zeg Nee tegen Betaalwateren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-02-2003 10:55

Joep,

Bekijk het eens van de andere kant. De karpers in een betaalwater zijn het kapitaal waar het bedrijf zijn geld mee moet verdienen. Ik kan me goed voorstellen dat ze die in een goede condtie willen houden, op veel wateren zijn dan ook strenge regels ten aanzien van materialen en behandeling van de karper.

Zo lang als er echter mensen redeneren als "everything for that big one" zullen deze regels altijd overtreden worden. Vissers dienen zelf ook hun verantwoordelijkheid te nemen.

Groeten,

Mark
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

04-02-2003 11:15

Mark,

Als de beheerders hun "kapitaalgoed" zo koesteren zoals jij zegt waarom hebben ze dat dan de afgelopen jaren ook niet gedaan??

PS: Ik hoop dat je snapt dat jemijn onderschrift in een bepaalde context moet zien, en dat "everthing" natuurlijk relatief is. Als mijn "drijfveer van het vissen was / is: Alleen grote vis vangen en daar alles voor over hebben, waarom zou ik dan in al mijn andere postings zo fel hebben gereageerd tegen betaalwateren??

Met niet-te-letterlijk-nemende groet,

Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-02-2003 11:24

Joep,

Ik denk dat er een aantal zijn die dat best wel doen, op dit moment is echter nog niet het kaf van het koren gescheiden.

Die context snap ik nu net niet. Je zet het ene onder je postings maar bedoelt het andere. Teveel mensen redeneren wél op deze manier...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-02-2003 11:26

Joep,

Eigenlijk hetzelfde als Mark: bij een gezonde bedrijfsvoering is ook de lange termijn visie van belang. Zo lang karpers echter aangevuld kunnen worden door ze te ontrekken aan openbaar water en dit uit de inkomsten van het water gefinancieerd kan worden, zullen er betaalwateren blijven die dat doen. Het is dus zaak ook dit aan te pakken. En dat gebeurd ook door samenwerking op Europees niveau van karperorganisaties, zoals de KSN, met de overheidsinstanties. Wordt het daardoor moeilijker een karperbestand even aan te vullen met nieuwe vis, dan zal het bedrijf zuiniger met zijn bedrijfskapitaal moeten omspringen. Ik beweer niet dat we er al zijn, we staan tenslotte pas aan het begin, maar er is ook een positievere benadering mogelijk met een aanpak op verschillende fronten.

Groeten Kees
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

04-02-2003 12:24

Kees,

Ik snap wat je bedoelt, maar ik ben zeer benieuwd aan wat voor aanpak je dan dacht op verschillende fronten?

In ieder geval twijfel ik ten zeerste aan het onderzoek dat de KSN nu uitvoert. Zij sturen namelijk een vragenlijst rond naar betaalwateren om op deze manier het kaf van het koren te scheiden. Betaalwater beheerders met een enigzins dubieus beleid zullen zo'n lijst dus nooit naar waarheid invullen, ze kunnen moeilijk op zo'n formuleer gaan schrijven: Op ons water zwemt die en die vis en die komen eigenlijk van dat en dat water.

Ik ben best benieuwd naar de resultaten van dit onderzoek maar ik denk dat er te veel waarde aan gehecht gaat worden. Ook hoop ik dat er vanuit andere personen / organisaties ook nog andere akties zullen komen.

Met hopende groet,

Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

04-02-2003 12:33

Joep,

Ook ik heb mijn twijfels over dit onderzoek van de KSN al meerdere keren geuit hier op het board.

Echter, de enige wijze waarop men daadwerkelijk kan controleren wat er zich op de wateren afspeelt is er daadwerkelijk gaan vissen............. en dat zie ik ook niet zitten.

Of men moet de vragenlijst uit naam van een fictief betaalwatertussenpersoon versturen. In de trent van: Ik ben (bijvoorbeeld) Carp Connections en ik wil graag wat meer informatie over jullie water. Aangezien onze klanten graag veel en dikke vis vangen ontvangen wij graag wat meer inzicht over het bestand op jullie water. Aangezien het erg in trek is om spiegels van het type Du Der te vangen zijn wij zeer geintereseerd in de eventuele aanwezigheid van dit soort en de eventuele mogelijkheden tot het verkrijgen van dit ras.

Tis maar een optie (en wellicht al reeds gehanteerd door KSN???)

Groet,
The Ronksi
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

04-02-2003 12:39

Kiron,

Zo'n vragenlijst zou willicht al een stuk representatiefer zijn, maar ik zie de KSN niet echt een onderzoek doen uit naam van een organisatie als carp connections.

Ik hoop dat er al meer organisaties een aantal testen / onderzoeken aan het ontwikkelen zijn of al reeds hebben ontwikkeld om de betaalwateren eens flink aan de tand te voelen.

Met hopende groet,

Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-02-2003 13:28

Jajaja.... wat anderen wel allemaal niet zouden moeten doen.

Wacht nou eens rustig de uitkomsten van het onderzoek af en trek dan pas je conclusies.

Groeten,

Mark
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

04-02-2003 13:44

Mark,

Ik zal de resultaten ook best afwachten maar dan nog spreek ik er mijn twijfels erover uit.

Zou jij als je beheerder was zo'n lijst naar waarheid invullen als je weet dat je dan waarschijnlijk je bron van inkomsten kwijt bent?? Denk het niet of wel??

Met twijfelachtige groet,

Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-02-2003 13:46

Heren b-water haters,

Het is het gemakkelijkst om alles af te zeiken en af te keuren. Geeft niet hoor, maar daar schiet niemand iets mee op.

Wellis/nietes. Is een leuk spel, maar lost niets op.

De KSN kan geen ijzer met handen breken. Wel een aanzet geven tot een discussie. De door de b-watereigenaren verstrekte gegevens zijn niet te controleren, ze kunnen maar wat opschrijven. Da's waar. Waar wat nu als er eens wel een steekproef plaats vind? En de gegevens deugden echt niet? Verspeelt zo'n figuur pas echt zijn geloofwaardigheid. Denken jullie niet.

Dan zal de KSN niets doen. Wie onderneemt dan wel stappen? Jij Joep? Kiron?

Joep,

"Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij."

Waarom?

Ik denk dat het juist een kans kan vormen. Een aantal beheerders zijn best van goede wil en staan open voor suggesties.
Een aantal beheerders zullen nergens aan mee willen doen. Straks kan een b-watervisser kiezen. Water A, doet in elk geval zijn best, water B is op zijn minst verdacht.
Pas op dat moment kan/mag je visser van water B op een normale manier op zijn verantwoording wijzen.

Steekproeven? Ja... Meer en meer zijn er contacten tussen europese verenigingen. Al moet ik het zelf doen, maar dat dit op de agenda komt, kan je op aan. Wedden dat er dan info naar buiten komt?

MVG

Klaas


Gevraagd is een paar suggesties om situaties aanvaardbaar te houden/maken.
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

04-02-2003 14:05

Klaas,

Ook al kan een visser op een gegeven moment kiezen tussen water A en water B. Dan lijkt in jou ogen de keuze voor water A snel gemaakt, voor mij zou dat ook gelden omdat ik het beste voor heb met de vissen en de visserij. Maar op deze wereld lopen nog steeds veel mensen voor die alleen vissen om te vangen en daarbij oogkleppen op hebben en niet naar de consequenties van hun gedrag kijken.
Dus als er op water B grotere vis zwemt of als daar de kans op blanken veel kleiner is zullen er nog steeds mensen heen gaan.

Dus blijft het een probleem, als je zou zorgen dat betaalwateren geen bestaansrecht hadden was het hele probleem opgelost.
Want ook al zouden er na de onderzoeken een aantal betaalwateren goed gekeurt worden dan zullen uiteindelijk ook deze mensen zwichten voor de enorme bedragen die ongetwijfeld geboden zullen worden. Ook bij de beheerders moet er brood op de plank komen.

Met mening gevende groet,

Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

04-02-2003 14:20

Idd Klaas, de beste stuurlui staan aan wal. Dan zal ik ook wel zon stuurmanneke zijn.

Wat bereik ik in me eentje??? Niet veel......Maar moet ik zonder enig twijfel de KSN achternalopen? De wijze waarop men onderzoek doet naar btw roept bij mij op zijn minst twijfel op...... en ik denk niet alleen bij mij!

Er moet brood op de plank komen en centen op de bank, als er een concurrent (fout btw eigenaar) het beter doet, en daarom jouw in je voortbestaan bedreigt is het maar wat makkelijk om af te wijken van hetgeen dat in de enquete is ingevuld.

Steekproeven zijn een mogelijkheid, maar daar haal je nog niet alle wantoestanden mee naar boven. oke je kan zien hoe de toestand van de vissen is (gezond, niet gezond, ondervoed wel of niet, enz) maar vaak zal je nog niet achter de oorsprong kunnen komen van vissen, en er zijn best nog wel meer punten te bedenken die men heel goed op het achtergrond kan houden. Dat doet men namelijk nu ook al!!! wantoestanden jaagt de klanten weg en dat willen ze niet..............

Misschien is er echt maar 1 oplossing...........

Met pessimistische (maar altijd voor echte oplossingen openstaande) groet,
Kiron
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-02-2003 14:24

Joep,

Met het scheiden van wateren A en B houdt het natuurlijk niet op, sterker nog, het begint pas echt. Door hier grote ruchtbaarheid aan te geven moet je de grote meute erop wijzen hoe onverantwoord je bezig bent als je water B kiest om te vissen. Zonder enige vorm van regelgeving is de onthaakmat toch ook gemeengoed geworden?

Heb ook maar niet de illusie dat je het fenomeen de wereld uit kunt helpen door wat te lopen schelden en tieren op internet, daar trekken de heren beheerders zich al helemaal niets van aan. Ze zijn er nou eenmaal en daar moeten we het beste van zien te maken.

Maar om een voorzetje te geven, volgens mij staat CC dit weekend ook op Carp, waarom ga je geen rustig en onbevooroordeeld gesprek met ze aan?

Groeten,

Mark
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

04-02-2003 14:32

Mark,

Ik was ook wel van plan om even bij de heren van CC te gaan babbelen. Ik ben benieuwd wat ze te vertellen hebben.

Maar de mannen van CC krijgen mij niet overtuigd van hun gelijk hoor. Ik denk dat er misschien maar 1 oplossing is zoals Kiron ook al vreesde en zoals ik al vaker heb gezegd.

Met sombere groet,

Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

04-02-2003 15:01

Mark,

Ook in rijswijk is er al een gesprek geweest tussen CC en enkele verontruste vissers.

De antwoorden die we kregen:

"Ja dat weet ik niet"

"Wat is dat nu voor stomme vraag, ik vraag toch ook niet aan jouw waarom je nu tussen een man en een vrouw instaat....."

Zulke antwoorden nodigen niet echt uit tot een discussie!

Verder was het erg opvallend dat de fotos die op de stand van CC getoont werden vrijwel allemaal vissen betrof die in Nederland gevangen zijn. De vraag waarom men met nederlandse vangsten wateren in het buitenland probeert aan te prijzen bleef natuurlijk onbeantwoord. Misschien dat de werkelijke vangsten herkent zouden worden van andere wateren? misshcien dat op die foto's de werkelijke toestand van de vis te zien was? Jah ik weet ik sla hier maar een slag in de lucht..............maar toch.

Ook hun verhaal dat er nu wordt bijgevoerd om de vissen aan het aas te laten wennen (door ons vrij vertaald: om de vissen de winter door te helpen en een hongersnood te voorkomen) leverde voor hun geen punt op om de discussie aan te gaan.

Kijk, wij willen wel met hen de discussie aangaan, maar hunnie niet met ons!!!

groet,
Kiron
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-02-2003 15:20

Joep, en Kiron,

Blij dat jullie even meehelpen. Ik gaf jullie een dieptepass en verdomd ik krijg de voorzet. Zal hem inkoppen.

Misschien is het wel handig eerst eens te kijken of er een water A en B is. Voor de rest is het eigenlijk voor de meesten horen zeggen van...

Inderdaad dat kan niemand alleen. Maar samen moeten we een end kunnen komen.

b-wateren geen bestaansrecht zal een utopie blijven. Immers iedere eigenaar mag nog steeds doen en laten wat hij wil. De clou is om in de richting trachten te sturen van wat wel aanvaardbaar is.

Du moment sat jij roept he klojo. doe jijeens even lekker jou toko dicht. Mag je raden wat er gebeurt. Juist nix.

Stel nu dat je het anders inkleed. Moet je luisteren betaalwaterpief. Nu zijn er mensen die ons vragen wat nu wel een A water is en wat niet. Zover we nu kunnen nagaan, kunnen we dit water niet echt (kan ook omdraaien) aanbevelen. Maar, is best lastig hoor dat begrijpen we wel, als je nu dat en dat aanpast en zorgt dat je ook... en dat je... dan kunnen we je wel aanbevelen.

...= zelf in te vullen.

Mogelijkheid 1 is iemand zijn vreten uit de bek stompen. Pikt niemand.

Mogelijkheid 2 is daarom altijd beter.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

04-02-2003 15:38

Klaas volgens mij sta je buitenspel hoor :grin: doelpunt afgekeurd.

Ik vrees, dat de B btwateren toch de grootverdieners blijven...... Er zijn teveel mensen die alles voor een grote vis doen en daarbij maar al te vaak enig respect en zorg uit het oog verliezen. Wat zou jij doen als je dan een A water bent, en ziet dat je veel meer kan verdienen? Geld is nog steeds mens meest vervelendste drijfveer.......

Ik ben niet iemand van compromissen (paars heeft te veel verpest in Ned.) maar toch zal ik me aanmelden voor de KSN, hopend op een goed vervolg van de enquete (ik kan toch nog altijd opzeggen......)

Ik huppel wel fftjes langs op de stand van de KSN.

Groet,
Kiron
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-02-2003 16:13

Kiron,

Onderschat niet wat je met negatieve reclame kunt bereiken. Weet je nog wat Youp van 't Hek (per ongeluk) met Buckler heeft gedaan?

Enne, we doen nog veel meer hoor dan BTW inventariseren...

Groeten,

Mark
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

04-02-2003 17:44

deze discussie loopt als een hell!
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

04-02-2003 17:48

Idd Jamie, Misschien komt dat wel omdat er in deze discussie enig niveau zit, men goed leest, en redelijk goed onderbouwd reageert.

Kiron
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-02-2003 18:34

Kiron,

Jij bent in feite de contradictie ten top...

Je vist op Vlaardingen en bent fel tegen betaalwateren?

Aangezien jij in je onderschrift spreekt over diefstal zou ik wel eens willen weten hoe jij dit voor jezelf goedpraat.

Betaalwatervissers stelen zelf ook niet, dus met dat argument hoef je niet aan te komen...

Met vragende groet,

Laurens
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-02-2003 19:03

Haha Laurens,

Betaalwatervissers hoeven toch ook niet meer te stelen, dat is toch reeds voor hen gedaan??

Sportieve groeten Henk
HansPeter van Ee

04-02-2003 19:06

Klaas

Nu zat ik vanmiddag een artikel van Marco Kraal te lezen in het Visblad.
Uit dit artikel kon ik op maken dat de Franse overheid in samenwerking met Franse hengelsport-organisaties, de hengelsport meer en meer als een toeristisch produkt (d.m.v.commerciele wateren) neerzet en ontwikkeld.

Is dit nu wat wij karpervissers willen anno 2003?

met afvragende groet

HPE
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

04-02-2003 19:22

Laurens,

Betaalwatervissers stelen inderdaad zelf niet....... maar verstrekken wel de financiele middelen waarmee de gejatte vis gekocht wordt.... vandaar medeplichtig aan.

Mij afrekenen op dingen die in het verleden zijn voorgevallen en die zelfs al gestopt waren voordat ik er ging vissen en waarmee ik geen directe binding heb, lijkt mij niet correct.
Verder is er een groot verschil tussen btw en de wateren hier in Nederland en dat is de commerciele uitbuiting........

Helaas zijn er nog maar zeer weinig topwateren in nederland die beschikken over een 100% natuurlijk bestand...... in mijn omgeving zou ik er zo snel niet een kunnen bedenken! Dus als je suggesties hebt.........:grin:

Dit is mijn redenering, zoals je ziet hoef ik mijn acties niet goed te praten........

Met antwoordende groet,
Kiron

Ps, Laurens bedankt voor de kritiek, het zet me aan het denken....... het kan geen kwaad!

_________________
Betaalwatervissers en betaalwaterverhuurders zijn medeplichtig aan de diefstal van, de mishandeling van, en de moord op de vis die zij zo graag zeggen te vangen!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-02-04 19:39 ]</font>
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

04-02-2003 19:22

Betaalwater? Nee, mij zie je er niet.

tenzij; hoe kun je die tenzij invullen? ik ben een voorstander van een lijst met wateren waar goed visstandbeheer is, maar helaas zijn er tot nu toe geen wateren die in aanmerking komen.

Mede dankzij betaalwateren is de onthaakmat "normaal" geworden en nu is ook een fatsoenlijke weegzak die de karper goed ondersteund steeds vaker verplicht. Moreel gezien ben ik absoluut tegen betaalwater, maar net zoals het voorbeeld met prostituees zijn er altijd mensen die ze zullen blijven bezoeken.

Boycotten helpt niet, we zullen het moeten accepteren en er het beste uit halen wat mogelijk is.

Ook al is het uit commercieel balang dat uitbaters strenge regels opleggen, veel vissers nemen die regels ook mee naar hun wateren in nederland en dat is een goede zaak.

Het is trouwens altijd nog beter om een water wat eerst vrij te bevissen was tot een betaalwater te maken dan het weg te geven aan die nare mannetjes met een verrekijker om de hals.

jeroen

ps. Ook ik draag wel eens een verrekijker om niet op te vallen als ik ga voeren...
Plaats reactie