Waals rubberboot reglement slaat echt alles!!!!

Plaats reactie
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

02-10-2007 11:55

Goedemorgen,

2 Weken geleden ben ik tijdens het varen in Wallonië met mijn rubberboot aangehouden. Wat mij toen verteld is geworden verbaasd mij nu nog steeds. Ik had namelijk niet de materialen aan boord die ik aan boord moest hebben volgens de Waalse wet en deze zijn het volgende:

- 2 reddingsvesten (op zich best begrijpelijk maar ik heb ze niet en gaat al jaren goed)
- een poederblusser
- 1 of meerdere peddels (logisch natuurlijk)
- een anker
- een touw van 30 meter
- één of ander reddingstouw van 10 meter
- een toeter
- een hoosschep

Dit alles dien ik mee te nemen in een rubberen zodiac van 2m70 waar ik met 2 man in zat :-? hoe bedenkt iemand zich zoiets??

Toen ze uiteindelijk klaar waren heb ik deze mensen geïnformeerd dat ik niet van deze regels op de hoogte was. Tevens gaf ik aan dat ik mij niet op waals gebied bevond en toen zei de nederlandse agent die ook aan boord was van wel en om dit te bekrachtigen liet hij een print van google-earth :o zien. Werkelijk waar een politieagent met een google-earth print die de grens bepaald hoe idioot is dit. Na nader onderzoek bleek dat deze print niet de juiste kadaster grens aangaf. Nu heb ik eergisteren een kopie van het proces-verbaal thuis gestuurd gekregen.

Nu vraag ik mij het volgende af aangezien ik het nergens specifiek kan terugvinden hebben deze regels ook daadwerkelijk betrekking op rubberboten? Verbaasd me dat ik geen waarschuwingspijlen bij me hoef te hebben :P . Tevens wou ik dit gewoon ook graag even met jullie delen mochten jullie er zin in hebben om met je rubberboot één of ander waals water te gaan bevaren.

Wees gegroet,
Josse

PS wordt tijd dat die rubberboten ook een ruim krijgen.
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

02-10-2007 13:09

Zal het nog anders zeggen, als je op KK of een ander (bevaarbaar) water gaat met een rubberboot. Heb ik zelfs gehoord dat je aan het de sluis ( SAS) zelfs een papier moet gaan halen. En je daar op inschrijven kost dacht ik 15 euro, niemand doet dat maar hoorde dat het eigenlijk wel zal moeten. Als puntje bij paaltje komt kunnen ze daar over vallen, dus zo zie je maar weer hoe het kan gaan.....Vlekkie
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

02-10-2007 13:23

Straks ook nog een vaarbewijs voor een rubberboot, moet niet gekker worden dacht ik.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

02-10-2007 13:31

Als hij volgens mij harder vaart dan 15km p. uur, heb je die ook nodig :D
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

02-10-2007 13:33

Hoe bedoel je dat, is er al lang hoor maar wel met een motor er achter. Maar wat ik bedoel is om uit te varen en meer niet, let wel op je hebt wel met scheepsvaart te maken. Het kan dus een soort bewijs zijn dat je de regels moet kennen en weten i.v.m scheepsvaart....Vlekkie
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

02-10-2007 13:39

Alles wat harder gaat dan 19,9km per uur, moet je een vaarbewijs hebben.
Wat ik bedoelde was een rubberboot met peddels..
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-10-2007 10:01

Nuancering: als de combinatie boot / motor sneller dan 20 km per uur KAN.
Alleen roeiend, dus boot zonder motor, is het geen combinatie in die zin van de wet.
En vergis je niet, een kleine rubberboot met een lichte motor is al HEEL snel een snelle motorboot.
Voorbeeldje 12 jarige in een bijna drie meter rubberboot met een 4 pk motor voer boven de dertig kilometer, GPS en radar gemeten.
Vissen is een hobby, geen religie!
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

03-10-2007 11:39

Dat klopt Douwe, maar het ging in dit geval eigenlijk zonder motor. Maar met een motor heb je al heel vlug een vaarbewijs nodig inderdaad...Vlekkie
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

03-10-2007 14:44

Dat is idd de regelgeving in Nederland (van dat vaarbewijs > 20 km/uur). Daarnaast is het in Nederland ook nog zo dat er voor sommige (grotere) wateren aparte regelgeving is. Wellicht is dat in Belgie ook zo?
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

03-10-2007 14:47

Oeps... in die tweede link van Klaas staat een en ander precies uitgelegd :oops:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-10-2007 22:00

Klopt dus precies Josse. En om maar even verder te gaan, officieel heb je op ieder openbaar water in Frankrijk voor je rubberboot ook een (gratis) vergunning nodig. Wordt feitelijk niet of vrijwel niet op gecontroleerd (de Franse bootjesvissers op snoek en snoekbaars hebben vrijwel allemaal wel deze gratis vergunning) maar wettelijk moet het dus wel...
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

07-10-2007 22:09

He Josse, Als de Rubberboot sneller KAN (let op KAN en dus niet als je op dat moment rustig vaart......) dan 20 km per uur dat zal bij zo'n boot al lukken met zo'n 6-8 Pk schat ik...... 2,70 weegt nog niet veel.

Praat je over een Snelle motorboot, volgens de regels val je dan onder de Snelle Moterboten (zo ook Speedboten!!) Je hebt dan een vaarbewijs nodig, de boot moet geregistreerd zijn (registratieplaten) en inderdaad een brandblusser aan boord, 2 reddingsvesten (voor iedere opvarende 1), en zelfs een Anker is dan verplicht. (kan ook een klein anker zijn!!)


Heb zelf een vaarbewijs gehaald voor mijn 3,30 meter Vortex met 10 PK erachter. Daar is dus al een vaarbewijs en al die regels voor nodig.......
Ben zelf ook eens aangehouden op Maarland en toen had ik de boot nog niet geregistreerd! Kreeg toen alleen een waarschuwing. Heb nu ook maar een brandblusser gekocht. Zwemvesten had ik al........ zo ook een anker wat een BartSmid- bootje nog niet op de plaats kan houden!! :lol: (voor de show....)
Hoeveel Pk heb je erop liggen? Zal wel dat bootje zijn waar ik je toen in heb zien varen, neem ik aan? Dat was een relatief licht motortje of niet?

Grens Wallonie/ Nederland........ Mmmmm, op de kopstek gezeten bij de jachthaven in Eysden?? De grens loopt daar dwars overheen....
Je kunt er met je linkerhengel in Belgie vissen en de andere (rechter) in Nederland..... :lol: :wink:


Hoe de grens daar loopt is echt wazig...... Het zou daar ook belachelijk zijn als je bekeurd wordt als je op een stek zit, waar je niet eens van kunt weten waar de grens loopt...... het staat daar nergens aangegeven!

Hoeveel bedroeg de boette?

Ja, in die contreien wordt goed gecontrolleerd tegenwoordig......

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Plaats reactie