vergunning voor kind van 7

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

10-10-2007 20:50

stel ,ik neem mijn zoontje van 7 mee naar een willekeurig kanaal in belgié en hij wil ook vissen
heeft hij dan net als een volwassene ook de staats vergunning nodig of is het zo dat er een minimum leeftijd aan verbonden is aan de vergunning?

in nl is het zo dat een kind tot 14 jaar zonder vergunning met ten hoogste 1 hengel mag vissen
met 2 hengels heeft hij dan een jeugd vispas nodig

maar in ons zuiderburen land wil ik graag weten hoe dit geregelt is

bvd voor uw antwoord
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

11-10-2007 00:02

Hoop dat je hier iets aan hebt....Vlekkie

"Belgisch reglementering voor vissers "


Om te mogen hengelen in openbaar water moet je in het bezit zijn van een visverlof. Dat kun je krijgen in elk postkantoor. Je kan daarmee tegen een geringe kostprijs een heel jaar lang aan de slag.

De huidige reglementering wordt samengevat in de "Gids voor de sportieve visser"

In dit document is alle regelgeving van belang voor de riviervisserij in het Vlaamse Gewest gebundeld. U vindt hier de wet op de riviervisserij terug en alle uitvoeringsbesluiten. Alle wijzigingen van de wet en de uitvoeringsbesluiten zijn verwerkt in de tekst.


Er bestaan drie soorten visverloven:
Het visverlof van 3,72 Euro is het zogenaamde jeugdvisverlof waarmee jongeren, tot en met het jaar waarin ze veertien worden, zonder begeleiding van ouders of voogd mogen vissen met één hengel.
Het visverlof van 11,16 Euro is nodig om te hengelen met twee hengels vanaf de oever, ongeacht de leeftijd.
Met het visverlof van 45,86 Euro mag je zowel vanaf de oever als op andere manieren hengelen Wat je verder ook nog moet weten...
Het is op alle openbare wateren verboden om met meer dan twee hengels te vissen. Wie bijvoorbeeld twee visverloven van 11,16 Euro koopt heeft dus niet het recht om met vier hengels te vissen.
Over hengelen "anders dan van op de oever" bestaan wel wat misverstanden. Het is duidelijk dat hiermee wadend vissen of vissen vanuit een boot wordt bedoeld. Maar ook het vissen van op een steiger of een brug hoort hiertoe. Wie gebruik maakt van een zogenaamd "visplateau" dat geheel of zelfs maar gedeeltelijk in het water staat, vist dus strikt genomen "anders dan vanaf de oever". Voor het vissen van op een oever die enigszins over het water hangt (bijvoorbeeld een holle oever langs een beek of een kademuur met overhangende rand) is enkel een visverlof van 11,16 Euro nodig. Je blijft immers "op de oever".

Als gouden regel geldt dat je best achter de waterlijn blijft wanneer je geen visverlof van 45,86 Euro bezit. Op die manier voorkom je voor jezelf en de controlerende instanties onnodige problemen.

Verder moet de sportvisser rekening houden met de specifieke regelgeving op de vangsttuigen en de vismaten. Gevangen vissen die niet aan de minimum afmetingen voldoen, moeten onmiddellijk worden teruggezet. Dit geldt ook voor zeldzame beschermde vissoorten !.


Tenslotte behoort het tot een goede hengeltechniek om vissen met natte handen te onthaken en ze niet in een leefnet op te bergen. Bovendien zal de natuurvriendelijke hengelaar het gebruik van lokvoer beperken, geen schade toebrengen aan de oevervegetatie en afval terug naar huis meenemen. De code van de goede hengelpraktijk is eveneens terug te vinden op de website van Bos en Groen.

Meer informatie over de wetgeving vind je in de Gids voor de sportieve visser. Dat is een bijlage van het infoblad VISlijn, verkrijgbaar bij het postkantoor, de Vlaamse Stichting Promotie en Voorlichting Hengelsport en de Provinciale Visserijcommissie.


Hebt u nog vragen over de wetgeving of iets omtrent dit artikel, nodigen wij u graag uit op onze forums, onze staff staat steeds voor u klaar

Mvg Vlekkie...
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-10-2007 14:50

kijk! daar heb ik wat aan vlekkie.
hartelijk dank namans mij en mijn zoontje
mvg jacco
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

11-10-2007 17:21

Graag gedaan, en maak er wat van samen. En vang een paar mooie vissen...Mvg Vlekkie
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

14-10-2007 16:58

Helaas jong , je mag niet mee :P :P :P :P



Gr :wink:
Plaats reactie