Nachtvissen vrij gegeven in alle Franse wateren!!!!!!!!

Plaats reactie
cindy gerets
Berichten: 2
Lid geworden op: 14-04-2003 02:00
Locatie: eindhoven

24-04-2003 14:56

Ik heb dit gelezen in een site van een Brabantse krant zie onderstaande link.

Onderstaand bericht heb ik gelezen in <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.bndestem.nl" target="_blank" class=bericht>www.bndestem.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> en dan klikken op Brabant onder het kopje sport.

Graag reaktie van jullie!!!!!!

Franse karper is niet veel groter

Donderdag 24 april 2003 - Karpervissers vinden Frankrijk het paradijs op aarde. In de plassen en meren daar zwemmen volgens hen meer en grotere karpers dan in ons eigen landje. Het is wel zo dat de natuur er een stuk anders uit ziet, bosrijker, ruimer en voldoende plaats om voor een paar dagen een leuke stek te bezetten. Sportvissen is natuurgericht, al denken sommigen daar anders over. De echte visser is er wel degelijk mee begaan. Frankrijk is aardig voor de hengelaars, de sportvisserij wordt er gekoesterd. Vissers brengen namelijk behoorlijk wat geld in het laatje. Vandaar dat er weinig 'verboden' zijn, maar uiteraard wel een aantal regels. Dat geeft niet, als er maar gevist kan worden. Zo is bijvoorbeeld het nachtvissen op alle Franse wateren vrij gegeven. De grootste uitdaging voor vissende Francofielen is en blijft de karper, direct gevolgd door meerval met op de derde plaats forelletjes. Bezitters van een zogeheten Carte de Pêche kunnen in openbare wateren vissen. Daarnaast is er een groot aantal privévijvers waar dag- of weekkaarten gekocht kunnen worden. Daar staan soms zelfs leuke vakantiehuisjes bij. Nu ben ik zelf niet zo voor afgesloten wateren, maar er zijn ook forellenvijvers (veelal in België, maar ook enkele in Nederland) die er af en toe als een zwembad uitzien en waar volop wordt gevist en gevangen. Er is blijkbaar een markt voor.

In het land van wijn en stokbrood is de entourage van grote meren zelfs helemaal afgestemd op de visser. Mochten plekken niet met de auto bereikbaar zijn, dan wordt een soort golfwagentje ingezet om vissers en spullen er naar toe te rijden. Als de stek is ingericht, kan het vissen beginnen. Plaatselijke cracks weten meestal wel te vertellen hoe er gevangen kan worden en welke aassoorten er gebruikt moeten worden. Karper die er gevangen wordt, komt van gerenommeerde kwekerijen. De vissen worden regelmatig op conditie en gezondheid gecontroleerd. Dat houdt vis en water op het gewenste niveau.

Dat is in Nederland anders. Karpervissers die op een weiland overnachten krijgen een bekeuring voor 'wildkamperen'. Alsof je voor je lol tussen de koeienvlaaien gaat liggen slapen. Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Ga maar eens kijken langs de Vecht of bij het Haringvliet. Daar zwemmen ook flinke karpers. Zeker in deze periode komen de kanaalvissers weer in actie. De grootste klappers worden eind april, begin mei gemaakt. In het kanaal bij Utrecht bijvoorbeeld kwam een schubkarper van 36,5 pond en 98 centimeter lengte in het schepnet. Voor de kenners onder ons: de watertemperatuur was er 16 graden en dat was iets warmer dan in de omgeving van Breukelen
Martijn Schild

24-04-2003 15:45

Leuk verhaal, klopt volgens mij niet dat het nachtvissen is vrijgegeven in heel Frankrijk hoor.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-04-2003 16:17

Die Brabantse krant is niet goed snik. Er staan wel meer vreemde zaken in dit artikeltje dan alleen maar het nachtvissen.
Gebruikersavatar
Marco Havelaar
Berichten: 104
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

25-04-2003 21:46

Op 2003-04-24 19:41, schreef Cor Monster:
Geloof niet dat er ook maar 1 regel in het verhaaltje klopt. :lol:



Frankrijk is anders echt wel het land van Wijn en Stokbrood !!!!!


Dat zou jij toch moeten weten.
silures:
"If the earth didn't suck, we'd all fall of you know!"
http://www.silures.nl
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-04-2003 21:56

Was het maar waar zullen we maar zeggen.
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

06-05-2003 23:34

Wijn ??? stokbrood ??? kolere en ik zat op ville forge met me pan spaghetti te klooien...hadden jullie wel ff eerder mogen vertellen dat dat daar te krijgen was...

nou ja, dan weet ik dat voor dit jaar :wink:
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-05-2003 23:59

Spaghetti toine is meer italiaans, je had beter een paar grenouilles kunnen bakken en een paar escargots kunnen koken :smile:

Groet,
Peter
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

07-05-2003 18:53

Pan spaghetti moet je op Lago die Salto eten, op Veilles Forges is stokbrood (of croissants) met een smeuigge brie en een goed rood wijntje verplichte kost :smile:

Mvg,
Jan Van Calenberg
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

07-05-2003 19:13

Toine je had beter een paar Chateau Grenouilles kunnen drinken......wat je erbij eet maakt dan niet meer uit.... (waarschijnlijk heb je dan na aanschaf van een paar flessen Ch. Grenouilles al niet eens meer geld voor eten :grin:)
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

07-05-2003 21:05

Of aspirines....:smile:
Harald Hendriks1
Berichten: 1
Lid geworden op: 08-05-2003 02:00
Locatie: Enschede

08-05-2003 13:09

Ik wil graag even reageren op dit berichtje van Cindy.
Ik ben nu al voor 2 keer dit jaar in Frankrijk geweest en tot mijn verbazing kon ik op 4 van de 5 wateren NACHTVISSEN , waarbij het vorig jaar zeker naar taboe was en waar de Garde de peche toen nog forse bekeuringen en inbeslagnamens uitdeelde.
Ik praat nu over het oosten van Frankrijk.
De reacties van Aart en Cor vind ik daarom wel een beetje ongepast dat niks klopt wat in het bericht van Cindy staat vermeld.
Om dit bericht nog meer glans te geven heb ik ook nog een stuk in de Mediacarp(Franse) gelezen waar in vermeld stond dat er zeker veeeel dingen gaan veranderen wat betreft het nachtvissen.Dus ook in dit artikel stond vermeld dat er veel nachtvis wateren bijkomen.
Nu vraag ik mij af, weet ik dit alleen of zijn er meer vissers die gewoon hun mond houden...
Mijn mond hing in iedergeval open toen de wateren die ik dit jaar bezocht heb in eens vrij nachtviszones had...

Ik hoop dat er meer karpervissers bovenstaand bericht kunnen bevestigen.

Groetjes,

Harald
Harald Huizing
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-10-2002 01:00
Locatie: Wageningen

08-05-2003 15:29

Ja Harald, Media carpe kopte idd met historisch besluit over het nachtvissen!! Het lijkt dus steeds meer de goede kant op te gaan, maar ze (we) zijn er nog niet.

Groetjes
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-05-2003 00:17

Beste Harald en Harald: inderdaad zijn er wel nachtviswateren en nachtviszones bijgekomen. Over heel Frankrijk gezien is dit echter maar beperkt.
Helaas is het dus ABSOLUUT niet zo dat je 'zomaar' ergens 'snachts kunt gaan vissen.
Anderzijds zijn er ook wat nachtviswateren vervallen t.o.v. 2002 en zijn op enkele wateren nieuwe beperkende regels ingevoerd.
In totaal gezien is nog geen 10% van alle openbare Franse wateren opengesteld voor het nachtvissen!!!!!
Ieder jaar gaat het een klein beetje de goede kant op, maar ook niet meer dan dat!
En van een historisch besluit over het nachtvissen is ook helemaal geen sprake!
Erik Voskuil
Berichten: 17
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: Dordrecht

10-05-2003 10:04

Aart,

Een vraag, misschien hier niet helemaal op zijn plaats, maar is er al iets meer bekend over het verschijnen van jouw beroemde boekje?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-05-2003 00:29

Beste Erik, vanavond heb ik de correcties op de laatste drukproeven weer naar Doetinchem gebracht. Morgen moeten die correcties verwerkt worden en nog wat extra foto's worden gescand. Daarna gaat zowel de Nederlandse als de Duitse versie direct naar de drukker. Door het opnemen van enkele advertenties zal het nieuwe boekje, ondanks weer meer inhoud, niet duurder zijn dan de vorige. Binnen 7 à 10 dagen vanaf nu moet dit boekje weer bij alle bekende adressen te koop zijn.
Ralph Dudink
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00
Locatie: Sittard
Contacteer:

20-08-2003 19:01

Achteraf blijkt dit dus niet zo te zijn... :sad:
» The FISH is most important and not your souvenir! «
Plaats reactie