voor de kenners en liefhebbers van de mosten (meer)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud Rustenburg
Berichten: 335
Lid geworden op: 01-09-2005 10:52
Locatie: oudenbosch

28-12-2005 22:54

Dit stond vandaag in de krant (BNde stem)!!! Ik heb veel vragen gelezen over de mosten ivm de grote hoeveelheid water planten enzv... hier het antwoord! en let vooral op wat er allemaal gaat gebeuren, er zwemt minimaal een meerval van 19 jaar oud!! :wink:

:lol:

Waterpest in visvijver De Mosten

Woensdag 28 december 2005 - MEER – De Amerikaanse waterpest heeft toegeslagen in de visvijver van recreatiegebied De Mosten in het Belgische Meer. Het leidt onder water tot een overdadige plantengroei waardoor tal van activiteiten op en in de vijver in gevaar komen.


Zo kan de plantengroei problemen opleveren voor de internationale triatlon van Zundert, die in juni wordt gehouden. Bovendien worden de duikoefeningen van de brandweer door de pest bemoeilijkt.

De wildgroei moet daarom op korte termijn een halt worden toegeroepen. Maar dit is nog niet zo eenvoudig. Een medewerker van de gemeente Hoogstraten legt uit dat de Amerikaanse waterpest normaal gesproken wordt aangepakt met graskarpers. Deze vissen worden uitgezet en eten de beplanting simpelweg op.

Op De Mosten is deze methode echter niet uitvoerbaar omdat er een flinke meerval in de vijver zwemt. De roofvis is naar schatting twee meter lang en eet op een hongerige dag zo’n tachtig kilo vis. De meerval zal de graskarpers zeer waarschijnlijk opeten, nog voordat ze zich tegoed hebben gedaan aan de waterpest.

Het plan is nu om eerst de meerval te vangen, waarna er driehonderd graskarpers in de vijver worden uitgezet. De gemeente heeft de plaatselijke visvereniging ‘Altijd Beet’gevraagd om de meerval te vangen.

Voorzitter Louis de Laat vertelt dat er al een plan van aanpak is gemaakt. „We leggen een boei in het water waaraan een breeklijn met aas is bevestigd. Die lijn staat in verbinding met een bootje aan de kant. Als de meerval toehapt, schiet de lijn los van de boei en gaat de meerval de boot trekken. Vier of vijf vissers varen mee. Als de meerval na zo’n drie kwartier moe is, proberen we hem binnen te halen.“

Haringen

Twee keer eerder is er op dezelfde manier een meerval uit De Mosten gehaald. „De laatste was 1,41 meter lang en 14 kilo zwaar“, weet De Laat. De meervallen zijn negentien jaar geleden in de vijver uitgezet, vertelt hij. „Het waren er vier. Ze waren zo groot als haringen. Er is toen niet over nagedacht dat ze deze omvang zouden krijgen.“

Eén meerval is dood aan de kant gevonden. Twee andere zijn opgevist. „Er is er nog minstens één. We weten natuurlijk niet of de roofvissen zich hebben voortgeplant“, aldus De Laat.



Na het uitzetten van de graskarpers, zal het nog drie jaar duren voordat de Amerikaanse waterpest onder controle is, voorspelt de gemeente.

Mv Gr Ruud, :wink:
Carphunting!!! Just My Way Of Life!!!
Gebruikersavatar
raymond de man
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-03-2005 12:16
Locatie: zuid holland

28-12-2005 23:41

drie jaar wel lang hopen dat we er dan weer een mooi viswater voor terug hebben.
laatste keer van mij was dit jaar een week, maar idd was niet te vissen door dat wier.
my lifestyle determines my deathstyle.

R.I.P. CLIVE BURTON
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-12-2005 23:58

Wat een spookverhaal of sprookjesverhaal. Met 4 of 5 man één zo'n meerval vangen die op hongerige dagen wel 80 kg vis opeet? Het lijkt de Telegraaf wel....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-12-2005 07:42

beloni

Gaat trouwens ook de wereld aan kapot:

Er is toen niet over nagedacht
Gebruikersavatar
Kristof Van Aert
Berichten: 122
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

29-12-2005 13:53

Ja, dit moet je echt met een korrel zout nemen hoor. Louis is een krak in het overdrijven. Het enige wat ervan waar is dat ze 300 grassies erop gaan zwieren totdat het over is. Daarna mag iedereen wie er één vangt hem gewoon ergens in een kuil gooien. Vandaar dat we dit uit zijn hoofd praten, want dit is gewoon geen oplossing. Het probleem ligt hem gewoon in het te heldere water. Dit is vrij simpel op te lossen zeggen ze opt internet door gewoon het water weer wat troebel te krijgen. bv. door beir (stront van de beesten) te lozen in het water. Dan zou het binnen de paar maanden opgelost moeten zijn.


groetjes
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-12-2005 16:20

Kristof, en met een beetje teveel stront gaan alle vissen ook dood...!!!
Dit is geen oplossing en het is bovendien, zelfs ook in België, verboden om oppervlakte wateren te verontreinigen :evil: [/b]
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

29-12-2005 20:33

gaat ge niet juist nog meer algen krijgen door mest erin te gooien? Weet dat ze in frankrijk op sommige waters pellets met kippenmest gooien, zodat er meer algen komen en dus ook meer natuurlijk voedsel.
Het idee alleen al, mest in u water dumpen, bahbah, is iodd ook geen oplossing.

mvg
Gebruikersavatar
Kristof Van Aert
Berichten: 122
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

30-12-2005 20:28

Aart,

Ik zeg ook niet dat ze dit moeten doen he. Heb dit enkel maar op internet gelezen en is me verteld geweest door iemand. Zelf zou ik dit ook geen oplossing vinden, was maar gewoon als voorbeeld bedoeld. De oplossing van de grassies is helemaal niks.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-12-2005 21:00

Dat begreep ik ook wel Kristof. Waarom is de oplossing met de 'grassies' niks?
Gebruikersavatar
twan van strien
Berichten: 51
Lid geworden op: 31-08-2005 19:00
Locatie: oosterhout

30-12-2005 22:16

heb je er straks wel weer genoeg vis op het water
ik weet niet of dat van die meerval waar is kom er vaak
maar heb er nog nooit iemand over gehoord
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-12-2005 22:54

Kan iemand iets zinnigs zeggen over het huidige karper en overig witvisbestand op dat water?
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

04-01-2006 15:20

in iedergeval ik heb nog nooit van een meer val gehoort op de moste
Hans Vissers
Berichten: 15
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Locatie: Loenhout

04-01-2006 22:36

Aart,

Ik woon niet zo ver van de mosten, en heb er gedurende 2 jaar een aantal sessies gevist.

Het is een water van ongeveer 10 hectare, waar behoorlijke (stek)dressuur heerst. Er zwemt wel redelijk wat karper rond, maar wat de aantallen betreft, blijft het toch steeds raden. Ik schat, aan de hand van wat ik gehoord heb en eigen vangsten, dat er zo een 200 à 250 karpers rondzwemmen. In 2004 hebben een 40tal karpers het loodje gelegd tijdens de zomer door één of andere ziekte. Er zit heel veel en grote brasem op de mosten. Ik heb ze er gevangen tot wel 4 kilo! Omdat er elk jaar enkele feederwedstrijden worden georganiseerd, zet de plaatselijke visvereniging (tot grote ergernis van de karpervissers) jaarlijks brasem uit. Ook zwemt er aardig wat snoek rond. Wat er van overige vissoorten nog rondzwemt, weet ik niet.

Het verhaal dat er een grote meerval rondzwemt, is zeker waar. Ik heb het een keer meegemaakt dat er een enorme kolk (3 meter diameter) verscheen op 15 meter van mij. Het leek alsof er een koe in het water viel.Vervolgens sloeg er een grote meervalstaart op het water. Ik stond aan de grond genageld, kan ik je wel zeggen.

Omwille van de grote drukte, de sterk toegenomen dressuur (en minimale vangsten) en de weelderige onderwaterflora, ben ik me de laatste jaren beginnen toeleggen op andere wateren. Dit water is écht kapotgevist!

Grz
Hans Vissers
Gebruikersavatar
Kristof Van Aert
Berichten: 122
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

05-01-2006 13:53

Ik vis nu zo'n 3 jaar op de mosten. De eerste 2 jaar bijna wekelijks. Sinds vorig jaar ben ik daar ook controleur en bestuurslid. Naar schatting van de lokale vissers en uit eigen ervaringen zouden er zo'n 100 a 130 karpers zwemmen. Vorig voorjaar zijn er nog zo'n 80 graskarpers bij uitgezet. Baars is er ook in overvloed te vinden en er zwemmen wel wat snoeken rond ook. Van zolang ik daar vis heb ik nog nooit voorn gezien, maar sedert deze zomer zijn er ook redelijk wat aantallen aanwezig. Vandaar dat we denken dat er geen meerval meer opzit. Ook omdat er al verscheidene mensen gericht hierop gevist hebben, maar geen activiteit van de meerval hadden.

grtz
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-01-2006 22:44

Kristof, als bestuurslid zou jij dan moeten weten hoe zo'n verhaal in die krant komt...
Andere vraag: heeft het uitzetten van die 80 graskarpers al wat geholpen t.a.v. de overlast van de waterpest?
Globaal kun je zeggen dat alleen al 100 tot 150 kg per ha. aan 'gewone' karper ervoor zorgt dat er al redelijk weer open plekken in die begroeiing komt. Of dat water zo'n bezetting aan karper aankan (qua natuurlijke voedselvoorziening) daarover heb ik geen idee daar ik het water niet ken.
Gebruikersavatar
Kristof Van Aert
Berichten: 122
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

06-01-2006 13:50

Aart,

Het uitzetten van die 80 grassies heeft tot dusver nog niets uitgehaald. De put staat nog steeds overal voor 3/4 gevuld met amerikaans kruid. Dit kruid is gewoon een pest. Die 300 grassies gaan dit ook niet aankunnen hoor. Op een kanaal stond dit ook in een draaikom. Ik en men maat hadden 2m² volledig vrij gemaakt met een hark aan touw op maandag. Vrijdag dat we gingen vissen stond er tussen de 10 en 20cm. Ok, dit was nu wel in de zomer en dan groeit het waarschijnlijk harder, maar het was gewoon ongelooflijk hoe snel het groeit. En dit is op de mosten juist hetzelfde. Heb in juli op de mosten ook elke avond 2 uurs wiervrij aant maken geweest op men stek, maar kwam geen einde aan. Ben er dan ook maar mee gestopt.

Wij wisten ook niet dat louis de krant had gebeld ofzo. De meeste hebben het ook hier pas opt internet gelezen.

grtz
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2006 19:14

Kristof, het is juist dat 80 graskarpertjes dat ook niet aankunnen. Die waterpest groeit alleen maar zoveel en zo hard omdat het water helder is. Als er minder zonlicht in het water kan doordringen groeit dat spul ook veel minder snel. Kortom, om dat te kunnen bereiken moet het water troebeler worden, dus meer 'gewone' karpers erin uitzetten, door hun bodemwoeling zorgen voldoende karpers ervoor dat het water troebeler wordt. En wellicht nog wat meer grassies op die 10 ha, bij een bepaalde biomassa aan grassies zal er veel meer van dat spul opgevreten worden dan nu het geval is. Als ik jouw woorden zo lees groeit die waterpest nog sneller dan de grassies weg kunnen vreten, daarom wat meer grassies erin en op een zeker moment bereik je dan een evenwicht...
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

06-01-2006 21:37

Kristof,

je hebt een PB

groetz
Ted
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Gebruikersavatar
Kristof Van Aert
Berichten: 122
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

09-01-2006 13:48

Daar heb je ook een goed punt Aart. Maar wanneer bereik je dan dat punt? Daar zal veel tijd in kruipen. Maar wat ik dan persoonlijk wat minder vind is het aantal graskarpers. Eens het probleem opgelost is, wil het bestuur ze er gewoon afvangen en in een put gooien. Da is ook weer ni echt diervriendelijk he. Want niet iedereen is verzot op grassies en dan zijn ze bang als die regelmatig gevangen word, dat het aantal vergunningen fors zal afnemen en voor hun de inkomsten gaan verdwijnen. Want dat is hun belangrijkste zorg. De verkoop van vergunningen. Zo'n groot mogelijke opbrengst van de karpervissers zodat ze dit weer netjes in hun wedstrijdvijvertje kunnen investeren.

grtz
niels vanbaelen
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-09-2005 17:24
Locatie: hechtel

09-01-2006 18:52

wa heeft iedereen toch tegen graskarpers? kzou juist sjik vinde om der zo is een paar te vangen, kunnen serieus trekken aan die hengel vind ik :)
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

12-01-2006 22:07

ja ik vind grassies ook wel leuk hoor

maar normale karper uitzetten voor troebel water helpt dat niet dan??
Plaats reactie