiken. Mijn maat viste met gele banana boilies en ving daar slecht op. Hij dacht dat het aan de stek lag. Geruild, hij kreeg nog steeds weinig runs. En ik juist weer wel op zijn stek. Toen is hij gaan vissen met mijn donkere boilies. En hij begon net zoveel te vangen. Overdag is er weinig leven. 's nachts zijn de nachten kort..... heel kort (om te slapen dan).

Wil je nog wat meer info hoor ik het wel

Leo
beter een nacht geblankt, dan helemaal niet gevist!
Gebruikersavatar
Ronald Ermes
Berichten: 388
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Schiedam

11-02-2004 16:31

Heb er een paar jaar geleden een week gevist. Nachtvissen was toen verboden. Wel leuk gevangen daar. een dieptemeter + Boot is eigenlijk onmisbaar. ik hoor wel als je spec. info wil.
Owja.. mais doet het goed. geen schub gevangen op bolie's
gr Ronald
leo Haring,
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-10-2003 02:00
Locatie: den haag

12-02-2004 07:59

Hoi Ron

Had je daar nog zware vissen gevangen?

leo
beter een nacht geblankt, dan helemaal niet gevist!
Gebruikersavatar
Ronald Ermes
Berichten: 388
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Schiedam

12-02-2004 09:03

20+ vissen...
Maar ook een hoop knollen... die vochten wel als leeuwen daar !
alle vissen die je daar vangt zijn nagenoeg onbeschadigd...
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

13-02-2004 01:30

oja kijk uit dat ze ze niet van je mat afjatten he

die tjechen kwijlen van die vissen!!! hah

Nou alle beetjes info helpen he!!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

15-04-2004 10:07

eej ik ga dees jaar ook naar tjechen maar ik wil nie alemaal van die prut vissen vangen ofja maakt nie uit maar er moet ook wel een dikke vis bij zitten 30er of mee als iemand ook naar tjechen is geweest en zware vis heeft gevangen waar een camping bij was wil die dan effe iets laten weten dat zou ik zeer op prijs stellen en een internetsite zou helmaal te gek zij ik hoop da iemand mij verder kan helpen

alvast bedank groetjes sjorske.:wink:
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

17-04-2004 18:09

Ik ben vorig jaar ook naar Tsjechie geweest, gevist op een prive meertje 2dagen. Dat ik weet zijn er veel makkelijke wateren. Ik had 70 runs terwijl die tsjechen blij waren met 2 vissen. Er wordt overigens wel zeer streng gecontroleerd, mede ook omdat karper een kerstmaaltijd is voor de Tsjechen, en er dus niet te veel karper weggevist mag worden.
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

01-05-2004 18:31

70 runs is wel leuk maar ik van liever heel wat minder vis en dat er dan een paar vissen tussen zitten waar ik trots op kan zijn dus als iemand dat weet dan zou ik dat veel op prijs stelen. dus een water met mooie vissen van rond de 15kilo of meer maar het liefst ook weer niet al te groot.
kan iemand mij helpen??

groetjes sjorske :wink:
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

01-05-2004 22:40

niet te geloven...16 jaar ...lult over prut vissen...eist minimaal 15 kilo vissen...wat ben jij eigenlijk voor een visser??????????????????

vast een verwent pokke jong...je komt net kijken man...of moet ik zeggen kind
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

02-05-2004 09:33

:D rustig maar Donald :D

Die jongen heeft net op de "vrijmarkt" een paar hele dikke fotoalbums gekocht en die moeten natuurlijk wel "gevuld" worden, en tsja dat gaat natuurlijk een heel stuk sneller met hele dikke vissen he ! 8)
Dus reis je af naar Tjechie en ga je daar natuurlijk wel even "slachten" he ?
Je bent tenslotte 16 en je weet ze wel even te vangen daar in die negorij, zolang het maar een makkelijk water is waar je dus ff 70 runs kunt krijgen en er toch minstens 50 van boven de 10 kilo grens liggen !

Ik hoop dat ie niet al teveel voor die fotoalbums heeft betaald :roll:

Mark
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

03-05-2004 10:46

ach ja je vindt het toch niet raar dat ik zo reageer?

lekker in het buitenland gaan vissen...en dan zulke eisen!!!
kan er bij mij niet in
koenvan de sande
Berichten: 29
Lid geworden op: 26-04-2004 20:08
Locatie: lage mierde

05-05-2004 20:00

hey donald

je reactie is misschien wat grof! 70 runs is leuk maar zo krijg ik ook wel 3 foto mappen vol. ik heb dan ok liever 1 fotomap met vissen waar ik trots op kan zijn. een keer veel vangen is leuk. maar ja ik hou meer van een gedreseerd water waar het moeilijk is met zware vis. als je dan na veel inspanning en tijd net die ene target vis vangt ben je echt tevreden. zon moment blijft op je netvlies gebrand. op zon water wordt het pas echt sport.

het zit um niet in de leeftijd

groetjes koen
groetjes koen
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

06-05-2004 07:58

die target vis die al 300 keer gevangen is...ben je daar trots op?
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

06-05-2004 19:19

eej donald
je zult het wel niet snapen. maar die target vis van 300 vangensten is teminste een mooie hoogte puntje in je fotoalbum overgens als je in je eigen land mooie vissen vangt waarom zou je dan niet naar een mooie water in een ander land gaan (als je dat teminste aan kunt?).

maarja ik ga lekker naar ut buiteland en vang mooie vissen (HOOP IK)dus dan heb ik graag iemand die met een goed berichtje komt??? alvast bedankt.

groetjes sjorske
koenvan de sande
Berichten: 29
Lid geworden op: 26-04-2004 20:08
Locatie: lage mierde

06-05-2004 19:42

donald,

een echte target vis is nog geen 10 keer gevangen anders is het geen target vis. als hij vaak is gevangen is er toch geen kunst meer aan. schijnbaar is jou visserij nog niet moeilijk. leker ingooien pilsje erbij. voor mij is het de vis zoeken, verkassen, pijlen, contineu varanderen en jagen op die ene vis. en dan vang je die vis die zo weineg word gezien en waarvan ze dachten dat hij gejat was of dood. dan mag je trots zijn en dan mag hij in dat ene fotomapje.
groetjes koen
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

06-05-2004 19:49

ofja ene fotomapje ik heb er heel veel :lol:
vind het wel jammer dat ik er zo veel heb gekocht :(

groetjes sjorske.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-05-2004 23:22

[quote="koenvan de sande"]donald,

een echte target vis is nog geen 10 keer gevangen anders is het geen target vis. als hij vaak is gevangen is er toch geen kunst meer aan. schijnbaar is jou visserij nog niet moeilijk. leker ingooien pilsje erbij. voor mij is het de vis zoeken, verkassen, pijlen, contineu varanderen en jagen op die ene vis. en dan vang je die vis die zo weineg word gezien en waarvan ze dachten dat hij gejat was of dood. dan mag je trots zijn en dan mag hij in dat ene fotomapje.[/quote]
Beste Koen,
dit is natuurlijk ook onzin wat jij schrijft...een targetvis kan voor iedereen verschillend zijn (targetvisserij =doelvisserij)...dit kun je dan ook weer spreiden over een seizoen of per sessie
Dus met anderen woorden een doel stellen en dat kan voor iedereen verschillend zijn..zo kan de een als doel hebben de zwaarste vis (met naam en al) van een bepaalde bekend water te vangen evt binnen een gestelde termijn/sessie of seizoen.
Een ander kan weer als doel hebben zoveel mogelijk vis te vangen en weer een ander kan als doel hebben eens te mogen hopen een mooie volschubspiegel te vangen.
Mijn targetvisserij....MMmmm heel simpel...als ik maar lekker mijn ding kan doen in betrekkelijke rust zonder al teveel gestoord te worden dan heb ik mijn target voor dit seizoen al behaald.
Met informerende groeten
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-05-2004 23:25

[quote="koenvan de sande"]donald,

een echte target vis is nog geen 10 keer gevangen anders is het geen target vis. quote]
oh ja nog ff dit...een targetvis kan dus wel degelijk meer dan 10 keer gevangen zijn..als er maar genoeg mensen achter diezelfde vis aangaat en hij maar vaak genoeg op de kant komt..ook dan kan het dus nog steeds voor velen nog een targetvis zijn.
HB