lac de vouglans!

Plaats reactie
Hermans Joris
Berichten: 9
Lid geworden op: 20-09-2005 16:46
Locatie: enkhuizen

27-03-2006 13:21

hallo allemaal!

ik ben van plan om eind mei een sessie van 10 dagen te gaan maken op het prachtige stuwmeer lac de vouglans.
het word voor mij de eerste keer dat ik hier heen wil gaan.


echter heb ik een paar vragen in de hoop dat een van jullie mij verder zou willen helpen?

lac de vouglans is een stuw meer wat naar mijn mening gevoed word door smelt water uit het rond om liggend gebied komt, dit zal zeker de temperatuur van het water beinvloeden.
maar nou vraag ik me af zou het water reeds in mei al zo ver opgewarmd kunnen zijn dat het wel een serieuse sessie zou kunnen worden?

verder zou ik graag willen weten of het nacht vissen nog altijd is verboden op dit meer en zo ja of hier dan streng op word gecontoleerd of dat ik gewoon rustig mijn gang kan gaan?

ik begrijp uit diverse artikelen dat je het beste wat verder naar achteren kan gaan vissen op het meer maar nou zou ik graag willen weten of er mensen zijn die mij zouden willen vertellen waar en hoe?

hoe zit het met trailer hellingen op dit meer zijn er meerderen en zo ja zijn die ook al een beetje achter in het meer of moeten we eerst nog een paar uur varen voor je op mooie stekken kan komen?
we gaan met een portaboot dus een trailer helling is niet perse nodig maar is er mogelijk om met de auto aan het meer te komen om zo op een eventueele manier de boot te water te laten?

kan iemand mij iets vertellen over het bestand aan karper op dit meer zijn er veel kleine vissen of valt dit in verhouding wel mee?

is er iemand die link sites heeft naar info over dit meer (het liefs nederlands mijn frans is nou zeg maar niet al te best maar franse sites zijn ook van harte welkom)

word er eigelijk veel gekarperd op dit meer hier bedoel ik mee zijn alle productieve stekken vaak bezet of valt dit mee?

ik hoop dat er mensen zijn die me willen helpen ik reken op jullie alvast bedankt!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-03-2006 23:54

Beste Joris (of Hermans?), ja mag daar niet 's nachts vissen en dat zal ook nooit zo worden daar. Of je het risico wilt nemen moet je zelf weten, maar anno 2006 zou ik dat niet meer doen...
Er zit redelijk karper (gemiddeld zo'n 70% schub en 30% spiegel).
Er is ook een botenhelling en die ligt ook niet zover bij de beste visstekken vandaan.
Het is een beetje gedateerd maar op Silures Fishing Site kun je meer lezen over karper vissen op Lac de Vouglans.
Op de meeste plaatsen is dit meer vrij diep, warmt dus niet zo snel op, wordt bovendien gevoed door smeltwater. Als het mogelijk is kun je beter wat later gaan, want half-eind mei kan de watertemperatuur nog wel eens vies tegenvallen.
Guido Smit
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-07-2004 00:19

28-03-2006 00:04

Hallo Joris,

Ik ben er in geen jaren geweest, maar vroeger kwam ik er vaak en ik kan dus een deel van je vragen beantwoorden.

Opwarmen... Lac de Vouglans is niet zomaar een stuwmeer, maar een heel erg groot en diep stuwmeer (ik geloof het grootste van Frankrijk (km omtrek)). Naast groot is het ook erg diep en troebel en opwarmen doet daarom eigenlijk alleen de oppervlakte. Ik denk dat je je over de watertemp dus niet al te druk hoeft te maken. De rivier de Ain is de voedingsrivier en aan de waterstanden te oordelen is dit inderdaad een smeltwaterrivier.

Nachtvissen is er altijd verboden geweest en ik vermoed dat dat nog zo is, maar dat kan je op franse sites zo nakijken vermoed ik. Controles waren in het vakantieseizoen over het algemeen redelijk regelmatig (de waterpolitie vaart met speedboten het meer over), maar in het vissersdeel (1e 10 km tussen Pont de Poitte (begin) en Pont de la Pyle (brug iets voor het midden) wordt het minst vaak bezocht, dus je kan mazzel hebben.

Ik weet niet wat je met verder naar achteren bedoelt, maar het meer is in drieen gedeeld. Het eerste deel (Pont de Poitte - vlak voor Pont de la Pyle) heeft vissen als hoofddoel. Het tweede deel (vlak voor tot vlak na Pont de la Pyle) is voor speedboten en waterskiërs en het derde deel (rest tot aan de dam) is volgens mij voor zeilen, surfen en kleine boten). Je mag overigens gewoon overal vissen, behalve vlak bij de dam. Hoe dichter je bij de dam komt hoe dieper het wordt (tot 135 meter bij de dam) en het dal wordt ook steeds steiler. Het derde deel ken ik niet erg goed, maar mijn gevoel zegt dat je je beter op het eerste deel kan concentreren, omdat daar nog redelijk glooiende bodemdelen voorkomen met plateaus, taluds etc.

Ik ken drie trailerbare plekken op het meer (er zijn er meer) en dat zijn trailerhellingen in Pont de Poitte in de haven en bij Pont de la Pyle (ik denk zelfs aan beide kanten) en er is een weggetje dat het water inloopt in Le Gringalet (vakantiedorpje in het eerste deel vlak bij Baresia sur l'Ain)

In de tijd dat ik er veel kwam werd er bijna niet gekarperd en ik kan me niet voorstellen dat er geen stek te vinden is want er is meer dan 60 km oever als ik het me goed herinner. Het probleem zal eerder de bereikbaarheid van de oever zijn, want die is bij lange na niet altijd met de auto bereikbaar. Volgens mij is de karperstand niet heel groot en het gemiddelde gewicht ook niet (voor Franse begrippen), maar er zwemmen zeker grote exemplaren tussen.

Informeer ook even naar de waterstanden, want Vouglans wordt voor opwekking van elektriciteit gebruikt en na de winter kunnen de waterstanden behoorlijk omlaag zijn (10 tot 20 meter). Dan staat er nog steeds een sloot water, maar het maakt de bereikbaarheid en bevisbaarheid er niet beter op.

Succes en plezier...
Plaats reactie