Slecht nieuws over het meer van Panneciere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

24-11-2011 15:04

De waterstand in het meer van Panneciere / seizoen 2011 en 2012

In 2011 wordt de waterstand beperkt, wat wil zeggen dat het meer vanaf juli 2011 niet zo vol zal zijn als 'normaal', maar ook niet leeg. Om te vissen en te zwemmen zal men wellicht iets meer richting' barrage' (dam) moeten gaan.

In september 2011 zal de waterstand minimaal zijn. De Yonne, een van de grootste toevoerstromen van het meer, zal dan een rivier zijn. Overigens kan er natuurlijk ook in een rivier gevist worden, vooral vliegvissen is dan een sport, zoals je stroomafwaarts veel ziet.

In oktober 2011 wil men het meer leeg hebben. Dan zal de 'visverkoop' zijn. Dat is een bijzonder moment waarop de nog aanwezige vis opgevist wordt bij de 'barrage', de dam. Een deel wordt ter plekke verkocht, een deel wordt overgebracht naar andere meren in de omgeving.

De zomer daarna, de zomer van 2012, blijven de sluizen open.
Het meer zal daardoor leeg blijven en er zullen reparaties plaatsvinden aan de dam.
Het landschap zal uniek zijn. Een vegetatie die jaren geen kans heeft gehad komt tot groei en bloei in een omgeving van oude wegen, huizen en bomen, die voor even 'boven water zijn'.

In het najaar van 2012 sluit men de sluizen. Dan zal het meer langzaam weer vollopen en de 'normale' stand krijgen.
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

25-11-2011 10:41

In augustus dit jaar kwam ik er ook nog langs gereden, maar even gestopt om te kijken. Het water stond toen nog vrij hoog, al werden er wal wel wat plateaus zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gewoon genieten
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

25-11-2011 11:58

@ Marcel,

Wat is nu het slechte nieuws ?

Als je onderstaande bedoeld, dat gebeurt toch om de zoveel jaar, dat is toch geen nieuws.

In oktober 2011 wil men het meer leeg hebben. Dan zal de 'visverkoop' zijn. Dat is een bijzonder moment waarop de nog aanwezige vis opgevist wordt bij de 'barrage', de dam. Een deel wordt ter plekke verkocht, een deel wordt overgebracht naar andere meren in de omgeving.


Ik heb je post nu driemaal zitten lezen, maar ik kom niets tegen waaruit blijkt dat iets slecht is.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

25-11-2011 12:08

Als je er in 2012 gaat vissen, dan zal je niet zo veel vangen. Dus mensen die in 2012 na Panneciere willen kunnen beter een ander water opzoeken.
Gewoon genieten
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

25-11-2011 12:26

Jan, ik las dit bericht nadat ik een mooi vakantiehuisje had gevonden (gelukkig niet geboekt) waar ik in 2012 met mn vrouwtje en zoontje wilde vertoeven, kon ik lekker vissen en aan het water zijn. Voor mij was dit dus zeer slecht nieuws en ik kan me zo voorstellen dat dit ook slecht nieuws is voor andere die er al geboekt hebben zonder deze wetenschap. De reden waarom ik dit post is dat mensen die nog aan het zoeken /boeken of what ever zijn nu hun keus kunnen aanpassen op dit slechte nieuws.

Verder kan dit bericht ook duidelijkheid geven over het bestand in de toekomst, ik lees vaak oudere topics als het om wateren zoeken gaat, want als ik (bijvoorbeeld) in 2011 lees dat een bepaald water in 2009 is leeggevist ga ik er in 2012 niet zitten.

Bij deze mijn toelichting, graag gedaan overigens ;) Ik neem aan dat jij het ook als slecht nieuws zou incasseren als je van plan was daar te gaan vissen? (of recreëren want er staat gewoon geen water in 2012 :()

Groeten Marcel
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-11-2011 13:07

Mooie gelegenheid om er toch in de buurt te zijn,en het water op foto's vast te leggen als het zowat leeg staat.
Je kan er je voordeel mee doen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-11-2011 13:52

In de Morvan (de streek er omheen) liggen nog veel meer prachtige meren, en niet druk. Daar gaat die vis trouwens ook naartoe als ik het zo lees.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

28-11-2011 10:52

@ Marcel,

In dat verband snap ik het nu wel. Gelukkig wordt het ruim van te voren aangekondigd, en kun je op zoek naar iets anders.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

08-06-2012 13:02

Heb het Lac al meerdere malen droog zien staan, op een klein stroompje na dan en is werkelijk prachtig om te aanschouwen. Wel erg jammer dat de vis nu verplaatst / verkocht gaat worden. Heb er in mijn jongere jaren veel gevist en hoopte er eigenlijk dit jaar weer eens te gaan kijken mede omdat mijn ouders er ook vlakbij wonen. Misschien dan toch maar uitwijken naar een ander water...
Plaats reactie