Hoe beginnen met het gericht zoeken naar franse waters?

Plaats reactie
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

16-03-2006 13:07

Hoi,

Begin november gaan we voor het 1st een weekje vissen in Frankrijk.

Ik ben begonnen met het zoeken van info ivm diverse waters op het net maar voorlopig geraak ik niet echt op dreef...

Ik heb een aantal parameters van waaruit ik wil vertrekken; het moet een middelgroot (tussen 100 en 300 à 400 Ha) openbaar water zijn waar je mag nachtvissen in midden-frankrijk... We nemen de boot mee, dus varen moet toegestaan zijn.

Via andere posts op deze site ben ik begonnen met zoeken op http://www.carphunters.com en op de http://www.unpf.fr

En via deze sites geraak ik precies niet aan (voor mij) onmiddellijk duidelijke info; er staat wel veel informatie, maar ik weet bijvoorbeeld niet altijd welke info in 2006 nog relevant is, van veel waters staat de grootte ervan niet vermeld, verschil tussen cat. 1 en cat. 2 waters, enz.

Zou het misschien beter zijn om eerst en vooral het boekje van Aart of de Michelin aan te schaffen en van daaruit te vertrekken?

Bestaat er ergens een "inleiding" met zeer algemene en basic info ivm het vissen in frankrijk (cat.1 en 2 waters, enz.)? (het mogen franstalige sites zijn)

De bedoeling nu is van een aantal waters te selecteren die in aanmerking komen en van daaruit meer info verzamelen ivm het karpervissen op die geselecteerde waters.

Als er iemand mij op weg zou willen helpen dan hoor ik het heel graag.

Alvast bedankt!

MVG,
Yves
gotta catch em all...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-03-2006 14:09

Yves, via http://www.unpf.fr en daar continuer aanklikken krijg je daarna rechts een kaartje van Franrijk te zien. Daar kun je ieder gewenst departement aanklikken, staan meestal ook waterkaartjes op en de réglementations per departement en veelal nog veel meer gegevens.
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

17-03-2006 09:22

Yves,

Begin november is een prachtige tijd om af te reizen naar Frankrijk. Echter in het noorden en midden kun je het heel slecht treffen qua weer.
Als je bereid bent om wat verder te rijden richting het zuiden, dan kan en wil ik je wel een heel eind op weg helpen op het rode paradijs.
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

17-03-2006 12:30

Hoi Aart en Arno

Bedankt voor de reacties!

Ik heb eens wat "aandachtiger" gesurfd op unpf.fr en denk wel dat dit een goede site is om te beginnen zoeken...

Ik zie wel dat ik me van maand vergist heb, we gaan namelijk begin oktober... :lol:
We hadden gedacht dat in deze periode het weer wel nog zou meevallen?
Toch, alle info is welkom Arno! (pb/email, als je het liever niet via het board doet).

We dachten qua reistijd aan midden Frankrijk, maar als we iets "beter" kunnen vinden meer richting het zuiden (= beter volgens de parameters die wij belangrijk vinden), rijden we graag enkele uurtjes langer.

MVG,
Yves
gotta catch em all...
Danny Tool
Berichten: 5
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Purmerend

17-03-2006 13:16

Wij vertrekken 1 april voor 3 weken naar zuid-frankrijk. Probleem van deze periode is dat je in veel departementen pas mag nachtvissen vanaf 1 mei, soms zelf later. De site van unpf is idd erg handig (helemaal als je de taal zou beheersen) maar er blijven mij ook nog wat dingetjes erg onduidelijk. Zou iemand kunnen uitleggen wat nou precies het verschil is tussen die categorie 1 en 2 wateren?

Yves, oktober moet je denk ik wel echt mazzel met het weer hebben hoor. Ik zou voor de zekerheid ook een aantal opties in het zuiden nemen zodat je op het laatste moment nog kan switchen, afhankelijk van het weer. Als ik toevallig iets voor je tegen kom laat ik het je nog wel even weten, maar mijn voorkeur gaat uit naar iets kleiner water. :wink:
MVG
Danny
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

17-03-2006 16:51

idd Danny, misschien goed om toch ook een aantal opties in het zuiden te bekijken!

Als je iets tegenkomt op je "zoektocht" mag je het altijd laten weten...

MVG,
Yves
gotta catch em all...
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

17-03-2006 16:59

Lac de Pannecière ? Waterbekken voor het drinkwater van Parijs. Even googlen voor info.
M.vr.gr,

Theo.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

17-03-2006 17:37

Yves,

Misschien kan je uit onderstaand artikel nog wat informatie halen?!

http://www.karperwereld.nl/artikel/toine1.php

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-03-2006 15:28

Er is ook een site met honderden franse karperwatere, de site die aart noemde is ook goed, met namen voor wbt regelgeving. Verder googelen, en natuurlijk een michelingids aanschaffen om ze op te speuren en te kijken waar ze liggen.

Criteria zijn voor mij persoonlijk of het water NIET op die Engelse karpersites staan en of Google WEINIG artikelen over het betreffende water geeft, maar dat zal persoonlijk zijn ;)

De michelingids openslaan en willekeurig een aantal namen nazoeken op google is ook leuk, kom je vaak voor wat onverwachte verassingen te staan. En dat zoeken is leuk voor een maandje of wat, maar daarna

GAAN MET LA BANANE!

vr gr Sjoerd
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-03-2006 23:43

Danny, categorie 1 wateren zijn meestal:
- snel stromende beekjes
- snel stromende stukken van een rivier
- hooggelegen bergmeren
Over het algemeen genomen dus wateren waar soms salmoniden maar in ieder geval forellen voorkomen.
Categorie 2 wateren zijn dus grofweg genomen alle overige rivieren (of stukken van rivieren) en meren. Kortom, enigszins te vergelijken met onze wateren.

Van het aantal categorie 1 wateren waar je ook 's nachts op karper mag vissen zijn er maar bar weinig.
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

23-03-2006 12:35

Bertil / Sjoerd, bedankt voor de reacties; ons idee komt goed overeen met hetgeen jullie aanhalen en suggereren. Uit het artikel blijkt dat wij eigenlijk niks over het hoofd gezien hebben...

Na het selecteren van enkele opties is het nog een kwestie van "googelen" en rekenen op eventuele hulp en goodwill van mensen die dit board bezoeken en op de desbetreffende wateren reeds gevist hebben...

Hoe minder info we op het net terug vinden (in combinatie met iemands persoonlijke, positieve info) hoe beter;
We zouden ook afhaken wanneer er op Engelse sites teveel info staat over een bepaald water, dan weet je idd al "hoe laat het is" :wink:

MVG,
Yves
gotta catch em all...
Danny Tool
Berichten: 5
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Purmerend

23-03-2006 21:37

Ja, nu je het zegt zie ik inderdaad het verband. Bedankt voor de opheldering.
Johan Hendriks
Berichten: 7
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00
Contacteer:

26-03-2006 22:45

Hallo,

ik heb een website (http://www.carpearth.com) gemaakt waarmee je vanuit Google Earth alle beschikbare viswateren in Frankrijk kan bekijken. Misschien heb je er wat aan.

Zie voor meer info dit topic: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?p=333119#333119
Danny Tool
Berichten: 5
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Purmerend

27-03-2006 23:23

Erg leuk speelgoed!!!!
Boet te Brake
Berichten: 4
Lid geworden op: 24-11-2005 14:04
Locatie: Harreveld (GLD)

04-04-2006 17:12

Hallo Yves,

ik heb ook nog geen ervaringen met Frankrijk maar ik heb bij toeval ook nog een site/link gevonden waar je informatie van wateren kunt winnen.

http://www.carp.be en dan moet je bij TIPS op het eerste plaatje klikken

MVG Boet
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

05-04-2006 16:53

bedankt!
Plaats reactie