de Seine

Plaats reactie
martijn knopper
Berichten: 12
Lid geworden op: 15-10-2002 02:00
Locatie: Gieten

02-03-2003 09:13

beste allemaal,

zijn er hier vissers die ervaring hebben met het vissen op de Seine? Succesvol of niet, ik zou graag alle informatie willen die mij van dienst kan zijn bij mijn eerste sessie op de Seine. Het is stroomafwaarts van Parijs, nabij Les Andelys.
Graag alleen berichten die hierover iets kunnen zeggen, geen onderlinge discussies over koetjes en kalfjes graag.
Mijn dank is groot,
Martijn
Marco Wolvekamp !!!
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-04-2002 02:00
Locatie: Sappemeer

02-03-2003 09:48

Martijn,
Ik heb eens wat gelezen over de Seine in de karperwereld.....alleen weet ik helaas niet meer welk nummer.
Morgen kan ik wel ff voor je kijken ,als je het nog niet gelezen hebt dan.
Anders veel succes verder.

Groeten
Marco
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-03-2003 09:14

Beste Martijn, Les Andelys ligt in het departement Eure. Op het stuk Seine in dit departement wordt nog niet zoveel op karper gevist, zeker niet door veel Nederlanders, is nog vrij onbekend hier. Veel reacties zul je dan hier ook niet over dit stuk van de Seine krijgen. Het is een prachtig stuk rivier waar je niet veel karpervissers tegen zult komen met een goed karperbestand, vooral bestaand uit veel (relatief kleine) schubkarpers. Ik weet niet wanneer je gaat maar in het voor- en najaar kan het daar behoorlijk stromen. Als het te hard mocht stromen is de dode Seine arm bij Le Goulet (ligt aan de overzijde van de Seine, iets boven Vernon) een goed alternatief. Gezien de vele mosselbanken is een voorslag van 25 meter Quick Silver 45 LBS aan te raden op een aantal plaatsen. Een bootje is ook aan te raden daar je dan de vis kunt afdrillen boven de plek waar je hem hebt gehaakt en hierdoor lijnbreuk niet zal voorkomen.
Over aas hoef je je niet druk te maken, ook niet over onderlijnen, ze vreten alles en zijn daar (nog) niets gewend. Het is bepaald geen ' putjesvisserij', hopelijk heb je enige ervaring in het vissen op een rivier.
De karpers zwemmen daar vaak in redelijke grote scholen, vooraf niet teveel voeren, als je ze eenmaal op je aas hebt kan behoorlijk bijvoeren geen kwaad.
martijn knopper
Berichten: 12
Lid geworden op: 15-10-2002 02:00
Locatie: Gieten

03-03-2003 21:13

Beste Aart,

wat leuk dat ik bericht van je/U krijg. Ik had Uw nummer gekregen via een vriend van mij en had U ge-smst. Dat was vorige week maandag naar ik dacht.Aangezien ik geen reactie kreeg heb ik verder niet meer aangedrongen. Ik had U juist om informatie willen vragen voordat we woensdags richting frankrijk zouden gaan. Maar goed, we zijn aardig geslaagd in ons plan. Ik ben afgelopen woensdagnacht vertrokken met een vriend van mij naar frankrijk voor het onderzoeken van de mogelijkheden aldaar. Met Uw boekje "nachtvissen op karper in frankrijk" als wapen zijn we dus ook uiteindelijk bij de seine aangekomen, na eerst de rivier de somme te hebben afgereden. De stek bij Les Andelys hebben we dus al vastliggen. Hier zullen we vissen in de eerste week van mei. In de laatste weekvan april, de week ervóór dus, zullen we ons geluk beproeven op het lac des vielles forges in de ardennen, zo'n 400 kilometer verderop.
Ja, we hebben een bootje, compleet met dieptemeter.
Ik wil U bedanken voor het werkelijk zeer nuttige boekje karpervissen in frankrijk. Dat was de basis voor de komende trip en heeft ons duidelijk gemaakt dat op het stuk seine waar wij willen vissen het nachtvissen is toegestaan.
We hebben onze vergunningen inmiddels aangeschaft.
Mocht U meer tips hebben dan zou ik die graag van U vernemen.
Ik wilk U in elk geval bedanken voor de tips hierboven.
O ja, we zitten bij de uitsroom van een in bedrijf zijnd grintgat aldaar, waar de stroming nihil is. Dit lijkt ons een tactische stek met een goede mogelijkheid om de langstrekkende karpers te stoppen die het grintgat in willen, aangezien het paaien rond die tijd zal gebeuren naar ons lijkt. We hebben wel bemerkt dat er aardig wat diepladers (duwbakken gevuld met grint en zand) over onze stekken komen. Zouden we niet regelmatig moeten bij voeren?

Met vriendelijke groet,
Martijn
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

03-03-2003 21:40

martijn, ik wou je een compliment geven.
ik vind dat je een voorbeeld stelt voor veel (jeugdige) karpervissers m.b.t. het uitzoeken van een stek, de mogelijkheden, de vergunningen enz enz enz. dit zouden meer vissers moeten doen.
misschien is het een leuk idee om over het vinden van al deze info een artikeltje te schrijven voor 1 van de grote sites, om te laten zien aan veel vissers dat het zo moeilijk nog niet is om een mooie stek te vinden in frankrijk. ik denk dat heel veel vissers hier wat aan hebben, en (zonder de disc. betaalwater aan te willen zwengelen) dat een hoop vissers in zullen zien dat firma's als carp connections en fisherman holidays eigenlijk hardstikke overbodig zijn.

veel succes bij je pogingen een fantastische visvakantie te beleven in het warme zuiden
groetjes Da Fox
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-03-2003 01:44

Beste Martijn, ik weet welke plek je bedoelt.
Van die boten moet je je niks aantrekken (doen de karpers daar ook niet, daar zijn ze aan gewend) en niet gaan bijvoeren na iedere boot. Dat het voer eventueel een beetje verplaatst wordt maakt echt niks uit. Pas gaan bijvoeren als je vlot aanbeten krijgt.
Zelf zou ik (je mag met 4 hengels daar vissen) 2 hengels in de uitmonding van het grintgat (Gravière dus) leggen en 2 in de rivier zelf. Stroming is van geen belang voor de vissen, als je haakaas maar redelijk blijft liggen is het oké.
Het ligt aan de natuurlijke omstandigheden of ze dan paaien, niet omdat het dan de eerste week van mei is:)

Wens jullie veel succes!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Aart Lokhorst op 2003-03-04 01:44 ]</font>
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

04-03-2003 07:35

stroming is vaak van minder belang, omdat de stroming vaak het hardst is aan de oppervlakte, en op de bodem eigenlijk relatief weinig. (toch?) Wat wel vervelend kan zijn aan de stroming, is het vele drijfvuil wat soms voorbij kan komen drijven, maar dit is ook weer afhankelijk van de situatie met sluizen etc.

Echter mijn ervaring is bijvoorbeeld bij de uitgang van zwaaikommen etc, is dat daar toch vaak de bodem te schoon wordt gehouden door de motoren van de schepen, edus minder intressant zijn. Zo een ingang is vaak precies wat het is, een ingang (of uitgang), niet zozeer een plek waar de vis daadwerkelijk aast. Zijn er in de directe omgeving stromingsvrije plateaus etc, wel dan zit je goed, mits daar de bodem niet al te schoon is, en wat keientroep er te vinden is. (schuilplaatsen voor kreeft etc)

De omstreken daar zijn mij niet bekend, daar ik veel hogerop vis, maar 1 van de mooiste zaken van de seine vind ik steevast die diepe boten. Soort van vreemde romantiek.

Waarom gaan jullie eerst naar Vieilles en dan naar de Seine? Ik zou al mijn beschikbare tijd richten op 1 water, en als ik mocht kiezen tussen deze twee, dan wist ik het wel ;o)

heb een goede vangst en een nog betere tijd!

groeten ed
martijn knopper
Berichten: 12
Lid geworden op: 15-10-2002 02:00
Locatie: Gieten

04-03-2003 16:15

Mensen, bedankt voor de reacties.

Edwin, de reden dat we de 1e week in het lac des vielles forges willen vissen is dat we zo de kand hebben om een verschillend water aan te pakken (namelijk een meer) en dus 2 kansen hebben om ons geluk te beproeven. Niet eerder heb ik 2 weken gevist en naar het mij lijkt kan het wel eens een bepaalde dip geven na een week vissen. Dus na een week vissen op het meer hebben we een dag reizen en eventueel een dagje relaxen ergens in de omgeving. Zo blijf je helder en word je niet laks en onzorgvuldig.
Persoonlijk heb ik ook meer ervaring met meren, dus ook daarom dit meer.
De reden dat we dat meer als eerste gaan bevissen is dat het met de stroming op de seine nog een weekje kan afzwakken. Mits het natuurlijk niet in de week ervoor juist veel gaat regenen.
Aart, als plan hadden we ook om 4 hengels in de uitstroom te leggen en 4 hengels op het wijd, tot maximaal halverwege de seine. Wanneer het bodemverloop bij de kant gunstig is zullen we er natuurlijk eerder voor kiezen om deze 4 hengels zo dicht mogelijk bij de kant te houden.
Wat lood betreft zat ik, afhankelijk van de stroming, te denken aan 180 gram (plat rivierlood, welke in de klei blijft steken)in de seine zelf en zo'n 100-120 gram in het rustige gedeelte (bomlood).

Martijn
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

04-03-2003 20:40

op zich zelf is een tweede water achter de hand houden een beste optie, martijn. Maar wat je mijns inzien het beste kan doen is het daadwerkelijk achter de hand houden, voor als de 1 niet loopt, door allerhande omstandigheden. Zelf zou ik jullie trip dan omdraaien. Eerst naar de Seine, en dan eventueel naar Vieilles. Om de volgende reden: De Seine heeft het minst voorspelbare karakter van de twee, omdat je afhankelijk bent van inderdaad de stroming etc.

De waterstanden zijn er in het vroege voorjaar in de regel wat hoger, dus hardere stroming. Nu is dat niet zo erg, want in het voorjaar heb je minder drijfvuil etc. Ook als je werkelijk de Seine wilt uitpluizen, en eventueel verscheidene stekken wilt uit proberen, is een week best kort.

Anderzijds is het aan Vieilles ook erg fijn vertoeven mits het niet te druk is met andere vissers, maar dit is voor mij alweer te lang terug. Naar het schijnt zijn er nieuwe uitzettingen geweest, en dit maakt het vangen misschien an sich iets gemakkelijker. In de periode dat ik er zat was een week vissen eerder te weinig, en blanken vrij gewoon. (maar dit kwam ook mede door de overbevissing en naverhand het teveel aan ingekwakte voer)

zover dit schrijfsel ;o)

groeten ed
berend tissen

04-03-2003 21:09

beste Martijn,

Ik heb helaas geen tips voor je: ben zelf nog nooit naar De Seine geweest. De rivier staat wel hoog op mijn verlanglijstje voor het najaar.

Ik wens je in ieder geval bon chance!
martijn knopper
Berichten: 12
Lid geworden op: 15-10-2002 02:00
Locatie: Gieten

10-05-2003 10:51

Beste allemaal,

voor degene die mijn voorbereiding heeft gevolgd omtrent mijn eerste keer Frankrijk: ik kan zeggen, het was een daverend succes!
Het is dus zeer goed mogelijk om niet met lege handen terug te keren uit Frankrijk; het is maar hoe je je prioriteiten stelt. Zo gingen wij niet meteen op de bekende wateren(wat vaak gelezen word als DIKKE KARPER-wateren), maar zijn wij aan het pionieren geslagen op de wat kleinere wateren (de Seine daargelaten) en kwamen wij tot het volgende resultaat:
In 11 nachten vissen kregen wij op 3 wateren (de Seine, klein putje 7 ha, meer +- 15 ha geschat)met 8 hengels 42 runs, waarvan 34 het schepnet wisten te halen. 30 karpers waren bedekt met een vol schubbenkleed, waarvan 4 in de 20 pond en de rest tussen 8 en 18 pond. 4 spiegels van 17,2 19, en ikzelf mocht de 2 zwaarste voor mijn rekening nemen 29,5 en 35 pond (tevens mijn PR met 3 pond scherper gesteld)

Kortom, we hebben 2 fantastische weken gehad met de nodige vreemde, doch leuke herinneringen, en hebben nu al besloten dat we onze vergunning van dit jaar nog verder willen terugverdienen; het najaar zitten we er wederom.

Met grote dank aan Aart Lokhorst (zowel het bekende boekje als persoonlijke tips) en de anderen die ons veel succes hadden toegewenst.

Bonne péche!

Martijn Knopper
Wim Deenik
Berichten: 26
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Rijswijk (nb)

10-05-2003 23:13

Martijn,
hoewel ik jouw voorbereidingen niet heb gevolgd, is 1 ding zeker: prima resultaat!.
Wim Deenik
Plaats reactie