Nachtverblijf op dagwater

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-05-2012 01:32

Ik heb eigenlijk enkel ervaring op nachtzones in Frankrijk.

Nu wil ik over twee weken een klein water bevissen in het zuiden van Frankrijk. Het is een water waar je allen overdag mag vissen. Dat is overigens prima, want dan doen ze het er ook prima. Maar nu is mijn vraag, zijn er mensen die weten hoe ze in deze regio (Herault) zijn mbt het 's-nachts verblijven aan de waterkant? Dus de hengels binnenhalen na zonsondergang en dan in aller vroegte ze er weer in mikken.

Mvg,

Jordy
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

15-05-2012 07:35

Hey Jordy,

Is niet toegestaan. De garde du peche, gendarmerie ect gaan er gewoon vanuit dat er dan toch stiekem snachts wordt gevist. In Frankrijk is wild kamperen ook verboden dus "overnachten" aan het water mag niet.

Nu was het wel zo, dat het vroeger nog wel eens gedoogd werd. Maar toen was het na lange na nog niet zo druk als tegenwoordig. Ook op zeer grote meren kon je dat nog wel eens doen, omdat je simpel weg geen controle kreeg. Zoals jij beschrijft klein water, hebben ze je zo gevonden. Uiteraard zullen er "Fransen" zijn, die het waarschijnlijk niet doen en lullen je er zo bij.

Misschien dat er uitzonderingen zijn of dat je net een zeer schappelijke controleur treft die er geen punt van maakt... Maar die kans acht ik klein, zeker omdat je een buitenlander bent...

Mijn advies, niet doen! Je kan uiteraard de gok wagen en het eerst aanzien of er locals zitten die ook met een tent verblijven of vraag het daar even rond.

Maar waarom niet ergens dan op een simpele camping verblijven? Zo kan je zelfs meerdere stekken aanvoeren, en ben je veel mobieler... De kans dat je vissen op die manier vangt is misschien nog wel groter. Dan hoef je enkel je setup mee te sjouwen en zit je niet zo gebonden aan een plek...

Groet
Alex
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-05-2012 07:38

Jordy,

In de Herault zou ik het wel aandurven hoor.
Weinig tot geen controle, en als er zaken geconstateerd worden die niet helemaal in de haak zijn, dan trekt men niet gelijk het franse bonnenboekje........................

Groet,

Arno.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-05-2012 07:59

Jordy, net als in Nederland bepaalt de betreffende Gemeente in Frankrijk of daar wel of niet met een tentje overnacht mag worden. Dus gewoon even vooraf bij de betreffende Gemeente informeren per mail, dan weet je het zeker en als het wel is toegestaan heb je ook een meteen een schriftelijke bevestiging per mail.
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

15-05-2012 14:53

Aart, is dat altijd zo geweest? Zover ik kan vinden, is camping sauvage verboden in heel Frankrijk.
http://wildkamperen.nl/wiki/Landeninformatie_(Europa)

Of is dit net zoals in Nederland onlangs geschrapt en is het nu aan de departementen (gemeenten) zelf om te beslissen hoe om te gaan met deze regels?

Als ik bijvoorbeeld naar een aantal departement kijk in het zuiden, staat er eigenlijk altijd in de regels camping sauvage le strict interdit. Maar op die meeste wateren mag je wel nachtvissen?
bedoelen ze dan hiermee dat je een "open" paraplu moet hebben en dus geen "bivvy"... ect
Vind die opmerking dan vreemd. Of zijn er andere bepalingen in het spel...

Wellicht weet je daar iets meer over :D

Groetjes
Alex
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-05-2012 15:45

Alex, is niet nieuw. Bekijk het maar net als in ons land. Waar ook geldt dat het mogen nachtvissen feitelijk niets met een 'schuilmiddel' te maken heeft. Iedere visrechthebbende gaat in principe over het wel of niet mogen nachtvissen en anderzijds iedere Gemeente over het wel of niet mogen gebruiken van een 'onderkomen' of 'schuilmiddel' of hoe je het ook noemen wilt.
Regels zijn (ook in Frankrijk) per Gemeente verschillend. Het camping sauvage interdit is meer en meer in gebruik gekomen t.a.v. het enorme aantal campers wat vroeger overal neerstreek en dat is in de meeste gevallen sterk aan banden gelegd.
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

15-05-2012 16:21

Bivakkeren van 19u tot 9u toegelaten (op 1 uur wandelafstand van openbare weg en 1 uur van grens natuurpark verwijderd). Bron: http://hikingadvisor.wordpress.com/2012/01/15/regelgeving-wildkamperen/

Mijn ervaring: Overal, ook op zeer druk beviste wateren, wordt het overnachten aan de waterkant gedoogd. Zou je er dus niet te druk om maken. Zelfs op wateren waar met bordjes staat aangegeven dat kamperen verboden is maken ze er geen enkel probleem van.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-05-2012 18:16

vorige week nog weggestuurd uit het bos, geen overnachting mogelijk. Zoek maar een camping...... moet je het wel treffen dat je controle hebt van 8 man gendarmerie. De garde de peche gedoogd het daar
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-05-2012 21:53

Alvast bedankt voor de reacties,

Ik heb het water al een x bevist. Toen ingegraven en een nacht gevist, piepers uit e.d. Het is een put van ongeveer 13 hectare. Toen zaten in de vakantietijd ook Franse met een camper aan het water e.d. die 's-nachts verbleven. Ook een keer voor 2 nachten een setje Franse vissers op zicht zien zitten die wel 's-nachts zonder probleem door viste.

Ik zal de vereniging direct even mailen en hopen dat ik een reactie krijg. Vraag mij uberhaupt af of de garde du peche in dit gebiedje komt? Toen ik er zat te vissen reed de politie ook een rondje maar nam niet de moeite bij mij langs te komen.

Het verschilt zo per departement. In ieder geval al vast bedankt voor de input.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Plaats reactie