Oproep aan Frankrijkgangers

Plaats reactie
Wim Deenik
Berichten: 26
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Rijswijk (nb)

16-09-2002 10:39

Heren en ook dames,

Met veel interesse lees ik altijd de verhalen van de frankrijkgangers onder ons. Met name de sessies in het noorden van Frankrijk, omdat ik hier zelf ook nog wel eens vis. De laatse tijd is het qua verhalen echter redelijk stil voor zover ik kan zien. De reden weet ik niet, maar als ik van mezelf uitga heb ik ook weinig behoefte om mijn vangsten te presenteren. Dit is niet omdat het geheim moet blijven maar gewoon omdat ze bereslecht waren!.
Ik doe een oproep om dit te doorbreken om zo een vollediger beeld van de frankrijkavonturen te krijgen.

Ik zal zelf het spits afbijten (doet best wel pijn om dit nogmaals mee te maken) en hoop dat er meer volgen.

Dit jaar 2 sessies in departement 08 Ardennes op de Maas en in een nabijgelegen etang (oude grindput).
Sessie 1: 2e week mei, met veel collega nederlanders in de omgeving. Gevist op de Maas.
Bij aankomst zag de Maas er prima uit. Helder water en een geringe stroming. Helaas, de 1e avond een vreselijke onweersbui met veeeeeel regen en de Maas was veranderd is een modderpoel. In de hoop dat het met 2 dagen wel beter zou zijn zijn we blijven zitten. Tevergeefs, na 5 etmalen: geen beet en dus geen vis. O ja, toch wel, de ochtend na de vreselijke bui zat er een karper (15 pond schub) aan een van m'n hengels. Hij of zij vond het wel best want had na het haken nog geen meter gezwommen. De pieper was niet eens gegaan. Het bewegen van de top zei me dat er iets aan moest zitten. Tijdens het boodschappen doen nog een rondje langs de collegas gemaakt met als resultaat niets, niets en nog minder. Na thuiskomst hoor je dat er op "mijn thuiswater" goed is gevangen. ( snik).
Sessie 2: 3e week juni, van donderdag t/m zondag. Het was heerlijk rustig en er waren nagenoeg geen vissers. Gevist op een kleine schone put naast een grote wierput. De kleine put wordt nauwelijks bevist in tegenstelling tot de grote, waar het vaak zoeken naar een plek is ( er zitten dan ook prachtige vissen op). De reden dat we toch op de kleine gingen was simpel: waar er in frankrijk een gat in de grond is, met water erin zit ook wel karper. Ja, dat kan zo zijn, maar wij hadden na 3 dagen toch het gevoel dat er geen karper aanwezig was. We hebben geen enkel teken van een karper gezien. Om een saai verhaal kort te maken: we zijn eerder huiswaarts gegaan dan gepland. Nog een kort rondje langs andere vissers op wateren waar wel degelijk karper zwemt gaf ook geen fijn gevoel. Er was niets gevangen. Een franse karpervisser, die ik regelmatig in de omgeving ontmoet vertelde dat er zeer slecht gevangen werd dit jaar.
Sessie 3: 3e week september is niet doorgegaan omdat m'n maat geen vrije dagen meer had. ( stom, stom, stom).

Ik nodig jullie uit om jullie ervaringen in het kort ook kenbaar temaken voor een breder beeld op de Frankrijkvisserij.

Wie volgt?
Wim Deenik
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

16-09-2002 13:29

Hoi Wim,

grappige topic alleen zou ik de mensen adviseren zuinig om te gaan met watertjes bekend maken of namen noemen, zeker bepaalde meertjes, het is er zo afgelopen (eigen ervaring). Dit jaar was voor mij ook een drama, het begon in februari al, ik had nog nooit geblant in 10jaar frankrijk en het moest er eens van komen en ja hoor de 1e blank was een aankondiging van een reeks, tis net met het vangen van een dikke dan komen er snel meerdere, zo ook met allereerste blank gevolg; vervolg weer een blank en was het gewoon even zat en ben de rest van het jaar lekker hier gebleven, oh ja in juni met het vrouwtje in l'oise gebied (bovenin-WAARDELOOS) en was blij dat we een prachtig (echt brrr)SPOOK huisje hadden gehuurd voor een week, ruik de bbq nogsteeds heerlijk!!!

gr Ray (heb nog wel plannen voor late najaar)
Euchaire van der Straeten
Berichten: 43
Lid geworden op: 01-07-2002 02:00
Locatie: Biddinghuizen
Contacteer:

18-09-2002 00:28

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Euchaire van der Straeten op 2002-09-18 00:29 ]</font>
Wim Deenik
Berichten: 26
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Rijswijk (nb)

19-09-2002 22:16

Oke Raymond,
het is niet de bedoeling dat men stekken met naam en toenaam gaat noemen. Het gaat mij meer om de gemiddelde resultaten.
Het aantal reacties is echter bedroevend.

Hoewel het suggestief is verbind ik hier toch een voorlopige conclusie aan. Of is iedereen momenteel in frankrijk aan een supersessie bezig en heeft daardoor geen tijd een bericht te posten?
Wim Deenik
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

19-09-2002 23:27

Hallo Wim.

Of men is nu koortsig in de Michelin gids naar alternatieven aan het zoeken :smile:
Of Verhuisbedrijf "La Horre" heeft in het noorden goede zaken gedaan (geintje).

Ik ga waarschijnlijk in oktober toch ook weer die kant op en zal hierover berichten.
Bedankt voor de waarschuwing/tips.

Heb geduld, er komen zeker nog wel reacties.

Met aftellende groet,

Mike
Wim Deenik
Berichten: 26
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Rijswijk (nb)

26-09-2002 20:32

Nou heren,
317 kijkers (26 sep 20.20 uur) en geen enkele serieuze posting!!!!!!!!!!!

Is dit een bevestiging van de stelling dat 90% van de frankrijkvissers teleurgesteld terugkeren?

m..vr.gr.

Wim.
philip keijmel

26-09-2002 22:07

hoi met philip ik ben dit jaar naar l abbye geweest een betaal water van carp connecties. in de laatste week van mei en heb daar samen met mijn vismaat zeven karpers gevangen .waar van de zwaarste 37 pond spiegel was. ik vind dat men ook niet direct de wateren hoeft te zeggen maar als het om betaal waters gaan snap ik niet waarom men zo stiekem doet , je kunt allen al voorkomen dat men voor joker er heen gaat . want het wordt vaker mooier voorgedaan dan dat het is . en als men wel wat wil vertellen over een water dan kan men dat toch ook prive met mekaar bespreken dat hoef toch niet direct over het internet . want als je al niemand meer vertrouwd dan zegt dat al genoeg over jezelf . ik hoop dat je nog genoeg reacties krijgt want volgens mij zijn er genoeg karper vissers die graag hun ervaringen met andere karper vissers willen delen . want zoals het spreekwoord luid ALS ER EEN SCHAAP OVER DE DAM IS VOLGEN ER MEER ) Groetjes
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

03-10-2002 02:52

oke laatste sessie dit voorjaar la france,6 dagen gevist totaal 32 stuks grootste voor de pondenfreaks 34.
ga over 2 week weer heen 12 t/m 19 het relaas hiervan zal ik iets uitgebreider weergeven.

met vangende groet,
Peter
Wim Deenik
Berichten: 26
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Rijswijk (nb)

03-10-2002 20:56

Hoera,
weer een reactie.
Maar ja, nog steeds niet genoeg om een betrouwbaar beeld te krijgen. Voorzover dit mogelijk is natuurlijk.

Wie volgt?
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

04-10-2002 08:07

Dit jaar voor het eerst helemaal niet naar Frankrijk geweest ivm mijn gezondheid (is nu weer okey) & ik vang dit jaar in Nederland zeer goed met een hoog gemiddelde...
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

04-10-2002 09:07

Dit voorjaar met 3 man naar Frankrijk geweest, zelf 5 vissen met de top op 31 pond.. De overige 2 hebben respectievelijk 2 en zero gevangen. Tuurlijk is het niet wat je van te voren verwacht, tenminste voor die laatste persoon, maar het is meer dan vissen alleen...

Gaan alledrie gewoon weer naar Frankrijk..

met vr gr
R.Koopal
Raymond van Keerberghen
Berichten: 33
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Dordrecht

04-10-2002 13:28

Beste Wim,

Vissen in Frankrijk is een hoofdstuk apart. Vaak is het 'alles of niets', maar soms ook weer iets hier tussenin. Ik loop inmiddels al wat jaartjes mee en heb van alles meegemaakt. Ik kijk dan ook nergens meer van op. Er wordt vaak beweerd dat 90 procent teleurgesteld terugkeert, maar ik vraag me af of dit percentage inderdaad zo hoog is. Tegenwoordig vangt een steeds grotere groep karpervissers (met regelmaat) grotere vissen, zeker in Frankrijk waar de bezettingsgraad van 'bakken' uiteraard hoger is dan in ons kikkerlandje. Een en ander hangt m.i. sterk samen met het feit dat men tegenwoordig veel informatie en kennnis uit de boeken of van het internet kan halen. En blanken kan altijd he, het blijft tenslotte vissen. Echter, je hebt het zelf ook een beetje in de hand. Je hoeft immers niet te blijven zitten als je twee dagen geen stootje ziet... Meerdere alternatieven, voorvoeren op andere stekken, verkassen, verschillende dingen proberen etc. Dan maak je uiteindelijk veel meer kans.

Om nog even op de Meuse terug te komen. De vangsten zijn hier (althans op de stukken die ik of vrienden van mij ooit hebben bevist) sterk teruggelopen. De reden weet ik niet...Als ze er nog maar zwemmen...

Succes,

Raymond van Keerberghen

PS. Ik heb dit jaar een geweldige tijd gehad in Frankrijk en nog goed gevangen ook. Zie in een later stadium "mijn seizoen..."
Wim Deenik
Berichten: 26
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Rijswijk (nb)

04-10-2002 22:47

Hallo Raymond,
gelijk heb je.
Ik heb tot op heden qua vis minder succes gehad in Frankrijk. Maar ondanks dat altijd een heel prettige tijd gehad. Een paar franse vissers die ik dan altijd wel tegenkom zijn ook goed om m'n frans weer eens op te halen.
Kan me nog goed het verhaal van Patrick (belgisch lid van het UCP-team) voor de geest halen. Teamleden van hem hadden echte bakken van vissen gevangen.
Het frapante is dat ik zelf nog geen enkele visser echt goed en /of zwaar heb zien vangen aldaar.

Maar ja, ik zal je seizoen straks wel lezen.

Groet
Wim.
Arnold Haandrik

05-10-2002 17:34

Ook ik heb een artikel ingezonden over een korte sessie van 30 uur in France.
waarbij ik erg goed gevangen heb,zal nog niks verklappen,lees het binnenkort maar.

met vriendelijke groet,
Harald
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

11-05-2003 01:02

wij gaan al verschillende jaren met 4 man naar frankrijk, nog nooit zonder vis naar huis gekomen, al loopt et uiteen van 1 vis totaal a 10 pond tot 30 vissen totaal zwaarste 45 pond...
Frankrijk blijft leuk..al is het maar door het plezier wat wij als groep beleven, of dat nou frankrijk is of in ons koude kikkerland, wij hebben altijd veel plezier.
Dit jaar weer naar la france, en ik weet zeker dat ik wéér lol heb

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Toine van de Meulenhof op 2003-05-11 01:27 ]</font>
Plaats reactie