De moervaart

Plaats reactie
lieben lucien
Berichten: 5
Lid geworden op: 06-01-2008 17:31

25-01-2008 17:29

Mijn naam is Lucien en ik woon in Limburg.
Ik had graag enkele antwoorden in verband met de moervaart (verbindingdkanaal Gent-Terneuzen) De moervaart is 27 km lang.

- Hoe breed is het kanaal?
- Hoe diep is het kanaal?
- Wordt er veel gevist?
- Welke soorten vis zit er?
- Ook karp?
- Varen er veel boten of alleen pleziervaart, hoeveel ongeveer?
- Welke vergunning heeft men nodig om er te vissen?

Dank voor uw antwoord

Lucien
Jan Peter Teerling

25-01-2008 21:20

Hallo Lucien,
Voor mij bestaat vissen uit,voor-tijdens en na pret.Genieten van de zoete vruchten van je werk.Het is een soort van alles-in-één hobby waar je 'wat' tijd in moet investeren voordat het 'oogsttijd' is.Zal je wat opweg helpen,maar ook Señor Google kan een hoop voor je doen!!

De vaart in Mendonk is de Moervaart en de "2 dode armpjes" zijn de Oude Moervaart.

De Moervaart:

Ge zit dus ter hoogte van het Spanjaardveer(ijzeren brug).
Gemiddelde diepte +/- 3 meter.
Gemiddeld gewicht 6,7 Kg.(In overvloed)
De karper is miss niet van de grootste maar hebben wel een uitstekende vechtlust.
Eén klein detail: vorig seizoen is er gebaggerd ter hoogte van de Zuidlede, het slip werd vervoerd met vrachtwagens en vervolgens gestort in plantons die ter hoogte van het Spanjaardveer lagen(heb daarna niet veel meer gevangen)

Mijn tactiek op de Moervaart is binnen de 2 uur niks gevangen dan wordt het niks.Indien men een goede stek heeft zal men toch ieder uur zijn visje vangen.
Beste tijden zijn de valavond en nacht.(Ook voor de scheepsvaart, overdag kan je er al eens last hebben van pleziervaart en niet te vergeten is de zaterdag morgen als de boot van VOLVO binnen vaart, kan je een tijdelijk niveau verschil hebben van 0,5 tot 1 meter en dit binnen een tijd van één enkele minuut)

Oude Moervaart:

Gemiddelde diepte 1 meter
Gemiddeld gewicht 8 kg met enkele uitschieters van 10 à 12 kg
Het linkse gedeelte bevat veel karper en in mindere mate witvis, het rechtse gedeelte zou minder karper bevatten maar van een groter kaliber en zou moeilijker te vangen zijn door het grote witvisbestand.(Ik zeg wel "zou" want heb er nog niet veel op gevist en heb dit vernomen van enkele locals)



Lucien[/quote]
berx gilbert
Berichten: 116
Lid geworden op: 17-11-2006 17:35
Locatie: genk

19-02-2008 18:23

hallo mr lieben ,
wat ga je op de moervaart doen ?? je kan in bokrijk al geen vis vangen met je handvol boillies !

ha ha ha grapje

wanneer gaat bokrijk nu precies open dit jaar want na navraag blijkt uw opgave niet juist

grt gilbert
als karpers en vrouwen niet op de stek (?) zijn kun je ze niet vangen
zeg da ik et gezeet em
berx gilbert
Berichten: 116
Lid geworden op: 17-11-2006 17:35
Locatie: genk

20-02-2008 12:34

hallo,
ik was verkeerd geinformeert, en ben zelf gaan kijken , de openingsdatum klopt toch
grt gilbert
als karpers en vrouwen niet op de stek (?) zijn kun je ze niet vangen
zeg da ik et gezeet em
Plaats reactie