Vangsten Du Der

Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

13-09-2005 20:33

het blijft gewoon zonde van het water! :(
frens de brabander
Berichten: 29
Lid geworden op: 18-08-2005 10:27

11-10-2005 10:16


ok dan dan nu het laatste nieuws wat ik heb gehoord de franse vuilnismannen hebben ongeveer 10 ton dode karpers geruimd dit alleen op de publieke zichtbare stukken. wat er voorderest nog dood ligt of lag verrot of word opgegeten door de vogels en zwijnen en hoeveel dat is durf ik niet te zeggen. Er zaten geen andere vissoorten bij dus de conclusie van aart dat het geen svc is klopt. Of het khv is, is nog steeds niet bekend de bekende franse slag denk ik dan maar. De federatie heeft ook geen karper besteld bij de kwekers daar is geen geld voor wel word jaarlijkse uitzetting snoek gedaan deze is 4 ton en met een gemiddelde lengte van 20 cm zijn dit een hoop snoekjes.
de conclusie is dus dat ze zich NIET intresseren voor de karpervissers.
###############################################

bij effect
een aantal betaalwateren in de direkte nabijheid van lac du der hebben opeens ook last van sterfte en de vissen hebben dezelfde symptomen als die van lac du der. het gaat hierbij om twee meren die eigendom zijn van een product waar je lekker op slaapt.

al met al is er 1 verliezer en dat is de karper en in tweede instantie wij karper vissers.
Verkomen is heel moeilijk en een schuldige aanwijzen is onmogelijk.
echter het volgende gevaar ligt alweer op de loer. lees hiervoor mijn post over de wcc op amance en in 2006 op orient.

dit is gebaseerd op feiten en niet op geruchten
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-10-2005 01:20

Frens, de meest waarschijnlijke oorzaak dat wateren in de buurt later ook zijn besmet zijn watervogels die vooral op korte afstanden gemakkelijk virussen kunnen overbrengen. Het is te hopen dat verdere verspreiding niet voor zal komen.
Als er nu maar genoeg 'tam-tam' over gemaakt wordt worden wellicht de Fransen ook wakker d.w.z. dat er nooit meer vissen worden uitgezet die niet vooraf steekproefsgewijs op ziekten zijn onderzocht.
Als de oorzaak wel KHV is geweest hebben nieuwe uitzettingen van pootvissen ook geen enkele zin daar de nieuw uitgezette vissen dan binnen korte tijd ook weer doodgaan. Wellicht maar gelukkig dat ze er geen geld voor hebben...
frens de brabander
Berichten: 29
Lid geworden op: 18-08-2005 10:27

12-10-2005 13:33

vogels aart????
wat dacht je van vis vangen door franse zigeuners met een handlijn en een grote dreg die dan worden verkocht aand btw wateren en dat is een feit wat je niet kan ontkennen
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-10-2005 15:25

Frens,

Aart ontkent niets, als er een is die misstanden aan de kaak stelt nationaal als internationaal is het Aart wel.

Verspreiding van virussen doormiddel van vogeltrek staat nu wel vast.Of dit ook met de bekende karpervirussen gebeurd wordt algemeen aangenomen. Stropen, en het verhandelen van karper heeft afgelopen jaren met name in Frankrijk ook al genoeg ellende veroorzaakt. Kijk maar weer wat zich dit jaar op grote Franse wateren gebeurd is. De karper wordt ondergeschikt gemaakt aan de macht van het geld. Dat BTW hier ook invloed op hebben daar zijn we het al heel lang over eens.

Peter
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

12-10-2005 22:22

Klopt het dat het merendeel van de dode karpers niet komt bovendrijven als er een KHV virus in het spel is ?
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Richard van den Broek
Berichten: 73
Lid geworden op: 15-10-2003 02:00
Locatie: st Willebrord

14-10-2005 14:51

Geachte karpervrienden

Ik ben net terug van du der , en heb ook even een rondje rond het grote basin gedaan.

Dat verhaal van die vuilnismannen zou ik maar niet te serieus nemen of deze moeten wel zeer blind geweest zijn.

Nu het water aardig gezakt is heb ik op verschillende plaatsen dode karpers zien liggen. ( ook op plaatsen waar je gemakkelijk bij kunt , bij trailerhellingen e.d. ) Volgens Patrick zouden er zo,n 200 a 250 karpers zijn dood gegaan allen schubjes rond de 10 kg. dit zouden allemaal vissen zijn van een uitzetting een aantal jaar geleden.

Nou , ik kan je vertellen dat dit zeker niet het geval is.
ik ben samen met m,n maat het reservaat gaan verkennen en heb daar karkassen en half weggerotte karpers zien liggen in alle formaten tot zelfs 1 vis die zeker boven de 25kg. heeft gezeten zoniet nog zwaarder.
waar we ook gingen kijken we hebben overal minstens 10 vissen zien liggen in alle fomaten zowel schubs en spiegels.
En aangezien we nog geen 5% van het totaale oever opp. hebben gezien schat ik dus dat het echt eerder om duizenden dode karpers zal gaan.
Bij de vogelkijkpost in het reservaat lagen ook 2 karpers welke er pas sinds een paar dagen lagen ( deze waren nog niet aangevreten door vogels of ratten ) dus mischien is het zelfs nog niet gedaan ??
ook op het zuidbassin heb ik 3 dode karpers zien drijven maar dit kan misschen een andere oorzaak hebben. Wel werd er op stek 26 + 27 slecht gevangen en veelal kleine schubjes.

gr. Richard
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

15-10-2005 18:38

patrick zal zeggen dat er grote vissen zijn gevonden! dan raakt hij al ze klanten kwijt! ben blij dat we hier kunnen lezen wat de echt waarheid is!
het is en blijft klote!
we kunnen er weinig aan doen......
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-10-2005 20:10

Wat er op Du Der gebeurd is zat er in mijn ogen al lang aan te komen. Patrick is er door Nederlanders van beschuldigd dat hij een eigen handel heeft van karper die van het water afkomen. Die beschuldiging heeft hij niet tegen gesproken nog sterker Fransen die ook het het kantoor zaten begonnen te grinniken toen de beschuldiging werd geuit. Kwaad was hij wel maar aan gezien die personen weer relaties in hogere kringen hebben durft hij niets tegen hun te ondernemen.

Kan alleen een ieder aanraden er op dit moment niet meer te gaan vissen, de verspreiding van virus ziekten houd echt niet op tot aan de grens. In ons land zijn er gelukkig veel minder virus uitbraken geweest ten opzichten van vorig jaar. Maar voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen voor zover dat mogelijk is.

Peter
___________________________________________
Het slepen van karper maakt meer kapot dan je lief is.
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

16-10-2005 12:18

Even eenvraagje heren, kan zo'n virus overleven op het materiaal of overleven op het mteriaal wat je mee neemt terug nar nederland??
Bv in de tube of op de leadcore, of kan het alleen overleven in de vis zelf??
Kan een karper het alleen krijgen door met een andere zieke karper in aanraking te komen.
Kom zelf net van orient en daar visten ook en aantal mannen die net van du der kwamen dus vandaar mijn vraag.
Hoe lang kan het virus overleven op je materiaal is de belangerijkste vraag eigenlijk als het dat kan....

Groeten Marc
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

16-10-2005 12:31

Heb wel gelezen dat je je materiaal moet ontsmetten maar niet waarom .
Veel virussen en dacterieen kunnen niet overleven in de lucht.
Is dit onderzocht bij dit virus??
Had dit ff in mijn vorige bericht moeten zetten maar was iets te snel met plaatsen.....lol


Marc
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

20-10-2005 19:28

Fijn he, die betaalwateren!

Lac Du Der was al zijn charme kwijt, de status van potentieel wereldrecord water heeft men denk ik bij deze verspild.

Een ode aan Du Der;

Gij die ooit haar pracht aan vissen toonde,
Kon niet voorkomen dat men slepend haar ondergang nawoonde.

Gij die ooit de rust en natuur respecteerde,
Kon niet voorkomen dat zij doormiddel van betaling haar status verleerde.

Maar ooit zal men haar wonden likken,
En hopelijk mogen wij ooit weer op één van haar prachten kicken.

Du Der het gaat je goed.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

20-10-2005 19:37

Jeroen,

Potentieel wereldrecord water? , als daar al sprake van was...

Bedenk je wel dat de vissen die het wel overleefd hebben nu nog een slag groter kunnen worden. Wat te denken van tonnen dode karper, ga eens na hoeveel voedsel concurrenten er nu niet meer zijn, en wat er straks aan voedsel overblijfd voor de nog levende vissen.

Laten we nu maar hopen dat er niet tonnen aan kleine spiegels wordt uitgezet :-?

Grtz, Martin
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

20-10-2005 21:01

Martin :

En dat ze dan niet meer op ons balletje zitten te wachten :P


Was je vergeten :wink:
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

20-10-2005 21:19

Avonds,

Geheel onvangbaar zullen ze niet worden Menno. Ik denk dat onze voedselbron daarvoor te gemakkelijk verkrijgbaar is..Maar dat het er anders gaat worden is een feit. Ik vind het trouwens niet een ramp dat het er (waarschijnlijk) rustiger gaat worden. De visserij zoals hij daar de laatse jaren werd beoefent heeft in mijn essentie niet zoveel met vissen te maken, maar dat is persoonlijk natuurlijk..

Succes en grtz,

Martin
jan van kranenburg

21-10-2005 02:41

Die vraag van Marc is belangrijk.

Heb nog geen antwoord gezien.
frens de brabander
Berichten: 29
Lid geworden op: 18-08-2005 10:27

21-10-2005 17:16

marc/jan
de meeste virrussen overleven niet als ze gedroogd zijn zoals eerder al aangegeven kan je je materiaal wel ontsmetten. over klein materiaal zou het genoeg moeten zijn om je tubes en lood even in heet water kokend te gooien en ze dan te drogen hier is echter nooit onderzoek naar gedaan.

gr frens
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

21-10-2005 17:36

Heren,

De doodsoorzaak bij veel massale karpersterfte staat niet vast alleen in ons land en ik meen Engeland wordt daar onderzoek naar gedaan waarbij men zelf dan vaak voor raadsels staat. Zolang de oorzaak niet vast staat is het in mijn ogen zeer twijfelachtig vast te stelen hoe een mogelijke virus zich gedraagt buiten het water. Ik neem het volgende standpunt in bij grote karpersterfte ga ik gewoon niet op de plaats des onheil vissen elk denkbaar risico sluit ik daarmee uit. Vele zoeken vandaag de dag bewust of onbewust in het leven die grenzen wel op met alle gevolgen van dien.

Peter
_________________________________________
Het slepen van karper maakt meer kapot dan je lief is.
jantje van de voorde
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-10-2005 14:21
Locatie: lokeren belgie

21-10-2005 17:47

hallo iedereen ik ben die belg waarover rob van riet het had . ik heb gisteren de uitslag gehad van het watermonster dat ik genomen had op du der met het water lijkt alles ok maar wou er nog aan toe voegen dat ook grote getallen kreeftjes dood waren . en dat misschien de ziekte van de kreeftjes is overgezet naar de biggetjes :cry: . wie zal het zeggen ! het ergste is geschied op du der nu kunnen we alleen maar voorkomen dat het op andere waters ook gebeurd en dat hangt allemaal van ons karpervissers af : geen vis overzetten;geen uitzettingen door onerkende viskwekers; alles goed ontsmetten als je van een water komt met karpersterfte; sterfte onmiddelijk melden bij verantwoordelijke instanties. :wink: ik wens iedereen nog een goed winterseizoen en vooral aan mijn goede vriend rob van riet die nog een najaarstripje voor de boeg heeft . goede vangsten aan iedereen en tot kort
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

21-10-2005 18:15

Beste Jan,

De kwaliteit van het water zegt niets over de doodsoorzaak bij een virus uitbarsting waarbij grote dele van de populatie verdwijnt. Heb een vraag voor je, waar is opgetest en wat waren de waarden van de punten waarop getest is. Snap je goede bedoelingen wel maar een onderzoek heeft alleen zin als men zieke nog levende karper aanbied om te onderzoeken.

Met vriendelijke groet,
Peter
_________________________________________
Het slepen van karper maakt meer kapot dan je lief is.
jantje van de voorde
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-10-2005 14:21
Locatie: lokeren belgie

21-10-2005 18:23

hallo ik weet dat ik beter een doode karper had mee genomen maar mijn vriendin was mee op reis en die zag dat niet zitten om een stinkende karper mee te nemen in de auto ik had daar anders geen probleem van gemaakt :lol:
jantje van de voorde
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-10-2005 14:21
Locatie: lokeren belgie

21-10-2005 18:29

ps van die onderzoeken ken ik niets het is mijn zus die het staaltje heeft laten onderzoeken op haar werk ik zal de waarden eens vragen en doormailen naar jou peter jij bent blijkbaar meer op de hoogte ven die zaken . groetjes
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

21-10-2005 18:31

Jan,

Erkende viskwekers is helaas kul zegt niets 95 % van de kweekkarper ook in Belgie komt uit voormalige Oostblok landen. Alleen hier, nogmaals alleen hier, wordt er onderzoek gedaan voor dat de karper uitgezet wordt naar mogelijke virussen en andere ziekte. Helaas maar waar, zelf een bekende organisatie bij jullie zwicht voor gewichten en niet voor kwaliteit. Zolang dit in karperminnend blijft bestaan heb ik geen rede om te denken dat dit probleem ooit uitgeroeid zal worden.

Kan je vriendin goed begrijpen Jan. Neem zelf geen dode of levende zieke karper mee laat dit over aan instanties die er bevoegd voor zijn ondanks je goede bedoelingen.

Met vriendelijke groet,
Peter
_________________________________________
Het slepen van karper maakt meer kapot dan je lief is.
jantje van de voorde
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-10-2005 14:21
Locatie: lokeren belgie

21-10-2005 18:43

daar kan je gelijk hebben . ik weet dat bij de meeste het gewicht voor gaat op de kwaliteit dat is jammer maar daar kunnen wij niets aan doen of we moeten het imago veranderen dat voor mij persoonlijk niet meer mogelijk is . daar er te veel geld mee is gemoeid . vriendelijke groeten jan
hans ijsveld
Berichten: 45
Lid geworden op: 19-09-2004 17:23
Locatie: Maasdriel
Contacteer:

17-12-2005 12:57

Voor degenen die het interesseert :

http://www.pecheauder.com/7info.htm

met name het bericht: ``campagne de peche ```
onderste linea


[/url]