Half Limburg wordt Nationaal Park.......en de karpervissers?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

31-03-2005 19:36

Hoi,
Deze ochtend las ik in het magazine JET dat bijna half limburg (de Hoge Kempen) een nationaal park wordt. De hoge kempen, met de vele plassen en de mooie soms nog maagdelijke karpers wordt een nationaal park. Nu er staat dat er op verscheidene plaatsen toegangspoorten zullen geplaatst worden, maar dat toch iedereen vrij kan gaan wandelen, fietsen, joggen ...(en vissen???). Als dat een nationaal park wordt dat toegangkelijk is voor iedereen (op termijn denken ze er veel winst uit te halen, omdat ze kleine chaletjes gaan bouwen voor bezoekers) dan zal het toch een beschermd gebied worden of zie ik dat verkeerd.
Maar wat hebben wij dan nog te zeggen, wij die zo trots waren op onze provincie met de vele meren boven in Limburg. Het gebied zo vanaf hasselt en genk doorlopen tot in neerpelt en de maasvallei,... Is het nu gedaan met het karpervissen hier, of ben ik verkeerd?

Ben benieuwd naar jullie mening

Groeten,
Joeri

==> http://users.telenet.be/carpangling <==
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

01-04-2005 01:12

de kanalen en 'privé-waters' zullen we nog wel op mogen vissen denk(hoop)ik ! maar dan zal het wel vooral gaan om de wateren die de mannen vant groen nu al in bezit hebbe waar we zowiezo niet mogen vissen(daarom dat er waarschijnlijk ook niets gezegd is over vissers), dus eigelijk zal het voor ons(karpervissers) niet veel uitmaken dan denk ik ...
het kan ook zijn dat ik hier verkeerd in ben hoor maar denk toch dat het zoiets zal zijn .

greetz,
jannick
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

01-04-2005 07:28

Joeri,

Ik zie maar één oplossing, en dat is dat karpervissers zich gaan verenigen. Alleen op die manier kun je voorkomen dat straks al die viswateren niet meer toegankelijk zijn. De voor mij meest voor de hand liggende optie is dat mensen zich aansluiten bij de KSN regio Limburg.

Meerdere KSN regio's hebben al een regionale Commissie BelangenBehartiging, die in overleg treden met visrechthebbenden en op die manier de mogelijkheden voor karpervissers voor de toekomst veilig kunnen stellen. Mijns inziens zullen karpervissers op zo kort mogelijke termijn met de federatie(s) in Limburg (weet uit mijn hoofd zo niet welke dat is/zijn) contact moeten zoeken.

Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan, het is niet voor iedereen vanzelfsprekend dat je ook zelf iets kunt betekenen voor de toekomst van je hobby. Kijk bijvoorbeeld naar Amsterdam waar het 5 voor 12 is bij de AHV en bijna alle karpervissers zich tot nog toe niet hebben laten horen of zien.

De KSN heeft met dit soort zaken al eerder successen behaald. Ben je daadwerkelijk gemotiveerd, sluit je aan want vele handen maken licht werk.

Groeten,

Mark
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

01-04-2005 10:01

Mark Noorman schreef:De voor mij meest voor de hand liggende optie is dat mensen zich aansluiten bij de KSN regio Limburg.


Het gaat hier wel om Belgisch Limburg. Lijkt mij eerder iets voor de VBK.

http://www.nphk.be/ (website Nationaal Park Hoge Kempen)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

01-04-2005 10:30

Is ook goed, maar de strekking blijft hetzelfde. Karpervissers zullen zich hier actief en georganiseerd in moeten gaan mengen om te voorkomen dat vele mooie wateren straks niet meer toegankelijk zijn.

Groeten,

Mark
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

01-04-2005 13:22

welke waters denk je dan dat niet meer toegankelijk gaan zijn waar we nu wel mogen vissen ? :roll:

greetz
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

01-04-2005 16:55

Zolang de karpervissers zich blijven misdragen zal er toch niks veranderen. Ik vis ook vaak op het Limburgse in België, en ik kom nog vaak genoeg een hoop zooi tegen van karpervissers. Karpervissers die met de auto de natuurgebieden betreden omdat ze te vuil zijn om een stukje te lopen.
Ik kan je nog wel vele, vele voorbeelden noemen. Wij karpervissers moeten eerst eens in de spiegel kijken, alvorens we gaan schelden. Hiermee wil ik niet zeggen dat álle karpervissers zo zijn, maar het zijn er nog steeds veel te veel!

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

02-04-2005 19:18

You got a point
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Peter Stiers
Berichten: 35
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Sint-Truiden, België
Contacteer:

12-04-2005 10:49

Dag Joeri, hoe is het ermee.
Dat artikel wat jij gelezen hebt, heeft volgens mij te maken met een groot water in de Maasstreek.
Denk niet dat ge U voor de rest veel zorgen hoeft te maken over de Limburgse wateren.
Plaats reactie