Wie kan/wil mij helpen... een alternatief ivm paaiprobleem

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijs van Rees
Berichten: 63
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Puttershoek
Contacteer:

11-04-2007 18:34

Volgende week woensdag vertrek ik weer richting Frankrijk maar doemt er opeens een probleem op... vanwege het weer van komende week ben ik er vrijwel zeker van dat op het water waar we elk jaar heen gaan (meestal vroeg van bil) de vissen wat anders aan hun hoofd hebben dan een fotosessie met mij. (noord-frankrijk, max. 1,5 meter diep, 500 km van Rotterdam)

Nu ben ik niet iemand die dit snel vraagt, maar i.v.m. tijdgebrek (dit weer zag ik niet aankomen...) zouden jullie me heel erg kunnen helpen door me ff een PBtje of e-mail te sturen als je ervaring hebt op een lac of etang waar ze hoogstwaarschijnlijk nog wel zin hebben in een hapje... zo kan ik de resterende tijd besteden aan het aanpassen van het "plan de campagne" en info verzamelen over dat water e.d.
Liefst vissen we op een water waar ook 's nachts gevist mag worden.

Het gaat puur om een alternatief aangezien ik graag weer terugkeer naar ons "thuiswatertje", maar mochten ze de liefde gaan bedrijven hebben ze vast geen behoefte aan pottenkijkers...

Uitstellen is helaas geen optie... ik wil er gewoon nog het beste van gaan maken. Ben niet op zoek naar biggen... eerder rust. Wil gewoon lekker een weekje vissen in stokbroodland en m'n visje vangen.

Alvast bedankt...

Groeten,

Thijs
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

12-04-2007 19:36

Ik zou me maar niet teveel zorgen maken. Volgens mij zit je juist in een toptijd op je eigen water. Ook hier zijn de ondiepe plassen nu rond de 13 a 14 graden (net als in Noord Frankrijk). Zelfs na een hele warme week zal het water daar rond 16 a 17 graden zitten en dat is prima om ladingen vis te vangen (als je op de juiste plek zit).

Het alternatief. Als je de rivier op gaat heb je te maken met de afvoer van kouder water. Vanwege weinig neerslag zullen de rivieren niet hard stromen en is er goed te vissen (ook 's nachts). Waar je ook heen gaat in Noord Frankrijk (west of oost) er is altijd een rivier in de buurt Seine, Yonne, Mosele, Meuse. Waters genoeg.

Succes
Als je thuis bij de kachel zit, vang je ze niet!
http://www.empirebaits.nl
Gebruikersavatar
Thijs van Rees
Berichten: 63
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Puttershoek
Contacteer:

13-04-2007 11:21

Toch ben ik er niet gerust op... vorig jaar was het water daar rond deze tijd al 16 graden, en toen was het een stukje koeler.

De rivier is een optie, maar heb geen idee waar te beginnen! Wellicht is er iemand die wat meer info heeft wat betreft de periode rond de paai op bijv. de aisne of een dergelijke rivier, al is het maar een plaatsnaam o.i.d. wellicht kan ik er wat mee.

Mijn voorkeur gaat uit naar een lac of etang als alternatief, wellicht één die wat dieper is. Mocht iemand nog een tip voor me hebben...

Alvast hartelijk dank
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

13-04-2007 11:53

Gewoon naar je eigen watertje gaan. Zo te horen ben je er al vaker geweest, dus dan zou je nu helemaal moeten weten waar de vissen liggen als ze paaidrang krijgen.

Met dit mooie en rustige weer moet je ze zeker kunnen vinden in de ondiepe hoeken. En als je ze dan vindt....... :o
Gebruikersavatar
Thijs van Rees
Berichten: 63
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Puttershoek
Contacteer:

13-04-2007 14:10

Ik kan me niet anders voorstellen dan dat ze begin volgende week gaan paaien, het water die week wel koelt wel weer af maar vangen zal er dan wel niet bij zijn. Weet overgens niet wat de huidige temperatuur is maar een graad of 17 zal het toch al zeker zijn.

Op wat groter / dieper water zal het anders zijn... vandaar dat ik dit als back-up zou willen gebruiken.

Vis ook liever op m'n "eigen" water maar als het niet anders is moet je toch wat... alle hulp is meegenomen!
stefan roks
Berichten: 16
Lid geworden op: 05-09-2006 17:02

13-04-2007 17:00

zou me niet zo druk maken afgelopen weekend was t water nog te koud voor ze net 10 graden oppervlak op een meter water
Marcel van Eck
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-11-2002 01:00
Locatie: zeist

13-04-2007 21:10

het water een graad of 17???

lijkt me sterk, misschien op aruba

mvg marcel
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

13-04-2007 21:53

Je mag blij zijn als het water na komend weekend een beetje is opgewarmd. Temperatuur momenteel 11/12 graden.
En buiten dat.... mooi man net voor of net na de paai vissen !
Marcel Kloos
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-10-2006 16:39
Locatie: Maascity

13-04-2007 23:53

denk inderdaad dat je je nog geen zorgen hoeft te maken dat ze al aan het paaien zijn hoor Thijs.Verleden week vroor het snachts nog licht(ook daar)Waarschijnlijk zit je nu juist goed omdat de vissen in ieder geval wel actiever geworden zullen zijn.In ieder geval s6 met je trip
Gebruikersavatar
Thijs van Rees
Berichten: 63
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Puttershoek
Contacteer:

14-04-2007 00:56

Wellicht (lees waarchijnlijk) hebben jullie gelijk... maar mocht het tegen zitten heb ik graag wat achter de hand want met mijn steenkolenfrans wordt het best lastig dit ter plekke uit te zoeken. Met internet, google earth en een forum gaat dat zo van te voren toch net wat beter.

Ben momenteel aan het twijfelen over de betrouwbaarheid van mn termometer...
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

14-04-2007 01:13

Niet voor het een of ander ik heb 2 weken geleden gevist in noord-Frankrijk.... er lag toen sneeuw ter hoogte van metz 10 cm..... dat was 24 - 25 - 26 maart, met een watertemp van 7 graden put was max 4 meter diep 7 graden was oppervlaktewatertemp.

daarbij komt ook nog eens dat het de laatste 2 weken overdag wel lekker weertje is geweest maar snachts ergens tussen de 0 en de 6 graden, met andere woorden al wat je overdag aan temperatuur verdiend ben je s'nachts nagenoeg weer kwijt.... dus maak je maar geen zorgen het enige wat er mischien zal paaien is de brasem maar de karper duurt nog wel een week of 3-4

vangze! Rob
Gebruikersavatar
Rob Arts
Berichten: 113
Lid geworden op: 07-06-2005 21:03
Locatie: Gennep

15-04-2007 01:07

Ik ga met 2 kameraden richting Cote d'Or, midden Frankrijk dus
(op 29 april, gelukkig, schiet al op...). Vorig jaar was het daar een lange tijd koel en nat geweest, zoals op meerdere plaatsen in Europa.... Nu liggen de temperaturen daar een stuk hoger, en volgens de website van zoover.nl blijft het zo rond de 20 graden. Volgens mij is dat alleen maar gunstig. Maar ondanks koele weer vorig jaar hebben we daar een paar leuke vissen gevangen, 's middags wilde het zonnetje wel naar de 17-18 graden toe, maar de nachten waren koud. Voordeel is dat er daar 5 meren liggen, zodat je evt. kunt instellen op het paaigedrag. Nadeel is dat je er niet mag nachtvissen.

Kijk eens met Google Earth of er daar nog wat meerdere etangs of meertjes in de buurt van je bestemming liggen.
Dan heb je wellicht alternatieven, mocht het op je thuiswater niet lukken.

In ieder geval...veel plezier en goede vangst !!
Gebruikersavatar
Rob Arts
Berichten: 113
Lid geworden op: 07-06-2005 21:03
Locatie: Gennep

15-04-2007 01:11

:oops:

Zag dat Thijs in een van vorige berichten deze tip ook al gaf...
nah...het werkt dus wel :lol:
Plaats reactie