Kruising Seine Yonne

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-05-2011 11:15

Mensen, laten we hier s.v.p. geen hetze tegen betaalwateren in het algemeen beginnen omdat er ook wel degelijk wateren zijn die qua herkomst van de vissen clean zijn. Dus niet alles over één kam scheren s.v.p.
Jasper, onderscheid is onmogelijk te maken gezien de bijna 600 betaalwateren in Frankrijk, hier is niemand toe in staat en zoiets is ook niet te betalen, gezien het aantal...
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-05-2011 11:41

joachim stelma schreef:Ik denk er wel eens aan om een keer een weekje Etang de Pierre te boeken op die dijk en vervolgens alle gevangen vissen weer terug te zetten in de Moselle. Gewoon omdat het kan.


:lol: :lol: keurig !!! :lol: :lol:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-05-2011 20:03

Aart Lokhorst schreef:Mensen, laten we hier s.v.p. geen hetze tegen betaalwateren in het algemeen beginnen omdat er ook wel degelijk wateren zijn die qua herkomst van de vissen clean zijn. Dus niet alles over één kam scheren s.v.p.
Jasper, onderscheid is onmogelijk te maken gezien de bijna 600 betaalwateren in Frankrijk, hier is niemand toe in staat en zoiets is ook niet te betalen, gezien het aantal...



We kunnen wel het vissen op vrije vissen blijven promoten Aart. Da's makkelijk ook nog eens.

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

08-05-2011 22:23

Hallo,

Ook ik heb behoorlijk zitten vissen op het sluisstuk Marolles / Cannes-Ecluses / La grande Paroise, pakweg ergens vanaf 2002 / 2003. Het is inderdaad hard bergafwaards gegaan.

Of de meeste vissen zijn gestolen? Ik durf het te betwijfelen. Sebastiaan, ik zou dan ook graag wel wat voorbeelden willen zien. Ik heb zojuist ook op de website van die Geweldige aquaria van Maddocks gezeten, en ik herkende niet zo snel vissen. Waarom ik eraan twijfel? Niet omdat ik de integriteit van betaalwaterbeheerders hoog in het vaandel heb staan, integendeel. WEL omdat ik daar aan de Seine simpelweg nog nooit een Engelsman ben tegengekomen die fatsoenlijk genoeg karper ving om effe in een paar jaar een sluisstuk leeg te vissen.

Een nog belangrijkere reden voor mijn twijfels: In 2002 / 2003 / 2004 ving je soms hele series kleine schubkarpers. Later niet meer. Ik geloof er geen hol van dat ook deze schubkarpers van pakweg 5 kilo een betaalwater in zijn gegaan.

Dan is er ook nog een sluisstuk stroomopwaards, de belangrijkste reden voor mijn twijfels: Het korte sluisstukje vanaf Cannes Ecluses stroomopwaards tot de stuw. In 2002 / 2003 / 2004 kon je hier echt belachelijk veel runs krijgen, soms wel 12 in een nacht. Dit waren dan allemaal kleine schubkarpers en kleine spiegels van gemiddeld een kilo of 7. De spiegeltjes hadden regelmatig 1 ding gemeen: Kaal, maar ergens op de flank een groepje schubben van 4 tot 20 bij elkaar. Inmiddels (2007 en 2008 iig) moet je op dit sluisstuk flink je best doen om ook maar 1 run voor elkaar te peuteren. Dit type spiegel kom ik niet tegen op de website van Maddocks. Ik geloof ook niet dat Maddocks geinteresseerd was in dit slag vis.

Met de witvis is het ook een heel stuk minder, op beide stukken.

Een aantal Franse karpervissers waarmee ik heb gesproken, waaronder gister nog 1, vertelden mij allemaal dat er -ergens- op de Yonne een ziekte of iets is gekomen. Dit kan een reden zijn van sterfte op verschillende sluisstukken. Interessant in die context is wellicht dat er op het moment van schrijven (2010 / 2011) wel redelijk vis te vangen valt op de Seine, vanaf de sluis bij Marolles tot pakweg de samenvloeiing. Met redelijk vis bedoel ik beduidend meer kopvoorn en barbeel dan NA de samenvloeing en zelfs ook af en toe een beetje een karper. Dus, op een stuk Seine van hetzelfde sluisstuk, maar waar nog geen Yonne in is gekomen.

Er zal ongetwijfeld vis zijn gestolen, ik weet ook wel wat er gebeurd wanneer er betaalwaters in de buurt liggen. Toch, er is daar veel meer aan de hand geweest.

Nog enkele dingetjes over dit gebied:
-Een vergunning is -zoals hierboven word vermeld- niet meer te krijgen in de hengelsportzaak in Marolles (Nouja, hengelsportzaak..) maar in de bar er vlak naast. Natuurlijk ook in twee hengelsportzaken in Montereau, waarvan 1 splinternieuwe.

-Ik vis op waters daar redelijk in de buurt momenteel, waters waar veel Franse karpervissers rondhangen. Gisteren kwam ik in gesprek met zo'n gast over het gebied rond Montereau en hij vertelde mij dat de recordvis van Marcel Rouviere NIET naar de slager is gebracht destijds, maar naar een museum. Er zijn volgens mij niet veel mensen die dit weten (of ik loop achter) maar je kan deze (opgezette) recordvis dus ook echt bewonderen net ten Noorden van Parijs, zie onderste link:

Afbeelding

Afbeelding

http://www.maisondelapeche.net/

Dat betekent dus min of meer dat ik binnenkort een stedentripje Parijs ga doen met de vrouw met als bonus een museumbezoek.

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-05-2011 08:06

Dat is een goede bijdrage Chris. Maar dat zijn we wel van je gewend. :D

Tijd voor een SKP op de Seine dus...hihi
Gebruikersavatar
sebastiaan de Roode
Berichten: 317
Lid geworden op: 09-12-2003 01:00
Locatie: Zwolle

09-05-2011 09:14

Hoe kan jij hier nou twijfels over hebben? WTF?

Kerel..........ik verkondig hier heen onzin. Dat jij daar nog nooit een Engelsman bent tegen gekomen zegt misschien meer wat over het aantal keren dat jij er komt/vist? Elke keer als ik er kom (en dat was zo'n 3 keer per jaar minimaal 4-5 dagen over een periode van zo'n 7 jaar) zie ik OF een Engelse karperdief aan de slag met een speciaal daarvoor ingerichte "landrover met aquabox" OF ik spreek een gedesillusioneerde Franse pecheur de carpe die staat te janken omdat hij weet dat Maddocks alle juweeltjes uit de rivier in z'n kolk propt, en zijn PB daar nu ook zwemt. IK praat overigens over het stuk vanaf de legale nachtviszone bij Marolles totaan Cannes Ecluse, de andere kant op dan waar jij het over praat.
Die kolken die daar in verbinding staan zijn leeggeroofd, PUNT. Ik zal trouwens eens gaan graven en jullie bewijzen aanleveren. Geef me even een goeie week want ik heb veel foto's niet digitaal en zal weer wat vergelijkend waren onderzoek moeten doen.

Kunnen jullie allemaal zien wat er gebeurt is.


Wat betreft die gestolen vissen, uiteraard praat ik hier over "karakteristieke karpers" die ook duidelijk te herkennen zijn. Dus schubkarpers met oneffenheden in hun patroon en rond de 20 kilo of die geweldige volschub spiegel van 47 lbs vis die inmiddels de affiche "fully" heeft gekregen. Tel daar de "cases" van anderen bij op zoals die onderste link in mn eerste post in dit topic en voila........


Of denk je nou werkelijk dat die "beau lacs" can Maddocks van oudsher al zo'n bestand herbergden?? Kijk nou eens naar die site>? Dat is toch een belachelijk bestand voor zon klote putje?

Gimme a break Chrissie.........



In 1 ding heb je trouwens wel gelijk. De hoeveelheid kopvoorn is idd drastisch geminderd. Dat heb ik in de loop der jaren ook ervaren!!Deze lijken onvangbaar te zijn, al vind ik dat eerder een uitkomst.

PS: Doe je de groetjes aan DJ Marco? ;)
Laatst gewijzigd door sebastiaan de Roode op 09-05-2011 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-05-2011 09:26

In dat geval, zie ik maar 1optie en dat is posten van die fotos! Het probleem tot nu toe is dat er veel beweerd word maar weinig bewezen...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-05-2011 13:51

Inderdaad, ik wacht vol spanning af en bij voorbaat dank Sebastiaan!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
dan vlaspoel
Berichten: 102
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: ijmuiden

09-05-2011 14:12

Nou ben alweer een paar dagen terug en zie dat mijn topic een heel andere wending heeft gekregen.
We hebben lekker op de Yonne gezeten (2 verschillende stekken gevist en vele bezocht) maar kon de vis niet echt vinden.
Daarna op een Publiek Etang gevist en toch nog een 18 tal runnen en 15 vissen mogen landen (veel plantengroei) jammer bleven de echte kleppers uit het net maar met vissen van voornamelijk 28, 26 en 24 pond waaronder mooie spiegels hebben we een lekkere visvakantie gehad.
Prachtig weer ook nog is alleen weinig geslapen ivm een brulkikker die precies voor onze tent zijn domein had en die ging echt de hele nacht door.
Jongens bedankt voor alle info!
Van mij mag hier nu wel een slotje op want discussies over betaalwateren en gestolen vissen zijn er al genoeg en horen volgens mij ook in een ander topic.
Greetz
Dan
Wie het kleine niet eert .........
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

09-05-2011 15:34

Sebastiaan, rustig aan, rustig aan...goed volk :-)

De redenen waarom ik twijfels heb over het complete leegjatten heb ik genoemd.

Of denk je nou werkelijk dat die "beau lacs" can Maddocks van oudsher al zo'n bestand herbergden??

Ik heb nergens vermeld dat ik denk dat les beaux lacs van Maddocks een eigen bestand heeft, geloof me, ik heb een nog grotere afkeer tegen zulk soort wateren dan jij en ik weet echt wel wat er aan de hand is met dit soort wateren.

Dat jij daar nog nooit een Engelsman bent tegen gekomen zegt misschien meer wat over het aantal keren dat jij er komt/vist?


Ik kwam daar pakweg 8 tot 12 keer per jaar, over een periode van zo'n 6 jaar. Een vriend van mij kwam daar sommige jaren soms zelfs 20 keer en wij delen dezelfde mening: We hebben nog nooit goed vangende Engelsmannen gezien. Dus, ik ben daar wel Engelsen tegengekomen in tegenstelling tot wat jij zegt, ik ben daar alleen geen Engelsen tegengekomen die een beetje karper vingen.

Buiten dat, ik begrijp ook wel dat er vissen van de Seine worden gejat als daar betaalwateren in de buurt liggen. Ik geloof alleen -zoals gezegd- niet dat Maddocks interesse had in al die kleine schubs en kleine spiegels. En toch zijn ook die plotseling niet meer vangbaar.

IK praat overigens over het stuk vanaf de legale nachtviszone bij Marolles totaan Cannes Ecluse, de andere kant op dan waar jij het over praat.


Ik heb het over hetzelfde stuk: De kraaienpoot Seine / Yonne van Marolles tot aan La Grande Paroise. En het stuk Yonne wat daar aan vast ligt vanuit Montereau naar Cannes Ecluses. Ik gaf nog een voorbeeldje van 1 stuwstukje hogerop waar hetzelfde aan de hand was (Yonne) maar waar dus zo ongelofelijk veel kleine karper zat dat het ondenkbaar is dat deze naar een betaalwater zijn. (Want: Te klein en te veel)

DJ Marco werkt niet meer bij mij. Hij woont in Groningen. Toch zal ik de groeten doen :-)

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
sebastiaan de Roode
Berichten: 317
Lid geworden op: 09-12-2003 01:00
Locatie: Zwolle

11-05-2011 11:42

Ok cool.

I know dat je goed volk bent en dat we dezelfde mening delen......



Maar goed, tís hier ook de frustratie he ;)



12 keer per jaar?
Vreemd dat we elkaar dan nooit zijn tegengekomen.



PS: Wel eens op de gezonken boot gevist dan ? Die waar je de mast nog van ziet bovenkomen?
Ooit de beste vierkante meter van Frankrijk voor het vangen van monsterkarper ;)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-05-2011 12:12

Fotos? Bewijzen? Of alleen bluf?
Gebruikersavatar
sebastiaan de Roode
Berichten: 317
Lid geworden op: 09-12-2003 01:00
Locatie: Zwolle

11-05-2011 15:40

Waarom zou ik bluffen? Probleem is alleen dat ik veel foto's niet digitaal heb en daarnaast weer de site van maDDOCKS moet doorpluizen om de bekendste er tussen uit te plukken. Enig idee hoeveel werk dat is? En dat alles om jouw te vermaken?


Jij bent erg nieuwsgierig en kan niet wachten op de vergelijkingsfoto's begrijp ik?



Doe maar rustig......ze gaan zeker komen, maybee wel in de karperwereld ;)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-05-2011 19:33

Je hoeft het echt niet voor mijn plezier te doen hoor. Echter ben je zelf degene ie met sterke beschuldigingen komt en beweert daar keiharde bewijzen voor te hebben, iets wat ik in dit soort gevallen alleen maar toejuich want met alleen vage beweringen ben je nergens. Je dreigt zelf de fotos openbaar te maken maar als mensen erom vragen komt er niks. Enne de site van maddocks doorspitten heb he blijkbaar al gedaan want anders kon deze beweringen niet doen.
Suc6 met het schrijven van het artikel, ik kijk ernaar uit

Mvg martijn
Gebruikersavatar
jasper de man
Berichten: 86
Lid geworden op: 27-02-2010 17:23

17-05-2011 09:04

Al weer een weekje verder...hoe staat het met de foto's? Ben ook wel erg benieuwd! Zou mooi zijn als je echt bewijzen hebt!
Krom!!
Gerrit Geerling
Berichten: 1
Lid geworden op: 19-06-2011 14:53
Contacteer:

19-06-2011 15:09

Dat er zeker nog wat moois te vangen is op de Yonne blijkt wel uit onderstaand filmpje.

http://youtu.be/Y5fSoD92Wno
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-06-2011 16:01

Een matje in de boot was geen overbodige luxe geweest of ben ik nu een miereneukert? :o
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

19-06-2011 19:09

Waarom moet die vis ook echt in de boot? Die vis heeft al aardig wat te verduren gehad aan z'n staart en rugvin te zien :o

Wel gave beelden!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-06-2011 13:21

Die duivelse stem verpest het voor mij persoonlijk meteen al, dat hoort toch eigenlijk helemaal niet bij een belevenis die het mooie van de natuur weergeeft?

En dat met die dikke vis in de boot, een schoolvoorbeeld van hoe het absoluut niet moet. Lijn vrijgeven, niet je hengel kromtrekken op een vis die in het net zit, en dan zeker een mat erbij op een aluminium vloer..

Niet netjes, heel erg kwalijk zelfs..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

20-06-2011 16:43

Ik dacht bijna dat het Mitsz was die op de brommert voorbij kwam.


:lol:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-06-2011 16:50

Hoe wist jij dat?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-06-2011 16:51

Ik dacht al, waar herken ik die vent van... :P
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-06-2011 16:52

Ik kan ook m'n kont niet meer keren, zonder dat er... :D

Bis morgen
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

20-06-2011 20:43

ik zag het aan die rookpluimen :lol:
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

21-06-2011 17:18

Peter andrade schreef:Ik dacht bijna dat het Mitsz was die op de brommert voorbij kwam.


:lol:


:lol: