vissen op de oise of aine

Plaats reactie
ivo van brunschot
Berichten: 14
Lid geworden op: 03-04-2013 16:10

17-04-2013 20:28

heeft iemand info over het vissen op de oise of aine???
Ik heb een vergunning va departement 60 maar heel urne mag ik vissen. heeft iemand nog info van bepaalde plaatsen waar de rivier stroomt waar je leuke karpers kan vangen??
Ik hoef geen stekken te weten want daar zoeken en observeren doen we zelf maar gewoon in de buurt van... ofzo. en waar het nu het minst stroomt en hoe zwaar lood info en dergelijke. alle info welkom.

Dank alvast

gr ivo
Gebruikersavatar
m.ledeuil
Berichten: 48
Lid geworden op: 10-02-2002 01:00
Locatie: Dorst
Contacteer:

18-04-2013 08:46

Hé Ivo,

Als ik jou was zou ik het op de Oise mikken. De Aisne is best lastig vissen. Ten eerste, het is vrij smal en er varen boten, tot aan je hengeltop zo ongeveer. Er zijn wel een paar plekje waar het meevalt, maar daar moet je echt naar zoeken. De Oise daar en tegen is een stuk toegankelijker. Daar heb je veel minder last van de boten omdat het water veel breder is en je dus makkelijker uit de voeten kan.
Wat lood betreft, ik zou zeker ook wat zwaarders mee nemen (280 gr. grippa bv.), zeker als je een beetje in het bed van de rivier wil zitten. Het kan er best goed stromen. Voor de rest kan ik je vertellen dat je prachtige stukken natuur heb waar je in alle rust kan zitten. Vermijdt juist de drukke stukken, zoals Compiègne. Daar kan het iets minder veilig zijn.
Verder kan je daar alles mee maken, een geweldige blank, of de vis avontuur van je leven...
Oh ja, in dit departement (60) vallen verder alle plassen onder privé beheer. Je kan dus alleen met je standard vergunning in de 2de categorie rivieren vissen. Wil je in deze plassen vissen, moet je extra dokken, en vaak moet je ook nog van te voren reserveren.

vr. gr. Marc
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-04-2013 10:52

Eh,

Waarom staan er dan in het boekje Nachtvissen een zooitje meren bij? Het boekje geeft een lijst van alle 'openbare' zones, dus lijkt mij dat die 19 meren ook gewoon onder 2-ième categorie vallen.

@Ivo,

Bekijk op Google Earth eens wat plekken. Zoek stuwen, sluizen, zijtakken, bruggen, ver van bewoonde wereld. Voer een aantal potentiele stekken aan en ga daar de dagen erna systematisch vissen. Zo kun je in een dag of 4-5 heel wat wijzer worden.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
m.ledeuil
Berichten: 48
Lid geworden op: 10-02-2002 01:00
Locatie: Dorst
Contacteer:

18-04-2013 13:49

Sven,

Dat klopt wel wat jij zegt, echter...

Departement de Oise 60 valt buiten de algemene regelgeving wat betreft visserij. Er is in dat departement geen overeenstemming tussen de verschillende APPMA's. De plassen, jij zegt dat het er 19 zijn, vallen allemaal onder het beheer van hun eigen verenigingen. Om daar te mogen vissen heb je dus EN een algemene vergunning, EN een extra vergunning en toestemming van het moment dat je er wil zitten nodig. De rivieren vallen daar niet binnen omdat deze wateren een meer landelijk en nationaal karakter hebben. De plassen zijn dus wel privé wateren van een APPMA, 2de categorie voor de meeste, en niet in eigendom van een particulier. Je zou het zo kunnen zien, ze lopen daar een beetje achter in dat departement wat betreft onderlinge afspraken. Elk vereniging denk enkel aan zichzelf en vind het ook prima zo. Dat is overigens zo in meerdere "noordelijke" departementen in Frankrijk. Denk dus niet, ik ga zo maar naar een plas zitten in de Oise, want dat gaat niet. Bovendien zijn er meerdere plassen die flink in de publiciteit zijn geweest afgelopen jaren, zoals bij Mello (kg 30+ vissen). De verenigingen hebben er alleen maar baat bij om het juist zo in stand te houden, het levert alleen maar wat extra in het laadje.

vr. gr. Marc
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-04-2013 14:22

Hmm,

Dat is dan terdege wel iets om rekening mee te houden inderdaad. Kon het al nergens terug vinden, terwijl in een hoop andere departementen wel de openbare zones op de departementale site staan. Slechte zaak, denk je jouw voorbereiding goed op orde te hebben klopt er toch iets niet.

Wijze raad :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
m.ledeuil
Berichten: 48
Lid geworden op: 10-02-2002 01:00
Locatie: Dorst
Contacteer:

18-04-2013 14:41

Sven,

Ik zal het zo zeggen, ik ben mijn neus op locatie gestoten, DAAR DUS. Ik heb een tijdje geleden een twee weken sessie gehad op de Oise, waar ik uiteindelijk vaker ben geweest, en ik dacht toen, eerst op de rivier proberen, loopt het niet of erg moeizaam, kan je altijd naar een plas, mis dus. Het liep dus toen ook erg moeizaam en ik ben bij een groot deel van deze plassen langs geweest en overal was het het hetzelfde verhaal. Toen heb ik contact opgenomen met de federatie van de Oise en die hebben mij zelf verteld hoe het zat. Ik heb het geluk net zo goed Frans te spreken als Nederlands, dus dat helpt ook. Maar net wat ik eerder schreef, dat heb je alleen in een enkele noordelijke departement in Frankrijk. Ik geloof in het departement Eure 27 heb je het zelfde fenomeen. Daar heb ik recentelijk wat over gelezen in Carpe Magazine geloof ik.

Maar dat wil niet zeggen dat je snel uitgekeken hoeft te zijn op de rivier de Oise zelf. Ik geloof dat er iets van 180 km rivier ter beschikking staat, moet toch genoeg zijn!!! En dat er mooie vissen zwemmen, dat staat als pal boven water, meer zeg ik niet.

vr. gr. Marc
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-04-2013 14:59

Ervaringen van eerste hand, goud waard.

Dank voor het delen, zullen een hoop 'zoekers' wat aan hebben
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-04-2013 15:32

Dat soort putjes vind je door heel Frankrijk, staan meestal gewoon in de lijst met nachtviswater.
Je moet al echt op de site van de betreffende vereniging kijken om dat te weten, en soms blijkt het pas ter plekke een verenigings-water te zijn.
Vaak kun je hier wel dag of week kaarten van kopen dus het hoeft niet altijd meteen duur te zijn om er te vissen.
Het water waar ik nu vis kost me €50 per week, maar dat is voor het nachtvissen en dat moet je ook bespreken. Voordeel is dat het water nooit vol zit, max 7 koppels op 50 ha en ik ben zeker van een plek. Een dag vis vergunning voor 2 weken kost daar €20 en een jaarvergunning €100.
Ook dit water staat gewoon in de lijst van nachtviswater van dat departement.
ivo van brunschot
Berichten: 14
Lid geworden op: 03-04-2013 16:10

19-04-2013 14:57

hoi
zo word ik weer wat wijzer. idd elk water heb je een verenigingsvergunning nodig. ik heb via google de oise gevolgd binnen het groene gebied wat achterop de vissen in frankrijk boek 2013 staat. Veel stukken buiten de steden zien er erg mooi uit. veel zijtakken en bruggen. alleen is het moeilijk inschatten denk ik tussen welke sluizen hoeveelheid karper zwemt. probleem is niet waar ik wil gaan beginnen want met mn boot kan ik overal naar toe varen maar ben een beetje huiverig van dat ik mijn bus zomaar ergens weg moet zetten. Maar daar gaan we naar zoeken. bedankt allemaal voor de info. meer info via pb is welkom.

dank ivo
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

19-04-2013 15:16

Kijk gewoon even of je hem bij een boer op het terrein mag zetten. Met 10 of 20 euro en een goede fles wijn kom je al heel ver!
ivo van brunschot
Berichten: 14
Lid geworden op: 03-04-2013 16:10

20-04-2013 09:01

ok dat is een goeie ja, maar dan iets hollands. ipv wijn, Kaas haha
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

20-04-2013 21:26

Stroopwafels doen het ook altijd goed ;-)
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

23-04-2013 12:41

Zelfde gezeik heb je op veel putten in departement 80, Somme.

Ik ga er donderdag voor een paar dagen heen. Ik heb een drietal putten uit het boekje Nachtvissen in Frankrijk op gezocht en ga gewoon zitten. Mocht ik controle krijgen en het blijkt een verenigingswater, dan betaal ik wel extra.
Plaats reactie