Boilie keuze in frankrijk

Plaats reactie
Rob Kuipers
Berichten: 136
Lid geworden op: 15-04-2008 18:02
Locatie: Oss

29-07-2008 17:54

Hallo,

Ik ga over een paar weken voor de eerste keer naar frankrijk.
Kan iemand mijn misschien vertellen welke soort boilies ik het beste kan gebruiken fruitige boilies of vismeel boilies, hoeveel KG ( ik ga 5 dagen ) En is merk boilies belangrijk?

Ik loop dat jullie mijn een beetje op weg kunnen helpen.

Mvg Rob
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

29-07-2008 18:30

vind ik altijd moeilijke keuze daarom neem ik altijd beide mee en voor 7 dagen neem IK 100 kilo zoet en 100 kilo visballen mee dus voor een dag of 5 zou ik 50 kilo meenemen MINIMAAL qua merk....???? geen idee daar moet je bij koopboilie cracks voor zijn kan wel iets zeggen maar dan geef ik je misschien foute boilies mee en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. :wink:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

29-07-2008 18:32

Ligt er aan waar je heen gaat. Ik zal een paar punten noemen waar ik op let:

1) de smaak:
Als je op een Franse rivier met veel meerval gaat dan maak je wat meer kans op meerval als je met vismeel boilies vist. Dat is niet zo handig als je op karper vist.... Ik vis zelf graag met birdfoodboilies in diverse smaken. Of bijvoorbeeld Martin SB Tigerpeanut. Maar dit is puur persoonlijke voorkeur en iedereen denkt er het zijne van. Veel belangrijker is dat je een plek weet te vinden waar vis zit of langskomt......

2) formaat:
Als je op een rivier gaat dan raad ik je aan om grote biolies mee te nemen (25mm minimaal). Anders eten kopvoorns ze allemaal op. (Als je pech hebt doen ze dat overigens ook met 25 mm boilies :o )

3) Hoeveel kilo:
lastig in te schatten. Ik laat dat altijd afhangen van 2 dingen: 1) de grootte van de voerplek (die hangt weer af van het soort water) 2) of ik vis vang of niet.

wat betreft punt 1: Ik vis graag op rivieren. Op een smalle rivier komt een vis die langs zwemt al snel op je voerplek. Die voerplek hoeft dan dus niet zo heel groot te zijn: de vis komt er toch wel langs. Op een groot open meer is dat niet zo en daar zou ik dus een grotere voerplek aanleggen.

wat betreft punt 2, dat zie ik zo: als ik vang dan zit er dus vis ( :D ) . Dan kun je er dus van uitgaan dat je gevoerde boilies ook opgegeten worden. Deze vul ik dan aan. Als ik niks vang, dan ga ik ervan uit dat de voerboilies ook langer blijven liggen waardoor er minder nodig zijn.

Om een voorbeeld te geven: ik heb laatst een paar nachten met 3 hengels gevist op een smalle rivier (de overkant met een niet al te harde zwiep makkelijk te gooien). Ik heb toen 2,5 kilo biollies per 24 uur gebruikt (dus ongeveer 800 gram per hengel per dag). Dit is vrij weinig maar onder die omstandigheden voldoende.

Succes!
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

31-07-2008 11:21

Ik vis altijd op putten en meren dan reken ik meestal een 1,5 kg bolies per dag per hengel. dus voor 5 dagen zou ik 30 kg meenemen. Meestal gaan er nog een paar emmers readymade''s mee voor de zekerheid. hopelijk heb je er wat aan.

Smaak is eigen voorkeur. Doe gewoon wat thuis ook werkt onze bollies zijn kwalitatief toch stukken beter als wat de fransen zelf gebruiken.

dan neem ik vaak 2 smaken mee Xtsea en Bio sweet van specialbaits.

voor experimenteren heb ik een flinke tas met popups en zakjes readymade's etc.

Tonnetje duivenvoer,hennep,tijgernoten en pellets heb ik ook altijd mee.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Dennis Laport
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-05-2008 19:55

31-07-2008 14:17

wel handig te topic........ dus een 1,5 kilo freezerbaits per dag zeg jij. Is dat genoeg voor 4 hengels? 1,5kl delen door 4(aangezien je met 4 hengels mag vissen) en dan nog wat zakken readymade's bollies om te voeren samen met duivenvoer/ pellets

(ik ga volgende week 5 dagen) 8)
Danny Mieremet

31-07-2008 14:29

1,5 KG per dag per hengel.
4 X 1,5 = 6 KG
6 X 5 dagen = 30 KG

De tafel van 4 en 6 leer je als het goed is in groep 3..
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

31-07-2008 14:44

Danny, ik denk dat het misging bij 4 x 1,5. Dat leer je nog niet in groep 3! :wink:
Dennis Laport
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-05-2008 19:55

31-07-2008 17:20

hhhmmmmmm Groep 3 heb ik nooit gehaald laat staan de rest :lol:
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

31-07-2008 17:27

Zeer moeilijke vraag vind ik persoonlijk.
Welk Type water.
Het bestand.
Hengeldruk.
Bijvangsten ( Brasem, Barbeel, meerval ..... )
Katvis, Kreeftjes
Seizoen.
Voer je met particles, enkel bollen ........
Hoe is je voergewoonte, geconcentreerd of verspreid,
12 mm bollen of 30 mm

Dit is maar een kleine greep van een aantal factoren dat bepaald hoeveel je mee moet nemen en wat.
Tracht eerst eens wat meer info te vergaren van je te bevissen water, dan kun je daar al beter op inspelen.
Zelf heb ik steeds 2 soorten freezers mee, een goede stinkende visbol en een zoete fruit/birdfoodboilie, meestal 20 kg mix ( dus ong 27 kg bollen ) per soort.
24 mm en keihard.
Daarbij een tiental kg readymades ( Dynamite baits Mussel, en Solar Club/Squid )
15 kg tigers ( droog ) en 20 kg kemp ( droog )

De ene keer kom ik met 85% van mijn aas terug thuis, de andere keer kom ik tekort, er zijn veel te veel factoren die het beinvloeden.
Laat je portemonee en je vervoer het toe, neem liever teveel dan teweinig mee.
Bollen kun je laten vacumeren, zo blijven ze goed, of je hangt ze op in grote wasnetten en laat ze winddrogen. Ook kun je gesoakte bollen meedoen, ze blijven ze ook goed en is ideaal bij modderbodems. Vergeet ook je popups en dips niet, kan dikwijls doorslaggevend zijn.
Ps neem steeds wat boilemix en de nodige attractors mee, een boiliedeegje rond je harde knikker is soms ......... :o
Greets Gino
Sebastian Hoff
Berichten: 37
Lid geworden op: 22-11-2005 13:46
Locatie: Hoorn

07-08-2008 22:06

Voor een week neem ik inmiddels ook wel rond de 30 tot 50 kg bollen mee, maar ik heb heel vaak meegemaakt dat 15 kilo ruimschoots genoeg kan zijn. Voor mijn eerste Frankrijk trips nam ik tussen de 5(!) en 12 kilo boilies mee en had dan ruim voldoende bij me. Veel ervaren vissers gaan vaak wat voor de grotere exemplaren en voeren daarom meer en groter aas. Wil je echter veel vangen, dan ben je het beste af met een boilie of 20-30 per hengel bijvoeren. Een aanbeet binnen een paar uur is dan vaak een feit, terwijl je met een grote voerstek vaak de eerste nacht(en) blankt. Op wateren waar vissen de truken kennen, maak je zelfs meer kans met minder aas. Die hopen balletjes kennen ze ondertussen wel. Wil ik dus aan 1,5 kilo per dag komen, dan ga ik er wel vanuit dat ik minimaal een run of 5-10 krijg. Ik denk niet dat bovenstaande voerhoeveelheden blind te water worden gegooid (hoop ik tenminste :) maar alleen gelden als je stek loopt en je veel aanbeten krijgt. Als je bij een visweek 30 kg te water dondert, zonder bergen aanbeten, dan weet je meteen waarom je geen aanbeten hebt gehad ;)


Succes!
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

09-08-2008 16:41

Doe als mij...... Als zuinige Hollander, 20 kg boilies verbruikt op 11 dagen Cassien vissen..... Heb voor 75% met halve boilies gevist.... en niet zonder resultaat 8)
ff half uurtje boilies doormidden snijden met mes.... ben met 20 kg rond gekomen op 11 dagen met 4 hengels en gevangen....

Zou bij riviervissen ook eens een 25 kg tijgernoten meenemen?
Is wat goedkoper en trekt ook karper....


groeten de zuinige Limburger.... :wink:
carpangling rocks society sucks
Plaats reactie