karpertrip aug 2008---> vragen en tips!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

08-06-2008 11:53

De Boilie grootte zou ik 20mm laten , omdat 26 mm wel wat aan de grote kant is..
Als ik jou was zou ik 2 verschillende smaken boilies meenemen waar jij vertrouwen in heb.
Het gewicht van het lood is afhankelijk van het bodemtype bij mij in iedergeval wel ik zou wel lood meenemen tussen de 60 en 100 gram.
Partikels , ik vind tijgernoten de beste particel en zijn langer houdbaar als bijv. duivenvoer.
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

08-06-2008 12:21

26 mm is niet zo heel groot, ik ken jongens en die vissen met eigen gemaakte 40 mm bollen. Die beweren dat ze minder vissen vangen maar wel grotere. Zelf vis ik graag met 24mm bollen en vang nog steeds knolletjes.

Wat ik makkelijk vind aan duivenvoer is, dat je het maar 12 uurtjes hoeft te weken. Bij lange trips neem je
het droog mee en dan week en kook je het gewoon aan de waterkant. Tijgernoten zijn idd langer houdbaar maar ook die zou je aan de waterkant kunnen bereiden.

Het leuke aan nieuw water is dat je alles zelf moet ondervinden. Zelf maak ik mij nooit echt druk om het loodgewicht en of aas . Lood dat heb ik genoeg, vaak veel te veel en in verschillende gewichten. En wat aas betreft, vis gewoon met dat gene waar je in Nederland ook leuk mee vangt.

Ik maak mij meestal meer druk om obstakels, bodemverloop, wier etc.
Mvg,
Stephan van Went
Christian Ruit
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-07-2007 20:37

08-06-2008 19:50

Beste Raoul,

- Hoe kleiner de bol hoe meer knollen je op je stek kan verwachten. Dit geldt ook voor henep, mais, duivenvoer en particles.
- Als je tussen 20mm en 26mm twijfelt is mijn aanrader om gewoon voor de 26mm te gaan.

- Het is zeker slim om een 2e bol mee te nemen die totaal verschillend is ten opzichte van je 1e bol. Wanneer de 1 niet aanslaat heb je altijd nog een bol achter de hand.

- Je loodgewicht is afhankelijk van een aantal dingen: Je vist op een meer wat niet echt groot is (3 ha). Je hoeft dus voor een stroming zoals je die op rivier hebt niet bang te zijn en hiervoor dus ook geen zwaarder lood mee te nemen. Een ander punt is; vaar je je lijnen uit of heb je daar geen mogelijkheid voor waardoor je alles vanuit de armpjes zal moeten doen??? Wanneer het 1e het geval is heb je aan 80 tot 100 gram genoeg. Is het laatste het geval, zorg dan dat je wat zwaarder lood bij je hebt want je weet maar nooit op welke afstand de (in jouw ogen) mooie stekken liggen. Varieer in dat geval van 100 tot 120 gram.

- Particles, duivenvoer, henep, mais zijn mooie voerproducten wanneer je een voerbed wilt maken. Zeker op een meer kan dit goed ten opzichte van een rivier met (redelijke) stroming. Je raad zelf al, wanneer er een stroming staat dat je voerbed snel verdwenen is. Wat Stephan zegt doe ik zelf ook altijd met particles. Wanneer je voor een paar dagen weg gaat neem je gewoon een grote pan mee en dan ter plekke laat je ze weken en kook je ze erna.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, heb je nog vragen; dan hoor ik het wel.

Groeten Chris
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-06-2008 21:59

Beste Raoul,
Mooi, heb je wat tips, kun je gaan filteren:

1) boilies, neem eens wat kleiner aas mee zo rond de 10mm naast wat grotere (die 40mm komt me bekend voor :wink: ) , je zou wel eens verbaast kunnen staan. De kans dat je wat meer "knollen" vangt zoals men ze noemt (zijn bij mij gewoon vissen) maar een 10mm kan zeker op een privewater het verschil maken.
2) lood, afhankelijk van meerdere omstandigheden zoals bodemgestelheid etc. Lees 3 hectare, als je verder moet werpen zoals iemand vermeldt kijk dan eens naar de testcurve van je hengel en met welk loodgewicht je deze testcurve optimaal kunt benutten. Dit kan 80 gram zijn of misschien wel 120, heb geen idee. Weet wel dat ik met mijn 2.25lb 120 gram minder ver weg krijg dan 70 gram maar goed.


Succes,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

09-06-2008 08:37

effe over die 10 mm boilies .
ik zat hier van het weekend mee te vissen ving er 7 ! maar de grootste was 15 en de rest van 10 tot 6 pond .
maar het vangt wel zuper goooood :wink:
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-06-2008 12:27

Beste Yannick,
vooruit dan maar:
vis je op je voerstek? zo ja ga er eens buiten vissen met 1 hengel met die 10mm :wink: werkt al jaren trouwens die 10mm, moet wel zeggen dat het niet op elk water even effectief werkt. Maar goed; "inspelen op de situatie" noemen ze dat geloof ik.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

11-06-2008 08:41

:roll:

Zeg raoul,

Lees ik dit nu goed, wat hoor haakmaat????

Het water is 3ha, dus niks extreems.
Waar maak je je druk over.
Gewoon net als op een nederlandse put.

Je hebt het water een week lang voor jezelf, dus alle tijd om van alles uit te proberen/bij te leren.

Gewoon gaan en verschillende dingen proberen, geeft veel meer voldoening.

suc66666666
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Plaats reactie