madine en zijn regels

Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

23-03-2006 11:02

janus:

wie zoekt die vindt :lol:

http://www.xs4all.nl/~dekkerrj/mapmadinepage.html

gr. Martijn
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Bram Buermans
Berichten: 27
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-03-2006 12:22

Dat plaatje op die link ben ik ook tegengekomen. Dit is echter niet het volledige meer. Een complete kom ontbreekt hierop. Die zone E stond vorig jaar in ieder geval niet op het kaartje wat je bij de vergunning kreeg, volgens mij stond dat aangegeven als dagzone.

Ik ben er over drie weken, als ik terug ben dan laat ik wel weten hoe het dit jaar in elkaar steekt, of iemand anders moet al eerder info hebben.
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

23-03-2006 14:07

Bram,

zou je dan meteen even willen kijken hoeveel een vergunning voor Madine kost?? In een ander topic zegt men 124 euro, maar ik kom op de franse site een vergunning voor 64 euro tegen...
En moet er nou extra betaald worden voor nachtvissen?
suc6 over 3 weken :)

mvg. Martijn
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Bram Buermans
Berichten: 27
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-03-2006 15:17

Vergunning voor madine op zich zal ongeveer 65 euro kosten. Daarnaast heb je een vergunning (zeg maar een sportvisakte) die ook rond de 65 euro kost. Totaal dus ongeveer 130 euro. Nachtvisverguning was vorig 25 euro.

Zodra ik meer weet zet ik het op het board
Wouter Foezenek
Berichten: 9
Lid geworden op: 26-01-2006 22:21
Locatie: etten-leur

23-03-2006 15:36

ik betaalde vorig jaar 88 euro voor een vergunning ik weet niet wat de prijzen dit jaar zullen zijn.
Janus van de Nobelen
Berichten: 110
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00
Locatie: eindhoven

23-03-2006 22:01

Hoi Martijn,

Ik ben niet zo'n zoekerd. Ik heb het in ieder geval bekeken. Ik heb er ook even de kaart van vorig jaar bijgepakt. E is inderdaad nieuw.

Hoi Bram,

Ik heb ook even de kaart van vorig jaar bekeken en E was inderdaad een dagzone vorig jaar. Die kom die jij bedoeld is dus rechts van zone D gezien vanuit het zuiden.

Misschien heb ik er over heen gelezen maar is A nog steeds een betaal zonde dit jaar.

Groeten,

Janus
Bram Buermans
Berichten: 27
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-03-2006 22:19

Janus,

Inderdaad er ligt nog een kom rechts van de nachtzone D. A zal vermoedelijk nog wel een betaalzone zijn.
Janus van de Nobelen
Berichten: 110
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00
Locatie: eindhoven

24-03-2006 19:40

Hoi Bram,

We wachten af.

Groeten,

Janus
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

24-03-2006 20:18

Wat lees ik nou 130 euro voor een weekje vissen is het een betaalwater geworden?
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

24-03-2006 20:31

bein,

2 jaar geleden was het nog 110,- en toen was het al zoeken naar een plekje... hebben eerst 2 nachten op een stek moeten wachten.

en bij terugkomst bij de auto was er geprobeerd deze open te breken. slot was kapot en lak beschadigd. ( 2 auto's hadden ze wel losgekregen) was een dure vakantie.

ik neem het risico daar niet meer.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-03-2006 22:49

Bein, in 2001 moest er al ca. 53.000 gulden pacht per jaar worden betaald voor Madine. Die pachtsom moet nu eenmaal door de verkochte vergunningen goed gemaakt moeten worden...
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

25-03-2006 10:10

Madine beschikt over meer dan 40 nachtvisstekken, veel van deze stekken worden door 2 personen bevist, 40 x 2 x 130= 104.000 euro.Hierbij komen nog de dagzone kaarten de roofvissers met bootvergunning en de privee stekken van een ik geloof Kevin Maddock. Daarbij ligt er nog een haven met een honderdtal jachten die ook een vergoeding per jaar betalen moeten lijkt mij geen verkeerde handel. Hier komt nog bij dat na de opening het niet lang meer duurt totdat er zo goed als geen vis meer gevangen word op de nachtviszones. En Mark wij hadden de auto bij het restaurant bij de haven, camping madine 2 geparkeerd en gelukkig geen problemen gehad. Maar het schijnt tegenwoordig mode te zijn te gaan shoppen in geparkeerde auto's waarvan de eigenaar aan de andere kant van het water is, mooi gemakkelijk geen controle en een extraatje. In 2001 praat je nog over guldens dus 50 euro voor een weekje vissen, nu 2.3 x zo duur bijna een betaalwater toch. Ik ben geen liefhebber van betaalwater maar vind wel dat er nu weinig verschil is,net zo als op een betaalwater met zijn allen op eenrijtje niet mijn ding.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-03-2006 10:58

Bein, 40 x 2 x 130 = 10.400 Euro :roll:
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

25-03-2006 11:33

scherp Aart....!

maar is wel per week ( meeste komen 1 x ! dus 10.400 x 20 weken = 208.000,-


Bein,

ik wilde kijken of ik (stiekum) buiten de nachtzone kon zitten, ivm de drukte. ik roeide met mijn bootje het meer op, toen ik bijna aan de andere kant was, kwam er al een beheerder met een speedbootje aan, kon ik weer terug. dag later ben ik lopend gegaan. sta ik met een verrekijker te zoeken staat er al een wildbeheerder achter me te schelden dat ik in een reservee de faune ben... :oops:
vervolgens ben ik met de auto omgereden naar een anders stuk, ik liep het bos in en kwam op het pad 2 jachtopzieners ofzo tegen. kon ik weer rechtsomkeer maken...
ze zorgen er wel voor dat je op de aangewezen zone's blijft...waar ik me ook wel wat bij kan voorstellen. er zit ook wel veel wild daar.
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

25-03-2006 13:32

Je moet ook wachten tot het donker is,dan heb je nog een kansje, maar voor het licht word weer terug zijn, aangezien dit niet meer mijn ding is ga ik ook niet meer naar dat soort water. En Aart ja een beetje slordig die reken fout,maar Mark heeft hem verbeterd zodat de bedoeling weer duidelijk geworden is. Ga nu afsluiten want ik ga mijn eerste nachtje van dit jaar maken,ut moin.
Bram Buermans
Berichten: 27
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-03-2006 13:07

Als iemand een week gaat vissen op madine kun je ook dagvergunningen kopen a volgens mij 8 euro per dag. Vorig jaar kon je daarbij ook een nachtvergunning aanschaffen.

Het is maar wat je een betaalwater noemt, volgens mij ben je op de meeste franse wateren aardig wat geld kwijt voor een vergunning. En ja als je maar een keer gaat dan is het veel maar ga je meerdere keren dan valt het reuze mee.

En aart is het niet zo dat heel het controle apparaat (garde de peche) ook betaald wordt uit de opbrengst van de vergunningen?
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

28-03-2006 14:47

De strenge regels aldaar zijn oa gekomen door de drukte op de dagzones. Er is in 2 jaar tijd stevig gevist op de dagzones, niet alleen door ons Nederlanders maar vooral door een explosie van Fransen ( afgelopen jaar vele publicaties in Franse hengelsportbladen over de "dagvisserij" op Madine ). Het vissen op of nabij recreatiezone ( surfstranden en recreatiestranden ) is verboden geworden, ook een zgn gedoogbeleid buiten recreatieseizoen is niet meer. De dagzones worden scherp in de gaten gehouden door (nieuwe) aangenomen mensen van de vereniging, je mag bv niet meer dan 100 meter uit de kant vissen, niet naar links of rechts, geen karper zakken, geen gebruik van bv een oval-plu etc etc. Er zijn een fiks aantal mensen aangenomen die dagelijks, en vooral ook snachts de rondes doen, per boot. Er heerst een lik op stuk beleid, gepakt worden is in beslag name van hengelsport materiaal, na betaling van het proces verbaal kan men de spullen terug krijgen, hier gaat vaak een lange periode overheen. Madine zal dit uitvoeren door eerst een proefperiode van 6 maanden, de reslutaten tot nu toe liegen er niet om. Na contact te hebben gehad met een bestuurslid van de vereniging hebben we de tot nu toe uitgedeelde bekeuringen te horen gekregen. Op de lijst staan veel nederlanders maar de fransen stijgen er boven uit. Ik denk dat het lik op stuk beleid wel te verwachten was, net als vele andere grote wateren in Frankrijk. ( Du Der hanteerde hetzelfde beleid na info ) Een andere reden voor de scherpte door de vereniging is het uitzetten van nieuw wild, oa wilde boskatten en volgens mij een soort van Lynx, althans het lijkt er op. De bossen rondom madine worden constant in de gaten gehouden door opzieners om een soort van "monitoring" te starten op het uitgezette wild. Vanzelfsprekend zal je daar een extra bekeuring krijgen, daar zijn tot nu toe het gros van de vissers gepakt, niet alleen karpervissers maar ook snoekvissers of recreatiedoeleinden.
Al met al een een wijs besluit lijkt me. Misschien dat ze de grote chaos op deze wijze voor kunnen zijn, kijk naar de zooi die er jaren terug op Du Der en Orient was. Eind 2005 rondes gemaakt langs de dagzones, de troep wat er rondslingerde was ongelooflijk, vooral vele blikken en zakken ( franse en nederlandse merken) maar ook boilies die lagen weg te rotten langs de waterkant, vislijnen, rubbere roeibootjes(!!) vuilniszakken vol los gerukt afval door ongedierte. Echt een zooi, schandalig!! Een jaar daarvoor waren er nog stukken pure waterstroken met de daarbij horende plantengroei. Dit is niet alleen het gevolg door het vele vissen maar ook de vele fietspaden langs de dagzones ( tour du lac ). Het ingrijpen was dan ook te verwachten en ze hebben het goed recht!


Inderdaad is de prijs voor een jaarvergunning torenhoog. Er zijn geen dagkaarten verkrijgbaar, echter rond de zomermaanden kan men voor een "zomerkaart" kiezen. Deze is rond de 60 euro en een aantal weekjes geldig. Bij deze kaart zit niks extra's, dus je mag geen gebruik maken van een boot en nachtvissen is al helemaal uit den boze.( ik weet niet of het mogelijk is los van de recreatiekaart een nachtkaart te krijgen )
Ik weet niet was de recente nieuwtjes zijn mbt de nachtzones?Met zn allen hutje mutje zitten tussen 2 paaltjes is niet mijn ding...
John van Straten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-03-2006 11:20
Locatie: Rijswijk

29-03-2006 10:39

Pfff.....Klinkt niet best allemaal. `Je ding`doen is daar dus ook al een heel eind voorbij....
Ramon Kuipers
Berichten: 66
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Oldenzaal

29-03-2006 13:31

Heren,

Is er toevallig ook een overzicht van de dagzones op Madine beschikbaar?? Ik vertrek 20 april voor een kleine 1,5 week naar die regio en heb hier nog niets over kunnen vinden.

En ik begrijp uit de bovenstaande verhalen dat er dus alleen nog binnen de dag- of nachtzones mag worden gevist. En dat men hiernaast ook nog eens de lijn in het verlengde van de hengel moet vissen, a la Du Der. Is dit 100% juist, want dan moet ik daar wel even rekening mee houden.


Gr. Ramon
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

29-03-2006 20:47

ramon,

nachtvissen is pas vanaf 1 mei toegestaan op Madine

groeten
Ramon Kuipers
Berichten: 66
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Oldenzaal

30-03-2006 10:25

Mark,

Dat weet ik, ik ga die week dan ook dagvissen, daarom ook mijn vraag m.b.t die dagzones.

Gr. Ramon
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

30-03-2006 23:24

Hoi Ramon,

Wat er beschreven staat zijn idd de meest recente regels. Ik weet niet of ze onderhand al weer aangescherpt zijn? Ligt aan het gros vissers die afgelopen weken en momenteel aan het vissen zijn. 100 meter vooruit vissen en niet naar links en rechts hanteren ze op dit moment. De dagstroken zijn ook een stuk ingekort. Er blijft weinig ruimte over. Hoorde dat het momenteel erg druk is en gaat worden. Je zal het vanzelf wel horen.

Vrgr. Roy
Ramon Kuipers
Berichten: 66
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Oldenzaal

31-03-2006 13:34

Roy,

Gelukkig heb ik een huisje gehuurd 20 kilometer boven Madine. Ik kan dus altijd nog naar uitwijken naar andere wateren..... In ieder geval bedankt. Het is jammer dat zoveel mensen het weer weten te verkloten voor de rest.

Heb dit vorig jaar ook al meegemaakt op lac de Monamptieul (grote vissen overgezet naar BTW, ontzettend veel rotzooi, dit jaar is het nachtvissen zelfs verboden)

Gr. Ramon
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

09-04-2006 20:13

Nog steeds staan er bij mij een aantal vragen open. Heb wat info gezocht, maar de vragen die nog niet zijn beantwoord zijn:

1: Om er te vissen, kan er gereserveerd worden van tevoren? Zo ja, bij wie? Betaald of niet betaald..
2: Ik las ergens dat lac de madine 7 stekken heeft, begreep ik dus niet. Zo'n groot water maar 7 stekken?
3: De reglementen van dit jaar (uitvaren, gevlochten lijn, markers, wat voor motor de boot moet hebben, enz)
4: Is het voor de niet-betaalstekken gewoon zo dat je gewoon langsgaat, vergunningen koopt en gaat (nacht)vissen?
5: Hoe zit het met de witte vergunning wat ik eerder las? Wat houdt dat exact in? Waar kan je die krijgen? Wat heb je daarvoor nodig?
6: Wat voor bodem Madine heeft. (Drassig, zand, enz)