lac du der laten leeglopen

Plaats reactie
lode lagrange
Berichten: 61
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: nieuwpoort
Contacteer:

18-04-2003 23:22

weet dat er hier al discussie's over geweest zijn , maar heeft er iemand ( die er onlangs nog geweest is ) preciese datum van wanneer dit nu gaat gebeuren of correcte info ever wat er met de vissen gaat gebeuren , na alles wat ik gelezen heb ( ben er nog niet gaan vissen ) zou ik het zeer jammer vinden moest er ix met deze prachtige leders , spiegels en schubs gebeuren !!!

greetzzz , lode :smile:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-04-2003 23:40

Beste Lode, uit zeer betrouwbare bron weet ik dat alle vissen daar blijven zitten, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Het is ook niet zo dat heel Du Der leeg wordt.
Mik Philipse
Berichten: 65
Lid geworden op: 05-04-2002 02:00
Locatie: Delft
Contacteer:

09-05-2003 15:11

Dat klinkt goed, maar ja, het zijn en blijven Fransen.........:sad:

Met hopende-dat-alles-goed-blijft-gaan-groet !

Mike
brian kuypers

09-05-2003 22:02

Het zou natuurlijk mooi zijn als dit allemaal zou uitkomen, dus dat de vissen er blijven en/of niet verkocht worden.
Maar die PATRICK MONIN met zijn chagerijnige kop moet toch maar zichzelf eens wat vrolijker opstellen tegenover ons, de HOLLANDERS!!!!We doen zelfs niets fout en je krijgt dan zo'n blik op je gericht van... jou zal ik dadelijk wel eens opschrijven.....

Veel succes voor de toekomstige Du Der vissers,
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

11-05-2003 12:16

Nou Brian,

over Patrick ben ik het echt niet met je eens.... ben net terug van Der en heb hartstikke gezellgig met meneer Monin een bakkie gedaan met een paar Merquez worsten. Prima kerel! Behandel hem, zoals je zelf ook behandelt wilt worden en zorg dat je gewoon wat frans spreekt, dan is er geen vuiltje aan de lucht!!

Als je hem meteen al met argus-ogen aankijkt, dan kan je het wel vergeten ja, anders is er zoals ik al zei niks aan de hand!!

Ook zijn "slaafje" is een aardige kerel (die smalle kale).

Fransen zijn nogal "dol" op hun eigen taal en willen niet snel een andere taal spreken, datzelfde geldt ook voor Meneer Monin! Handen en voeten werk kan die ook wel om lachen!

Martin
brian kuypers

12-05-2003 19:32

Beste Martin,

Wij waren vorig jaar september naar Der geweest.De week was voorbij en we vaarden naar de haven terug.Toen we aankwamen wou Meneer Monin eventjes onze "vangstenlijst" ontvangen.Omdat deze in mijn tas zat,duurde het even.Dit ging echter niet snel genoeg en ik dacht even dat hij me wilde verzuipen met zijn knalrode tomatenkop!!! Hij keek naar de lijst (die ik natuurlijk NIET volgens de ECHTE resultaten had ingevuld!) en vervolgens vloekte hij wat in het frans en bleef mij maar aankijken???? Sorry hoor, maar dit loopt echt de spuigaten uit! MONIN vriendelijk?? IK DACHT HET NIET.....

Met WEL vriendelijke groet Brian,
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

13-05-2003 07:15

Dat is jammer, maar ik kan alleen maar voor mezelf praten (en voor mijn vismaten). Jammer dat je problemen met hem hebt, heb ik zelf nooit op die manier ondervonden.

Hij vond het prachtig toen we van de week boillies aan de waterkant aan het draaien waren en hem uitlegden hoe en wat..

Groet, Martin
Raymond van Keerberghen
Berichten: 33
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Dordrecht

13-05-2003 12:32

Martin,

Ben het niet met je eens. Het kan vriezen en dooien bij Monin. En ik kan het weten, ik kom er al een tijdje. De man is soms alles behalve redelijk. Maar je mening is(terecht) gebaseerd op je eigen ervaring.

Je verhaal over communiceren in het Frans is normaal gesproken waar. Ik kan je echter verzekeren dat ik redelijk kan praten in het Frans, maar Monin heeft me er in april toch echt bijgenaaid en dat terwijl ik niets fout deed (zie eerdere posting). En de man is vroeger ook poeslief tegen mij geweest hoor. Het was nu echter simpelweg mijn beurt. En waarom? Joost mag het weten. Ik ving overdag, dat zal het geweest zijn... Maar hij is nog niet van me af...
In ieder geval veel succes op het prachtige du Der.

Overigens, gezien de diverse berichten die mij bereiken lijkt het erop dat het reservoir bij de plaatselijke autoriteiten dit jaar tot speerpunt is uitgeroepen. Op zich niets mis mee. Met de geluiden over vissen pikken etc. Veel handhaving dus...
Maar zo blijkt, er kan sprake zijn van willekeur. Het is maar een waarschuwing.

A Bientot,

Raymond van Keerberghen
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

13-05-2003 14:11

Raymond,

ik begrijp je niet precies... wat bedoel je precies met " tot speerpunt is uitgeroepen."?

Ik ken je verhaal en is erg spijtig om te horen. Hopelijk kan je het allemaal nog recht breien en kan je lekker verder met het vangen van die machtige karpers.. (als je daar nog zin in hebt!!)

Groet, Martin
Raymond van Keerberghen
Berichten: 33
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Dordrecht

13-05-2003 16:23

Martin,

Verleden jaar viel me reeds op dat de regels strakker aangetrokken werden. Naast het regelement waren zelfs nieuwe bepalingen opgenomen: de tenten op nachtstekken plaatsen tussen de palen en niet buiten die palen vissen, niet verder vissen dan honderd meter etc. Daarnaast kwam Monin met zijn 'zwarte lijst', waar te pas en te onpas meest buitenlandse vissers op werden gezet. Soms terecht, vaak onterecht.

Monin rapporteert m.i. jaarlijks (?) terug over de gang van zaken op het gedeelte van het water dat hij beheert en met behulp van zijn lijst en andere gegevens (je moest eens zien wat hij allemaal bij houdt...) kan hij het bestuur van alles voorleggen.
Hoe dan ook, dit voorjaar is duidelijk te merken dat de patrouilles op het water sterk zijn toegenomen (ook in de nachten heb ik reeds gehoord). Monin was bij mijn verblijf aldaar bijvoorbeeld dagelijks te zien met zijn boot en hulp op Vieux Der. Van andere dagvissers op andere dagstekken heb ik vernomen dat er nog steeds frequent controle is.

Gezien al deze activiteit - die duidelijk hoger is dan voorgaande jaren - is het duidelijk dat de handhavers de karpervisserij op Du Der strak in de hand willen houden. Gezien de verhalen over gepikte vissen verklaarbaar. Echter, Monin ziet daarbij graag dat de nachtstsekken worden geboekt en dat het karpervissen overdag niet aan populariteit wint. Van buitenlanders moet hij weinig hebben. Bovendien vist hij zelf ook...
Een citaat van Monin in een gesprek met Mario: "Engelsen deugen per definitie niet, Hollanders zijn fifty-fifty..." Hoe bedoel je treurig...

Ik heb feitelijk maar een vraag: wat wil men nu eigenlijk met Du Der. Waarschijnlijk wel inkomsten, maar feitelijk geen (dag)vissers? Daar lijkt het althans op. Ben benieuwd hoe de ontwikkelingen verder verlopen.

Voorlopig strijk ik neer op een soortgelijk water, waar de eerste kennismaking gedurende afgelopen week, mij de aprilsessie op Der in een klap heeft doen vergeten. Machtige karpers zwemmen in heel Frankrijk, gelukkig maar...

Groet,

Raymond van Keerberghen
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

13-05-2003 21:30

Nou denk dat de bom wel barst de komende tijd op Du Der, boeken via Fishermans Holidays is zo goed al zinloos.
Overal vrije stekken deze week, en als martin komen informeert aldaar zijn de stekken niet vrij.

Affijn als de fransen zelf de boekingen gaan het met de bekende franse slag, er zal maar 1 volk okee zijn denk ik Ray.....de fransen zelf...
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

14-05-2003 08:02

Ray,

ik moet zeggen dat je wel gelijk hebt betreffende die controles door o.a. de endarmerie. Afgelopen week heb ik ze minimaal 3x bijna het hele meer rond zien gaan (in 1 week tijd), langs de kanten varen en met een verrekijker vanuit de boot de kanten afspeuren naar vissers.

Of dit een goede zaak is? Ik denk het wel, zeker met het oog op (karper)dieven en illegale nachtvissers.
Wel moeten ze (naar mijn bescheiden mening) de dagvissers ook lekker hun gang laten gaan; ze bieden de optie om te kunnen dagvissen, accepteer dan ook dat daar ook (soms veel beter) vis gevangen wordt. Dit is natuurlijk slecht voor de verhuur van de nachtstekken en dus voor de inkomsten. So what zou ik zeggen. Jammer dat Monin daar soms zo raar mee omgaat.

Maar tot die tijd, vis ik er rustig door. Water is te mooi en te boeiend om het daarvoor links te laten liggen
(totdat monin ook de pik op ons krijgt...).

Suc6 verders,
Martin
Jan Jongen
Berichten: 97
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00
Locatie: Zwijndrecht, Nederland
Contacteer:

14-05-2003 10:23

Waar zou Monin zelf vissen? op de dag of nachtstekken....
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-05-2003 13:03

Waarschijnlijk 's nachts op de dagstekken en in de verboden reservaten... :smile:
Rene Castelijns
Berichten: 7
Lid geworden op: 26-02-2002 01:00

03-07-2003 16:07

Goeiedag,

Is er iemand die kan bevestigen dat de waterstand nu reeds teruggebracht wordt ivm met de aanstaande reparatiewerkzaamheden?

Via via bereikte mij berichten dat er op sommige stekken nu al niet meer te vissen is.

Alvast bedankt.

René
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

03-07-2003 17:13

ja ik heb dat ook via via gehoord, maar er werd wel aardig gevangen, door een kennis van mij dan
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

04-07-2003 07:38

2 Weken geleden stond het water al erg laag, vele malen lager dan normaal. We hebben toen wel aardig gevangen, maar volgens mij begint de vis al stress te ondervinden dat het water veel lager dan normaal staat voor de tijd van het jaar aangezien over het algemeen de vangsten veel slechter zijn dan de jaren ervoor.

In die week hebben we minimaal 15 meter oever lengte erbij gekregen. Kan je nagaan hoe snel het zakt!!! Stekken zijn NOG wel te bevissen, maar het is al zeker te vergelijken met de waterstand eind september.. Oh ja, stek 13 en 14 waren de tweede week van Juni al niet meer te bevissen.

Volgens Monin en de visvereniging staat het water op zijn laagst eind september / begin oktober. Ze laten het water er in November weer inlopen. Er blijft circa 400 a 500 hectare water staan (wat altijd het geval is bij een vidange op Der). Vis zal niet worden overgezet naar Nord of Sud tenzij er vissen in problemen raken. VIS ZAL NIET WORDEN VERKOCHT. Tijdens de vidange zullen er circa 30 agenten het water controleren en beheren (voor zover dat wat zegt natuurlijk).

Misschien enige troost is dat het water in principe niet bereiken is tijdens de laagste waterstand. De dikke lagen klei en blubber verhinderen enige toenadering. (Hoop ik)

Met afwachtende (maar goed gevoel hebbende) groet, Martin
Plaats reactie