Ardennen, en de omgeving van Durbuy

Plaats reactie
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

04-09-2003 21:24

Nu hebben mijn ouders een huisje geboekt, in Durbuy.
Graag had ik ook mijn hengels mee genomen, maar ik weet niet of dat de moeite is.

Weet iemand in de buurt van Durbuy een meer, rivier, sloot, of wat dan ook waar karper zwemt, en waar ook op gevist mag worden, dan hoor ik het graag.

Als je dan ook nog kan helpen met de juiste vergunningen, ben ik je helemaal dankbaar.

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
John van de Ven
Berichten: 48
Lid geworden op: 29-05-2003 02:00
Locatie: Dinther

04-09-2003 21:37

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.levaldelaisne.be" target="_blank" class=bericht>www.levaldelaisne.be</a><!-- BBCode auto-link end -->
In Blier-Erezee ligt camping val de Laisne.
Deze bezit een karpervijver van ca 300x50 m
die behoorlijk gevuld is met voornamelijk
spiegelkarper tot ca 65 cm.Een dagvergunning kost € 7.50.Je moet wel van deze vorm van betaald vissen houden, maar goede vangsten qua aantal zijn geen probleem.
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

04-09-2003 22:01

Robbert, mss is het beter om je vliegenhengel mee te nemen naar daar! :roll:

MVG
Piotr
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

04-09-2003 22:08

John,

Bedankt, maar ligt Blier- Erezee een beetje in de buurt dan? Ik moet namelijk gebracht worden, en het lijkt me wel zo netjes om de afstand een beetje reeel te houden.

Piotr,

Vlieg hengel heb ik niet, maar misschien kan ik een vliegje aan een bodem montage knopen :razz:

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

04-09-2003 22:10

John,

Ik heb inmiddels de site bekeken, en heb gelezen dat het inderdaad in de buurt ligt. Nou maar hopen dat het een beetje te vinden is.

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

05-09-2003 07:31

Robbert,
naar ik heb vernomen zouden op de Ardense rivieren ook wel karper moeten zitten. Hoeveel of met welke afmetingen weet ik je niet te vertellen, ik heb er zelf nooit gevist.
Mss ook leuk:
feederend of driftend met de match op barbeel? De Ardense rivieren (de Ourthe ligt er vlakbij) zijn er alvast leuke watertjes voor.
Wat grondvoer, een beetje hennep, wat maden en een niet te zware hengel kunnen er zeker leuke sport geven als je de vissen weet te vinden. Voor een vergunning ("permis de pêche) kun je in een lokaal postkantoor terecht. Kost je ongeveer 13 eurootjes.

Veel plezier.
Mvg, Rob.
Ps: wanneer ga je ongeveer?
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

05-09-2003 09:31

Rob,

Het eerste wat je schrijft kan ik alleen maar beamen.
Met een winkcle -picker stroomafwaarts vissen met voerkorf net naast/achter een mooi blok op de bodem met een caster en made op een haakje 10/12 en mooie
barbelen zullen je deel zijn Robbert.

Als je een rustiger stromend gedeelte kunt vinden kun je met wat zwaarder materiaal en hetzelfde systeem leuke karper vangen.
Persoonlijk zou ik niet op zo'n betaal-prutje gaan zitten waarvan je bijna zeker weet dat het gros van de vissen door Nederlandse beroepsvissers in Nederland is gevangen om hier hun rondjes te zwemmen.

Het vergunningen-gedeelte ben ik niet helemaal met je eens aangezien er stukken rivier gepacht kunnen zijn door vissers of anderen waardoor je er niet kan vissen of er wel kan vissen tegen een behoorlijk hogere prijs dan 13 € tjes.
Groet,

John
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-09-2003 15:36

Hoi Rob,

Bedankt voor de reactie, Barbeel lijkt me ook wel wat hebben, maar echt licht materiaal heb ik helaas niet. Lichste hengel in m'n foudraal is een 2ponder.
O, ik ga ongeveer aan het eind van deze maand erheen, en verblijf daar een lang weekend.

John,
Het liefst zou ik ook niet op een betaal water put zitten, vandaar dat ik nog steeds open sta voor suggesties :smile:

Wat ik mij een beetje kan herinneren, is dat een tijdje terug (paar jaar volgens mij) eens een heel stukje over de ardennen heeft gestaan, met de vijvers erbij, en wat er voornamelijk zwemt. Hier herinner ik me verder niks meer van, en da's wel balen.

Ik ben helemaal niet uit op grote vis, zou ook geen stijl zijn, als eerste buitenlandse vis gelijk 30er oid eisen, als ik maar káns maak op een vis (karper welteverstaan).

Weet iemand ook met hoeveel hengels daar in de Ardennen gevist mag worden? Anders gooi ik namelijk die 2ponder in voor barbeel, lijkt me ook een prachtvis!

mvg
Robbert


_________________
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robbert Spuijbroek op 2003-09-05 15:38 ]</font>
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

05-09-2003 18:15

John,
dat kan idd het geval zijn, ik had er ff niet bij stil gestaan. Die 13 euro geld voor de 'vrije' openbare wateren.
Robbert,
met deze vergunning kan je dan met twee hengels aan de slag. Die tweeponder kan je dan mss inzetten als een feeder, kun je in ieder geval toch een degelijke korf mee wegzetten.
Mvg, Rob.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

05-09-2003 20:56

Rob, Robert,

Een jaar of vijf geleden was ik op vakantie in Belgie op een bungalow-complex aan een prachtige oever aan de Ourth.
Het was hier, ook voor campinggasten zwaar verboden te vissen.
Tenzij je een vergunning voor een halve dag a F 25,- aanschafte, dan mocht je zes uur lang je vliegenlat het water in mieteren.
Dit omdat hier een paar kilometer water door de plaatselijke vliegvis-vereniging was gepacht.
Die ene (niet) gedenkwaardige dag dat ik dacht er nog een daggie aan vast te plakken zonder vergunning 'hing ik er direct aan'

Ik kon ter plekke F 150,- dokken of m'n paspoort inleveren.
Dat ik werd bekeurd door een (zeer agressief) lid van deze vereniging die me twee uur lang had staan af te peilen terwijl ik in de veronderstelling was dat het hier slechts een campinggast betrof maakte het allemaal wat pijnlijker. Dat god hem straffe!
Veel plezier en wijsheid.
Groet,

John
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-09-2003 21:12

Ai John,

Das minder.. Ik zal goed opletten met vergunningen, en met controleurs. Is natuurlijk erg naatje, zo'n flinke boete.

Heeft iemand toevallig die Beet nog? Daar stond volgens mij namelijk uitgelegt waar je wel en niet mag vissen, en met welke vergunningen.

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
Erwin Harting
Berichten: 79
Lid geworden op: 28-05-2002 02:00
Locatie: Almere

09-09-2003 21:49

Hallo Robbert,
Wat John schreef klopt.
Ik sta namelijk al twee en een half jaar voor vast op deze camping.
Je vangt er op een dag tussen de 4 en 15 karpers,zowel schub als spiegel.
een dag vergunning kost inderdaad 7,50,een week 17,00,en 15 dagen 25,00 euro.
De zwaarste vissen wegen ongeveer 35 pond.
groetjes Erwin.
hans de smet
Berichten: 5
Lid geworden op: 22-09-2003 02:00

14-10-2003 14:01

Robbert, kan je misschien enkele tips kwijt,
want ik zou wel willen proberen maar ik heb geen zin om daar te zitten blanken.
gewoon welk aas het best is en wat voor rig?

Alvast bedankt
Plaats reactie