De Gavers.

Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

14-11-2002 17:22

Hey Hans en andere sceptici,

Leuk, als water target visser om dan na jaren vissen op het water constant vissen te zitten dubbelen net omdat je die ene nog niet hebt. Karpervissen was bij jou toch leren Hans en (mijn mening) door jaren op hetzelfde water te blijven hangen leer je niks. Je krijgt alleen het gehele bestand op je mat te zien, sommigen meerdere keren andere een enkele keer.
Het wordt trouwens heel simpel voorgesteld die grote vissen visserij, je aan een water neerzetten genoeg tijd investeren en vangen maar. Als het zo simpel ging, deed ik ondertussen wel wat anders. Elk water is anders en door enkel tijd te spenderen ga je beslist niet op elk water succesvol zijn. Ik vind dat het "echte vissen" (in ieders ogen anders) tegenwoordig nogal opgedrongen wordt. Als je geen romanticus bent als bevoorbeeld Joris Weitjens dan ben je in sommigen hun ogen geen karpervisser meer. Wel fuck 'em! Ieder beleeft z'n visserij zoals hij die wil en zolang dat volgens een zekere ethiek gebeurt heeft niemand daar zaken mee toch?
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

14-11-2002 17:24

Mvg,
Jan Van Calenberg
(was ik vergeten)
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

14-11-2002 17:53

Ik kan me volledig vinden in de uitspraak van Jan i.v.m. "het echte karpervissen". Zelf ben ik iemand die echt ten volle kan genieten van een dag aan het water, een nacht in de tent, een pieper die loeit, een swinger die tegen de hengel knalt, een zonsopgang of een volle maan tijdens de dril om drie uur 's nachts.

Maar, als ik me in een water vastbijt, ga ik er ook voor, en ga ik geen hindernis uit de weg om te vangen, en liefst de topvissen inclusief. Het mooiste is natuurlijk als je een topper kunt netten waar je lang achter aan hebt gezeten. Maar als mensen je geen "echte" vinden omdat je achter een bepaald target aan gaat, dan kan me dat ook gestolen worden.

Elk z'n beleving is anders, en iemand die heel de Benelux afgaat op zoek naar grote vissen, omdat dat zijn manier van vissen is, kan bij mij op net zoveel sympathie rekenen als pakweg de gemiddelde Weitjens. Tenminste, als hij op karper vist met hart en ziel, de jacht ook beleeft als een volwaardig deel van de visserij, als hij respect heeft voor dé en iedere karper en als hij de vis niet als statussymbool ziet.

MVG, Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2002-11-14 17:54 ]</font>
HansPeter van Ee

14-11-2002 18:40

Jan

Er is een verschil tussen moeten en willen.
Ik wil best een grote/zware vis vangen maar ik moet helemaal niets.
Met een gerust hart ga ik nog elk jaar op een water zitten waar in tien jaar tijd nog geen enkele vis van zwaarder dan tien kilo is gevangen.
Alleen al voor de rust is dat ideaal maar tevens ook een verwijzing naar het feit dat velen hun neus op halen voor zo'n water.
Dat zij tevens ook geen pennetje kunnen uitloden is slechts een detail...

En vissen dubbelen is niet mijn kopje thee want op mijn favoriete water heb ik waarschijnlijk pas twee vissen gedubbeld.
Eén vis weet ik zeker, de andere een kleinere schub daar twijfel ik over.
En dat in zeven/acht jaar tijd.
Ik heb hier ook veel vissers zien komen en nog sneller zien gaan.
Dit target-water is -zoals de Engelsen het noemen- een spookwater voor velen.
De topvis heb ik hier al gevangen maar nooit gedubbeld.
De domste vissen van dit water komen slechts met grote moeite in mijn net ondanks dat er geen hengeldrujk heerst.
Het is daar kei- en keihard werken voor een vis, precies zoals het hoort.
Ik zou het ook niet anders willen.

Het gewicht van een vis wordt voor mij ook steeds minder belangrijk omdat het gewoon nietszeggend is.
De meeste grote en zware vissen zijn vraatzuchtig en komen gigantisch veel in aanraking met vissersvoedsel en behoren ook het meest op de kant te komen.
Hier in Nederland gebeurd dat ook gewoon op de meeste wateren.
Deze vissen zijn vaak ook gewoon lelijk van bouw en veel al beschadigd door het vele vangen.
En de dril zal ik het maar niet eens over hebben.

Mijn targets zijn altijd stuk voor stuk mooie en moeilijk vangbare vissen en het gewicht ligt vaak ruim onder de 15 kilo.
De enigste target die een uitzondering hierop was, dat was de Bejaarde Bomvis (zie KW 24).
Deze lage dertiger haakte ik ooit vals en dat telt dus niet, het jaar erop wist ik haar wederom te netten en ditmaal netjes in den bek gehaakt.

Wat beleving betref heb jij wel gelijk, alleen door te gaan beweren dat iedereen een beleving zoals Joris zou moeten hebben overdrijf jij het een beetje.
Zulks is geen vereiste, wel de ethiek die jij benoemd maar ook daar schort bij velen nog wat aan.

met groetende groet

HPE
Gast

22-11-2002 17:29

Ik heb ook nog geen echt grote karper gevangen. Ik vis sinds kort altijd run om run en mijn maatje heeft tot nu toe alle grote weggekaapt :smile: :smile:. Maar het maakt het alleen maar leuker. We zijn allebei weer heel tevree als we onze vissies hebben gevangen.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

22-11-2002 19:02

nogal off topic jeroen,
excuus voor de onderbreking aan de anderen

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Peter Sebel
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-12-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-01-2003 14:02

Heren uit belgie en omstreken,

wat is nou het mooiste aan het vissen in belgie??? mijn vriendin woont er vlakbij en ik wil het er toch weleens op wagen om eens naar het land van de legale vuurwerkverkoop en de vlaamse frietjes :grin: te gaan om te vissen.

bedankt,

peter
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

09-01-2003 15:33

Alle dingen die het in Nederland de moeite waard maken om te gaan vissen gelden in Belgica ook.

De natuur, de rust :roll: , de spanning, het gecontroleerd ongeduld (prachtig verwoord)en natuurlijk de vissen zelf.

Alleen hebben we in België de nachtvisbeperking...

Met genietende groeten (als ik aan het water zit tenminste, Mark
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

09-01-2003 17:41

Idd het zelfde als in Nederland. Veel natuur, rust(op sommige plaatsen dan toch) en het gevoel van "Wat staat mij vandaag te wachten???"!

MVg
Piotr