Rivier de Argens en Lac d'Arena in dep Var

Plaats reactie
Wim Linzen
Berichten: 9
Lid geworden op: 26-04-2003 02:00
Locatie: Landgraaf

26-04-2003 20:36

Hallo

Wie heeft er al eens op deze rivier of op dit meer gevist en kan mij er iets meer over vertellen?

Groetjes Wim
Gebruikersavatar
Jurgen vermeulen
Berichten: 128
Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
Locatie: Roquebrune sur Argens - France
Contacteer:

27-04-2003 20:57

Hallo wim,

Vanwaar je interesse voor deze wateren???

Ik woon op 50 meter van lac de l'Aréna, maar vis er weinig. Ik heb er een paar vissen gevangen tot 12kg, maar er zit groter. Ik weet zeker dat er een vis van 19kg zit en er gaan verhalen over vissen van 20+.
Het is best een moeilijk meer want de vis er er niet dik bezaaid. Daarnaast zit er een enorme hoeveelheid dwergmeervalletjes in het meer die vrijwel alles eten en die bijna iedere boilie tot een klein vierkantje weten te kauwen.
In totaal is het een meer van rond de 30ha dat voor de zandwinning gebruikt wordt. De diepte op de meeste plaatsen ligt tussen de 4 en 6 meter met een paar plateaus. In het achterste deel van het meer liggen enkele diepe gaten.

Bij hoog water stroomt de Argens in het meer en aangezien dit afgelopen winter het geval was bestaat de kans dat er vissen uit het meer in de rivier verdwenen zijn (maar andersom is natuurlijk ook mogelijk).

Wat betreft de Argens, de laatste tijd heb ik hier veel gevist. Er zit veel kleine schubkarper op deze rivier, maar wel ongehoord sterk! De rivier bestaat uit meerdere delen die steeds met een waterval worden gescheiden. Het eerste deel rondom Vidauban ken ik niet, maar lager gelegen kom je uit in de omgeving van Les Arcs waar de hengeldruk erg laag is (dit wordt wel steeds meer) en het water zo helder is als kraanwater. Ik weet dat hier meerdere vissen tussen de 15 en 20 kg gevangen zijn en heb horen zeggen dat er groter zit.
Het deel van Roquebrune tot aan zee ken ik het best omdat ik hier woon. Hier zit een hoop vis waarvan het overgrote deel bestaat uit kleine schubkarper. De grotere vissen zijn meestal samen. Mijn ervaring is dat de grotere exemplaren zich bij obstakels ophouden. Er strak tegenaan vissen met de slip zo goed als dicht en bij een aanbeet ik je hengel gaan hangen om hem er weg te krijgen is hier verplicht!
Wat betreft voer en aas, ik voer meestal enkele dagen zwaar met particles en boilies en vis dan twee hengels met boilies en twee met particles. Ik heb het idee dat het aantal aanbeten op beide aassoorten ongeveer gelijk is, maar dat de grotere vis meer op boilies reageert.
Maar het tegenovergestelde kan ook, vantevoren niets voeren en vervolgens bij aankomst enkele boilies bij je haakaas schieten heeft me ook vis opgeleverd.
Op het meer en op de rivier is nachtvissen verboden en er is hier een vrij strengen controle op. Op de rivier neem ik zelf wel het risico als ik op beschutte stekken vis.

Ik weet niet wanneer je van plan bent hier te vissen, maar momenteel is het laatste deel van de Argens erg goed. Dit is dus net voordat hij in de zee uitkomt. Dit deel wordt als "maritiem" water gezien en dus mag je hier wel nachtvissen en met zoveel hengels als je wil. De vis trekt hier naar toe om te paaien. Het is wel een raar gezicht om karper te vangen met de zee als uitzicht!
Er zit hier momenteel iemand te vissen die net een sessie voor 2 weken is begonnen en die in de eerste paar dagen een hoop vis heeft gevangen tot 17 kg.

Hopelijk heb je wat aan mijn info. Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel. Laat ook eens weten of, en zo ja wanneer je komt.
Misschien kunnen we wat afspreken...

Jurgen
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

27-04-2003 21:21

dat noem ik nog eens en mooie uitleg
Wim Linzen
Berichten: 9
Lid geworden op: 26-04-2003 02:00
Locatie: Landgraaf

28-04-2003 11:10

Hallo Jurgen

Hartstikke bedankt voor deze uitgebreide informatie.
Omstreeks 17 a 18 mei hopen wij met de caravan aan te komen op camping les Pecheurs
vandaar mijn interesse om te vissen op de rivier of in het meer.
Aangezien ik er met mijn vrouw en ons hondje heen ga was ik zo wie zo niet van plan er te gaan nachtvissen.
Mijn vrouw doet graag lezen en ik doe graag vissen dus als er over dag en 's avonds niets op het programma staat, dan zit ik aan de waterkant. We zijn van plan er drie weken te blijven en ik zal hoofdzakelijk in de buurt van de camping blijven om te vissen.
Misschien zien we ons nog als ik aan het vissen ben op de rivier.
Nogmaals hartstikke bedankt en wie weet tot ziens.

Groetjes Wim Linzen
Gebruikersavatar
Jurgen vermeulen
Berichten: 128
Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
Locatie: Roquebrune sur Argens - France
Contacteer:

28-04-2003 12:50

Hallo Wim,

Dat we elkaar zien is zeker want ik werk namelijk op Les Pêcheurs!
Tot over een paar weken,

Jurgen
Wim Linzen
Berichten: 9
Lid geworden op: 26-04-2003 02:00
Locatie: Landgraaf

29-04-2003 07:15

Hallo Jurgen.

Dat is dan ook wel heel erg toevallig.
Wij hebben niet gereserveerd voor de camping omdat het toch vroeg in het seizoen is, we hebben wel geinformeerd of er plaats was en alleen vanaf 14/7 t.m. 18/8 was alles vol.
We zullen ons dan ook zeker zien.
En Jurgen het is altijd prettig als er iemand is die je tips kan geven over een bepaald water, mogelijk kan ik hier nog gebruik van maken.

Groetjes Wim en tot ziens
Wiek Heck
Berichten: 197
Lid geworden op: 07-09-2002 02:00
Locatie: Uden (Nbr)

30-04-2003 09:28

Kijk, zo kan het ook!!!!
Perfecte dialoog.
Gebruikersavatar
Jurgen vermeulen
Berichten: 128
Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
Locatie: Roquebrune sur Argens - France
Contacteer:

30-04-2003 13:02

Wiek, bedankt voor je reactie. Ik wordt zelf niet goed van postings gericht op informatie over een bepaald water waar dan op gereageerd wordt in de trant van "zoek het allemaal maar lekker zelf uit".
We zijn er toch om elkaar een beetje te helpen of in ieder geval een duwtje in de goede richting te geven!?

Lorenzo, je zou inderdaad verwachten dat het brakwater is, maar ik heb het geproefd en het is gewoon zoet. Het staat in verbinding met de zee, maar de inlaat is vrij klein, dus waarschijnlijk is dit de reden. Het stikt er trouwens ook van de harders, die gewoonlijk ook in zout of brakwater leven. Dus een beetje vreemd is het wel.

Jurgen
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

30-04-2003 16:59

Geen brak water in de Argens maar wel echte guppies! Inderdaad, van die levend barende visjes, die je normaal gesproken alleen in een aquarium ziet zwemmen.

Bart
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

30-04-2003 18:44

Lorenzo en anderen,

niks mis met brak water. De hele Finse golf is een brak water zone en dat daar karpers zwemmen weet ik wel heel zeker. Ook weet ik zeker dat die daar goed gedijen, zeer goed zelfs. De vissen die hier zitten groeien gemiddelt veel sneller dan hun zoetwater soortgenoten op de vennen en meren. Dit is vooral te wijten aan het alom aanwezige uitgebreide en gevarieerder voedsel pakket dan waar de zoetwater vissen het mee moeten doen, hoewel die in principe ook niets te kort komen.
Het is alleen zo'n ontzettend grote vijver en zo verdomde moeilijk om te weten te komen waar ze zich bevinden. Ik ga me er nog wel eens aan wagen maar voor dit seizoen heb ik een ander uitdaging op het programma staan. Ietsje kleiner maar 432 ha. :smile:

Groet,

Hans
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

30-04-2003 20:37

Hallo,

Ik weet niks over De Argens (alhoewel geinteresseert...altijd als het over rivieren gaat trouwens).
Ivm dat brak water, ik dacht dat zout water zwaarder is dan zoet water en daardoor bij brak water de zoutere lagen tegen de bodem aanzitten, dat verklaart misschien het feit dat het oppervlakte water 'zoet' (zonder toegevoegd suiker) smaakt!

Mvg,
Jan Van Calenberg
Gebruikersavatar
Jurgen vermeulen
Berichten: 128
Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
Locatie: Roquebrune sur Argens - France
Contacteer:

30-04-2003 20:40

Die kleine guppies hebben gelukkig ook grotere broertjes die het dit water zeker de moeite waard maken!
Plaats reactie