Wat is er mis met betaalwateren??

Marc Verstappen
Berichten: 43
Lid geworden op: 18-07-2003 02:00
Locatie: Brabo

22-06-2005 16:21

Mensen,

Omdat ik binnenkort een weekje naar een betaalwater in Frankrijk ga, heb ik de afgelopen dagen wat afgescrolled op dit Carpboard Forum.

Hierbij is mij opgevallen dat er zoveel mensen zo ontzettend negatief praten over betaalwateren. Waarom is dit?
Er wordt beginnende karpervissers (welke vragen stellen over aan te schaffen materiaal i.v.m. een weekje karpervissen op een betaalwater in Frankrijk) zelfs met klem aangeraden om de reeds geboekte reis te annuleren!!

In sommige topics wordt je nog net niet voor crimineel uitgemaakt, maar veel scheelt het niet.

Waar zijn we dan mee bezig!!

Wellicht kan iemand mij vertellen/overtuigen wat er nu zo erg/fout aan is om op een betaalwater in Frankrijk te gaan vissen?

Marc
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-06-2005 16:46

Beste Marc, zodra er op deze vraag ingegaan wordt komt er een storm van protest en ruzieachtige toestanden los.
Ik denk dus dat dit topic snel op slot gaat.
Je zegt zelf al niet welk water het betreft dus een antwoord over het verantwoord beheer kan al niet gegeven worden.
Informatie over een water vraag je niet, open discuseren over het wel of niet zou moeten kunnen.

Geef jij maar eens aan waarom je gekozen hebt voor een betaalwater al dan niet discutabel.
Er is in Frankrijk water genoeg om te vissen heb ik mij laten uitleggen.

Ik ben benieuwd wanneer het dit keer mis gaat.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

22-06-2005 16:48

Het probleem met betaalwateren is dat er vaak gestolen vis op zwemt die van niet betaalwateren af komen en de grote rivieren.
Een betaalwater is een commerciele instelling en die willen alleen maar geld verdienen hoe intresseert ze niet zo gek veel.
Dus ze doen alles om jou naar hun betaalwater te laten komen.
En hoe krijg je die karpervissers zo gek.
Nou door een berg dikke vis legaal of iligaal, dat maakt de eigenaren niet zo gek veel uit.
En als iedereen deze trend gaat volgen kunnen we straks alleen nog maar op betaalwateren dikke vissen vangen want daar verhuizen ze (van zelf) naartoe.
Met alle gevolgen van dien voor de betreffende vis, en het bestand denk maar aan ziektes.
Karper vangen op een betaalwater kan iedereen.
De kick is vele malen groter als je zelf op zoek gaat naar andere wateren en hier naar loop van tijd succes boekt dat dit niet de makkelijkste weg is weet ik ook wel maar het is wel de beste voor iedereen.

Kijk dus hoe minder mensen hier in mee gaan des te minder komen er van deze wateren.

Want hoe zou jij het vinden als die ene dikke spiegel van je thuis water gejat word waar jij al zo lang op hoopt?

Ik hoop dat ons stand punt je een beetje duidelijk is.

Vriendelijke groeten, en succes op een niet betaalwater Frank van Loon.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-06-2005 18:05

- water ontrekken uit de vrije vergunning.
Marc Verstappen
Berichten: 43
Lid geworden op: 18-07-2003 02:00
Locatie: Brabo

22-06-2005 18:54

Beste Douwe,

Waar het mij om gaat is dat betaalwateren altijd maar over één kam worden geschoren (neem bijvoorbeeld de reactie van Frank). Waarschijnlijk bedoeld Frank het niet zo, maar in zijn reactie komt het wel over alsof alle betaalwateren door boeven worden beheerd.
En natuurlijk zijn betaalwateren commerciële wateren. Alles in het leven heeft tegenwoordig toch een commerciële tint of bedoeling. Op zichzelf is hier niets mis mee.
Bovendien worden betaalwateren vaak opgericht en/of beheerd door fanatieke karpervissers. Uiteraard speelt geld ook een rol, maar de liefde voor de vis is daarmee niet automatisch weg.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: Het ene betaalwater is het andere niet.
Er zijn volop betaalwateren in Frankrijk (en ook in Nederland trouwens) waar ze er een heel goed en verantwoord uitzetbeleid op na houden. Dus geen gejatte karper die van andere wateren afkomstig is.

Natuurlijk zitten er een aantal rotte appels tussen. Deze zouden ze er tussen uit moeten halen, maar zo gemakkelijk is dit niet. En het zou niet terecht zijn om de goede te boycotten.

Voorts noem ik geen namen van betaalwateren, omdat het topic dan zeker snel op slot gaat.

Tenslotte:
Wanneer dit topic inderdaad ruzie en protest tot gevolg heeft, dan verzoek ik de beheerders van dit forum dit topic direct te sluiten. Het is absoluut niet mijn bedoeling om een heftige discussie los te maken.

Groeten,
Marc
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-06-2005 20:03

Mark,

Je beweert, "Er zijn volop betaalwateren in Frankrijk (en ook in Nederland trouwens) waar ze er een heel goed en verantwoord uitzetbeleid op na houden".

Dit is een kwalitatief statement waar je verder niks mee kunt. Beschrijf jouw visie over uitzetbeleid en benoem dan de wateren die binnen deze visie passen.

De KSN heeft de moeite genomen om hun visie karperbeheer op te stellen en betaalwateren te enquêteren met hun visie in gedachte. Je kunt beide stukken terugvinden op de KSN website als je daarin interesse hebt.

Volgens mij is verantwoord karperbeheer op een betaalwater onder bepaalde voorwaarden niet uitgesloten. Maar als ik kritisch de resultaten van de KSN tegen hun visie houdt beantwoord geen van de deelnemers daar voor 100 % aan.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

22-06-2005 20:41

hoi Kees,
hoewel ik geen echte voorstander ben van betaalwateren,
strook als vanzelfsprekend de visie van de KSN niet met de visie van een betaalwaterbeheerder .
ten eerste heeft de KSN een hele andere uitgangspunt , het doel van een betaalwater is een namelijk een commercieel doel.

En dat er bijna geen verantwoord karperbeheer word gevoerd is als je een beetje nadenkt ook niet waar,en wel hierom
Een comercieele karperput moet om vissers te trekken een gezond karperbestand hebben (al of niet gestolen is nu even niet relevant hoewel niet te tolereren)
De financieele injectie die zo een water moet hebben om een beetje aantallen vissers te trekken is zo groot ,
dat men het uit hun hoofd houd om een onverantwoord karperbeheer te voeren , dit leid namelijk tot kaalslag en dood in de karperputten en dus uiteindelijk kapitaalvernietiging.

Klaas wat bedoel jij met ``water ontrekken uit de vrije vergunning``
Voorals nog is het toch zo dat je ook in Nederland in verenigingswater wilt vissen er ook verenigingen zijn waar je lid moet zijn om in deze wateren te mogen vissen denk hierbij aan Nieuwkoop , Reeuwijkse plassen,Vinkeveen en andere.
deze wateren staan toch ook niet in de grote vergunning

waarbij ik ook wil opmerken dat de meeste wateren in de UK in feite ook Betaalwateren zijn hier hoor je bijna niemand over
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-06-2005 21:01

Ach Henk,

Dat wordt toch weer welles nietes. Ik zou dan graag preciezer horen wat binnen de KSN visie niet past bij betaalwateren. Het uitgangspunt is verantwoord karperbeheer en dat is niet ongelijk aan het belang van een betaalwater. Een aangepaste visie betaalwaterkarperbeheer hoeft niet onbespreekbaar te zijn.

Je uitgangspunt dat pleit voor een verantwoord beheer klinkt aannemelijk. Helaas schieten mij dan direct een aantal voorheen heel “acceptabele” wateren te binnen die inmiddels met grote karpersterfte te maken hebben gekregen vanwege onverantwoord uitzetten van karpers. Tja, voorspelbaar als je ziet hoe ze daar mee omgaan. Maar hoe voorkom je dat bij een commerciëel belang?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

22-06-2005 21:26

Heren,

Wil verder niet ingaan of het wel of niet verantwoord is om er te vissen.

Maar wat ik wel bespeur is dat er ook mensen gaan,soms gezin naar betaalwater,omdat ze daar relatief beschermd zitten.

Ook in frankrijk kun je bestolen worden nl. je leest het ook vaker dus misschien dat dat ook een reden is.

En kees wat is verantwoord beheer,heb hier in nederland (noorden des lands) een vergadering gehad over 20 ha water.
hier is de landbouwprijs voor geboden om er een viswater van te maken,in eerste instantie was de maatschappij waar we mee handelden een voorstander,Totdat bleek dat ze een vergunning konden krijgen om er afvalslib in te dumpen,dit blijkt vele malen meer op te brengen dan een prijs per ha afgestemd op landbouwprijs (gemiddeld 36000€ p/ha)
Dus als we over verantwoord beleid praten,heb ik af en toe even twijfels.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

22-06-2005 21:46

Klaas,

Sorry wilde jouw ook antwoord geven,dat ontrekken aan vrije vergunning ben ik wel met je eens ,maar deze wateren komen nl gewoon in de vrije verkoop.

Dus het is vrij aan iedereen om het te kopen,vaak zijn het gewoon eigenaren van landgoederen die het afstoten ,natuurlijk zit hier een commercieel belang aan ,maar als jij op leeftijd bent en je hebt de keuze om ieder jaar een beetje of ineens genoeg geld te beuren voor je water zodat je eens rustig verder kan genieten van je oude dag,denk ik dat jouw keus ook snel gemaakt is :lol:

Ook dit soort wateren wordt regelmatig hier in nederland te koop aangeboden,dus we praten gewoon over vrije markt en niet anders.

Even voor de goede orde,ook ik heb op btw gevist,geen slechte ervaringen gehad maar geniet meer van het vrije.

Gr Paul 8)
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

22-06-2005 21:49

Kees .

Kan me een heel end vinden in dat laatste andwoordt.
Ook dit is denk ik haalbaar voor de heren.
Alleen zou je een mentaliteits verandering moeten hebben.
Ik denk dat in Frankrijk ook steeds moeilijker wordt wordt om op mooie vrije wateren te vissen.
Vandaar dat z,n betaalwater zich meer zou moeten richten om de natuur om je visstek dan op de 2 a 3 hele grote vissen.

Ik vind dat als je een rele kans maakt op een 40ger de lat al erg hoog ligt.
Ik ben ook wezen vissen op een betaal water...maar dan niet om die grote vis te vangen...alleen je maakt wel een kans op een grote vis ...ook al is die relatief toch klein.
En zeg nou eerlijk...een 40ger is toch ook een top vis...50 en 60 pond moet toch meer een uitzondering zijn dan een must!!

Wat ik wel aan die wateren als plus punt vond is dat je stek er netjes bij lag en dat je spullen veilig waren.
Zelfs al ging je boodschappen doen kon je gewoon alles laten staan.
Enkel je lijntjes indraaien en alles was er nog toen je terug kwam.
Het is tenslotte een vakantie voor mij...en op een vakantie verwacht je ook dat je hotel kamer niet leeg geroofd is als je terug komt.

Natuurlijk is dat niet het struine...uitvinden ect ect ect...van de (ware ) karpervisser.
Maar het was voor mij wel een week vakantie...die ik zeer zeker nog eens over zal doen.

Als de site,s .... de bladen ...en alles in de media nou eens niet gericht zouden zijn op die karpergiganten ... dat is denk ik al een veel grotere stap dan het schoppen tegen betaal wateren.

Want als die druk van het grote vissen moeten hebben zwemmen er niet of nouwelijks meer is kan z,n betaalwater ook een wat meer normalere vorm van visstand beheer voeren.

2x een week frankrijk geweest 2x geblanked.
Zo makkelijk is het er niet zoals veel voorspiegelen.
En nu weet ik wel nu komen de verhalen weer dat ik dan niet kan vissen...so be it.

Maar trek het mekaar nou is aan om het MOETEN vangen van grote vissen is uit de hobby te krijgen.
Ik denk dat het onze hobby een stuk rustiger maakt.
En de artikelen in de bladen hoeven toch niet alleen maar over biggen tegaan.
De cover hoeft toch niet altijd een big te dragen...ik vind een mooie rijen karper of een prachtige kroeskarper ook niet mistaan op een cover.
En zeker niet op een cover van een nederlands karperblad.

Maar het wordt alweer een veelste lang stuk zie ik...dus ik stop er weer mee.

En voor veel mensen boos reageren..!!!
Dit is maar een mening van een simpele ziel genaamd Marcel Mos.
Dus voel je vooral niet aangevallen of gecorrigeerd of wat so ever.
Het is enkel maar hoe ik er tegenwoordig tegen oversta.

Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Marc Verstappen
Berichten: 43
Lid geworden op: 18-07-2003 02:00
Locatie: Brabo

22-06-2005 22:06

Ik denk dat het daar ook wel een beetje op neer komt. Iedereen doet wat hij of zij het leukst vindt en de ene kiest voor een betaalwater en de andere kiest voor een openbaar water.

Ik denk dat dat een keuze moet zijn die iemand zelf moet kunnen maken. Het moet dan niet zo zijn, en daar ging het mij ook om, dat er mensen zijn die zodanig tegen betaalwateren zijn, dat ze het de mensen uit het hoofd gaan praten en adviseren om reizen te annuleren. Dat gaat in mijn ogen te ver.
Laat mensen in hun waarde.

Ik weet niet of het nut heeft om te gaan discussiëren over welke criteria de KSN hanteert als het gaat om verantwoord uitzetbeleid en beheer van vijvers. In Frankrijk hanteren ze wellicht hele andere citeria.
Wat dat betreft ben ik het eens met Henk. Ik denk dat een verantwoord beheerder (die uiteraard ook commercieel is) het meest gebaat is bij een gezond karperbestand op zijn vijver.

Waar het uiteindelijk denk ik om gaat:
Of het nu gaat om het veilige gevoel van een betaalwater, het vrije gevoel van een openbaar meer, het voordeel van een mooi verzorgde stek, etcetera.
Iedereen moet zelf kunnen beslissen waar, wanneer en hoe hij/zij gaat karperen.

Groeten,
Marc
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

22-06-2005 22:51

Klaas,
ontrekken aan de vrije vergunning heb je een punt alleen gebeurt dit veel meer dan alleen bij betaalwateren, vindt hem dus zeker niet doorslaggevend om er tegen te zijn. Verantwoord beheer zal zeker mogelijk zijn in mijn optiek en je zult ook zeker voldoende klanten krijgen. Ik kan niet iedere eigenaar over 1 kam scheren daar ik de feitelijke informatie niet heb. Ook de definitie van een btw conform de ksn richtlijn heb ik als lid wat problemen mee daar ook vakantieparken met bungalows hieronder vallen en ik dit zeker niet zo zie. Maar goed je hoeft het ook niet altijd met elkaar eens te zijn binnen een vereniging.

Verder moet ik zeggen dat deze discussie netjes en mooi verloopt zonder dat men weer op de persoon gaat spelen etc, wat mij betreft chapo :D

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-06-2005 23:04

Marc,

Geen inhoudelijke discussie over de KSN criteria hoor. Mijn vraag is wat zijn jouw criteria waarop jij hebt kunnen beoordelen dat er volop betaalwateren in Nederland en Frankrijk zijn die een heel goed en verantwoord uitzetbeleid voeren. De bewering is eenvoudig, maar graag de onderbouwing. Maar dat vroeg Douwe feitlijk ook al.

Ik denk dat we het snel eens worden over vakantieparken. Hier is doorgaans geen commerciële uitbating van het water specifiek voor de karpervisserij. Simpelweg verhuur van overnachting en recreatiemogelijkheden als inkomstenbron waarbij het water maar bijzaak is. Van karperbeheer hebben de meeste nooit gehoord. In die omstandigheid moet het heel goed mogelijk zijn een verantwoord beheer te gaan voeren.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

22-06-2005 23:14

Kees,
lijkt mij dus ook, dat hier in het verleden door onkunde wel fouten zijn gemaakt is niet meer dan logisch. Zal de discussie verder volgen ben benieuwd wat er nog verder ter tafel komt.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

22-06-2005 23:26

Kees/Klaas,

Even een vraag,is er na de enquette die heeft plaatsgevonden ook nog eens een evaluatie geweest over hoe het nu is.

Ik doel dan eigenlijk of er steeksproefgewijs gecontrolleerd is of er op bepaalde wateren ook aanpassingen hebben plaatsgevonden naar aanleiding van de enquette.

Kan me voorstellen dat niet alle antwoorden naar waarheid zijn ingevuld,omdat je als eigenaar van zo'n water natuurlijk niet negatief naar buiten wil treden.

Ben eigenlijk gewoon benieuwd of dit heeft plaatsgevonden of dat er plannen zijn ,om dit in toekomst ens te doen.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
wally den hartog
Berichten: 39
Lid geworden op: 20-07-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

22-06-2005 23:34

Je moet er maar van houden he,voorgevoerde stekken,geen blubber evt. geen spullen meenemen en ontbijt op bed!!!!!
Vaste stekken,niet je matriaal te hoeven versjouwen want ja de meneer van t water heeft een golfkarretje voor je spullen hahahaha echt triest,enz.
En dat voor min. 200 euro per week ja ach..........................
Als je geen zin heb om echt te vissen zal ik je t zeker aanraden!!!!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

23-06-2005 07:32

maar wat vinden jullie van Du Der??

stek kost ook 220 euro per week + 120 euro voor de vergunningen.

dan ben je ook al 230 euro per persoon kwijt! en dit alleen om er te mogen vissen.. nu weet ik wel dat het water geen commerciele doeleinden heeft voor de visserij.
maar je moet er wel een stek reserveren als je er wilt nachtvissen.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

23-06-2005 07:39

Wally.

Het is duidelijk niet jouw manier van vissen.
Dat is na je reactie wel gebleken.
Maar het is voor andere mensen mischien wel de manier van vissen.

Ik heb nog nooit ontbijt op bed gehad hoor...althans van niemand anders dan me vismaat.
Me spullen kon ik samen met me auto uitladen bij de visstek.
En het vast pinnen op een stek zal best op veel wateren zo zijn.
Maar paul en ik waren ook vrij om het op meerdere plekken te proberen.

Dat ik er voor kies om me spullen onbeheerd achter te laten is een persoonlijke keuze.
Dit doe ik als het in me mogelijkheid ligt 1 keer per jaar.
Het is dan voor mij ook een vakantie waar ik naar uitkijk.
Centerparks is duurder als je er een week wil zitten.

Dus vergelijk de prijs is met een vakantie plek...inplaats van met vissen op een vrij water.

Wat ik TRiest vind ...om jou woordt te gebruiken.. is dat jij een ander veroordeeld op zijn manier van in frankrijk vissen.
Zonder dit op een redelijke manier te beargumenteren..

Verder wens ik je veel vis plezier op jou eigen manier.

Groetjes:

Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-06-2005 08:32

http://www.karperstudiegroep.nl/images/cbb/foto1.jpg

Toevallig wordt hier de evaluatie klaargemaakt voor verzending.

Nooit meer iets gehoord. Hooguit van 1 die een KSN goedkeuring stempel wilde. Of zoiets.

Of de CBB nog een keer zoiets doet? Who knows.

,maar deze wateren komen nl gewoon in de vrije verkoop


Deel van de wateren was/ is prive. OK. Ik ken nog minimaal 20 prive wateren waar je voor 10 euro per dag mag vissen. Een aantal heeft nu een fancy name een paar nog grotere karpers en je betaalt een euro of 80 per dag.

Cassien: overal gewoon nachtvissen. Ik weet niet nu, maar er is een periode geweest kon kje stekken incl bivy boeken.

Sloterplas: paar boeien te water en jij en ik mogen daar niet meer zitten.

Sloterplas wel: Piet zijn idee. Met 1 of 2 man een paar dagen op pad. dagje hier dagje daar zeg maar.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

23-06-2005 09:13

Klaas,

Ik begrijp je grieven en onderstreep deze ook wel,grote probleem is natuurlijk dat het kwaad al geschiedt is.

Er zullen deels ontrekkingen zijn aan wateren,ik doelde eigenlijk op de wateren die naar mijn mening te pas en te onpas te koop worden aangeboden.

Wil je nl zoiets kopen zou het mijns inziens op dat moment verstandig zijn om met een club als KSN zoiets te gaan monitoren en te bekijken wat wel of niet haalbaar zou zijn.

Frankrijk is natuurlijk de uitlaatklep bij uitstek voor engelsen,de prijs daar maakt niet zoveel uit,weet dat er in engeland wateren zijn waar je een slordige 1800 pond per jaar betaald,en dan mag je er om het weekend vissen dus of even /oneven weekenden.

Als je dit als achtergrond ziet ,kan ik me voorstellen dat frankrijk snel goedkoper is.

Ben het verder met je eens dat hoe je het bekijkt er veel mistanden waren/zijn,en zeker voor verbetering vatbaar.

Maar ben er ook van overtuigd dat op termijn wij in nederland ook dit soort wateren krijgen,hoop alleen dat er dan met verstand en overleg met belangenverenigingen iets opgezet wordt en niet klakkeloos een viswater uit de grond gestampt wordt.

Verder zie ik het evaluatierapport graag verschijnen.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
Rob Manenschijn
Berichten: 225
Lid geworden op: 20-06-2005 14:40
Locatie: Regio Dokkum (Fryslân)

23-06-2005 09:28

Mannen,

Het kan allemaal wel zo wezen, maar 1 ding valt mij altijd op aan discussies over betaalwateren, namelijk: Het betaalwater wordt altijd in een kwaad daglicht gezet, wat ook op grote schaal waar is, cq waar zal zijn, maar om dan gelijk ieder betaalwater over 1 kam te scheren gaat mij iets te ver.

Maar wat mij altijd verbaast is dat de schuld nooit bij de vissers ligt die op zulke wateren vissen.

LET WEL: Zolang er nog hordes karpervissers zijn die GROF geld neer tellen en op zulke wateren gaan vissen, zullen dit soort wateren blijven bestaan, want er wordt grof geld verdient door de eigenaren van zulke wateren.

Wat betreft de richtlijn van de KSN is er in mijn optiek maar 1 manier mogelijk om er achter te komen of een water aan die criteria voldoet en dat is de bestaande wateren helemaal leeg te halen om op deze manier de vis te tellen en de conditie vast te stellen. Nu weet ik net zo goed als iedereen dat dit in de praktijk een hele kostbare operatie is, maar niet onmogelijk en het betreffende betaalwater moet hier aan mee willen doen.

Groenten,
Grootmeesteropperblanker
De mens is niet in staat zichzelf, zijn omgeving, zijn wereld te kennen. De mens is overgeleverd aan de chaos van het bestaan.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

23-06-2005 09:43

Rob,

Ik vind het gek dat ik nog nooit iemand alle betaalwateren over één kam heb zien scheren. Er wordt gezegd dat er voorbeelden zijn van goed beheer, laat die voorbeelden dan horen?

Tevens is er al heel vaak op gewezen dat de vissers die die wateren bezoeken de situatie in stand helpen houden, is dus ook niet nieuw.

Leeghalen van de wateren is helemaal niet nodig. Door middel van een visserijkundig onderzoek kun je al een globaal beeld vormen van de bezetting en gezondheid van de vissen. Niet te vergeten ook de andere vissoorten! Vangstregistratie kan ook een erg goed instrument zijn om een beeld te vormen van het bestand. Wat er in de praktijk echter gebeurt is dat er in een advertentie wordt gepocht met een populatie aan veertigers, vijftigers en zwaarder die onmogelijk van nature kan bestaan. Op dat moment ben je met die beheerders al uitgepraat...

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-06-2005 10:48

Paul,

Je begrijpt hopelijk dat ik niet bij een belangenvereniging wil horen, die mee gaat helpen een commercieel water op te zetten. Zeker al niet alks ik NU gewoon mag vissen.

Verder heb ik helemaal geen grieven. Het zou nog veel drukker moeten zijn op BTW's.

Ben pas terug. 130 ha. 4 vissers. 55 euro voor een jaarvergunning. 15 euro erbij ben je lid ehgo. Mag je half Frankrijk vissen.

http://www.club-halieutique.com/images/cartefrance.gif

Met deze vergunning kan ik straks dus ook weer 3 weken terecht.


MVG

Klaas
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

23-06-2005 10:59

Kijk mark.

De koe bij de horens vatten.
Dus ben je ook uitgepraat met die bladen die alleen maar biggen op de covers hebben staan.
Want deze doen iedereen geloven alsof het zo normaal is 6x 30gers te vangen op een dag.

Er wordt veelste veel de nadruk gelegt op het vangen van absurt grote vis.
En een sessie is kut als ze niet met minimaal 4 vissen thuis komen.
Daar begint de ellende al die zich doorvoert in det BTW,s.

Trouwens niet alleen aan de BTW,s maar gewoon als in nederland aan vele wateren.
Want dan hebben ze weer 2 of drie brasems tussen door gevangen die ze achter zich neer gooien in de bosjes want deze hebben het voer van HUN karpers opgegeten.

Het MOETEN vangen van hele zware vissen en het veel MOETEN vangen van vis is een kwaadaardig gezwel in onze hobby.
Het proberen is niets mis mee.


Want dat is voor een hoop mensen de drijfveer om naar btw,s te gaan..
Het immers zo makkelijk om daar veel en grote vis te vangen.
(nou ik weet wel beter ondertussen).

Ik stop met me relaas...me standpunt is nu wel duidelijk.

Ik hoop dat daar door de verenigingen die aan jeugd begeleiding doen.
De KSN en de belgisch vorm hiervan aandacht aan kunnen blijven besteden.

Groetjes Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.