De Lot lijnkeuze

Plaats reactie
Bart Middelburg
Berichten: 20
Lid geworden op: 15-06-2008 20:57

07-06-2010 17:09

Sinds gisteren hebben mijn ouders geboekt bij een camping waaruit je vanaf je eigen plek kan vissen in de Lot. Super natuurlijk! Natuurlijk ben ik internet al even grondig bij langs geweest, en heb behoorlijk veel informatie kunnen vinden. Ook dat obstakels nogal een probleem kunnen zijn, nu heb ik de campingbaas even gemaild en die zegt dat het bij zijn camping wel mee valt. Maar voor de zekerheid -ik was het al van plan- wil ik nieuwe lijn op de spoelen. Heeft een van jullie hier suggesties? Gevlochten lijn is uitgesloten, want er moeten ook nog een paar andere spullen worden gekocht.

Verder heb je een goede kans om ook meerval te vangen, helemaal gaaf natuurlijk! Maar moet ik hiervoor nog wat speciaal materiaal meenemen of aas? Want mijn verstand van meervallen is 0,0. Op internet kon ik ook niet erg veel vinden.

Verdere tips van wat ik zeker vanuit Nederland moet meenemen qua uitrusting/aas is natuurlijk altijd welkom!

Alvast bedankt! :D
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

07-06-2010 17:50

Qua lijn, neem lekker dik mee. Investeer ook in 200 grams grippa lood wil je dat je spul niet afdrijft. Over de meerval, er is zat over te vinden. Probeer het anders lekker met een tros wormen aan een haak die een halve meter boven de bodem drijven. De wormen kan je zelf thuis wieden, goedkoper kan niet ;)
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

07-06-2010 21:59

Hoi Bart,

Ik heb de laatste jaren een aantal keren op De Lot gevist dus vanuit mijn praktijkervaring kan ik je wel enkele nuttige tips geven over lijnkeuze.

Het is jammer dat je niet zoveel geld beschikbaar hebt voor een gevlochten hoofdlijn. Want dat is daar echt mijn eerste keuze. Deze rivier staat namelijk bekend om zijn vele obstakels in zowel de oeverzone als midden in het water. Met dynema hoofdlijnen heb je een directer contact waardoor je een vis tijdens de dril beter kan sturen. Tevens kun je wanneer je naar de bomenzone op de overkant wilt vissen, een vis veel gemakkelijker blokken. De Lot is gemiddeld tussen de 50 en 150 meter breed dus met nylon naar de overkant vissen is met het oog op visveiligheid absoluut af te raden.

Heb je echter geen andere keuze en ga je toch met nylon hoofdlijnen aan de slag dan zou ik in de eigen oeverzone blijven vissen. Dan heb je nog enige mogelijkheid om de karper tijdens een dril in de juiste richting te dirigeren. Vergis je niet in de extreme kracht van karpers op de Lot. Ik heb er echt extreme drils meegemaakt. Zo extreem ben ik het elders nog niet tegen gekomen.Een extreem slijtvaste voorslag is dus ook aan te raden. Sterker nog, je kan er eigenlijk niet zonder. De meeste karpervissers die deze rivier hebben bevist zullen dat beamen.

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen is de kans op lijnbreuk op een rivier als De Lot relatief groot. Een loodsysteem waarbij de vis na een lijnbreuk de hoofdlijn kwijt raakt is dus een absolute must. Alleen loodverlies is niet genoeg. Ik heb voor KWO een artikel geschreven over deze systemen en ook in de diverse magazines staan enkele artikelen over 100% visveilige loodsystemen. Welk systeem jou het best past moet je helemaal zelf beoordelen maar het gebruik ervan is op een rivier als De Lot absoluut noodzakelijk.

Meerval vangen is over het algemeen niet zo moeilijk. Neem maar een flinke lading vismeelpellets mee, probeer enkele dikke voorns te vangen en knoop die aan een haak..Succes verzekerd, en wederom gebaseerd op ervaring..;-)

Dat was even een kort maar noodzakelijk waslijstje met aandachtspunten. Mocht je nog meer vragen hebben(wat ik me kan voorstellen) dan zie ik ze wel verschijnen.

Vriendelijke groet,

Martin Post
Mark Gorte
Berichten: 151
Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
Locatie: Amersfoort

07-06-2010 23:42

Dat laatste zinnetje in de reactie van Martin Post zou ik ter harte nemen Bart. :lol:
Top Martin.
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

08-06-2010 12:07

Bedenk ook dat je nylon vaak minimaal 1 keer per jaar kan vervangen. Gevlochten lijn gaat (mijn ervaring) jaren mee dus voor de prijs hoef je het niet te laten. Bijvoorbeeld PB Gator braid 0.30 mm 1000 meter 85 euri.

Loop niet het risico dat je bakken gaat verspelen omdat je een paar tientjes wilt besparen, ze zijn daar echt ongelooflijk sterk! Verder sluit ik me aan bij Post :D
Bart Middelburg
Berichten: 20
Lid geworden op: 15-06-2008 20:57

09-06-2010 09:29

Ten eerste echt iedereen bedankt voor de hulp! Echt super. Ik heb besloten om toch gevlochten lijn te kopen, namelijk degene die hierboven staat. Want als ik het zo hoor dat het zo heftig daar is, zal ik nog iets meer moeten investeren om fatsoenlijk te kunnen vissen. Ik vis sowieso standaard met visveilige systemen, daar zal ik nooit op besparen; de vis moet zo 'visvriendelijk' mogelijk worden gevangen, anders heb ik geen plezier in vissen.

@Martin Post: heel erg bedankt alvast, ik zal je binnenkort nog wel even een pbtje sturen! 8)
Andre den Heijer
Berichten: 99
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: den haag

09-06-2010 10:04

Ik vis ook al jaren op de Lot en als hoofdlijn gebruik in 0.40mm met een goede voorslag van Power Pro 60lbs. Wel natuurlijk visvriendelijk gebruiken.
Heb bijna geen last van lijnbreuk.
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

09-06-2010 13:46

Nog een tip Bart: Vanavond is er bij raven een 25% kortingsactie met gratis bezorging vanaf 100 euro. Scheelt aanzienlijk dus!
Bart Middelburg
Berichten: 20
Lid geworden op: 15-06-2008 20:57

09-06-2010 22:07

Bedankt Joachim, heb een bestelling geplaatst. Scheelt toch wel 50,- en je hoeft er niks extra voor te doen. Wel jammer dat de verzendkosten erbij komen....dat sluiten ze dan uit bij de actie. Maarja natuurlijk dikke winst.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

10-06-2010 03:22

en nu maar hopen dat je volgend jaar weer naar die camping gaat
Bart Middelburg
Berichten: 20
Lid geworden op: 15-06-2008 20:57

10-06-2010 15:48

De meeste dingen die ik heb gekocht kan ik zeker hier in Nederland ook wel gebruiken. Ik zie het meer als een upgrade van mijn uitrusting. :P
Matthias De Mey
Berichten: 9
Lid geworden op: 04-08-2008 11:50
Locatie: Heusden (destelbergen)

18-06-2010 11:11

Naar welke camping gaan je ??
Bart Middelburg
Berichten: 20
Lid geworden op: 15-06-2008 20:57

18-06-2010 16:30

Een camping aan de Lot. Nog 1 klein vraagje, ik heb vandaag mijn bestelling van Raven binnengekregen. Hier zat geen gevlochten lijn bij, nalevering. Nu heb ik er al even achter aan gezeten, want een beetje haast is wel geboden. Ik had bij Raven PB Gator Braid Two Tone besteld, maar is er een merkbaar verschil met de normale Gator Braid - die vele malen goedkoper is- ? :) Want als Raven niet snel kan leveren wil ik mijn geld terug en ergens anders kopen, dan is de 'normale' Gator Braid (60,-) stukken goedkoper. Verder nog een keer iedereen bedankt! De meeste dingen heb ik inmiddels binnen.
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

19-06-2010 20:46

Als je goede gevlochten lijn wil hebben wat betaalbaar is kijk dan op http://www.gigafish.de. Dan heb je tenminste kwaliteitlijn waar je superlang mee doet. Dat gatorbraid valt volgens mij een beetje in de X2 categorie.
Plaats reactie