franse rivier

Plaats reactie
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

23-08-2010 11:23

Hallo allemaal,

Over 4 weken moet het weer gebeuren. Dit keer zal er een rivier in noord frankrijk bezocht worden. Ik heb nog geen enkele ervaring met riviervissen.

Het lijkt ons leuk om een week te vissen op een rivier die niet al te hard stroomt en waar de natuur vooral mooi is. Een week genieten en flink wat runs zal het genieten zeker bevorderen! Van te voren is dat natuurlijk niet in te schatten, maar de kans hierop is wel te verhogen.

Welke franse rivier verleent zich het best voor een beginner?
Welke franse rivier beschikt over een hoog gemiddelde in gewicht?

Informatie via internet heb ik gezocht. De saone ziet er erg mooi uit, veel kleine vis begrijp ik. Dit zou voor ons op dit moment de 1e optie zijn. Graag jullie mening hierover/
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-08-2010 11:41

Over 4 weken is het half september geweest en met wat geluk (qua weersomstandigheden) is er dan op alle Franse rivieren nog redelijk te vissen. Maar met wat pech (behoorlijk regen of vlak voor die tijd behoorlijk geregend) valt er nauwelijks meer of helemaal niet meer te vissen, mede vanwege de dan ook meestromende afgestorven waterplanten.
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

23-08-2010 15:06

Aart,

Bedankt voor de reactie. Ik ga in ieder geval een meer zoeken in de buurt van de rivier die we kiezen zodat we altijd kunnen uitwijken of een rivier en meer kunnen aanvoeren en bevissen.

Welke rivier raad jij aan? Op elke rivier in frankrijk is volgens mij kans op een big dus dit maakt niet veel uit, welke rivier staat bekend om een goed gemiddelde?

Ik heb begrepen dat de saone enorm veel kleine karper (5kg) bevat, maar ook enorme meervallen.

Met vriendelijke groet,
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

23-08-2010 15:23

robin nieuwhof schreef:Op elke rivier in frankrijk is volgens mij kans op een big dus dit maakt niet veel uit, welke rivier staat bekend om een goed gemiddelde? Ik heb begrepen dat de saone enorm veel kleine karper (5kg) bevat, maar ook enorme meervallen.


Wat is goed?
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

23-08-2010 15:44

Een gemiddelde van rond de 20pond..
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

23-08-2010 15:54

Aangezien je aangeeft dat je geen enkele ervaring hebt met riviervissen, zou het ook een idee kunnen zijn om juist de eerst keer op een stuk te gaan zitten waar je relatief veel vissen van 5 kg met kans op een uitschieter? De spanning voor de run zal niet veel anders zijn. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

23-08-2010 19:40

Mooie uitdaging! De Saône is lang he, waar ga je heen ongeveer? Als je veel wilt vangen is het een leuke rivier ja, maar wil je een hoger gemiddeld gewicht dan zijn er rivieren die een stuk beter bedeeld zijn. Neemt niet weg dat er op de Saône ook hele zware vissen zwemmen, maar nog veeeel meer torren!

Succes!
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

23-08-2010 22:53

Het plan was om iets noordelijk van Lyon te gaan zoeken naar een stek.

Welke rivieren bezitten een hoger gemiddelde?

Alvast bedankt voor de informatie
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

24-08-2010 20:27

Robin, je zou niet echt op zoek moeten zijn naar een complete rivier met een hoog gemiddelde. De Franse rivieren die ik ken zijn allemaal opgesplitst in verschillende, vele stuwstukken. Uit de praktijk: Ik ken een stuwstuk waar je gek werd van de runs (nu niet meer, sterfte geweest) terwijl het 1 stuw lager een heel stuk minder was maar ook een heel stuk groter. Twee verschillende wateren dus, die hemelsbreed 10 meter (de stuw) van elkaar gescheiden liggen. Volgens mij kent iedere Franse rivier wel bepaalde stuwstukken waar je een gemiddelde kan vangen zoals jij wil. Eveneens stuwstukken helemaal volgeprakt met kleine karper en zeer zeker ook stuwstukken waar je gewoon echt dikke karper kan verwachten.

Ik weet niet of dit hele verhaal ook voor de Saone geldt, ik ben er nooit geweest maar ik neem aan dat de Saone ook bestaat uit tientallen verschillende wateren? Saone-vissers?

Over de bevisbaarheid waar Aart het over heeft in het najaar, de rivieren rondom Parijs zijn in feite het hele jaar door bevisbaar. Eigenlijk is het wel zo dat het zelfs beter werd wanneer het flink stroomt en vooral wanneer er van die hele pakketten planten af komen drijven. Technisch is het wat minder, maar die ene hengel die ondanks de omstandigheden toch nog redelijk ligt en ergens op de bodem, maakt het dan weer goed. Ik overdrijf nu zelfs een beetje, ik heb gewoonweg nog niet meegemaakt dat het op DIE rivieren onbevisbaar is. Van de Moezel en ook van de Saone hoor ik hele andere verhalen soms, maar het ligt waarschijnlijk ook een beetje aan je eigen acceptatie-grens, zeg maar. (zwaarder lood, flink toplood en niet té snel zeggen dat het onbevisbaar is). Pas wanneer er complete bomen af komen drijven begin ik me ietwat zorgen te maken 8)

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

26-08-2010 21:29

De Saône is niet helemaal hetzelfde wat betreft tientallen verschillende wateren. De stuwstukken zijn hier een stuk groter dan op rivieren als de Moselle en zeker de Lot, en even verschillende stukken afvissen heeft hier niet zoveel zin. Ook omdat eigenlijk het interessante gedeelte (Vanaf de samenstroom met de Doubs naar beneden) maar uit een paar stukken bestaat. Ik moet erbij zeggen dat ik stroomopwaarts hiervan geen ervaring heb op de Saône.

Het stuk wat jij op het oog hebt is wel goed Robin, ik ken een Franse karpervisser die ter hoogte van Villefranche-sur-Saône regelmatig hele mooie vissen vangt. Het is trouwens niet nodig om hier een nachtviszone op te zoeken, overdag vang je minstens net zo goed!

Als je nog vragen hebt stuur je maar een PB-tje!

Succes!
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

01-09-2010 12:47

Heb je ook al aan de Moselle gedacht? Daar heb je ook zat meren voor als het tegenzit. Wees trouwens ook niet te zachtzinnig met lood. 200 gram kan geen kwaad met een beetje stroming.
marnik van cauter
Berichten: 58
Lid geworden op: 05-12-2010 12:29
Locatie: genk §

12-06-2011 11:12

Frankrijk - Le Cher 2011
Le Cher is een zijrivier van de Loire en herbergt net zoals de Loire een grote variatie van vissoorten. Op voorns, snoeken, baarzen,….na vinden we ook een groot aantal karpers terug van verschillende afmetingen en gewichten. Het gemiddelde gewicht van de karpers ligt tussen de 8 en 12 kilogram. Maar desondanks zijn er al vissen gevangen rond de 20 kilogram. Op karper na herbergt de Cher ook veel barbelen en meervallen.
Plaats reactie