Vangsten Du Der

Bram Buermans
Berichten: 27
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-08-2005 18:15

Heren,

Ben vorige week het grote meer rondgefietst. In het reservaat op het grote meer liggen zeer veel dode karpers. Veelal kleinere exemplaren. Liggen allemaal op de drooggevallen stukken. Ben benieuwd hoe dat er in het najaar uit gaat zien als alles droog gevallen is....
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

29-08-2005 08:57

Ai ai... das niet zo mooi. Ik zou ook afgelopen week op Der gevist hebben maar heb er vanaf gezien.. Niet alleen door de slechte resultaten, maar ook door prive zaken. Er wordt al 2 jaar geklaagd dat er weinig wordt gevangen, maar waar ligt dat aan?
Ik heb afgelopen 2 jaar prima gevangen, tot halverwege mei dit jaar. Toen kwamen er zelfs 2 40-ers uit op mn stek die week. Evenals een stuk of 7 30-ers met een boel 20-ers. 2002 was slecht, 2001 was subliem!

Van die dode karpers is inderdaad zorgelijk, maar stekdressuur zou me echt niets verbazen. Zeker als er begin van het seizoen goed wordt gevangen en naarmate het seizoen vordert worden de vangsten slechter.. Ruikt naar mijn idee naar dressuur. Dit zijn sekers ook mijn bevindingen. Mei is goed, Juni ook, dan stort het in. Roeleren met de nachtstekken is mijn advies (als blijkt dat er geen ernstig virus rondwaard).

Martin
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-08-2005 09:20

Martin, over het rouleren van de nachtvisstekken mogen ze zelf niet beslissen. Dat moet eerst weer bij de Préfecture worden aangevraagd, beslissingen daarover laten vrijwel altijd lang op zich wachten (ambtelijke molens, je weet wel...), bovendien zou dat dan iedere keer opnieuw moeten gebeuren. Zolang de reserveringen voldoende zijn zie ik dat niet gebeuren. Het gros weet toch van niks en komt gewoon af op de verhalen uit het verleden van Du Der.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

29-08-2005 09:26

De wegen die daarvoor bewandelt moeten worden weet ik niet (jij gelukkig wel.... ;-) ) Ik denk dat dit de enige optie is om regelmatige vangsten te doen.... Altijd op dezelfde plek nachtvissen is vragen om dressuur, hoe groot het water ook is. Na een visstop loopt het even goed, waarna alles weer inkakt. Ik ben dan ook klaar op Der... helaas!

Martin

@Aart,
je hebt een PB!
Ferry Deun
Berichten: 15
Lid geworden op: 12-06-2002 02:00
Locatie: Groningen

29-08-2005 11:13

Pfffff, erg vrolijk kan ik niet worden van deze berichten. Derde week van september zitten we op stek 3 en 4. Op deze manier verliest het water wel langzaam zn aantrekkingskracht op mij.
Maar goed, helaas is de boel al betaalt dus laten we er maar het beste van hopen :roll:

Iemand misschien specifieke info omtrend de vangsten op stek 3 en 4?
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

29-08-2005 13:10

Aad,

Goeie, jij met je goede contacten in Frankrijk!

Dat zou heel mooi zijn als er door die personen meer duidelijkheid zou komen!

Voor velen onder ons zou dit een stap voorwaarts zijn in alle vragen die er resten!

Guido
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

29-08-2005 14:03

Ik heb daar een karper visser gesproken die drie weken geboekt had. Best gezellige kerel trouwens. :P
Na twee weken met slechte vangsten (op een mooie in het begin na) gaf hij de pijp aan Maarten en koos voor de dag sessies. Het is wat harder werken maar het resultaat was om op het board te schrijven. Door op de situatie in te spelen vang je veel meer en als je de stek ook nog wat rust geeft (niet vissen s'nachts) ook nog veel groter. :oops:
Laat je niet vangen door een kostbare nachtstek. Het is een mooi basiskamp maar trek op de dag verder.
Susses,
Rob
Gebruikersavatar
Rene Kwadijk
Berichten: 190
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Tiel
Contacteer:

30-08-2005 20:26

Martin, ik dacht dat jij dit voorjaar geen donder had!?
hans ijsveld
Berichten: 45
Lid geworden op: 19-09-2004 17:23
Locatie: Maasdriel
Contacteer:

30-08-2005 22:21

misschien kan iemand die met vissterftes bekend is eens even op mijn homepage kijken ,er staat een foto op van een duidelijke zieke vis .(of is deze misschien gestuiterd?)
de vis is gevangen vorige week op lac du der.

http://net.clubs.nl/lacduder
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

31-08-2005 07:37

Rene Kwadijk schreef:Martin, ik dacht dat jij dit voorjaar geen donder had!?


En van wie had je dat gehoord dan...... "Het was inderdaad klote...." Ik heb een keer zoiets gepost ja... maar dat was een beetje sarcatisch bedoeld.

Maar we hebben wel GEdonder gehad ;-)

Martin
Gebruikersavatar
Rene Kwadijk
Berichten: 190
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Tiel
Contacteer:

31-08-2005 22:44

Dat had je bij mij gepost, daarom wist ik het.
Tis mooi klote op Du der helaas.
Ik heb die foto gezien, geen idee wat het is of hoe het komt.
Ben erg benieuwd of iemand kan vertellen wat het is!
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

01-09-2005 07:13

Dat klopt Rene... toen had ik inderdaad gezegd dat het klote was..... met een knipoog ;-) . Het is in werkelijkheid dus weer heel goed bevallen.

Martin
robin schipper
Berichten: 15
Lid geworden op: 21-05-2003 02:00
Locatie: bergen

01-09-2005 14:26

zuid bassin is wel oke? ga er aankomende week vrijdag naartoe. Hoe is het er met de waterstand
Gebruikersavatar
Rene Kwadijk
Berichten: 190
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Tiel
Contacteer:

01-09-2005 19:53

Dat is mooi, had ook niks anders verwacht van jou!
:lol:
frens de brabander
Berichten: 29
Lid geworden op: 18-08-2005 10:27

02-09-2005 11:50

deze vis is geinfecteerd met een virus of bacterie dit komt niet door het laten vallen van de vis. Ik heb dit al bij veel meer vissen gezien op foto's en video's van du der. Dit kon wel is het begin van het einde zijn. ER zijn nu een aantal vissen gevangen die voor onderzoek naar een lab zijn gebracht zowel met als zonder plekken. We moeten dus afwachten op de resultaten we zitten niet te wachten op wildwest verhalen.

met gekruisde vingers

frens
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-09-2005 20:53

frens de brabander schreef:hoi ik ben nieuw in de karpervisserij maar waarom zijn die boilies van msb zo goed dan??


Waar komt bovenstaande expertise ineens vandaan Frens?

No offence hoor, wil alleen weten wat je te vertellen hebt in deze. Het is nu éénmaal dicht bij huis en kan dus gemakkelijk het begin van veel meer einden zijn, afgezien van het feit dat Du Der mijn favoriete vakantiewater is/was.
Laatst gewijzigd door Bas B. op 02-09-2005 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

02-09-2005 20:59

kennis van me vandaag zn 1e 40+ gevangen :D Hij zat eerst op stekken waar de dode karpers dreven dus zijn ze verkast. En toen ving die een 40+ :lol:
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-09-2005 21:08

Lesley Adamzek schreef:kennis van me vandaag zn 1e 40+ gevangen :D Hij zat eerst op stekken waar de dode karpers dreven dus zijn ze verkast. En toen ving die een 40+ :lol:


Is u goed?
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

02-09-2005 21:54

Bas Breetveld schreef:
Lesley Adamzek schreef:kennis van me vandaag zn 1e 40+ gevangen :D Hij zat eerst op stekken waar de dode karpers dreven dus zijn ze verkast. En toen ving die een 40+ :lol:


Is u goed?



Ja prima.. Is u wel goed!!!
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.
frens de brabander
Berichten: 29
Lid geworden op: 18-08-2005 10:27

02-09-2005 22:27

Ik heb een vakantiehuisje in norrois dat ligt naast du der dus krijg ik een hoop te horen als ik met de mannen van du der de franse werknemers van de organisatie die du der beheren een pastis drink.

gr frens
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-09-2005 22:35

frens de brabander schreef:Ik heb een vakantiehuisje in norrois dat ligt naast du der dus krijg ik een hoop te horen als ik met de mannen van du der de franse werknemers van de organisatie die du der beheren een pastis drink.

gr frens


o.k. klasse, ik wou toch even zeker weten of jouw info juist was.
En je hebt een pb-tje.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-09-2005 22:44

Frens, je hebt gelijk dat eerst de resultaten van de onderzoeken afgewacht moeten worden, wild-west verhalen zijn er inderdaad al genoeg.
Het vervelende is echter wel dat als de resultaten bekend zijn (trouwens ook mogelijk dat de ziekte nog onbekend is qua oorsprong en de oorzaak dus niet te achterhalen is) er niets aan de ziekte zelf te doen is op open water.
frens de brabander
Berichten: 29
Lid geworden op: 18-08-2005 10:27

03-09-2005 11:10

hoi aart,
Het betreft waarschijnlijk een virus/parasiet die bij bepaalde watertemperaturen aktief is dit onderschrijft ook de bevindingen die op het meer zijn gedaan namelijk dat de dode vissen in verschillende golven zijn geweest en steeds na een periode van heet weer. Zoals je aangeeft worden de vissen op dit moment in het lab onderzocht helaas gebeurd dit net als in nederland slechts op 10 van 80 bekende visziektes en of parasieten. De reden hiervan dat er slechts 10 ziektes /parasieten worden getest is simpel dat er voor de rest geen data is om deze op te sporen. Alleen in japan is dit mogelijk dit is natuurlijk een gevolg van de Koi karper industrie die zeer omvangrijk is en waar zeer grote bedrijven veel geld aan verdienen zo is 1 van de grootste pharmaceutische bedrijven ook ingesprongen op het maken van behandelingen van visziektes. Hoe het mogelijk is dat een groot water als du der nu opeens een virus/parasiet uitbraak heeft blijft gissen. Feit is echter dat er de afgelopen jaren er redelijk veel vis is uitgezet om precies te zijn snoek, baars en karper al deze vis was afkomstig van verschillende geregistreerde kwekers het is echter niet te bewijzen dat de uitzettingen hier schuldig aan zijn. Het behandelen van een water zo groot als en met de status van drinkwater reservoir als du der is niet mogelijk. Op kleinere wateren word er vaak gebruik gemaakt van ongebluste kalk die dan met een ration van 1000 kg per hectare worden toegepast. Het gevolg hiervan is dat de ph waarde van het water omhoog gaat en het zoutgehalte ook deze kombinatie dood dan 80 tot 90% van de ziektekiemen en parasieten. Maar zoals gezegd dit kan en mag niet op du der het zal er waarschijnlijk op uitdraainen dat er besloten word dat er karper word gekocht om deze weer uit te zetten. Het hierboven opgetekend bericht berust op feiten en niet op gissingen. Het enige wat we kunnen doen is wachten en bidden. Zodra ik enige relevante info heb zal ik deze meteen hier op het board posten.

gr
frens de brabander
Berichten: 29
Lid geworden op: 18-08-2005 10:27

05-09-2005 12:06

Hallo daar,
Op het zuid bassin liggen een aantal dode vissen maar niet in enorme hoeveelheden. De meeste van deze vissen zijn rond de 10 kilo grotere hebben we niet gezien we hebben voornamelijk op de windkanten gekeken en in de grote wiervelden die in du der drijven. Maarja het blijft gissen over de totale omvang omdat vissen na dat ze dood zijn eerst zinken dan gaan drijven en dan weer zinken. We kunnen alleen het beste hopen. Het is ook zo dat de waterwinmaatschappij nu op uitgebreidde schaal het water aan het bemonsteren is dus wederom wachten en bidden.
gr frens
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

05-09-2005 14:27

Laatste update, Ik heb net twee verontruste du der gangers gesproken over de telefoon.

Door de fikse karpersterfte en slechte vangsten op het grote bassin houden veel betaalstekhouders het voor gezien en gaan huiswaarts of vertrekken naar een andere bestemming.

Totdat er meer bekend is over de oorzaak wil ik (ten overvloede?) iedereen wijzen op de besmettingsgevaren. Pas op dat je een evt. virus niet overdraagt op ons andere water. Denk aan schepnet, bewaarzak, onthairmat, kortom alles waar de vis mee in aanraking is geweest.

Verder hoor ik, helaas steeds frequenter, dat ook de kleine bassins niet vrij zijn van dode karpers. Ook is het door al deze ellende op het grote bassin nu veel drukker op deze bassins met (dag) vissers. Du der kenners hebben insite informatie dat daarom de controle op zuid weer toe gaat nemen, al uitgevoerd wordt. Pas dus maar op met illegale praktijken (is ook niet nodig)
Als ik m'n posting terug lees lijkt het geen reclame om daar te gaan vissen. Doe er je voordeel mee maar ik heb zeker geen plannen om terug te gaan en wacht eerst maar eens af hoe dit verder verloopt.

Groet Rob