Het Nachtvisboekje van Aart Lokhorst

Plaats reactie
Gast

25-01-2002 09:41

Beste mensen, ik vraag me af of dat boekje van Aart eigenlijk wel zo up to date is. Grofweg zal dat wel zo zijn, maar de regels in la france wisselen zoals de seizoenen.

Eigenlijk hoop ik dat Aart dit zelf leest en dat ik van hem antwoordt krijg.

Aart, ik wil je boekje zeer zeker niet afkraken!! Want het is gewoon n zeer gemakkelijk boekje, en ik je zult er ook wel veel tijd in hebben zitten. Maar wat ik graag wil weten is , Is dat boekje bedoeld voor n eerste aanzet als je gaat, of kun je er echt blind op vertrouwen. Niet dat ik daar mee bedoel dat jij er foute dingen en hebt gezet, maar zoals ik al eerder zei die regels in la france veranderen altijd zo snel. Of is t zo dat iedere regelgeving voor n jaar vast staat?
Dominique de Raedt
Berichten: 6
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Anzegem België
Contacteer:

25-01-2002 12:08

ik denk dat dit de reden is dat er weer een nieuw boekje uitkomt omdat de reglementering constant veranderd in Frankrijk, ik denk dat Aart grondig die dingen onderzoekt en wacht tot het allerlaatste moment om het boekje te drukken, zo heeft hij de laatste gegevens om in het boekje te plaatsen, vandaar dat er bijna elk jaar een ander boekje zou mogen verschijnen,nou dit is mijn mening
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-01-2002 22:28

Beste Tim,
Alle gegevens in dit boekje zijn afkomstig van de Franse departementale visfederaties: 2001 gegevens 2001, 2002 gegevens 2002 etc. Meestal nog aangevuld met gegevens uit de arrete's van de Prefectures (daar de federaties over een aantal wateren niet zelf mogen beslissen).
Er is ook nergens anders aan die gegevens te komen!
Kijk: als zij een keer een foutje zouden maken (ben ik nog niet tegengekomen, trouwens), maak ik dat zelfde foutje, simpelweg omdat zij de enige bron zijn die over deze gegevens beschikken en dit nergens anders te controleren is!
Je moet je wel realiseren dat er altijd, in bijzondere gevallen, regels kunnen veranderen:
- b.v. bij extreem lage of extreem hoge waterstanden kan een federatie of Prefect alsnog het vissen op een bepaalde rivier (of gedeelte hiervan) of op een stuwmeer verbieden.
- dit kan ook voorkomen bij b.v. plotseling opkomende vissterftes.
- ook wil men nog wel eens (ook in een extreem geval), b.v. op een water waar je het hele jaar mag nachtvissen ineens besluiten (b.v. in het najaar)dat er niet meer 's nachts gevist mag worden, vaak om reden dat de op zo'n water een zeer grote hengeldruk geweest is en men de vissen een rustperiode wil geven. Op zich niets mis mee, alleen kloppen op dat moment hun (dus ook mijn gegevens) niet meer voor dat bepaalde water.
- het komt ook voor dat je op een bepaald water toch nog wat bij moet betalen, ondanks je vergunning van de betreffende departementale Visfederatie. Dit komt omdat (net als in ons land) in bepaalde departementen niet alle AAPPMA's (HSV-en)hun water inbrengen in de departementale vergunning. Deze uitzonderingen kan ik onmogelijk in zo'n boekje verwerken, dan zou dit 3x zo dik worden (ook de prijs!)en ook absoluut niet meer 'leesbaar' zijn.
Jeroen Spaans
Berichten: 1
Lid geworden op: 31-01-2002 01:00
Locatie: Schagen

31-01-2002 01:23

Aart,

Is deel2 van je boek een vervanger of een opvolger van deel1? Dus de vraag is eigenlijk heb je beide boeken nodig of gewoon voor elk jaar een nieuwe?

Vr.Gr. Jeroen
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

31-01-2002 08:53

Beste Jeroen,

Om even voor Aart te spreken, zoals je in zijn bovenstaande posting ziet gebruikt hij elk jaar de NIEUWE gegevens.

En er veranderd in Frankrijk elk jaar heel veel mbt nachtviszones etc. Vandaar ook dat Aart elk jaar een nieuwe maakt.

Ik geloof dat het boekje over 2002 in Mei gereed is.

Vr.Gr.

Bertil
Gast

03-02-2002 17:50

Waar is het boekje te koop?
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

03-02-2002 23:57

het boekje van aart ligt vanaf mei. bijna in iederen goede hengelsport zaak.boekje kost ongeveer 11/12.euro dacht ik:O
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

04-02-2002 23:21

mei?
dan is de beste tijd al voorbij in La France...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-02-2002 01:05

Beste Chris, wat een wijsheid, of moet ik het onzin noemen? Met 21 jaar heb je natuurlijk al een enorme ervaring in een land dat ruim 13 keer zo groot is als Nederland!
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

05-02-2002 12:06

wijsheid, ik ben de trotse bezitter van de nachtvis boekjes!
ik begrijp dat het heel veel werk is voor jouw, en dan alle dep. niet 1 2 3 meewerken met je, en verder heeft het gewoon tijd nodig om alles te publiceren enz.


ik zou niet weten waar ik zonder die boekjes zou moeten vissen in frankrijk?

een betaalwater :sad:

by the way, ik heb je nog een note gestuurd.

groeten

chris
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-02-2002 23:25

Chris, even zonder dollen: de departementale visfederaties werken allemaal wel mee, alleen zijn de meeste daarvan voor openbare wateren afhankelijk van de beslissing van de Prefectures (vergelijk dit maar met onze provincies)en dat duurt in een aantal gevallen nogal lang (ambtelijke molens...)
Kortom voor wie dan ook, het is onmogelijk voor ca. eind maart (en dat ieder jaar opnieuw)alle gegevens binnen te hebben. Dan nog vertalen, alle teksten op departementale volgorde zetten en het drukken van zo'n boekje, zodoende is het onmogelijk voor ca. begin mei een dergelijk boekje te laten verschijnen.
Plaats reactie