Wold Carp Classic

World Carp Classic is oké

Wel als ze er niets bij uitzetten
45
33%
Nooit, gewoon ophouden met die onzin
74
55%
Leuk, een wedstrijd voor de grote jongens en top dat ze ook nog wat extra karper uitzetten, vang je tenminste wat
16
12%
 
Totaal aantal stemmen: 135
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-09-2006 23:23

:wink: :wink: Die Kees toch...
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

19-09-2006 10:44

Oke, ik zal in dit onderwerp reageren en wat feiten opsommen. Met name het gedeelte over kosten/opbrengsten behoeft blijkbaar enige uitleg.

Overigens ben ik mede eigenaar van PTE (Peche & Tackle Europe) en behartig tijdens de WCC de belangen van hoofdsponsor JRC. Dit omdat ik o.a. de verdeler van JRC in Frankrijk ben.

Er waren 18 deelnemende landen. Er zijn 21 karpers geland. Circa 135 vissen zijn gelost door het wier en de onder water staande obstakels zoals boomstronken. Iedere Orientganger weet overigens dat circa 80 procent van de gehaakte vis niet wordt geland. Daarom is het ook 1 van de lastigste wateren van Europa.
Enkele koppels hebben het toernooi verlaten omdat de omstandigheden te lastig waren. Ook dat hoort bij de Orient.
De waterlijn was 1,5 meter hoger dan gepland. Daardoor was er een andere kustlijn waardoor in sommige sectoren de stekken te nauw waren uitgezet en hier en daar te ondiepe plekken waren. Sommige deelnemers zijn blijven helpen en sommige naar huis gegaan (totaal 10 koppels). Allen waren van menig dat het loten je wel eens op een verkeerde stek kan brengen. Dat is de pech van het loten. Er zijn ook enkele koppels verwijderd om uiteenlopende redenen.
Alle deelnemers hebben een compensatie gehad in de vorm van een week gratis verblijf op 1 van de drie meren volgend jaar.

De winnaars kwamen uit de sector van Carps Cabin uit Benthuizen. Zij hadden de eerste stek bij de dam geloot en die plaats prima benut.

Volgend jaar weer een WCC op de Orient.

Omdat deze meren 1 x per 9 jaar leeg gaan, worden schoongemaakt en de dammen worden gerepareerd houd men de visstand op peil door o.a. overzetting(soms) en uitzetting. De 3 meren vormen het spaarbekken voor de drinkwatervoorziening van de Parijs. Daarom acht men een biologisch evenwicht erg belangrijk. De aantijgingen over het uitzetten van vis tbv van de WCC is derhalve ongegrond en deze gruchten worden verspreid door een groep onwetenden die zich zelf een beeld vormen en er steevast in gaan geloven. Dat is jammer, maar daar zijn het ook mensen voor. Te veel wordt uigegaan van zogenaamde "aannamens" in plaats van werkelijke feiten.

Over de kosten/baten. Jammer dat er zo simpel wordt gerekend. Ik ben niemand verantwoording schuldig, maar zal toch wat zaken benoemen. Wat wordt vergeten is o.a. het volgende:
122 mensen hebben meegewerkt aan het mogelijk maken van de WCC. Direct aan het water waren er deze mensen op de achtergrond aan het werk:
Organistatie 4
Marshalls 54
Hoofd marshalls 6
Logistieke marshalls 6
Safety marshalls 4
Persbeleiding 3
Administratie 4
Hand en spandiensten 10.
Al deze personen zijn betaald, gekleed en de hele week voorzien van eten en drinken.
Enkele andere kosten waren: huur 4x4 auto's, huur boten, vergunningen, huur grote zaal, huur hoofdkwartier, kosten parkwachters enzovoort. Ook het afvoeren van vuil was een aanzienlijke kostenpost.

Het evenement behoeft absoluut verbeteringen, maar vrijwel iedere deelnemer was positief gestemd. Natuurlijk blijven er altijd wat negatievelingen, maar dat is heel normaal. Je kan nu eenmaal niet iedereen gelukkig maken of op de wenken bedienen.

Iedere deelnemer was overigens razend enthousiast over de inbreng van de hoofdsponsor JRC.
M.vr.gr,

Theo.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-09-2006 11:12

Theo
Iedere orient visser weet dat 80% niet geland wordt daar?
Nou ik kan je verzekeren dat dat aan jezelf ligt dan. Zelf ben ik er toch heel wat geweest en nog nooit heb ik gehoord van zo'n hoog aantal verspeelde vissen. Eén week voor de wk heb ik vijf dagen daar gevist met vismaat Koen Koops. 13 aanbeten van karper en alles gewoon op de kant ook al visten we heel ver uit. Je moet als visser wel weten waar je vist voordat je zo maar ergens je aas dropt. Tegen wil en dank tussen obstakels gaan vissen is volgens mij een hele slechte keus. Vis je vrij dan maak je toch echt zelf die keuze! En 135 vissen verspelen op dat water is een hele slechte stekkeuze dan dat mag de organisatie zich wel aantrekken. En kom nu niet aan met: dat kan niet anders daar' want dan moet je bij jezelf te raden gaan of dat water dan wel geschikt is om er een wk te houden.Teveel hoor ik de laatste tijd van dit soort verhalen, het spijt me maar ik kan hier niets mee. Als op een water als orient ook al in runs gepraat gaat worden dan weet ik het niet meer.
Piet Vogel
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-09-2006 11:19

Theo
Nog even, ik ben me net werkelijk te pletter geschrokken van dat aantal verspeelde vissen! en van de uitspraak dat iedere orient visser dat voor lief neemt! jammer
Wat ik nog wel even kwijt wil is dat ik het begin van de wedstrijd heb meegemaakt als toeschouwer. Zelf zie ik niets in wk wedstrijden maar ik wilde wel eens de sfeer proeven. Ik moet zeggen dat de sfeer echt heel leuk was en de organisatie tot zover ik kon waarnemen goed georganiseert was. Toch kan dat allemaal mijn mening oven karperwedsrtijden niet veranderen.
Piet
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

19-09-2006 12:30

Ìk begrijp je Piet en dank je voor het compliment. We hebben er heel hard voor gewerkt.
Wat de problemen betreft qua landen van de vis, zoals je weet zijn veel van dit soort wateren ondergelopen valeien. Op Orient liggen veel obstakels zoals kort afgezaagde bomen, wegen en zelfs een oud benzinestation. Op die plekken mocht nu bij uitzondering ook worden gevist. Daar tegenover staat dat dat er een enorme hoeveelheid (flinke) vis zit die echter op veel plaatsen lastig te landen is. Vandaar voor de eerste keer het toelaten van het gebruik van een boot zodat je recht boven je vis kan komen om te drillen.

Ik ben zelf actief in het witviscircuit als wedstrijdvisser en vis alleen met de penhengel op karper tijdens mijn spaarzame vrije uren. Dus bedreven ben ik zeker niet. Ik merkte wel dat de mannen die goed konden omgaan met een bootje de beste kansen hadden. Ik stond er bij dat een bankrunner en een visser na een aanbeet in de boot stapten en de bankrunner vervolgens achteruit voer waardoor het nylon knapte. Je kan je voorstellen wat de reactie van de visser was!
Ervaring was dus zeer belangrijk. De Orient was echt een zaak van "fighting against the elements". Obstakels, modder, wind, slagregens, ik heb hoge waardering voor al die mannen die tot het einde toe zijn blijven knokken om toch een vis te kunnen landen. Ik zou het ze niet na kunnen doen. De wereld van de karpervisserij is een wereld van geharde knokkers die niet om een paar uur minder slaap geven en gerust tot hun oren in de bagger hun hobby bedrijven. Ikzelf ga voor een mooi graskantje hahaha.

Wat overigens wel leuk was Piet, is dat er een plek aan het meer de "Piet Vogel stek" werdt genoemd. Ik beschouw het als een hoge eer dat men zelfs tot ver over de grenzen bekend is met de kwaliteit van de Nederlandse Karpervisser.
M.vr.gr,

Theo.
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-09-2006 14:22

Theo,

Wat is het doel van zo'n wedstrijd?

wat het overduidelijk niet is :
-promotie voor de karpervisserij
en wat ook wel blijkt is dat het welzijn van de karper niet hoog op het lijstje staat van de organisatie.

"Volgend jaar weer een WCC op de Orient. "

kijken of al die geweldige tegen de elementen knokkende karpervissers volgend jaar de 150 verspeelde vissen halen???? kom op zeg.......


"Ik stond er bij dat een bankrunner en een visser na een aanbeet in de boot stapten en de bankrunner vervolgens achteruit voer waardoor het nylon knapte. Je kan je voorstellen wat de reactie van de visser was! "

Tsja, kost een hoop geld als je daar een vis verspeeld... en ongetwijfeld ook eeuwige roem en glorie als je daardoor geen podiumplaats haalt. en wat is een 'bankrunner' eigenlijk :-?

Mijn mening is dat de echte stoere geharde knokkende karpervissers die het beste met hun hobby voor hebben juist diegene zijn die de zinloosheid hebben ingezien en weg zijn gegaan.

gr.

Paul
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

19-09-2006 16:21

135 vissen verneukt :o
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

19-09-2006 17:46

156 / 21 = 7.4 ... Dat betekend: 1 op de 7.4 runs geland... = 13.50 % :o

Als dit percentage klopt... dan is Orient toch geen geschikt water voor zo'n evenement?

Lijkt mij dan...

135 vissen beschadigd voor het verstrekken van wat bekers en oorkondes :cry:

Gr. Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
rob de wit
Berichten: 72
Lid geworden op: 15-05-2006 16:10
Locatie: waterkant

19-09-2006 18:04

laat orient toch met rust er zijn al genoeg wateren naar de klote
ff een peukie en een biertje en damn gaan we de lijntjes opnieuw uitvaren..
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-09-2006 22:15

Beste Theo, een vraag. Als ik de deelnemerslijst zo zie staan daar ook een behoorlijk aantal bekende vissers op. Er wordt veel gekankerd op de jeugd wegens veroorzaken frommelbekken etc.
Maar het is natuurlijk schandalig en op geen enkele wijze goed te praten dat er nog geen 1 op de 7 vissen daadwerkelijk wordt gevangen en de rest verspeeld wordt met alle gevolgen vandien.
Als z.g. 'cracks' dit gewoon vinden en dat kun je toch aannemen, anders zouden ze niet meedoen, wat moeten jeugdige vissers dan daar wel niet van gaan denken? Hopelijk niet dat zoiets normaal is of is het dat volgens jou wel?

Net als Piet al aangaf is het echt niet 'gewoon' dat daar zoveel vissen worden verspeeld. Zelf heb ik er in het verleden ook een keer of 6 gevist en ik kan me niet herinneren er ooit 1 verspeeld te hebben wat niet wil zeggen dat daar nooit een vis verspeeld zou kunnen worden, want dat kan overal gebeuren.
Met zoveel vissers waardoor ook op een aantal zeer onveilige stekken gevist moet worden werk je dit soort ellende in de hand.
Waardoor het ook nog maar de vraag zal zijn of zoiets, met JRC als hoofdsponsor, reklame of anti-reclame betekent...
Martijn Buijl
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-09-2006 19:56
Locatie: Brakel

20-09-2006 01:40

Wordt een mooi gezicht dan volgende keer, al die uitgescheurde bekken.
Al dat gezwam over de onvoorziene hoge waterstand etc.
Misschien is een halvering van het aantal koppels een idee?
Ik zou mij schamen als mijn naam op de organisatoren lijst staat.
Theo, dit is echt geen persoonlijke aanval op jou maar hier wordt je zelf toch ook niet vrolijk van. Hoe kan je hier nu zelf achterstaan
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

20-09-2006 09:32

Weet je wat ik ook zo jammer vind?
Normaal zijn eer zeer grote stukken waar je absoluut niet mag komen. Prachtige reservaten waar de natuur min of meer ongestoord zijn gang kan gaan. Al deze schitterende natuur wordt opgeofferd voor die ene wedstrijd. Rond heel het meer wordt gevist, rondgereden met auto's enzovoorts. Arme dieren in het eens zo stille bos :( .
Run to the water.....
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

20-09-2006 09:44

Ten eerste respect voor je reactie Theo....... maar wat een onzin!!!!!
Over de normale hoeveelheid verspeelde vissen... Zie reactie Piet
Over de hoge waterstand..... Net alsof dat de dag van aankomst zo is?? Het parcours wordt toch terplekke uitgezet en dan zie je toch dat het niet te doen is!! Je motivatie over de gebruikte handelswijze kan toch echt niet, ook niet als witvisser.. Lees voor de gein het hele gebeuren nog eens na.
m.vr.gr
Dennis de Wilde
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

20-09-2006 10:18

Ik sluit me volledig bij Piet en Aart aan.
ook ik heb diverse malen op deze machtige waterpartij mogen vissen en er 1 vis verspeeld de rest gewoon binnen de spreidblokken.

Natuurlijk heeft Piet hier veel vaker gevist en neem aan ook grotere hoeveelheden gevangen maar zoveel lossers is onaceptabel in mijn visie.

jammer :cry:
peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

20-09-2006 11:53

De winnaars staan grijzend op het podium. Staan weer mooi met de kop in de bladen. Alleen maar omdat ze bij toeval de juiste stek hebben gelood.
Hopelijk heeft er in het reglement wat gestaan over visvriendelijke montages, daar men vast wel wist op wat voor water er gevist werd.
Er zullen er vast wel wat mensen er beter van zijn geworden, maar naar mijn mening heeft het totaal niets met karpervissen te maken.

Ene grote commerciële poppenkast!
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

20-09-2006 12:22

Het gaat dus niet om wie het meeste vangt, maar wie het minst verspeeld!
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-09-2006 12:40

Wat is nou een "bankrunner" ???? :)

gr.

Paul
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2006 13:10

Een bankrunner is een niet meevissende derde die hand en spandiensten verleend aan het vissende koppel.

Deze moet zorgen voor uitwisseling van informatie die van belang kan zijn voor het koppel, doet boodschappen, haalt een marshall voor het wegen van een vis, etc.

Iedereen is vrij een mening te hebben. Maar het aantal verspeelde vissen is natuurlijk veel te groot. Dat zal de organisatie zich toch moeten realiseren.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-09-2006 17:09

Paul.. :D
Onderstaande is een originele antieke bankrunner welke ik in heb laten framen.
Deze is van omsteeks 1850//1870 periode
Is gemaakt van eikenhout met messing versierselen
Werd gebruikt om roofvissen te vangen
Men plaatste de stok aan de oevers van een water/rivier (=bank) in de grond, deed een aasvis aan de haak plus drijfgewicht en dropte deze in het water met een onderhandse worp.
De bovenste klos kan vrijuit ronddraaien (runner)
Bank+ runner = bankrunner ... :wink:
Na verloop van tijd (soms pas de volgende dag, kwam men kijken of er iets aan zat.... en haalde men de buit binnen
Die van mij is zeldzaam mooi en gaaf en ook nog eens behoorlijk van afmeting....museumkwaliteit dus

Afbeelding
Afbeelding
met informerende groeten
Hans Brinkel
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

20-09-2006 17:50

Ik zie het al maar begrijp dit forum niet. Even een laatste bericht van mijn kant. Wie heeft er nog nooit een Karper gelost? Ik praat beroepsmatig al heel lang met Karpervissers van over de hele wereld, maar in Nederland in het bijzonder. Iedereen lost vis!
Tijdens de WCC 135 vis gelost op 340 vissers in 5 dagen en 6 nachten. Ik hoor vaak genoeg over het aantal lossers tijdens een normale sessie. Op dit forum is er vaak genoeg melding van gedaan. Soms wel 7 in 1 nacht door slechts 1 persoon. Maal 340 x 6 = ........
Heiliger dan de Paus of wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
M.vr.gr,

Theo.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

20-09-2006 18:18

beetje redelijke omstandigheden is lossen/verspelen op praktisch alle in ieder geval nederlandse wateren van 1 op 15 tot 1 op 30 erg reeel. Dus wat jij nu noemt theo is hoge uitzondering. Laat dat op zo'n water eens 1 op 10 worden. Door (verplichte stekkeuze en midden tussen de obstakels te vissen zal je zeker aanbeten krijgen omdat de vissen zich daar juist veilig voelen) maar het is totaaaaaal niet acceptabel het verspelen van 7 van de 8 aanbeten! Als ik met dat gemiddelde op mijn thuiswater zou gaan zitten, denk ik niet dat ik nog veilig aan het water zat!!! Iemand die zo met zijn hobby omgaat mogen ze wat mij betreft aanklagen voor dierenmishandeling en een Fikse boete voor uitdelen!

Laat het in het vervolg een aandachtspunt zijn hoop ik!

Mvg Ulco,
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

20-09-2006 19:42

Theo
Een karper lossen is nog niet zo erg maar verspelen in een boomstronk wel. Ik ben niet roomser als die paus waar jij het over hebt maar ik weet heel zeker dat ik niet op een stek uitpak waar de kans op verspelen zo hoog is. Dat nemen we voor lief hoor ik de laatste tijd erg vaak vandaar ook dat ik reageer. Ben zelf van plan om veel schrijfwerk te gaan verrichten om dat soort praktijken terug te brengen. Als bekende auteur kun je wel altijd iedereen afkraken maar je kunt er ook wat aan proberen te doen. De meeste vissers denken er niet over na en daar wil ik juist verandering in brengen. Dit ga ik doen doormiddel van een eigen kolum in het nieuwe blad Spiegel Magazine en doormiddel van een lezing die ik samen met Koen heb gemaakt. Deze lezing gaat door het hele land van regio naar de belangrijke beursen. Meer kunnen wij niet doen. Ik vind het trouwens nog steeds onbegrijpelijk als er inderdaad zoveel verspeeld wordt op Foret. Ik kan het mij niet voorstellen! Een vis die zich vastzwemt in het wier is juist een gemakkelijke prooi voor de visser, mits hij rustig blijft. Theo vat dit niet te persoonlijk op maar die uitspraak van jouw is natuurlijk vragen om reacties. Vind het overigens wel heel moedig dat je die cijfers zo maar op het net gooit.
Ik hoop dat de organisatie hier toch van leert en volgende keer kiest voor een water waar je die problemen niet hebt. De meeste van de deelnemers zijn volgens mij toch gasten die vaker op een BTW vissen en er dus geen bezwaar tegen hebben om daar een wk te houden.
Piet
Arjen Uitbeijerse
Berichten: 63
Lid geworden op: 07-03-2005 19:01
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

20-09-2006 23:49

Wat dat aantal verspeelde vissen betreft;

Dit kunnen we in ieder geval met een korrel zout nemen. Schat dat ongeveer drie kwart van deze "aanbeten/verspeelde" vissen veroorzaakt zijn door losdrijvende stukken wier. Hier wier lost nou eenmaal langzaam op gedurende het najaar mede door de dalende waterstand/temperatuur. Bijkomend kunnen we nog een aantal aanbeten wegschrappen wanneer hetgeen karper betrof (andere vissen net zo erg, begrijp me niet verkeerd).

Sommige vinden het nou eenmaal erg spannend dat ze een heuse "aanbeet" hebben gehad tijdens de wcc. Anderen weten gewoonweg niet beter....
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-09-2006 08:34

Hans,

zo'n ouderwetse bankrunner is dus eigenlijk net zoiets als een stekkie zetten wat ik vroeger ook wel eens n keer gedaan heb. (zeker niet roomser dan de paus dus).

Piet,

ik ben benieuwd naar die lezing. hopelijk kom je in het najaar ook een avondje bij de KSN regio den haag doen!




ik moet er niet aan denken dat ik maar 1 op de 7 gehaakte vissen zou landen. ik krijg al zo weinig aanbeten :-?
Zou dat nou meer worden of minder als ik JRC spullen ga gebruiken? :wink: Of toch maar PB?

Gr.

Paul
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-09-2006 09:00

Arjen, het zijn geen 'eerstejaars' karpervissers die daaraan meedoen en geen stroming daar, dus dat wierverhaaltje van jou neem ik ook met een korreltje zout :roll: