Nieuwe regelgeving Cassien

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurgen vermeulen
Berichten: 128
Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
Locatie: Roquebrune sur Argens - France
Contacteer:

30-07-2005 13:18

Voor degene die het interesseert, sinds 13 juli geldt er een nieuwe regelgeving op Cassien m.b.t. de westarm, vanaf de roeivereniging:

-Karpervissen is geheel niet toegestaan tussen 1 januari tot 30 juni;
-Vanaf 1 juli tot de 2e zaterdag van september is karpervissen er alleen overdags toegestaan (een half uur voor zonsopgang tot een half uur na zonsondergang);
-Vanaf de 2e zaterdag van september tot 31 december is karpervissen toegestaan, zowel overdags als 's nachts.

Bovenstaand zal alleen werken als er een algemeen visverbod geldt in de westarm tot 30 juni. Anders vis je gewoon "met een boilie op meerval" of vang je "per ongeluk "een karper met een worm.

Het is ook niet meer toegestaan om een vis in bezit te hebben. De vis moet direct na de vangst worden teruggezet, uiteraard na er eerst foto's van te hebben gemaakt.
De regel die al eerder bestond maar vrijwel niet wordt nageleefd wordt nog eens benadrukt: Het is alleen toegestaan om op werpafstand te vissen.
Het is mij niet duidelijk of dit betekent dat je ook alleen maar uit mag werpen of dat het wel is toegestaan om lijnen binnen werpafstand uit te varen of te zwemmen.

Ik ben benieuwd in hoeverre er hier controle op wordt uitgevoerd en in welke mate deze regels worden nageleefd.


:evil: Nog wat anders, tussen mei en juli zijn er minimaal 5 vissen dood aangetroffen van tussen de 20 en 30kg :evil:
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

03-08-2005 20:47

Ben benieuwd hoelang het nog duurd voordat we hier helemaal niet meer mogen vissen ?? Van die dode vissen had ik ook al gehoord van een vismaat van mij. Hij was er vorige week nog, en heeft een dode spiegel van 27 Kg mogen scheppen......
Gebruikersavatar
Jurgen vermeulen
Berichten: 128
Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
Locatie: Roquebrune sur Argens - France
Contacteer:

14-03-2006 15:04

Kijk eens wat een prachtig mooi roze bord om het bovenstaande te bevestigen.

Afbeelding

Er staat er één bij de roeivereniging en één op Kevin Ellis.

Toch vreemd, want het is volgens de franse wetgeving niet toegestaan om een bepaald gedeelte van een water af te sluiten voor het bevissen van één bepaald soort vis:
"L'institution de réserves temporaires de pêche entraîne l'interdiction absolue, en toute période, de toute pêche, quel que soit le mode de pêche concerné et les espèces intéressées (poissons, grenouilles, crustacés et leur frai)."

Een visverbod zou voor alle vissoorten en vangsttechnieken moeten gelden (maar dat geldt blijkbaar niet op Cassien).

Ik ben benieuwd hoeveel mensen dit ervan zal weerhouden om in het voorjaar naar Cassien af te reizen.

Jurgen
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

14-03-2006 15:59

Jurgen!

Bedankt voor je info weer. Zoals je misschien nog wel weet gaan wij naar Cassien eind July begin Augustus voor bijna 3 weken. Wanneer stopt dat nachtivssen nou in de West arm? 30 Juni staat op het bord, maar dan mag je weer niet nachtvissen tot half September tog? Dus uiteindelijk word er niet genachtvist tot half september..

Ik hoor je graag

groet Lex
Gebruikersavatar
Jurgen vermeulen
Berichten: 128
Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
Locatie: Roquebrune sur Argens - France
Contacteer:

14-03-2006 16:20

Hoi Lex,

Inderdaad, in de westarm mag niet 's nachts worden gevist tot half september. Maar in juli en augustus mag je uberhaupt nergens aan het meer nachtvissen.

Groetjes,

Jurgen
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

14-03-2006 17:06

Guten tag,

Ik vind het een goede regel dat de westarm vanaf ellispoint is afgesloten, ben je tenminste van die rare taferelen in het voorjaar af. Het is jammer dat je je vis niet meer mag zakken, maar ja het is niet anders. Voor mensen die alleen zitten wordt dat wel lastig. Verder hoop ik dat de regels mbt tot uitvaren en visafstand niet al te streng gecontroleerd worden, dat maakt het meer praktisch onbevisbaar.
Over die 5 vissen tussen de 20 en 30 kg, daar hoef je je echt niet zo druk over te maken, dat is gewoon natuurlijke sterfte. Klopt ook wel want dat moet ongeveer 5% per jaar zijn, toch?

mvg,
Kees
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

14-03-2006 20:30

Kees van der Voorden schreef:Guten tag,

Ik vind het een goede regel dat de westarm vanaf ellispoint is afgesloten, ben je tenminste van die rare taferelen in het voorjaar af. Het is jammer dat je je vis niet meer mag zakken, maar ja het is niet anders. Voor mensen die alleen zitten wordt dat wel lastig. Verder hoop ik dat de regels mbt tot uitvaren en visafstand niet al te streng gecontroleerd worden, dat maakt het meer praktisch onbevisbaar.
Over die 5 vissen tussen de 20 en 30 kg, daar hoef je je echt niet zo druk over te maken, dat is gewoon natuurlijke sterfte. Klopt ook wel want dat moet ongeveer 5% per jaar zijn, toch?

mvg,
Kees


Kees
Verschillende dode karpers op Cassien zijn gevonden in bewaarzakken,weinig natuurlijk als je het mij vraagt.

Geert
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-03-2006 21:36

Gewoon een donkerbruin vermoeden van me:

Beetje bij beetje is dit water naar de kloten geholpen en zal dit langzaam naar een kut"put" waar je niet meer mag vissen gaan.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

14-03-2006 23:48

kevin.. die kant gaat het wel op denk ik..

maarja wat doe je er aan??? iedereen op dit board zet natuurlijk zijn bewaarzak goed vast en hangt de vis goed weg.. of zakt helemaal niet!!
want hier op het board zitten alleen mensen met hart voor de karper en behandelen met respect!! *UHUM* ik durf te wedden dat er best veel mensen hier op het forum zitten die ook kwalijke zaken uitvoeren betreft zakken of andere dingen.. misschien vaak onwetend maar toch zitten ze er.

het is gewoon een feit dat een kleine groep mensen het kan verzieken voor de grote massa.. zelf ook mee gemaakt.. paar keer overlast geweest bij een vijver. waar leuke vissen op zwemmen. en ineens een visverbod voor 15 jaar en ouder, omdat omwonenden hadden geklaagd bij de gemeente..

zo is het ook met cassien.. 1 slecht verhaal blijft langer hangen dan 10 goede verhalen van vissers die alles goed voor elkaar heeft.
want iedereen weet nog dat er karpers in bewaarzakken rond dreven. maar niemand weet meer dat jantje de 50+ vis met veel respect heeft behandeld en netjes terug gezet heeft..

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

15-03-2006 16:47

[quote="Catteeuw Geert"]
Kees
Verschillende dode karpers op Cassien zijn gevonden in bewaarzakken,weinig natuurlijk als je het mij vraagt.

Geert[/quote]

Geert,

Dat is nogal logisch he :wink: . Het ging me meer om de hysterie die er ontstaat als er een paar dode vissen gevonden worden. Er heerst gelijk vissterfte bla bla bla, terwijl het een natuurlijk fenomeen is dat er elk voorjaar een gedeelte dood gaat. Vind 5 vissen tussen de 20 en 30 kg zelfs wel meevallen, qua sterfte door natuurlijke oorzaak.

Mbt het zakken van vissen heeft Remko wel gelijk. Veel gebeurt uit onkunde. Bijvoorbeeld het knoopje om de deurpaal van de bewaarzak eventjes tegen de bodem aandrukken, hierdoor kan een karper nooit zoveel kracht zetten dat de deurpaal omgetrokken wordt. Maar ja, daarvoor moet je weer een waadpak aan he en dat is weer te veel moeite. (Kun je de vis gelijk diep genoeg weghangen en recht af laten zinken)

mvg,
Kees
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

15-03-2006 17:10

Of je vangt gewoon niets, hoef je ook niet te zakken 8)
Plaats reactie