Frankrijk sessie – advies gevraagd

Plaats reactie
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

02-07-2008 17:16

Beste carpboaders,

Vorige week ben ik een weekje naar frankrijk geweest. We hebben daar op een openbaar water gevist. Nu liepen wij tegen de volgende 2 dingen aan waar ik graag jullie mening / advies over wil vragen:

Hoe laad ik mijn accu’s op (ivm electromotor en dieptemeter)?

Wij hadden een dieptemeter, elektromor en 2 accu’s bij ons. Nu gingen deze accu’s helaas sneller op dan verwacht. Uiteindelijk hebben we ze op kunnen laden op een camping in de buurt. Maar hoe doen jullie dit?

Hoe zorg ik er voor dat ik genoeg partikels heb?

Wij hadden ongeveer 20 kilo voorgekookte partikels bij. Je zou denken dat dit genoeg is. Nu liep het echter zo goed dat we eigenlijk te kort kwamen. Nu is mijn vraag alleen hoe je nog een keer 20kg partikels kook aan de waterkant?

Ik hoor graag van jullie
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

02-07-2008 18:26

Ik roei bijna alles uit en gebruik de motor alleen in uiterste nood. Ik doe al gouw een week met 1 accu. Is het echt rotweer dan is een tweede accu wel tof. Om deze op te laden wordt het vaak toch een camping of iets dergelijks. Weet echter wel dat er ook acculaders met zonnepanelen zijn maar of deze werken en de prijs weet ik niet. Misschien iemand anders die hier ervaring mee heeft?

Particles laat ik een paar dagen weken aan de waterkant en gebruik ze daarna als ze pas echt goed uitgezet zijn. 20 kilo is idd wat weinig als ze los gaan en zou ook wat meer meenemen om de eerste dagen door te komen. Voor de ruimte in de auto zou ik ongekookte particles thuis laten en in Frankrijk halen want daar heb je genoeg plaatsen waar ze mais verkopen.
Langs het kanaal komen niet alleen vissers maar ook de shoarmaboer
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

02-07-2008 22:03

Natuurlijk kan je proberen je accu te sparen door te gaan roeien. Dat hebben wij ook gedaan. Maar aangezien wij toch regelmatig op grote afstand visten was dat niet altijd ideaal. Ook gebrukken we de electromotor om snel grote delen van het water te önderzoeken". Ik heb ook wel wat gelezen en gehoord over het opladen via zonnepanelen maar heb er totaal geen ervaring mee. Ik ben dus ook zeer benieuwd of er mensen zijn die dit wel hebben.

Je leest veel in de bladen dat men grote hoeveelheden partikels gebruikt. Ik kan me niet voorstellen dat men die aan de waterkant kookt. Jij geeft ook aan dat je ze een tijdje laat weken. kan dit geen kwaad? En zo nee, hoe lang dien je partikels dan minimaal te weken voor dat je ze kan gebruiken. Binnen dit forum wordt veelal benadrukt dat het niet koken van partikels eigenlijk not-done is.
Dennis Laport
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-05-2008 19:55

03-07-2008 11:03

effe off-topic

mag je nu wel of niet in frankrijk met partikels vissen/voeren, hoor daar verschillende verhalen over. Wij gaan in augustes en ik zou graag duivenvoer en tijgernoten mee willen nemen
Mark kilsdonk
Berichten: 47
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Zwolle

03-07-2008 12:15

Ik weet niet of je een auto in de buurt hebt staan?
Je zou anders eens een omvormer van 12 volt naar 230 kunnen aanschaffen!
Werkt bij ons ook goed!!

Groeten Mark
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

03-07-2008 16:23

Waarom zou je geen (veel) partikels kunnen koken aan de waterkant?

Heb menig (Engelse) karpervissers dit zien doen. Je hebt enkel een grote kookpan nodig, en een gasfles met brander.

Afbeelding

Deze brander, met daarop een standaard gasfles.

je kan de partikels gewoon koken met slootwater.

Je kan dus gewoon droog de partikels meenemen. Uiteraard als je merkt dat je te weinig hebt, zet ze dan alvast 1 dag op de week. Dan koken ze ook vlugger.

Gr
Alex Poot
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

03-07-2008 19:25

Loop je met zo'n brander in sommige gebieden niet het risico op een waanzinnige boete wegens het maken van open vuur? Of zien ze dit soort branders niet als open vuur?

Niet koken van particles "not done"? Bij een aantal partikels is er echt geen noodzaak. Ik weet dat er bij: "Karpervissen" > "Aas" > "Informatie aasoverzicht" staat dat bijvoorbeeld mais ~25 gekookt moet worden.
Alleen geweekte mais vangt echter ook uitstekend. Bovendien is mij geen wetenschappelijke onderbouwing bekend die zou wijzen op enige noodzaak tot koken van mais vanuit gezondheidsoogpunt. Bedenk wel dat we veelal vissen met zaden uit de natuur. Deze worden massaal gegeten door allerlei dieren, zonder te zijn gekookt 8)

Koken kan wel van belang/handiger/beter/effectiever zijn. Bijvoorbeeld omdat koken leidt tot omzettingen die resulteren in een gunstigere of makkelijker verteerbare samenstelling. Of omdat koken schadelijke componenten die in sommige planten/zaden zitten onschadelijk maakt. En de hoge temperatuur leidt er natuurlijk toe dat het aas heel snel zacht wordt.
Succes!
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

04-07-2008 08:29

Er zijn zeker een aantal departementen waar "open" vuur verboden is. Met name het zuiden. Uiteraard, moet je dan extra voorzichtig zijn als je dit toch gaat gebruiken.

Ik weet niet of het "wetenschappelijk" bewezen is dat het slecht zou zijn dat je maïs niet kookt, maar goed is het zeker niet. Laat maïs tenminste 24 uur weken, en kook het dan nog minimaal een half uurtje. Zo is de maïs, zachter (wellicht opengebroken) en de karper kan dan het maïs beter verteren. Als je ze maar 2 dagen laat weken, zullen ze nog vrij hard zijn. De meeste karper eet het zo op, maar de kans op uitzetting in de maag of ophoping is aanwezig en er zijn genoeg karpers gestorven door verkeerd gebruik. Waarom die gok nemen toch...


groet
Alex
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

04-07-2008 08:38

Ik weet niet of je een auto in de buurt hebt staan?
Je zou anders eens een omvormer van 12 volt naar 230 kunnen aanschaffen!
Werkt bij ons ook goed!!




@mark kilsdonk of iedereen die hier wat meer over kan vertellen:

Werkt dit echt? Ik kan me niet voorstellen dat ik op deze manier mijn semitractie accu's op kan laden met de start-accu van mijn auto en om nu de auto een uurtje of wat te laten draaien is ook al wat.

Meer uitleg dus?


@maarten, ik weet niet hoe ver je budget strekt maar er zijn ook mensen die een klein stil honda generatortje hebben gekocht om hun accu's op te kunnen laden...Prijs van die dingen is alleen niet echt aantrekkelijk.

mzl jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

04-07-2008 11:01

Inderdaad is 2 dagen weken voor mais is te kort. Als ik mais alleen week dan is dat meestal zo 4 dagen, soms langer (afhankelijk van de temperatuur). Er kan dan een soort schuim op het water komen. Je ruikt dat ook. Dit kan geen kwaad, het is erg attractief.

Koken/niet koken: het is net als met aardappels die we zelf eten. Ongekookt zijn ze vies en keihard. Dit komt (mede) omdat de zetmeelketens in de aardappel onderling met elkaar verbonden zijn. Dit kunnen we verteren, maar dat gaat minder efficient. Door te koken worden deze verbindingen verbroken: de aardappel wordt zacht.

Voor mais geldt precies hetzelfde. Weken kan dus ook, maar duurt veel langer (mede daarom laten wij onze aardappels niet weken :D )
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

04-07-2008 22:39

allen bedankt voor de reacties...

wbt het opladen van de accu's zijn er veel dingen genoemd die wij zelf ook in gedachten hadden...het opladen via zonnepanelen, een omvormer of een generator... een generator vind ik wel iets te veel van het goede... we nemen al zoveel spullen mee en dan ook nog zoeits... een zonnepaneeltje of een omvormer lijkt me wel wat... ik ben alleen wel erg benieuwd naar de ervaringen hiermee... met name die van de zonnepaneeltjes

wbt het gebruik van ongekookte partikels zijn er dus nogal verschillende meningen... koken kan natuurlijk wel maar het is gewoon aardig wat werk en je moet de juiste spullen er voor hebben. Weken blijkt dus wel een heel goede oplossing mits het verantwoord is voor de gezondheid van de karper... en zoals jullie nu ook merken zijn hier de meningen nogal over verdeeld. Is er misschien ergens iets over terug te vinden hoe lang je de diverse soorten partikels (mais, tijgernoten, kikkererwten, duivenvoer) moet weken..? En zijn er nog specifieke dingen waar je op moet letten.

Ik hoor het wel weer
Plaats reactie