Dagvissen / nachtvissen!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

25-08-2005 14:23

Beste boarders,

Ik loop al een tijdje rond met de volgende vraag:

Je hebt een willekeurig water in France waar nachtviszones zijn en dagzones!!

Als ik nu wil gaan dagvissen op een dagstek uiteraard, mag ik dan wel met mijn tent / shelter daar gaan staan op die plek en dat ik dan alleen op het juiste tijdstip 's avonds mijn hengels binnendraai, mijn wekker zet als het licht wordt of net ervoor, en dan weer opnieuw inwerp?

Of moet ik elke avond mijn spullen meenemen naar bijv. een camping of nachtstek en dan 's ochtends weer terugkomen?

Of is dit op elk water verschillend? En als dit op elk water verschillend is hoe kom ik er dan achter want zie dit namelijk nergens vermeld staan!!

Hoor het graag!!

MVG,

M H
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-08-2005 14:39

Simpele vraag Martijn, maar geen simpel antwoord op te geven. Grofweg gezegd is het zo dat je een vistentje kunt plaatsen op die plaatsen waar dat niet expleciet verboden is. Het verveldende is dat zoiets lang niet altijd ter plaatse aangegeven is. En je hiervoor in feite de betreffende Gemeentelijke verordening of het Arrêté Préfectoral moet lezen.
Meestal wordt er op die plaatsen waar het niet druk is qua vissers (b.v. langs de meeste de grote rivieren) helemaal niet moeilijk over gedaan maar bij druk beviste wateren waar ook specifieke nachtviszones zijn soms wel.
Sorry, maar een pasklaar en algemeen, overal geldend antwoord is op jouw vraag dus niet te geven.
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

25-08-2005 14:51

Bedankt Aart,

Had al zo'n soort antwoord verwacht!!

Kan dus beter een water uitzoeken en dan nogmaals met dezelfde vraag komen maar dan specifiek voor dat water geldend!!

Ik ben zoekende en zoals A.S. zou zeggen: I'll be back!!
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Ben van de Linde
Berichten: 50
Lid geworden op: 25-08-2004 13:16

25-08-2005 16:34

Als ik mij niet vergis maakt men in Frankrijk soms ook een onderscheid tussen bivakeren (met los grondzeil) en camperen (met vast grondzeil). Gewoon om het nog wat makkelijker te maken.

Verder is mijn persoonlijke ervaring dat als je op de "bekende" wateren gaat het opzetten van tenten en bijgevolg overnachten buiten de nachtviszones niet echt wordt getolereerd.

Op de iets minder bekende wateren maar daarom niet minder goede, maakt men er vaak helemaal geen punt van indien je overnacht ook al is er al of niet een nachtviszone.

Alles hangt volgens mij ook af van de controlerende instantie/persoon.
Wie het kleine niet eert, is het grote ....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-08-2005 17:34

Ja en nog gekker soms wordt het woord iglo gebruikt als voorgeschreven onderkomen :lol:
martijn stam
Berichten: 43
Lid geworden op: 11-02-2002 01:00
Locatie: maassluis

26-08-2005 13:41

hoi martijn,aart en ben

ik liep met z'n zelfde vraag rond, maar alleen slapen op de nachtvis zone word dat niet gezien als kamperen dan?

mvg martijn stam
Ben van de Linde
Berichten: 50
Lid geworden op: 25-08-2004 13:16

26-08-2005 14:11

Ja maar daar is het toegestaan anders kan het moeilijk een nachtviszone zijn.
Wie het kleine niet eert, is het grote ....
martijn stam
Berichten: 43
Lid geworden op: 11-02-2002 01:00
Locatie: maassluis

26-08-2005 14:58

hoi ben, misschien een stomme vraag maar als de nachtviszone bezet is kun je er dan wel slapen zonder hengels in het water te hebben? dan kunnen we overdag ergens anders vissen
Ben van de Linde
Berichten: 50
Lid geworden op: 25-08-2004 13:16

26-08-2005 15:13

Hoi Martijn,

Lijkt mij geen enkel probleem te zijn echter waarom opteer je in dat geval niet voor een camping aan het water als er die is natuurlijk. Dit heeft zeker zijn voordelen mbt de veiligheid van je spullen of ga je elke dag tentje afbreken, tentje opzetten indien je zou slapen in nachtvis zone maar daar eigenlijk niet vist?

Zoals ik eerder reeds aanhaalde is het slapen aan de waterkant buiten de nachtviszone meestal geen probleem tenzij je naar de echte bekende waters gaat waar de controles en reglementeringen sowieso strenger zijn.

Wat de reglementering voor Frankrijk in het algemeen betreft deze is zeer complex en verschilt dikwijls van federatie tot federatie wat het er allemaal niet makkelijker op maakt. Dit zal Aart zeker kunnen beamen. En dan hebben we het nog niet over het gebruik of in het bezit hebben van een dieptemeter (visvinder) gehad.

In het algemeen kan je stellen dat slapen aan de oever geen probleem is zolang je niet vist in de niet nachtviszone verkies je dit laatste toch te doen (=overtreding) steek je dan goed weg en val zo weinig mogelijk op.

Maar wie met vuur speelt moet er rekening mee houden dat ie zich vroeg of laat kan verbranden.

Ben
Wie het kleine niet eert, is het grote ....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-08-2005 21:02

Ben, even correctie, die dieptemeter/visvinder is achterhaald. Sinds ca. 2 jaar is wettelijk het gebruik van een dieptemeter/visvinder op alle openbare wateren in Frankrijk toegestaan (tot ongenoegen van sommige visfederaties, maar zij kunnen daar niks aan veranderen!).
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-08-2005 21:07

Aart,

Maar dan mogen er toch geen hengels in de boot aanwezig zijn? Of zit ik
misschien verkeerd...? :roll:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
charles verhoeven
Berichten: 67
Lid geworden op: 10-04-2002 02:00

28-08-2005 00:29

Even ter informatie. Wij hebben vorig jaar diverse malen gevist op de rivieren in Frankrijk. De laatste keer troffen wij een stel serieuse Fransekarpermannen. Wij hadden ook de vraag hoe het zat met het vissen met een tent. Wij visten toen op een officiele nachtviszone, maar hun visten buiten de nachtviszones. Zij vertelden dat ze een boekje (agenda) hadden waarin de zons op/ondergangen in stonden. Zij hielden zich aan de tijden die in de vergunning stonden en draaiden dan hun hengels binnen. Hierbij hebben ze verschillende keren controles gehad van de Garde du Peche en deze deden niet moeilijk over het "kamperen" zolang de hengels maar op de juiste tijden uit het water waren.

Verder is het eigenlijk onnodig te vertellen dat als je je netjes gedraagt, geen troep en geluidsoverlast deze controleurs ook niet moeilijk doen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-08-2005 09:52

Benny, ook dat is verleden tijd.
Charles, het klopt wat die Franse vissers zeggen, zelf heb ik daarover ook nog nooit een probleem gehad.
De officiële (plaatselijke c.q. regionale) tijden van zonsondergang en zonsopkomst worden door sommige departementale visfederaties ieder jaar in hun Guide de Pêche vermeld. Ook zijn deze tijden bij ieder Postkantoor in Frankrijk te vragen.
Plaats reactie