grindputten

Plaats reactie
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

08-09-2006 11:25

Hallo beste riviervissers,

Ik ben nu 2 keer in frankrijk wezen vissen op de rivier en de daaraan grenzende grindputten. Ik hoop dat iemand mij meer duidelijkheid kan verschaffen m.b.t de grindputten. Wij hebben nu een keer of 4 op verschillende putten 1 nacht gevist. De putten stonden rechtstreeks in verbinding met de rivier. Toen wij daar in visten was de stroming in de rivier niet hard. We hebben geen enkel teken van karper kunnen ontdekken. Mijn vraag is nu: Zwemmen er honkvaste vissen in deze putten? Trekken de vissen er alleen in als de rivier hoog staat en hard stroomt?, of alleen in het voorjaar?
blub blub
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-09-2006 22:22

Beste Jan, bij benadering zijn er minstens 10.000 van dergelijke grind- of zandputten langs alle Franse rivieren te vinden. Verschillend van diepte, grootte, bodem, natuurlijk voedselaanbod, grootte opening met de rivier etc.etc.etc.
Op jouw vraag is dus geen eenduidig antwoord te geven. En één nacht vissen op zo'n grindput zegt natuurlijk ook maar bar weinig. In alle Franse rivieren zitten i.v.t. onze rivieren veel karpers, in al die grindputten (met een open verbinding naar een rivier) zullen dus ook zeker karpers zitten. In hoeverre die honkvast zijn zou ik niet weten, zal ook weer onderling verschillend zijn i.v.m. waar paaigebieden, voedselaanbod etc. etc.
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

11-09-2006 11:47

Hey Aart, bedankt voor het antwoord. Ik vermoede al zo n antwoord, maar hoopte eigenlijk dat er wat meer vaste factoren zouden zijn. Vond het alleen zo gek dat wij op 2 van die putten die ongeveer 2 Ha waren helemaal geen teken van karper zagen. We konden op die putjes het met alle hengels het hele meertje bestrijken. Daarom begon ik me echt af te vragen of er uberhaupt wel karper in zat op dat moment.
blub blub
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

13-09-2006 14:53

Ook wel eens gevist op een grindpunt in de binnenbocht van een rivier.
Het water stond ook in directe verbinding met de rivier.
Ik viste toen met een loodsysteem en ving ook niets, maar de vader van mijn toenmalige vriendin, ving zich helemaal klem.
Hooggebouwde spiegeltjes, zo'n 50 op een dag, maar dan wel op de vaste stok met een korreltje mais.

De visjes waren tussen de 10 en 15 cm groot, er was hier dus duidelijk gepaaid.
De rivier zelf stond laag en stroomde flink, hier was geen grote vis te vinden. (alleen forellen)

Moet je nagaan, dat als we toen niet me kleiner matriaal waren gaan vissen, ik ook in de veronderstelling was gebleven dat er geen karper te vangen viel.

We hadden nu een teken dat ze er zwommen, maar waar en belangerijker nog... wanneer?
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

14-09-2006 15:36

Ja ik denk ook dat je gewoon mazzel moet hebben. Ik heb op 4 van die putten gevist. We visten op die stekken ook 2 hengels in de rivier. Maar helaas geen karpers kunnen vangen of zien/horen springen. Ik moet er wel bij zeggen dat het vier losse nachten zijn geweest.
Als die karpers rondjes trekken in de rivier tussen 2 stuwen,pikken ze zo'n put misschien mee. Ik vraag me alleen af of er in de rivier niet veel meer voedsel is met als gevolg,dat ze er mooi niet in gaan :o.

Had een stek voor een barrage in de rivier was het tot 7 m diep en de put 500mx500m was tot 6,5m diep. Verbinding van een meter of 10 breed. Eilandje er in. Ook nog hele mooie taluuds erin.
> Zag het al helemaal zitten.> geen teken van karper. :cry:
blub blub
Plaats reactie