Gaat Cassien de deuren sluiten voor de vissers?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-09-2002 20:28

Ik begin er maar een aparte topic over.

Ik kreeg vandaag te horen dat vanaf volgend jaar het vissen op cassien verboden gaat worden. Weet iemand hier meer duidelijkheid over te verschaffen?

Bart
Gebruikersavatar
Mark van Balveren
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: In the middle of Brabant

04-09-2002 20:50

Denk dat het nog wel mee zal vallen, hoop het in ieder geval! De berichten spreken elkaar teveel tegen om werkelijk te kunnen zeggen wat er gebeurd. Denk dat er op termijn zeker zaken gaan veranderen, maar verwacht eerlijk gezegd komend jaar nog geen problemen.

groet, Mark
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-09-2002 00:02

Mannen, ik zie dat de 'geruchtenmachine' weer op volle toeren draait. Voor al diegenen die belang hebben bij St. Cassien en werkelijk betrouwbare info hierover willen weten, het volgende:
- de visrechten op St. Cassien heeft (gedeeltelijk) de AAPPMA (HSV) "La Belle Mouchetée du Canton de Fayence", de voorzitter hiervan is Gérard Thevenon en zijn telefoonnummer is 0033-493606763
- eveneens visrechten op St. Cassien heeft de AAPPMA "La Fario", de voorzitter hiervan is Richard Largilliere en zij telefoonnummer is: 0033-49380592
Door een van beide bovengenoemde voorzitters te bellen kan exacte en juiste informatie worden verkregen!
Gebruikersavatar
Jurgen vermeulen
Berichten: 128
Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
Locatie: Roquebrune sur Argens - France
Contacteer:

05-09-2002 20:46

Ik woon zo'n 20 km bij Cassien vandaan en heb het idee dat het eigenlijk wel meevalt.
Pas was er hier een programma op TV waarin de bouw van dit villapark voor rijkeluizen met bijbehorende golfbaan uitgebreid aan bod kwam.
Het water hiervoor komt inderdaad uit Cassien en volgens dit programma zou er zo'n miljoen liter Cassienwater per dag nodig zijn voor dit om dit project van water te voorzein.
Nu weet ik eigenlijk niet hoeveel een miljoen liter is, maar het lijkt me een beetje overdreven.
Ik geloof echt niet dat het tot een visverbod kan komen, alleen om dat er ergens, kilometers verderop één of andere wijk en golfbaan water uit het meer nodig hebben. Maar dat het vissen er niet beter op wordt staat in ieder geval vast.
Daarnaast -mocht het er toch van komen- denk ik niet dat het enorme aantal karpervissers die dit water bijna als "heilig" beschouwen een lang leven beschoren laten aan de pompen die er worden geïnstalleerd.

Het giet hier momenteel pijpestelen, dus voorlopig stroomt het water veel harder in dan eruit!

Jurgen
Gebruikersavatar
Jurgen vermeulen
Berichten: 128
Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
Locatie: Roquebrune sur Argens - France
Contacteer:

06-09-2002 17:20

Op het forum van saintcassien.com staat een reactie op dit onderwerp:

Naar schatting zal het waterpeil in de zomer met gemiddeld 1 cm per dag zakken, dus 365 cm maximaal per jaar hetgeen nou niet echt schrikbarend is. Dit wordt ruim ingehaald door regen en instromend water.

Wat betreft een visverbod, in de buurt van de pompen in de westarm (waarvan de bouw nu in volle gang is) komt een zone die met boeien wordt afgezet waar vissen niet is toegestaan. Maar het gaat hier slechts om enkele honderden vierkante meters.

Veel verontrustender is eigenlijk het gedrag van de vissers die in juli en augustus (de gesloten maanden voor het nachvissen op Cassien) rustig deze regels aan hun laars lappen en dus toch met tent en al aan de waterkant overnachten. De kans bestaat dat er door dit soort mensen straks een algeheel nachtvisverbod op Cassien wordt ingevoerd en
hiermee zouden zij het visplezier voor een enorm aantal vissers vergallen.

Laten we het er het beste maar van hopen...

Jurgen (met dank aan Nicolas)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-09-2002 23:56

Tja Jurgen, met jou hoop ik er ook het beste van. Maar een deel van de karpervissers is nu eenmaal een asociaal volkje die alleen maar met harde hand en hoge boetes tot rede te brengen zijn.
Eens temeer blijkt dat 'men' niets geleerd heeft van Du Der.
En...achteraf maar schelden op 'die klote Fransen', daar wordt ik soms helemaal spuugziek van!
Plaats reactie