Weigh sling / Garde de peche

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

22-02-2012 17:46

Beste heren,

zoals jullie allemaal wel weten staan in Frankrijk hoge boetes op het gebruik van bewaarzakken, om het verkopen van karpers aan betaalwateren te voorkomen.

Tegenwoordig brengen steeds meer merken drijvende weegzakken op de markt, al dan niet met ritssluiting (zie bijvoorbeeld het Fox exemplaar dat momenteel bovenaan KWO staat). De grens tussen een bewaarzak en dit soort weigh slings is in mijn ogen vrij vaag.

Mijn vraag: Zijn er mensen die ervaring hebben met deze slings in geval van controle door de garde de peche?

Hoe wordt hier in de praktijk mee omgegaan?

Alvast bedankt voor de reacties,

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

22-02-2012 17:59

Zolang de Weigh sling/bewaarzak combi op je mat ligt en je kan aantonen dat het gebruikt wordt om de vis te wegen zal er niet teveel aan de hand zijn neem ik aan.

Ze moeten het gewoon niet aantreffen in het water aan een touwtje!

Een mes kan ook voor verschillende doeleinden worden gebruikt, zolang het maar de juiste is!

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

23-02-2012 08:48

Ben wel benieuwd of er überhaupt wel eens iemand bekeurd of gewaarschuwd is voor het gebruiken van een bewaarzak? Alle Fransen gebruiken ze ook dus lijkt me sterk dat hier echt een prijskaartje van duizenden euro's aan kleeft... Iemand?
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

23-02-2012 09:32

De afgelopen jaren ben ik eigenlijk bijna altijd wel gecontroleerd door de Gendarmerie of Garde du Peche. De laatste keer eind 2011, ook. Het eerste wat ze doen (ze komen vaak snachts) is de oevers afspeuren met zaklampen. 100% als ze een bewaarzak aantreffen met een dikke vis ben je zeker de pineut!

Dat het nog steeds volop gedaan word bewijzen genoeg films op internet en dvd´s maar dat is het risico dat je zelf neemt!

Ik vind het een goede vraag, want zo´n sling heb ik inmiddels ook. Ja hierin kan je dus ook een karper weg hangen (tijdelijk) om wat dan ook te doen. Ik denk en weet bijna zeker, dat als je deze snachts aan een touw of paal hebt hangen geld dit gewoon als bewaarzak. Immers je kan hierin karper "bewaren" en je mag dus geen karpers vast houden.

Overdag lijkt het me geen probleem als je karpers weegt of ermee terug zet.

Groet
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

23-02-2012 09:44

Dat lijkt mij ook.
Als je ‘m even 2 minuten weghangt om alles in gereedheid te brengen voor de foto’s of even op je maat wacht die wat verderop zit, lijkt me dat geen probleem. Als de garde dan precies op dat moment komt, zien zij ook heus wel dat je die vis maar voor eventjes hebt weggehangen lijkt me.
Dat die Fransen zelf wel vissen bewaren moeten zij weten. Die doen wel vaker rare dingen…
Moet geen reden zijn om dit zelf ook te doen en zo een (onnodig) risico te nemen.
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

23-02-2012 11:19

Heb nog even een Franse vriend geraadpleegd, tevens karpervisser én Garde, en die zegt dat het in principe verboden is om een vis te zakken, maar het gedoogd wordt op het moment dat je direct 's ochtends foto's maakt en de vis weer terug zet.

Zal wellicht niet in elk departement en bij elke controleur hetzelfde zijn, dus blijft natuurlijk een risico..
Plaats reactie