De Gavers.

Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

16-02-2002 13:57

Hoe is het nu eigenlijk met de Gavers in geraardsbergen? En met de vissen?

Als je niet via het board wilt reageren stuur me dan een e-mail.
Tom Boer

18-02-2002 12:45

Beste Piotr,

Ik dacht dat er wat vissen bij waren gezet na de grote sterfte van vorig jaar.

Zoiets stond volgens mij in het VBK magazine.

Groeten,

Tom
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

20-02-2002 21:42

Mag je er vissen?
Heeft er nog iemand gevist sinds die sterfte? En iets gevangen?

Piotr
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

21-02-2002 10:02

Je mag er nog steeds vissen, maar enkel overdag (net zoals vroeger dus)

Of er nog iemand gevist heeft? Volgens mij hebben de locals zeker al hun uren gespendeerd aan de Gavers, maar door de massale vissterfte zal de grote massa van weleer wel wegblijven.

MVG, Mark
Gast

21-02-2002 10:20

Beste Mark,

je hebt gelijk! Ik heb dit bericht gepost in een andere topic. Daarna heb ik hier n ander beridht gepost maar om de een of andere reden is het eerste bericht hier gepost geworden. Wat ik wilde posten is:

Wat zijn nou de gavers? Ik heb die naam al 100 keer gehoord maar iedereen doet er geheimzinnig over. Wat is of was er zo bijzonder aan die vijver(s)? Waardoor zijn er zoveel vissen gestorven daar? Betrof het aleen karper??

Greetz Tim

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tim Boelema op 2002-02-21 13:02 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tim Boelema op 2002-02-21 13:03 ]</font>
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

21-02-2002 11:54

Volgens mij heb je een verkeerde afslag genomen, Tim. :grin: :grin: :grin:
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-02-2002 14:15

De Gavers is zowel een topwater in Harelbeke als in Geraardsberge. We hebben het in deze discussie over de Geraardsbergse Gavers.

Dit water staat tot ver buiten de landsgrenzen bekend als fucking top. Ik bedoel dus groots, machtig en prachtig.
De Gavers heeft al een hele tros aan karpers van internationaal niveau voortgebracht waaronder het nationaal troeteldier, Skup. Skup is al een tijdje overleden, door toedoen van wat we in het vakjargon onwetende oetlullen noemen.

De vissterfte is te wijten aan een ziekte waarvan de naam me op dit moment ontgaat, en ik dacht dat het enkel de karper was die werd getroffen.
Het was een zeeeeeeeer moeilijk circuitwater waar je enkel overdag mocht vissen. Vele overtredingen zorgden enkel voor meer controle en meer ellende voor de vissers.

Vorig jaar heeft het VBK een uitzetting gedaan van karpers uit een ander water, om het bestand wat op te krikken. Maar het zal jaren duren vooralleer het water weet op zijn vroeger niveau zal zijn.
roy soenen
Berichten: 6
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: hooglede
Contacteer:

19-04-2002 21:45

weet der heir dan iemand iets over de gaverst van harelbeke?
vang ze
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

20-04-2002 22:33

Roy, ik kan je hier niks over vertellen omdat ik er niks van af weet.
Ik hoop voor jou dat je wat meer te weten komt.
Maar ik denk wel dat er mensen zijn die je willen inlichten. Rondvragen is de beste oplossing, dat heb ik ook altijd gedaan.

Piotr
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

22-04-2002 21:23

De Gavers van Geraardsbergen krijgen de kleine karpervissers daar ook een kans of is het een water dat alleen maar voor de grote namen allà allijn Danau,Phil Cottenier enz wordt gereserveerd.Want stel je voor dat je per ongeluk op "HUN" plaats zit vlieg je dan met je tent en al het sop in,of is er daar geen stekkenpolitiek en is iedereen gelijk op dit water.Kan iemand mij er mee helpen.In Harelbeke is het namelijk zowel De "Fransen" zijn er de baas er telt 1 regel daar als je op hun plaats zit oprotten of slaag en je boel kapot slaan. HOPELIJK is het in geraardsbergen anders. Met vriendelijke groeten GINGINO
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

22-04-2002 21:53

Normaal gezien zijn het geen vaste stekken want her is een openbaar water.
En of er enkel grote namen vissen weet ik niet, maar ik veronderstel toch van niet.

Piotr
De zutter kjell
Berichten: 110
Lid geworden op: 18-07-2002 02:00
Locatie: denderhoutem

04-08-2002 18:04

Mooie vissen.
kdz
wouter herckens
Berichten: 10
Lid geworden op: 14-10-2002 02:00
Locatie: gingelom

31-10-2002 16:10

Op 2002-02-21 10:20, schreef Tim Boelema:
Beste Mark,

je hebt gelijk! Ik heb dit bericht gepost in een andere topic. Daarna heb ik hier n ander beridht geworden. Wat ik wilde posten is:

Wat zijn nou de gavers? Ik heb die naam al 100 keer gehoord maar iedereen doet er geheimzinnig over. Wat is of was er zo bijzonder aan die vijver(s)? Waardoor zijn er zoveel vissen gestorven daar? Betrof het aleen karper??

Greetz Tim

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tim Boelema op 2002-02-21 13:02 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tim Boelema op 2002-02-21 13:03 ]</font>
HansPeter van Ee

01-11-2002 19:34

Heren

Skup was een werkelijk schitterende vis, maar had ook een vast maatje, Eénoog.
Eénoog is gesneuveld doordat de vanger in kwestie vaak zoveel papegaaiensoep drinkt, dat hij regelmatig aan het water rondloopt zo dronken als een oorlogsschip.
Hij en niemand anders joeg Eénoog naar de eeuwige Karpervelden.

Heeft deze zuipschuit ook Skup om zeep geholpen...

met vragende groet

HPE
Veeckman Tim
Berichten: 60
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00
Locatie: gavere

01-11-2002 20:10

wie zulke vissen naar de kloten helpt ... zat of niet.... zou nooit meer mogen vissen.. zo simpel is da!
met geergerde groet,
Tim
Gebruikersavatar
Jelle Dries
Berichten: 235
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: Zoersel
Contacteer:

04-11-2002 20:18

die vissterfte is de gavers heeft die alle vissen om zeep geholpen? hoe zit het met de topvissen... zoals bull?
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

04-11-2002 20:21

De topvissen zijn bijna allemaal gestorven naar wat ik heb horen zeggen.
De laatste zomer zou de zwaarste die nog gevangen kon worden 18,4kg zijn. Dit weet ik van enkele locals.

Greetz
piotr
HansPeter van Ee

05-11-2002 11:38

Heren

Dan zal de hengeldruk wel aardig zijn afgenomen als er nog slechts een 18kg+ vis zwemt.

met nuchtere groet

HPE
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

05-11-2002 19:10

Ik ben er in de zomer 2 geweest, en er waren idd niet meer zoveel karpervissers. Op dat moment waren er 5 personen actief bezig.

Dus dat is idd weinig ja.

Groeten
Piotr
HansPeter van Ee

11-11-2002 10:57

Heren

Tja, zo wordt maar weer eens bewezen dat het gewicht van de vissen een te grote rol speelt binnen de karpervisserij.
Jammer, maar helaas en de commercie zal hiervan blijven profiteren, de karpers niet. Die kennen enkel en alleen de nadelen.

met vis-vriendelijke groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: HansPeter van Ee op 2003-01-11 21:27 ]</font>
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

11-11-2002 14:23

vind ik ook HPE ,
ik hoorde deze morgen op de radio het liedje van raymond van het groenewoud en daar zonge ze dus in : ik wil de grootste hebben , ik wil de grootste hebben , ik wil altijd de grootste hebbe , ... een beetje sarcastisch maar ik dacht eigenlijk gewoon aan het karpervissen , voor mij speelt de grote geen rol , alleen het vangen van een vis en de moeite om toch dan maar een vis te vangen , is dat niet veel leuker ?

MVG miguel
HansPeter van Ee

13-11-2002 10:04

Miquel

Karpervissers die alleen maar voor de grote vissen gaan zullen denk ik op termijn afhaken.
Volgens mij is het zelfs zo dat als men geen waardering en respect kan opbrengen voor al het andere natuurlijke leven wat zich bevindt aan de waterkant men snel is uitgekeken op het karpervissen.
Want als het puur en alleen om de grote vissen gaat dan is het een kwestie van de juiste wateren kiezen en uren draaien, de rest is toch bijzaak??

met vissende groet

HPE
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

13-11-2002 10:46

de grootste is ook maar betrekkelijk. vele vissers worden een spiegel voor gehouden door magazines, websites etc, dat bijvoorbeeld het vangen van een 20-gers niets meer voorstelt. de meeste artikelen worden keurig afgebeeld met 40 pond als standaard grens van wel of niet succesvol, hoewel, je bent dan nog maar 1 van de velen die der al 1 of meerdere gescoord hebben, omdat ze inderdaad dat doen wat jij (hanspeter) al beschrijft.... uren draaien, daar waar de vis zit.

voor mij, is het vangen van bijvoorbeeld de halve maan (? cassien, of ie nog leeft weet ik niet eens) werkelijk niet intressant.... wat ben ik dan? nummertje 30 die um vangt? of bijv de nederlandse recordschub. Ookal zouden zij beide nog in perfecte staat verkeren. wat zou ik balen als ik um ving, en denken gadver... hebbie geen 50-er die nog niet gekend is? ;o)

Neemt niet weg dat heel veel karpervissers juist andersom in elkaar steken. Ze willen juist die vis. Target visserij.

Ik ben zelf een echt populatie visser. ik blijf trouw aan een water, omdat ik ze allemaal wil hebben. IN die wens echter bestaat zeker het idee, dat ik blijer ben met een zwaardere, dan een kleinere. ALS die populatie na jaren trouw doorvissen, eindelijk 'beschreven' is, en er zitten niet echt bakken bij, vertrek ik toch weer denk ik...

ik vis al verscheidene jaren een vaste stek aan de seine. kwam niet zwaarder dan net-geen-dertig pond. geen enkel bezwaar, want ik ben der vreselijk aan verkocht. Maar eerlijk is eerlijk, ik zou er niet vissen, als ik niet in mijn achterhoofd de gedachte heb, dat er een bak uit kan komen. De keuze van de rivier op zich brengt een enorm stuk onbekendheid mee, afgezien van het feit dat het er niet druk is. De droom is het verlangen, de drive. soms denk ik wel eens liever morgen dan vandaag. heb ik een rede morgen weer terug te gaan ;o)

Off-topic: voor mij is het karpervissen over de lijn van negativisme gegaan, op het moment dat maddocks en co een videoband gingen uitbrengen, waarin er slechts 1 element een rol van betekenis speelde. het klokje rechtsonderin dat het aantal ponden optelden. Scoren zoals dat heet. dat er op die band hoedjes op een karper worden gezet, bewaarzakken op 20 cm water liggen, 30 ponds bakken van een meter op de grond pleuren werd niet gezien. Sterker nog, het werd er zelfs niet eens uitgelaten door de makers. Geeft een wrang smaakie aan het op een forum bespreken van hoe nu toch vooral een vis goed te behandellen. En toch wilde inneens iedereen naar du der. het liefst met ready-mades van maddocks, hengels van maddocks etc. want zo werkt ut toch?

Met ironische inslag groetende Ed
;o)
HansPeter van Ee

13-11-2002 11:18

Edwin

Elke visser leeft met de gedachte om eens die hele grote vis te vangen.
Op zich ook niet zo erg maar we zijn zoals jij het al beschrijft veel te ver doorgeslagen.
Zo zijn er zelfs karpervissers die alleen maar kijken naar de reputatie van een ander en aan de hand daarvan beslissen of ze zo iemand serieus moeten nemen.

Target visserij daar doe ik ook wel eens aan maar bijna nooit gaat het bij mij om een zwaar exemplaar, ik kies liever voor een hele mooie of moeilijk vis.

Zelf vis ik hier in Nederland al aardig wat jaren op hetzelfde water en vis daar ook puur om een groot gedeelte van de populatie in mijn net te krijgen.
Opvallend detail op dit water is dat de zwaardere vissen al in mijn net zijn verdwenen, het zijn gewoon de makkelijke vissen en de dril stelt vaak niets voor.

Toch ben ik er nog lang niet klaar want de mooiste vis van het stel heb ik nog niet.
En ik weet zeker dat als ik deze vis ooit in mijn handen mag houden ik voorlopig een aantal maanden in een roes zal leven.

met verlichte groet

HPE
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

13-11-2002 12:36

Ik vis het liefst op moeilijke waters. Zoals de laatste zomer, ik weet wel een beetje van het bestand aan karper maar ik wil eigenlijk er meer van weten. Dit zal ook komen omdat ik er al vanaf mijn eerste visdag op vis. Dus ik was nog heel klein.
Je vangt meestal karpers van rond de 8 kg, maar ik weet in mijn achterhoofd dat er biggen moeten zwemmen. Die naar mijn weten nog nooit gevangen zijn.

Dus ik wil weten wat er zit en hoeveel, en dat vind ik een van de zaken die het voor mij interessant maken.

Greetz piotr