GRENSMAAS nachtvissen VERBODEN sinds 08-05-2006

Plaats reactie
paul grolleman
Berichten: 49
Lid geworden op: 04-03-2004 07:32
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

09-05-2006 11:57

Beste Maasvissers....

Hebben jullie het al gehoord..... ik zit al 3 jaar te vissen op de grensmaas in belgie zonder problemen nu ben ik gisteren weg gestuurd omdat het verboden zou zijn geworden om een tent op te zetten en tevens ook in de open lucht te slapen..... ik heb hier een vergunning voor gehaald van 48 euro en nu 5 maanden later willen ze mij verbieden om op een van de mooiste plekjes op aarde te vissen..... Ik wordt er helemaal GEK van als NIET-vissers weer alles liggen te verzieken maar wat willen we hier tegen doen..... ik kan niet eens meer in me eigen land vissen omdat die duitsers en polen alles lopen te verzieken in LIMBURG en nou ben ik al 3 jaar actief in belgie en nu precies dezelfde situatie waarbij de serieuze visser weer het lootje legt......................

groetjes

BOZE Paulus
tom langens
Berichten: 133
Lid geworden op: 30-12-2005 13:00
Locatie: Bocholt

09-05-2006 12:09

Dat krijg je met al die drukte. Overal wordt er veel gevist met als gevolg veel afval lang de waterkant. Vissen worden gestroopt.

Ik hoop dat het hier zoals in Nederland wordt. Strenge regels op gebied van nachtvissen. Dat het eens eindelijk minder druk wordt.

grts
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

09-05-2006 13:31

Hoi Paul,

Even een korte reactie,

Ikzelf ben ook een maasvisser en heb deze problemen nog (met de nadruk op nog) niet meegemaakt. Indien jij bij het vissen gebruik maakt van een tent ben je in strijd met de Wet Openlucht Recreatie deze houdt in:
We hebben hier te maken met de Wet op de Openluchtrecreatie.
De wet op de Openluchtrecreatie verbiedt het overnachten in open lucht, tenzij dat daarvoor ontheffing is verleend.

Het is overbodig te vermelden dat deze wet ook voor de sportvisser geldt. Concreet houdt het in dat de sportvisser in de nacht tussen zonsondergang en zonsopgang niet in een tent mag verblijven (artikel 15 WOR).
Let op dat deze termijn anders is geformuleerd dan in de Visserijwet. Daar spreekt men immers over nachtvissen tussen twee uur na zonsondergang en vanaf een uur voor zonsopgang.

Een bivvy wordt gelijkgesteld met een tent, evenals een afsluitbare paraplu (paraplu met overwrap). Dus toegestaan is, om tijdens het nachtvissen, onder een (normale vis)paraplu te verblijven.

Oftewel deze persoon stond in zijn recht om jou te verbieden in die tent te slapen.
Nu is mijn vraag ben je gecontroleerd door een Nederlandse of een Belgische controleur.

Ik verblijf zelf ook in een tent en ben al menige malen gecontroleerd dit jaar alleen werd er tegen mij gezegd dat ik niet mocht kamperen. Deze agent heeft mijn tent door de vingers gezien en mij laten zitten. 700mtr verderop zat ook iemand met een tent en kreeg ook controle helaas hij kreeg een boete van 75€ voor zijn tent aangezien dit niet mocht. Wat gebeurt er wordt er met 2 maten gemeten of is dit terecht ik als buitenstaander kan hier niet over oordelen en kan ook helemaal niet oordelen over hoe deze controleurs zijn benaderd geworden.

Dit probleem kunnen we nog niet aanpakken in 2008 wordt de WOR per gemeente geregeld en zal er plaatselijke ontheffing moeten worden aangevraagd dan zou het een andere zaak worden.

Hetgeen ik hierboven beschrijf heeft betrekking op nederlands grondgebied en nederlandse wetten.

Dit is wat ik over belgie vond:
Het is verboden te kamperen op het ganse grondgebied van de gemeente behalve op de erkende kampeerterreinen en in die gevallen waar het door de wet op het kamperen is toegestaan.
Het nachtverblijf in kampeerwagens, tenten, zwerfauto’s, mobilhomes en dergerlijke, op de openbare weg, in het bos, in de duinen of op het strand is verboden.
De inbreuken op deze bepaling van dit politiereglement worden bestraft met politiestraffen voor zover door wetten, algemene of provinciale verordeningen die op dit stuk zouden bestaan geen andere straffen voorzien zijn.

Behoudens op de daartoe voorbehouden en als dusdanig gesignaleerde plaatsen is het verboden er: te kamperen of er de nacht door te brengen.

Op om het even welke manier en onder meer onder een tent of in een voertuig in de parken te kamperen.

Wees gegroet,

Josse
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

09-05-2006 14:50

Beste Paul,

dit zou inderdaad een regelrechte ramp zijn als ze dit zouden gaan verbieden. Ik heb er vorig jaar ook menige sessie gevist en ben helemaal met je eens dat dit een van de mooiste wateren in onze buurt is. Helaas ben ik door omstandigheden dit jaar niet veel thuis in het mooie zuiden en kan er dus niet zo vaak vissen. Zou je me a.u.b. op de hoogte willen houden van de ontwikkelingen aldaar, want ik ben er zeer geinteresseerd naar.

Bedankt en ik zal je waar ik kan helpen om dit water te blijven koesteren.

Jordi
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

09-05-2006 20:52

Ben ook een (Grens) Maas visser. Vis sinds vorig jaar ook op de Belgische kant. Netje de vergunning gehaald op het Postkantoor in Lanaken. Ben vorig jaar een keer gecontroleerd door de Belgische Politie, was wel grappig, ze stonden op de dijk een kwartier lang op de Nederlandse kant het schijnen (Met hun Mac-lights) , na een tijdje zagen ze mij pas zitten. Ben toen gecontroleerd maar alles was in orde. (Door hun geouwehoer en veelvuldig schijnen op de Nederlandse oever, had ik alle tijd om de derde hengel binnen te draaien.......) :)
Moet ik wel zeggen dat ik alleen onder een oval slaap en op dat moment zat ik nog op het stoeltje voor mijn ovalparaplu waar de stretcher al onder stond.
Ik ben dit jaar pas twee keer geweest en nogniet gecontroleerd. Moet ik wel zeggen dat ik veel doordeweeks ga en ik moeilijk te "detecteren" ben........
Maar volgens mij mag je gewoon nachtvissen a/d Maas alleen niet in een tent.
Had je de spullen moeten inpakken en vertrekken of kon je doorvissen?
Hoe laat was je gecontroleerd? Diep in de nacht?
Ikzelf blijf altijd lang wakker en voor mijn oval zitten, vaak tot 2:00 u ofzo. Ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen dit jaar.......
carpangling rocks society sucks
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

10-05-2006 00:00

(Door hun geouwehoer en veelvuldig schijnen op de Nederlandse oever, had ik alle tijd om de derde hengel binnen te draaien.......)


En dan maar zagen dat er controles komen op van alles en nog wat. Misschien ook 1 van de redenen waarom er in nederland het een en 't ander verboden is. Zucht....
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

10-05-2006 08:09

Peter,

bij "ons" is het grootste probleem Het Limburgs Landschap. Zodra ze weer een nieuw gebied erbij krijgen als natuurgebied is het er meteen verboden om tussen zonsondergang en zonsopkomst aanwezig te zijn. En als ik de plaatselijke karpercommissie moet geloven kom je daar met geen speld tussen.
Natuurlijk speelden die Polen (Duitsers) ook wel een rol, maar die zie je hier onderhand ook bijna niet meer door de controles.

De kilometers waar hier legaal 's nachts gevist mag worden worden ieder jaar kleiner en minder, tot mijn grote spijt. Maar er gaan geruchten dat er nieuwe initiatieven komen in het komende jaar, dus afwachten.

Groet,
Stefan
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

11-05-2006 09:20

Hee Paul,

Ouwe grensmaasvisser,

Dan moet je gewoon ook een VW transporter aanschaffen, heb je je tent niet meer nodig.
Weet je wat, als ik er ook ga beginnen vanaf juli, mag je wel bij me in de bus komen slapen :)
Succes kerel! We zien ons....

Guido
peter smeets
Berichten: 95
Lid geworden op: 11-01-2004 01:26
Locatie: zuid-limburg

11-05-2006 14:07

hey polleke,

als ik daar ga beginnen mag je met je bus bij mijn stek komen staan! :D
heb ik ook geen gezeik meer met mn plu enzo...
alles wat ik nodig heb om droog te blijven is kapoet! :(
goedkoop is duurkoop zullen we maar zeggen... :(
we zien ons...

peter smeets
vandecasteele christof
Berichten: 60
Lid geworden op: 13-02-2006 22:33
Locatie: belgie

15-05-2006 00:56

vind het ook maar zwak dat ze zoveel geld vragen voor een nachtvergunning en dat dan de tenten verboden zijn :-? zij gaan er waarschijnlijk van uit wie vist, blijft toch wakker ..
hengelbelangen ijzervalei
Plaats reactie